Gå til innhold

HK med P35 chipset: Velge Asus P5K vs Gigabyte DS4


Anbefalte innlegg

Skal ha ny maskin, og tenker på et hovedkort med det nye P35 chipsettet til intel. Det står mellom følgende kort:

 

Asus P5K

(Rimeligste varianten til ca. 1300 kr)

 

eller

 

Gigabyte GA-P35-DS4

(ca. 1400 kr)

 

Annen info:

Asus P5K preview

Gigabyte P35 previews

 

Disse to kortene ser ganske like ut, og har begge vifteløst design.

Det er litt begrenset med info om de foreløpig (etter hva jeg kan finne), men etter hva jeg har lest meg frem til er dette forskjellene:

 

Fordeler Asus:

- Wifi inkludert (men ikke driver til vista x64 foreløpig)

- I og for seg positivt at har kuttet ut gammel teknologi som parallelport mm, trenger ikke betale for det..

 

Ulemper:

- Intel ICH9 i/o chipset, ikke ICH9R? Kan hende feil, men var det som stod på spec på shg webshop. på den dyrere p5k-modellen var det spesifisert ICH9R. Altså virker det som at mangler raid på intel i/o chipsettet på den rimeligste p5K-varianten. - Men at er raid på den ekstra kontrolleren.

 

Fordeler Gigabyte:

- Mer robust design på kjølingen

- Intel ICH9R

- Nyere lydchip, Realtec ALC889A. Sitat fra infolink ovenfor: "Gigabyte seems to be using a brand new Realtek audio CODEC here. According to the box information, the ALC889A has DTS Connect features and a 106dB Signal to Noise Ratio".

(Asuskortet har Realtek ALC883 lydchip)

 

Siden jeg ikke tenker å kjøpe noe lydkort i tillegg kan det være at det blir avgjørende for valg av gigabytekortet...

Skal ikke brukes med noe SLI eller crossfire. Heller ikke overklokking, men må takle firekjerners CPU bra (skal ha på sikt)..

 

Er det noe annet jeg har oversett? Andre innspill?

Er noen av de flinkere med oppdatering av drivere/bios?

(skal brukes på vista x64)

Endret av carlern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter også å vurderer mellom disse nå.

 

P35-DS4 kjøleløsningen virker som den kan gi plassproblemer mot 120mm exhaust vifte osv.

 

Jeg holder en liten knapp på Asus kortene. Jeg liker også at de har fjernet legacy portene og beholdt kun Keyb-PS2. Liker også at Asus har eSATA i bakpanelet.

 

Ellers tror jeg faktisk at Gigabyte GA-P35-DS4 gir mest for pengene. P5K blir for ribbet i forhold.

 

GA-P35-DS3R er vel ellers en mer priskorrekt konkurent mot P5K. Asus burde dog hatt et kort rett over P5K.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tenker på det samme som dere.

Jeg har veldig sans for Asus sine kort (basert på tidligere erfaring), men det mangler et kort mellom P5K og Deluxe versjonen.

 

Et annet problem jeg har er at jeg stadig lurer på HVORFOR jeg vil ha et P35 kort.

Det er nyeste teknologi, men kortet jeg evt. kjøper vil kun støtte DDR2 og det finnes mange gode kort basert på 965/975.

 

Hva er deres hovedargumenter for å ønske P35?

Lenke til kommentar

Dessuten så går det ikke ann og laste ned fra Asus sine sider :p de er så treige:/ og Gigabyte har bestandig vært litt "fancy" i mine øyne^^

 

Blir nokk Gigabyte på meg neste runde jah.

 

En kompis har hatt Gigabyte i 5år nå... oppgradert frequently... og fornøyd

Lenke til kommentar
Jeg tenker på det samme som dere.

Jeg har veldig sans for Asus sine kort (basert på tidligere erfaring), men det mangler et kort mellom P5K og Deluxe versjonen.

 

Et annet problem jeg har er at jeg  stadig lurer på HVORFOR jeg vil ha et P35 kort.

Det er nyeste teknologi, men kortet jeg evt. kjøper vil kun støtte DDR2 og det finnes mange gode kort basert på 965/975.

 

Hva er deres hovedargumenter for å ønske P35?

8562146[/snapback]

 

Man kan jo håpe på mindre varmeutvikling fra chipsettet og høyere fsb overklokk.

Det at kort basert på P35 garantert støtter Penryn når den kommer er jo et stort pluss, noe ikke alle kort basert på P965 gjør.

 

På noen av P35 hovedkortene er jo der DDR3 slots, noe som betyr at man kan oppgradere til nytt tregere minne(tenker på latency da) hvis man av en eller annen merkelig grunn skulle ønske det :roll:

Lenke til kommentar

Theo343: Har du fått testet kortet enda?

 

Jeg har selv bestilt Gigabyte kortet i dag. Måtte byttet det med Asus P5N-E Sli (på angrerett). Min grunn for å bytte var at, jeg var rett og slett ikke fornøyd med Asus sin passive NB kjøler(og mangel på SB kjøler). NB ble "Eggsteke"-varm når E6600 min kjørte på stock-settings 1066fsb. Og ved load var NB omtrent like varmt som CPU(!).

 

Venter i spenning på at pcutstyr skal sende Gigabyte kortet. :)

Lenke til kommentar
Lurer på hvilket chipset som skal erstatte 975X.

 

Edit: rart, finner ingen info om hovedkort fra Asus basert på P35.

8581814[/snapback]

 

Jeg har også forsøkt å finne noe info fra produsentene, men finner ingenting. Har en mistanke om at det er fordi p35 chipsettet enda ikke er offisielt lansert av intel...

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvordan X38 kommer til å bli. Hvis jeg skal anskaffe en maskin om noen år, vil et hovedkort basert på X38 være det gjeldende alternativet for min del. Har så gode erfaringer med "high-end" serien av chipset fra Intel at jeg ikke kan tenke meg å gå ned i standard. Har fremdeles et P4-system med Asus P4C800-E Deluxe (875P) og det har vært stabilt som fy i snart 3 år nå. Asus kom med relativt hyppige BIOS-oppdateringer til dette kortet inntil høsten 2005, og dette hovedkortet ble lansert i 2003. Det ble regnet for å være et av de mest stabile og klokkevillige S478-hovedkortene som ble lansert. Toms hardware guide sa også følgende om dette hovedkortet:

Asus once again delivers a product that sets the standards, thanks to its excellent features and a perfect score in our memory test.

Dette forteller meg at å basere en maskin på et godt hovedkort bygget på high-end chipset fra Intel vil bli noe av det mest driftssikre og stabile systemet man kan bygge opp. For ikke å snakke om kompabilitet. På slike hovedkort blir det satset på kvalitet i alle ledd, og det betyr også at komponenetene (f.eks. nettverk, ekstra diskkontroller osv) vil være av den stabile og kompatible sorten, noe som både er tilfelle med det gode, gamle S478 hovedkortet fra Asus og på det 975X-baserte hovedkortet fra MSI. Forresten, 875P ble også brukt på hovedkort ment for P4 Xeon på S603/604. Også det sier litt.

Lenke til kommentar
P4C800-E Deluxe er et av de kortene som virkelig utmerket seg og som man vil huske lenge ja :) Jeg vurderte selv å bygge både server og forrige PC på dette kortet :)

8583475[/snapback]

Det kortet hadde en bug hvis man brukte alle IDE-kanalene og begge SATA-kanalene tilknyttet ICH5R. Dette løste seg imidlertid med en BIOS-fiks. Da denne kom, forsvant alle problemer. Men på denne tiden var ikke SATA spesielt utbredt. Ellers var kortet dønn stabilt. Og nå finnes det overhodet ikke problemer med dette hovedkortet.

 

Edit: det er forresten dette hovedkortet jeg er mest fornøyd med, men nå seiler MSI 975X Platinum PowerUp Edition opp som en like god kandidat. Men det er flere som sammenlignet P4C800-E Deluxe med de beste hovedkortene basert på i440BX.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Litt dumt spm. men støtter P35 SLI eller Crossfire?

 

 

EDIT: Fant dette:

The PCIe x16 slots work in a fixed x16/x4 mode, but there is no word yet on multi GPU compatibility. However, looking at past chipsets, it will probably have support for ATI CrossFire, but not NVIDIA SLI.

 

Er det altså ikke bestemt enda, eller er det skjedd noe nytt etter dette ble skrevet?

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Mamma mia!

 

Nå har jeg pakket ut all hardware og oj for en glede! GA-P35-DS4 HK'et ser mildt sagt helt rått ut! (og det sagt av en 36 åring *flau*)

 

Tenkte jeg skulle ta noen bilder men typisk var kameraet tomt på batteri så det står til lading så tar jeg en pause med litt mat før jeg begynner å skru. Så blir det noen bilder.

 

EDIT:

Men må bare bestemme meg for hvilken tråd jeg skal ha dette i, denne eller en annen jeg poster i.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Mamma mia!

 

Nå har jeg pakket ut all hardware og oj for en glede! GA-P35-DS4 HK'et ser mildt sagt helt rått ut! (og det sagt av en 36 åring *flau*)

 

Tenkte jeg skulle ta noen bilder men typisk var kameraet tomt på batteri så det står til lading så tar jeg en pause med litt mat før jeg begynner å skru. Så blir det noen bilder.

 

EDIT:

Men må bare bestemme meg for hvilken tråd jeg skal ha dette i, denne eller en annen jeg poster i.

8590920[/snapback]

post her :D gleder meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...