Gå til innhold

HK med P35 chipset: Velge Asus P5K vs Gigabyte DS4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja sånn bortsett fra at det ikke er noen X38 kort på markedet. Og hva er så veldig mye bedre på X38? 2x16 PCI express kanaler(herlig da kan jeg bruke 3000 kr til på skjermkort...), Tvungen DDR3 1333(woho dyrt minne), PCI-E 2.0(jaha) Ser ikke noen funksjoner som jeg kunne tenke meg, spesielt når man tar i betraktning at et highend kort skal koste flesk..

 

Fant også dette utsagnet: "don’t expect X38 based boards to come cheap, as the X38 is a direct replacement for the old 975X which was one of the most expensive consumer level motherboard chipsets to date." Fra: http://www.tweaktown.com/news/7552/index.html

 

Nei i mine øyne blir det masse penger på funksjoner jeg ikke har behov for. Men hvem vet om 4 måneder kan vi gå tilbake til denne tråden å se hva prisen ble. :)

Lenke til kommentar
Fant også dette utsagnet: "don’t expect X38 based boards to come cheap, as the X38 is a direct replacement for the old 975X which was one of the most expensive consumer level motherboard chipsets to date." Fra: http://www.tweaktown.com/news/7552/index.html

Vel, nå er 975X et veldig godt chipset. Og selv har jeg hatt svært gode erfaringer med high-end chipset fra Intel. Bruker heller 2000 kr på et hovedkort som er av høy kvalitet enn å bruke 1300 kr på middelmålig hardware. Prater ikke om klokking, men bruk av skikkelige kvalitetskomponenter.

 

Edit: av signaler jeg har fått fra MSI tech. support vil antakelig Penryn bli støttet på deres 975X hovedkort.

Dear Customer,

 

S775 Xeon CPU is for server. We will not release the BIOS for supporting it. As to the Penryn CPU issue, we will release the BIOS for supporting it when it comes into the market. Please wait with patience.

 

Best Regards

MSI Technical Support Team

Dette sa MSI tech. support om Penryn på deres 975X hovedkort som støtter Core2. Blir dette en realitet, er 975X hovedkort verdt hver krone.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Hvis 975 vil støtte Penryn så vil også 680i gjør det :D

 

 

EDIT: Lovt å håpe da, selv om det mest sannsynlig bli x38 på meg (hvis den støtter SLi) Irriterende at p35 kun støtter crossfire. Vet at det går an å bruke SLi på crossfire men, ja....da må man tulle med driver osv osv..

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

X38 baserte hovedkort vil nok ligge godt over 2000,- i første omgang. 2600,- f.eks er ikke urealistisk.

 

Hovedkort i dag til 2000,- er av bra kvalitet selv med P35 som er mainstream. Ikke undervurder mainstream chipset. Det er mye hovedkortprodusentene kan gjøre ut av det selv med et slikt brikkesett.

Lenke til kommentar
X38 baserte hovedkort vil nok ligge godt over 2000,- i første omgang. 2600,- f.eks er ikke urealistisk.

 

Hovedkort i dag til 2000,- er av bra kvalitet selv med P35 som er mainstream. Ikke undervurder mainstream chipset. Det er mye hovedkortprodusentene kan gjøre ut av det selv med et slikt brikkesett.

8698909[/snapback]

 

 

2600 kr for et high-end hk er småpeng i en high-end pc en spør du meg :)

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar
Hvis 975 vil støtte Penryn så vil også 680i gjør det :D

8695307[/snapback]

Selv er jeg mer fornøyd med chipset fra Intel enn hva jeg har sett fra nVIDIA, men det er min erfaring.

8695337[/snapback]

 

 

Jeg har aldri hatt et Intel kort faktisk :innocent: så jeg kan ikke utalle meg om dem men jeg har ikke hatt store problem med nvidia's chipsett annet enn et Evga 680I der hk tok kvelden etter en bios-flash. Men hvis x38 støtter SLi blir det nok det på meg :)

Lenke til kommentar
Hovedkort i dag til 2000,- er av bra kvalitet selv med P35 som er mainstream. Ikke undervurder mainstream chipset. Det er mye hovedkortprodusentene kan gjøre ut av det selv med et slikt brikkesett.

8698909[/snapback]

Jeg har selv hatt såkalte mainstream-chipset. Og det er ikke det samme som high-end, det er helt sikkert. Betaler heller 2500 for et hovedkort basert på X38 enn 2000 kr for et hovedkort basert på P35.

 

Edit: det er få ting som er bedre å ha enn et kjempegodt hovedkort basert på toppmodell chipset fra Intel. Eksempler på slike hovedkort er Asus P4C800-E Deluxe, MSI 975X Platinum PowerUp Edition, Intel 975X "Bad Axe" og flere andre.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

@Stigfjell:Greit, skjønner at high-end er high-end og ferdig med det, men ville bare frem til at mainstream også kan ha sine gode dager. Men la oss legge den ballen død nå og heller fokusere på hva tråden handler om.

 

Jeg er selv ute etter et nytt system med en Intel LGA775 prosessor i bunn. Helst quad-core, men foreløpig så tilsier budsjettet at jeg må gå for dual-core og da Core 2 Duo E6600 (mest for pengene akkurat nå, men en senkning iløpet av Juli kan endre det). P35 er per dags dato det beste man kan oppdrive av neste generasjon chipset fra Intel selv om det per definisjon er et mainstream brikkesett (leder ikke ann til nok en debatt om high-end vs. mainsteam her så bare det er nevnt). Men om det lønner seg å gå for P35 i det hele tatt er jeg litt tvilende til. Tenker å gå for Gigabyte GA-P35-DS4 siden Gigabyte har 8 SATA porter på hovedkortet for alle sine nye P35-baserte hovedkort noe jeg synes er veldig bra. Jeg er også fullstendig klar over at man ikke trenger så mange porter i et high-end system da det tross alt ikke skal være en filserver, men en gaming pc eller en kraftig workstation men siden jeg oppgraderer fra Asus A8N-SLi Deluxe så er det litt kjedelig å gå ned på antall SATA porter for å si det slik og jeg gidder ikke legge i penger på en SATA-kontroller riktig enda. Så mulig det er dumt å bruke antall SATA porter som ankepunkt, men jeg bruker det nå for enkelhetsskyld. Kom gjerne med tips om dere har bedre ideer. Jeg er åpen for innspill.

Lenke til kommentar

Er det noen noen av dere som har klokket disse P35 kortene skikkelig enda?

 

Har skumlest noen få tester,og ser at minneytelsen er mindre enn jeg hadde trodd kontra P965 kortene.Mulig minnekontrolleren er bedre på P35 slik at det er mulig å dividere oppover uten kræsj.Har problem med det på P965.

 

Skal etterhvert skaffe meg en Xeon 3060,og i den forbindelse er jeg åpen for for det meste da det gjelder hk.Jeg får se an nyhetene.Kanskje beholder jeg gode "gamle" P5B Dl kortet og kjører videre med det :)

Lenke til kommentar
Er det noen noen av dere som har klokket disse P35 kortene skikkelig enda?

 

Har skumlest noen få tester,og ser at minneytelsen er mindre enn jeg hadde trodd kontra P965 kortene.Mulig minnekontrolleren er bedre på P35 slik at det er mulig å dividere oppover uten kræsj.Har problem med det på P965.

 

Skal etterhvert skaffe meg en Xeon 3060,og i den forbindelse er jeg åpen for for det meste da det gjelder hk.Jeg får se an nyhetene.Kanskje beholder jeg gode "gamle" P5B Dl kortet og kjører videre med det  :)

8703521[/snapback]

 

 

Stoolman satt jo nettopp verdensrekord med et P35 kort...................

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

Synes det er utrolig vanskelig å kjøpre seg pc nå, jeg driver nemlig å sparer til ny pc, og tenkte jeg skulle kjøpe om en måntes tid. Da hadde jeg tenkt til å gå for Asus P5K3 Deluxe, men så kommer jo kort med X38 chipset kun en liten tid etter, så er litt vanskelig å bestemme seg. Men er det slik at kortene med X38 chipeset ikke kan bruke DDR2 minne brikker? etter slik jeg har skjønt det så kan jo P35 kortene bruke DDR2 minnebrikker? For DDR3 er altfor dyrt nå, også er det lite utvalg, så tror ikke jeg skaffer meg noen sånne brikker før om en god stund.

 

Ville det kanskje lønt seg å kjøpe et billig P35 kort å heller kjøpe seg et dyrere X38 kort når det kommer? Beklager min uvitenhet, men er absolutt ikke noe sterk på dette området.

Lenke til kommentar

Med en pris på ca 3500 for 2GB (2 x 1GB) DDR3 og en drøy tusenlapp for 2GB DDR2 minne så er ikke DDR3 hovedkort spesielt attraktive. Når kan vi regner med fornuftige priser på DDR3 minne? Ser helller ikke at det finnes DDR3 sett på 4GB, så igjen er DDR2 å foretrekke.

Lenke til kommentar
Er det noen noen av dere som har klokket disse P35 kortene skikkelig enda?

 

Har skumlest noen få tester,og ser at minneytelsen er mindre enn jeg hadde trodd kontra P965 kortene.Mulig minnekontrolleren er bedre på P35 slik at det er mulig å dividere oppover uten kræsj.Har problem med det på P965.

 

Skal etterhvert skaffe meg en Xeon 3060,og i den forbindelse er jeg åpen for for det meste da det gjelder hk.Jeg får se an nyhetene.Kanskje beholder jeg gode "gamle" P5B Dl kortet og kjører videre med det  :)

8703521[/snapback]

 

 

Stoolman satt jo nettopp verdensrekord med et P35 kort...................

8707677[/snapback]

 

 

He he ja,nå er jeg uansett ikke i hans divisjon.Men klart,en ser jo tendensen.

Lenke til kommentar
Ser nå at det er flere kort som er ganske moderat priset. Men det er P35-baserte kort som ligger rundt 2000 kr. Det er det ikke verdt, da kan man like gjerne gå for X38.

8694999[/snapback]

Dette er jeg enig i, derfor begrenset jeg meg til 1300,- Og jeg betalte for funksjonalitet og andre kvalitetskomponenter på hovedkortet. Stikkord "Ultra Durable 2" som er en pakkebetegnelse fra Gigabyte som innebærer.

 

- Low RDS(ON) Mosfets

- Ferrite Core Choke

- All-Solid Capasitor design

- All copper Silent-Pipe (for super kjøling av NB, SB, Mosfets)

 

(ups.. dobbeltpost... not intentionally)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...