Gå til innhold

HK med P35 chipset: Velge Asus P5K vs Gigabyte DS4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel bra du har testet Theo343, jeg sitter selv med en Scythe Ninja som jeg hadde tenkt å bruke på Gigabyte kortet når det kommer i morgen med posten. Gleder meg ikke akkurat til å dremle på feste annordningen :/

8609033[/snapback]

Du trenger bare å slipe vekk litt(1-2mm) på siden den kommer over kondensatorene, er ikke store saken, men jeg hadde ikke lyst til å gjøre det på et såpass high-end produkt. De bør passe etter min mening.

 

Jeg er faktisk veldig fornøyd med stock kjøleren så langt. Har AS5 tynt på hver flate.

8609186[/snapback]

 

 

Da har jeg fått meg kortet i hus, og det er helt riktig det du sier festerammen til Scythe Ninja kommer borti kondensatorene som vist på bildet ditt her: http://picasaweb.google.no/theo343/GAP35DS...594533777259426

 

Jeg krøp til korset og filte vekk noen mm, da passer den som hånd i hanske. Da må jeg bare få tid til å skru sammen maskinen igjen. (jeg må slutte å handle hw i eksamensperioder...)

 

Må si at denne gangen ble jeg reddet av angreretten.

 

Gikk fra Asus p5n-e sli og Geforce 8800GTS 320MB til GA-P35-DS4 og Radeon HD 2900XT selv om det var ca 1000kr dyrere føler jeg det var verdt det.

 

Var fornøyd med ytelsen, men asus hovedkortet har etter min mening alt for svak NB kjøling...

 

gleder meg nå til å få innkjørt systemet og få testet hva det er godt for!

dersom det er noen som er interessert kan jeg komme med minitester dersom det er ønskelig...

Lenke til kommentar
Tai'dai:

Hva ligger du på i temps med ninja kjøleren og E4300@3Ghz? Og RPMs?

8627496[/snapback]

 

Jeg har E6600, men har ikke fått testet ordenlig. Har problemer med å starte maskinen(den starter 1 av 10 forsøk), så har bare fått lagt inn Vista.

 

Kan det være minne? Hva slags minne har du Theo?

 

Av det lille jeg har sett på temps i biosen, så ligger CPU idle på 35C(mistenkelig lavt...) mens NB er på 55... RPM er på 800... så den er ganske stille...

Endret av Tai`dai
Lenke til kommentar

Hmm, pcspeakeren lager også en merkelig tikkelyd... Mistenker at det er noe lumsk med skjermkortet. For prøve å bytte det...

 

Skal komme med load tester så fort alt er på nett. :)

 

EDIT: Da fikk jeg testet med et annet skjermkort og samme problemer med det. Jeg får feilsøke videre... :/

Endret av Tai`dai
Lenke til kommentar

Da fikk jeg klokka litt:

 

E6600@3,2ghz

minne: 900 mhz

 

Har på auto vcore og den er på ca 1,4

 

Testet orthos i 30min nå da endte loaden på:

 

NB 47

CPU 60 C max på begge kjerner.

 

Da var det ikke så imponerende lenger. NB er fin, men vil ikke kjøre 24/7 på 64 grader...

 

Maskinen er seff fjellstabil. :)

 

Må si jeg er imponert over dette hovedkortet. Hvis jeg bare kunne finne ut av den oppstarts buggen så hadde jeg blitt uberhappy.

 

EDIT: Nå vet ikke jeg om det er vanlig med C2D, men prosessoren går fra 65C på load til 38C Idle iløpet av 10 sekunder etter at orthos er skrudd av... :)

 

Bilde:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Scythe Ninja viften ser også ut til å justere seg avhengig av hvor varm CPU blir.

 

EDIT2: Oppdatert grader....

Endret av Tai`dai
Lenke til kommentar

Finnes det andre forskjeller mellom ASUS P5K og P5K Deluxe enn hva man enkelt leser ut av spec'en hos Asus...? Tenker da på BIOS features, strømtilførsel og sånt.

 

Og: Er det noe poeng å kjøpe raskere minne enn PC6400 til dette kortet, skal bruke Q6600 (starte med 4GB. Ja, jeg skal kjøre Vista 64-bit og kjøre en haug av VMWare maskiner)

Lenke til kommentar

Skal man gjøre et godt kjøp på et P35-basert hovedkort kan det lønne seg å vente litt. Har sett prisene, og de er alt for høye i forhold til hva kortene egentlig er verdt. Prisnivået på disse kortene er like høye som hva jeg antar at X38-baserte kort vil ligge på. Og X38 er jo toppmodell chipsettet til Intel. Det er ikke P35.

Lenke til kommentar

Tja vet ikke helt om jeg er enig. Tror nok når X38 kortene kommer så vil de nok ligge rundt 2000/2500 kr om de skal gå helt nVidia og gå for 3000kr. For de som skal kjøpe et hovedkort i dag, så synes jeg kort til 1300kr ikke er for ille. Men det spørs jo på budsjettet selvfølgelig. Nå har jeg akkurat gått fra å betale 1300kr til 1800 for å få mer kvalitet.(og 5års garanti :p)

Endret av Tai`dai
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...