Gå til innhold

HK med P35 chipset: Velge Asus P5K vs Gigabyte DS4


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om P35 baserte hovedkort som støtter både DDR2 og DDR3, samt Pentium D? Sitter her med et hovedkort som skranter litt, og har tenkt å kjøpe nytt. Men har tenkt å bruke min Pentium D930 prosessor og 4 Giga Crucial PC2-6400 CL4(DDR2) ram. De er litt for ferske til at jeg har lyst til å skifte dem ut nå bare fordi jeg skal ha nytt hovedkort. Og det hadde jo vært stas å kjøpe et hovedkort som støtter "fremtiden" slik at jeg bare kan oppgradere prosessoren ved en senere anledning. Forslag mottas med takk. Opplysninger om at denne "løsningen" er dødfødt mottas også med takk, dog med litt sorg. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men når kommer egentlig X38 kort? sitter her å lurer på om jeg skal kjøpe ny pc.

og vurderer da å kjøpe et asus kort med P35 chipset. Er X38 verdt å vente på?

maskinen jeg bygger skal omtrent bare brukes til gaming.

 

Tenkte på dette kortet, siden det også støtter DDR3 så slipper jeg å bytte kort senere når jeg går over til DDR3. For dette kortet støtter vel DDR2 også? for jeg gidder ikke kjøpe DDR3 før det blir billigere, og at det får etablert seg litt bedre.

 

Asus P5K3 Deluxe

Endret av marius90
Lenke til kommentar
X38 sies å komme sammen med PCIe 2.0 i 3Q hvis jeg ikke tar feil... Evt. kommer X38 tidligere dog ikke med PCIe 2.0 før i 3Q

8713448[/snapback]

 

Ok, takk. Men er det verdt å vente på? eventuelt så kan jeg jo kjøpe meg et P35 kort nå også heller bytte til X38 når det kommer. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Men når kommer egentlig X38 kort? sitter her å lurer på om jeg skal kjøpe ny pc.

og vurderer da å kjøpe et asus kort med P35 chipset. Er X38 verdt å vente på?

maskinen jeg bygger skal omtrent bare brukes til gaming.

 

Tenkte på dette kortet, siden det også støtter DDR3 så slipper jeg å bytte kort senere når jeg går over til DDR3. For dette kortet støtter vel DDR2 også? for jeg gidder ikke kjøpe DDR3 før det blir billigere, og at det får etablert seg litt bedre.

 

Asus P5K3 Deluxe

8713290[/snapback]

 

 

Hvis du ikke gidder å kjøpe DDR3 kan du ikke bruke dette kortet...

Lenke til kommentar
Riktig. Du må ha kortet uten 3 tallet. P5K Deluxe.

8714459[/snapback]

 

ok. Trodde den støttet både DDR2 og DDR3.

Takk for opplysningen.

 

Men hva med de X38 kortene som kommer, kan de bruke både DDR2 og DDR3?

eller er det sånn at et hovedkort kan bare støtte en av tingene?

 

Eller hvilket kort er egentlig best? et med P35 chipset eller et med nForce 680i?

Endret av marius90
Lenke til kommentar

MSI har et P35 kort som støtter både DDR2 og DDR3 på samme kort. Men du får kun 2 minneslotter til hver og kan selvf. kun bruke en av standardene.

 

P35 har minnekontroller som støtter begge, men hovedkortene må implementere hvilke standarder som støttes. De er ikke slot kompatible.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
MSI har et P35 kort som støtter både DDR2 og DDR3 på samme kort. Men du får kun 2 minneslotter til hver og kan selvf. kun bruke en av standardene.

 

P35 har minnekontroller som støtter begge, men hovedkortene må implementere hvilke standarder som støttes. De er ikke slot kompatible.

8714508[/snapback]

 

Ok, skjønner. men hvis vi tar P35 mot nforce 680i hva er best av de?

Har lyst på ny pc så fort som mulig, er så kjedelig å måtte vente helt på X38.

Når det endelig kommer, så kommer det vel opp en nyhet om at hvis man venter enda et par måneder så kommer det noe som er "mye" bedre igjen. Hehe, skal ikke være enkelt.

Lenke til kommentar
MSI har et P35 kort som støtter både DDR2 og DDR3 på samme kort. Men du får kun 2 minneslotter til hver og kan selvf. kun bruke en av standardene.

 

P35 har minnekontroller som støtter begge, men hovedkortene må implementere hvilke standarder som støttes. De er ikke slot kompatible.

8714508[/snapback]

 

Er ikke dette hovedkortet fra Gigabyte et flott hovedkort for dem som vil beholde sine 4 DDR2 brikker samtidig som man kan oppgradere til DDR3 senere? Selv om man må rekne med dyre brikker hvis man vil ha 4 giga, siden det bare er 2 sloter til DDR3. Har ikke vært borte i Gigabyte hovedkort før, er det noen som har noen erfaringer med tanke på kvalitet og ytelse fra denne produsenten? Tenker da særlig fra de senere år.

Lenke til kommentar

Absolutt et godt kort og et flott alternativ. Bare synd de ikke har gjort det motsatt med DDR2 og DDR3 oppsettet.

 

 

DDR3:

  1. 2 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 4 GB of system memory

  2. Dual channel memory architecture

  3. Support for DDR3 1333/1066/800 MHz memory modules

 

DDR2:

 

  1. 4 x 1.8V DDR2 DIMM sockets supporting up to 8 GB of system memory(Note 1)

  2. Dual channel memory architecture

  3. Support for DDR2 1066*/800/667 MHz memory modules

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er imponert over ASUS P5K Deluxe så langt. Med BIOS 0307 kjører jeg 4,3 GHz på QX6700 (430 FSB med multiplier 10) 24/7, og med BIOS 0311 ser det ut til at FSB kan økes med ytterligere 10-15. Kortet er dønn stabilt på disse hastighetene og jeg har nylig avsluttet 4 timer BF2 på 4,3 GHz.

 

Kortet byr på mange muligheter til å tweake bl.a. på memory settings, og i BIOS 0311 har man også lagt inn muligheter for 1T eller 2T. Ser heller ikke ut til at det er nødvendig å voltmodde kortet for å unngå f.eks. vdroop ettersom man har lagt inn "Voltage damper" som reduserer variasjonen i spenning til 0,01 under load i følge de testene som er gjort på XS.

 

Legger ved et skjermbilde av Super Pi på 4,3 GHZ som ble kjørt på BIOS 0307, og som da også er mine 24/7 settings.

 

post-47107-1180482191_thumb.jpg

Endret av Rob Halford
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...