Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Da blir det Irland neste uke og i januar, Skottland, New York og Vilnius i februar og et par turer til Tyskland i mars. Er det som er planlagt hittil! Gleder meg :D

 

Det får'n si! Hvilket yrke bør jeg velge for å få så mye fritid?

 

 

Jeg er på siste semester av bachelorgraden, kjæresten min er musiker. Masse fritid og mulighet til å reise :D 

 

Nå har vi også planlagt tur til Miami og Bahamas i april. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal til Kentucky 21 august til å se på solformørkelsen.

Dro ned til Stutgart i forrige årtusen for å se noe tilsvarende.

 

4 tips:

-dra til en region med liten risiko for overskyet. Det er over 30% sannsynlig med overskuet i Kentucky da.

-kom det til et sted hvor man har utsyn, kan se hvordan skyggen kommer.

-kom deg et sted med dyreliv slik at du kan høre hvordan dyrene blir stille

-book hotell i tide.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Tar dette her siden det virker som det er her det er mest aktivitet. Er på utkikk til et feriested i ca. 10 dager i perioden juli for en familie på 3 eller 2 personer. Har et par kriterier:

  • Å bestille gjennom Ving etc er totalt uaktuelt
  • Leiebil og ferge (eller lignende) er totalt uaktuelt 
  • Ønsker oss vekk fra turisthølene
  • Flytur på maks 7-8 timer. 
  • Temperatur rundt 30°-40° (ikke høyere enn 40° ihvertfall)
  • Kun 1 stopp (vi kan reise fra Molde og Vigra)
  •              Altså: f.eks Vigra-Amsterdam-Destinasjon
  • Gå-avstand til både sentrum og strand
  • GC & Mallorca, Tyrkia, Gulfstaten og øyer i Hellas er ikke særlig fristende pga. forskjellige grunner 
  • Vi søker en blanding mellom soling, bra lokal mat og severdigheter. 
  • Et budsjett på maks 20 000

Noen som har noen tips? Vi føler selv at vi ser på de "typiske" stedene utenom charterstedene, og at vi ikke klarer å finne de skjulte perlene. Jeg har sett på endel, først og fremst på flytider. Svært få av det jeg fant passer greit til flytider selv om til dels Sal og Marseille funker. Uansett, forstått det slik at dere er endel reisevante her inne?  :huh: Satser på at noen har tips, som gjerne er litt utenom det vanlige. Føler helt ærlig vi står litt fast...

Endret av snowik
Lenke til kommentar

Hei! Tar dette her siden det virker som det er her det er mest aktivitet. Er på utkikk til et feriested i ca. 10 dager i perioden juli for en familie på 3 eller 2 personer. Har et par kriterier:

  • Å bestille gjennom Ving etc er totalt uaktuelt
  • Leiebil og ferge (eller lignende) er totalt uaktuelt 
  • Ønsker oss vekk fra turisthølene
  • Flytur på maks 7-8 timer. 
  • Temperatur rundt 30°-40° (ikke høyere enn 40° ihvertfall)
  • Kun 1 stopp (vi kan reise fra Molde og Vigra)
  •              Altså: f.eks Vigra-Amsterdam-Destinasjon
  • Gå-avstand til både sentrum og strand
  • GC & Mallorca, Tyrkia, Gulfstaten og øyer i Hellas er ikke særlig fristende pga. forskjellige grunner 
  • Vi søker en blanding mellom soling, bra lokal mat og severdigheter. 
  • Et budsjett på maks 20 000

Noen som har noen tips? Vi føler selv at vi ser på de "typiske" stedene utenom charterstedene, og at vi ikke klarer å finne de skjulte perlene. Jeg har sett på endel, først og fremst på flytider. Svært få av det jeg fant passer greit til flytider selv om til dels Sal og Marseille funker. Uansett, forstått det slik at dere er endel reisevante her inne?  :huh: Satser på at noen har tips, som gjerne er litt utenom det vanlige. Føler helt ærlig vi står litt fast...

 

Albania?

Lenke til kommentar

Tenkte faktisk på Albania, men har slitet med å finne flyruter dit unntatt til Tirana. Durrës kan vurderes sådan Skal definitivt sjekke opp Sardinia litt mer enn jeg har gjort, er et sted jeg har ønsket å besøkt lenge. Malta og Menorca skal også sjekkes opp! Hvar og Madeira virket litt utilgjengelig på både fly og hotell.

Noen som forresten har besøkt Azorene? Tenker at det kunne vært ganske interessant.   

Lenke til kommentar

Noen som forresten har besøkt Azorene? Tenker at det kunne vært ganske interessant.   

Joda, bodde nede i vulkandalen Furnas med varme kilder ved Terra Nostra. Azorene er en større, grønnere, mindre utbygd og mer variert versjon av Madeira. Og så er det jo flere øyer.

 

Tenkte det  ville falle utenfor kravet om flytid og så har de aldri målt 30 grader på øyene som også var et krav.

Lenke til kommentar

Hei hå! 

 

Vi tenker å ta en tur til litt varme, sol og bad mot høsten og lurte på om noen har vært i Romania? Er interessert i å prøve ut nye plasser, og helst nye land, så står derfor mellom Kroatia, Romania og Italia (Sardinia) eller kanskje Montenegro. Har noen vært i ett eller flere av disse landene og kanskje kan komme med noen innspill?

 

Vi er også på tanken i å legge litt mer penger på bordet og dra til Asia og Vietnam, men det har vi enda ikke kommet fram til. 

Lenke til kommentar

Hei hå! 

 

Vi tenker å ta en tur til litt varme, sol og bad mot høsten og lurte på om noen har vært i Romania? Er interessert i å prøve ut nye plasser, og helst nye land, så står derfor mellom Kroatia, Romania og Italia (Sardinia) eller kanskje Montenegro. Har noen vært i ett eller flere av disse landene og kanskje kan komme med noen innspill?

 

Vi er også på tanken i å legge litt mer penger på bordet og dra til Asia og Vietnam, men det har vi enda ikke kommet fram til. 

 

Hvis dere skal mer enn en uke er det billigere å dra til Asia og Vietnam enn Italia og Kroatia. Romania og Montenegro kan potensielt være billigere for lengere opphold.

Lenke til kommentar

Vi tenker 2 uker og derfor har vi vært litt tvilende til å bruke en stor del av ferien til å komme til den andre siden av kloden. Sjekka prisene også og det å reise til Vietnam ble rundt 9-10k ekstra i reise kontra Dubrovnik for 4 stk, så vi ble litt usikre på akkurat det.

 

Syns både Romania og Montenegro virker veldig interessant, og det er kanskje land som ikke ferieres like mye i som Kroatia og Italia? Skulle gjerne hørt noen erfaringer fra de landene og om det kan anbefales.

 

Hva med Ukraina og Odessa? Det eneste kravet vi har er at det er hav i nærheten, for etter 4 år med storby / innlandsferier skal det bades.

Lenke til kommentar

Vi tenker 2 uker og derfor har vi vært litt tvilende til å bruke en stor del av ferien til å komme til den andre siden av kloden. Sjekka prisene også og det å reise til Vietnam ble rundt 9-10k ekstra i reise kontra Dubrovnik for 4 stk, så vi ble litt usikre på akkurat det.

 

Syns både Romania og Montenegro virker veldig interessant, og det er kanskje land som ikke ferieres like mye i som Kroatia og Italia? Skulle gjerne hørt noen erfaringer fra de landene og om det kan anbefales.

 

Hva med Ukraina og Odessa? Det eneste kravet vi har er at det er hav i nærheten, for etter 4 år med storby / innlandsferier skal det bades.

 

Poenget er at du fort sparer inn pengene i hotell, mat, aktiviteter osv. Det bør være mulig å finne billetter til Thailand til 3-4k med mindre dere skal reise midt i fellesferien. Fra Thailand og videre, til f.eks. Vietnam er det "gratis". Nå er sommer ikke den beste tiden å være der (regntid), men jeg har vært i regionen en del ganger på sommeren og syns det er helt uproblematisk.

 

Romania og Montenegro er mye mindre besøkt enn Kroatia og Italia. Har bare vært inne i landet i Romania, det kan ihvertfall anbefales. Kysten antar jeg er ganske lik Bulgaria, hvor det er fint, men ganske turistifisert. Sikkert fint om du unngår de verste turiststedene. Montenegro er fantastisk fint (google f.eks. Kotor), men er litt usikker på bademulighetene. Albania har jeg faktisk ikke vært, men hørt mye bra om det.

Lenke til kommentar

Jeg og noen kompiser (vi er alle 20) vurderer å reise et par uker på interrail i Europa. Noen som har gjort dette og har noen tips? Burde man bestille alt av overnattinger på forhånd?

 

Ellers så tar jeg turen ned til Tyskland/Østerrike/Italia i 3 ukers tid med bil for å gå fjellturer i alpene. Dette anbefales på det sterkeste hvis du er et naturmenneske og blir nå 4 året på rad jeg gjør dette.

Endret av QUiPS
Lenke til kommentar

Jeg og noen kompiser (vi er alle 20) vurderer å reise et par uker på interrail i Europa. Noen som har gjort dette og har noen tips? Burde man bestille alt av overnattinger på forhånd?

 

Ellers så tar jeg turen ned til Tyskland/Østerrike/Italia i 3 ukers tid med bil for å gå fjellturer i alpene. Dette anbefales på det sterkeste hvis du er et naturmenneske og blir nå 4 året på rad jeg gjør dette.

Har gjort det. Ville ikke bestilt noe på forhånd. Litt av poenget med Interrail er at du kan bestemme deg for å bli et par dager ekstra en plass hvis det er fint.

Lenke til kommentar

Hei! Tar dette her siden det virker som det er her det er mest aktivitet. Er på utkikk til et feriested i ca. 10 dager i perioden juli for en familie på 3 eller 2 personer. Har et par kriterier:

  • Å bestille gjennom Ving etc er totalt uaktuelt
  • Leiebil og ferge (eller lignende) er totalt uaktuelt 
  • Ønsker oss vekk fra turisthølene
  • Flytur på maks 7-8 timer. 
  • Temperatur rundt 30°-40° (ikke høyere enn 40° ihvertfall)
  • Kun 1 stopp (vi kan reise fra Molde og Vigra)
  •              Altså: f.eks Vigra-Amsterdam-Destinasjon
  • Gå-avstand til både sentrum og strand
  • GC & Mallorca, Tyrkia, Gulfstaten og øyer i Hellas er ikke særlig fristende pga. forskjellige grunner 
  • Vi søker en blanding mellom soling, bra lokal mat og severdigheter. 
  • Et budsjett på maks 20 000

Noen som har noen tips? Vi føler selv at vi ser på de "typiske" stedene utenom charterstedene, og at vi ikke klarer å finne de skjulte perlene. Jeg har sett på endel, først og fremst på flytider. Svært få av det jeg fant passer greit til flytider selv om til dels Sal og Marseille funker. Uansett, forstått det slik at dere er endel reisevante her inne?  :huh: Satser på at noen har tips, som gjerne er litt utenom det vanlige. Føler helt ærlig vi står litt fast...

Foreslår Panormo på Kreta. Google Panorama Seafront Panormo

 

Hvis du er under 50.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Vi tenker 2 uker og derfor har vi vært litt tvilende til å bruke en stor del av ferien til å komme til den andre siden av kloden. Sjekka prisene også og det å reise til Vietnam ble rundt 9-10k ekstra i reise kontra Dubrovnik for 4 stk, så vi ble litt usikre på akkurat det.

 

Syns både Romania og Montenegro virker veldig interessant, og det er kanskje land som ikke ferieres like mye i som Kroatia og Italia? Skulle gjerne hørt noen erfaringer fra de landene og om det kan anbefales.

 

Hva med Ukraina og Odessa? Det eneste kravet vi har er at det er hav i nærheten, for etter 4 år med storby / innlandsferier skal det bades.

Med unntak av Odessa har jeg vært alle disse stedene, har bare vært på Krim da det var en del av Ukrania. Regner med at Odessa ikke er for forskjellig og at det er lite tilgjengelig for de som ikke snakker russisk.

 

Bukaresti og transsylvania og Bran i Romania er jo verdt å besøke, men det er ingen badeferie. Da man man ned til det korte kystlinjen som jeg ikke har besøkt. Man prøvde å etablere det som billig destinasjon for vest-europeere for noen tiår siden, men pga. all korrupsjonen ga investorene opp der. De satset istedenfor på kysten av Bulgaira. Odessa og Constanta ser ut til å ha mye til felles.

 

Montenegro er egentlig ganske like Kroatia, men med dårligere infrastruktur og turismen er domminert av russere og har en veldig begrenset sesong hvor det er kø overalt. Små rullesteinsstrender hvor utleiestolene opptar stort sett hver eneste flekk. Ellers fin natur og en god del historisk stein å se på.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...