Gå til innhold

TEST: Windows Vista


Anbefalte innlegg

Men nå er det vel ingen som mistenker deg for idet hele tatt vurdere å bruke noe ifra Microsoft da :innocent:

8469112[/snapback]

Nei, det håper jeg da inderlig ikke. Før brukte jeg bare Windows. Men nå har jeg mistet lysten til å benytte noe fra den kanten. Windows XP blir siste Windows-versjon jeg kommer til å benyttet. Synes det er for dårlig å bruke et operativsystem som fremdeles har et problem med fragmentering i filsystemet. Ikke at jeg er dømt til å bruke gammel hardware, har funnet et Core2-oppsett som sikrer 100% kompabilitet med de fleste OS. Trenger jeg ekstrem sikkerhet på en maskin, vet jeg akkurat hva jeg skal benytte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg, som den ånnasen jeg er, kjøpte 64-bits vista. TABBE. det er viden kjent at mye ikke virker på vista, men det blir ikke så mye snakket om at mye av det det er kommet fikser for bare virker på 32-bits vista. Jeg sliter med disse: photoshop elements og premiere elements og pda-en min (HP hx4700) og webkameraet mitt (men det bruker jeg aldri allikevel)

 

32-bits compatibility mode er en vits!

 

skal du kjøpe vista, så gå for all del for 32-bits!

Lenke til kommentar
Vel, ifølge denne hw.no-artikkelen er det kanskje muligheter for DX10 både på Linux og Windows XP. Kjøp deg i så fall heller noe fornuftig ;)

 

Hvis Ubuntu hadde fått DX10-støtte (samt at Wine kunne brukes om det er noen "must"-have programmer for Win32 API) ser jeg faktisk ikke hvorfor Windows på noen måte kunne være interessant...

Personlig klarer jeg meg uten DX-spill og Win32 API.. :)

8469108[/snapback]

 

Mulig at DX10 kan funke under andre OSer, men jeg tror ikke jeg ville satset på at det kommer snart:

 

http://arstechnica.com/news.ars/post/20070...linux-os-x.html

Lenke til kommentar

Popups som de klager over kan som sagt slås av, uten egentlig å være spesielt "farlig".

Så sant man har på brannmur samt inst. antivirus så er det ikke noe problem (for min del iallefall).

Maskinen min er tilkoplet 24/7 med Avast AV og Windows FW, ikke noe skit har kommet inn på maskinen.

Uansett så vil nok de aller fleste (ville jeg tro) ikke lese hva som står der, bare trykke på den knappen som sender dem videre...

 

Har også lagt merke til at Vista holder seg omtrent like kjapp nå etter noen måneder, noe XP absolutt ikke gjorde (aka XP ble tregere etter en stund siden reinst.)

 

Det deilige med Vista er at det er innebygde drivere for det meste, alt jeg trengte å legge inn var oppdaterte drivere til skjermkortet.

Alt av integrert "stuff" hadde den drivere til, eller fant på nettet:D Stor forbedring fra XP når det gjelder drivere!

Lenke til kommentar
Men nå er det vel ingen som mistenker deg for idet hele tatt vurdere å bruke noe ifra Microsoft da :innocent:

8469112[/snapback]

Nei, det håper jeg da inderlig ikke. Før brukte jeg bare Windows. Men nå har jeg mistet lysten til å benytte noe fra den kanten. Windows XP blir siste Windows-versjon jeg kommer til å benyttet. Synes det er for dårlig å bruke et operativsystem som fremdeles har et problem med fragmentering i filsystemet. Ikke at jeg er dømt til å bruke gammel hardware, har funnet et Core2-oppsett som sikrer 100% kompabilitet med de fleste OS. Trenger jeg ekstrem sikkerhet på en maskin, vet jeg akkurat hva jeg skal benytte.

8469157[/snapback]

 

Men du fikk med deg at det gikk an å gjøre noe med de "irriterende popupsene"? :cool:

Lenke til kommentar
Det deilige med Vista er at det er innebygde drivere for det meste, alt jeg trengte å legge inn var oppdaterte drivere til skjermkortet.

Alt av integrert "stuff" hadde den drivere til, eller fant på nettet:D Stor forbedring fra XP når det gjelder drivere!

8469205[/snapback]

Noe som lenge har vært tilfelle med de fleste linux-distroer, BSD og til dels Solaris 10. Ingen behov for å legge inn chipset-drivere, de fleste lydkort blir detektert ved installasjon osv osv osv...

Lenke til kommentar
Jeg, som den ånnasen jeg er, kjøpte 64-bits vista. TABBE. det er viden kjent at mye ikke virker på vista, men det blir ikke så mye snakket om at mye av det det er kommet fikser for bare virker på 32-bits vista. Jeg sliter med disse: photoshop elements og premiere elements og pda-en min (HP hx4700) og webkameraet mitt (men det bruker jeg aldri allikevel)

 

32-bits compatibility mode er en vits!

 

skal du kjøpe vista, så gå for all del for 32-bits!

8469158[/snapback]

 

Har hørt noen si dette,jeg har kjørt 64-bit hele tiden og mitt hjerte fryder seg :D

Bruker adobe photoshop 7.0 som fungerer utmerket når jeg arbeider med foto . :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
skal du kjøpe vista, så gå for all del for 32-bits!

8469158[/snapback]

Jeg vil heller si det motsatt, bruker selv 64bits Vista og mht kompatibilitet etc så er det langt bedre enn Windows XP 64bit. Klarte ikke å se av testen om de hadde testet 32 eller 64bit....?

 

Har hatt svært få problemer med 64bits versjonen, tror kun det er ett program jeg har slitt litt med, ellers bare fryd og gammen. Jeg ville ikke oppgradert fra Windows XP 32bit til Vista 32bit, men dersom du skal ha 64bits OS eller kjøper ny maskin, så mener jeg at 64bits versjonen av Vista definitivt er den det er størst "poeng" med. Vista ble nylig sluppet, så jeg vil tro at de programmene som sliter med Vista 64bit vil bli fikset i nær fremtid. Det er heller ikke sikkert at dine problem er 64bits relaterte, men ett generelt Vista problem? Til tross for hva som blir skrevet i testen, så er ikke Vista kun en visuell oppdatering, men selve NT kjernen er også betydelig oppdatert.

 

Det er også litt rart at det "største" problemet også er det som er enklest å fikse, nemlig brukerkontrollen. Tror jeg skrudde den av ganske kjapt, nå som jeg er ferdig med å installere kunne jeg selvfølgelig aktivert den igjen... Det er tross alt ikke så ofte man innstallerer drivere og programvare, hvertfall ikke jeg, men det blir ofte en økt etter reinstallasjon.

Lenke til kommentar

Tja, fant en del store mangler med Testen :

 

*Ytelse : Dette mangler fullstendig, identiske oppsett med samme mengde minne burde gå gjennom en del tester som måler ytelsen på maskinen. Siden det er en oppgradering fra Windows XP så bør man sammenligne med en slik maskin.

 

Noen eksempler på tester :

 

*Spilltester.

*Syntetiske tester : Pcmark , 3dMark , etc.

*Encoding / ripping av Audio til mp3 filer.

*Komprimering av filer.

*Encoding av Video filer.

*Effektivitet ved bruk av flerkjerne.

*Nettverksytelse (vista skal vist være dårligere enn Xp.)

*Systemer med høy minnemengde vs xp (8Gb vs 3Gb).

 

 

 

Dette er nok langt mer en "titt" på Vista enn en grundig test.

Lenke til kommentar
Synes det er for dårlig å bruke et operativsystem som fremdeles har et problem med fragmentering i filsystemet.
Hvilket filsystem bruker du? Hvor stort problem kan fragmentering muligens være når filsystemet automatisk kan defragmenteres uten å ta det offline.

8469346[/snapback]

Fragmentering er ikke noe problem i filsystemer som ReiserFS, XFS, UFS/UFS2, ZFS. De filsystemene fungerer på en annen måte enn NTFS.

Lenke til kommentar
Men du fikk med deg at det gikk an å gjøre noe med de "irriterende popupsene"? :cool:

8469212[/snapback]

Hørte deg første gangen du sa det. Men det er en av de mindre viktige grunnene til at jeg vil holde meg borte fra Vista.

8469312[/snapback]

 

Men det var det argumentet du nevnte her da, og det stemmer jo liker lite som "skremsels" propagandaen du linker til i signaturen din :nei:

Lenke til kommentar

Orket ikke å lese artikkelen. Mine Vista-erfaringer kan summeres opp slik;

 

+ Aero er lekkert, det samme er WPF-motoren i Vista som vil gjøre det mulig for mange programmmer å ha et mer intuitivt og interessant grensesnitt.

+ DX10

+ Overvåking av ressursbruk

+ Søkefunksjonen + Hjelpesenteret.

+ Media Center og WMP11

+ Nettverkshåndtering og oppsett av mappedeling.

+ Geniale presentasjonsfunksjoner som er svært enkelt å bruke. Tar 20 sekunder det som på XP tok uviss tid. Har prøvd med tre prosjektorer og 2 LCD-TVer.

 

- Treg overføring av filer til tider.

- Fortsatt elendig driverstøtte på gamle lydkort og utstyr.

- Krever 1 gb ram for å kjøre tilfredsstillende med flere programmer oppe.

- Aero Basic fører til hakkete lyd (sikkert på grunn av CPU-bruken) hvis grafikkortet ikke er bra nok. Har skjedd med to PCer jeg har testet. Det er for dårlig.

 

Kommer sikkert på mer, men foreløpig har jeg ingen intensjon om å gå tilbake til XP. Spilling er bedre der, noe som er en blanding mellom driverstøtte, ram-mengde og OS-støtten til spillene. Alt virker mye mer gjennomtenkt med Vista enn XP, og jeg tror Vista vil utvikle seg til å bli et enda bedre operativsystem.

Lenke til kommentar
Synes det er for dårlig å bruke et operativsystem som fremdeles har et problem med fragmentering i filsystemet.
Hvilket filsystem bruker du? Hvor stort problem kan fragmentering muligens være når filsystemet automatisk kan defragmenteres uten å ta det offline.

8469346[/snapback]

Fragmentering er ikke noe problem i filsystemer som ReiserFS, XFS, UFS/UFS2, ZFS. De filsystemene fungerer på en annen måte enn NTFS.

8469359[/snapback]

Utdyp :)

Lenke til kommentar
Men det var det argumentet du nevnte her da, og det stemmer jo liker lite som "skremsels" propagandaen du linker til i signaturen din :nei:

8469368[/snapback]

Vil heller se på det som å være føre var. Systemressurser er et annet argument. Kompabilitet med programvare og enheter er et annen argument mot Vista. Sammen med Trusted Computing mener jeg det er mer enn nok når det gjelder å finne grunner til å holde seg unna.

Lenke til kommentar
Tja, fant en del store mangler med Testen :

 

*Ytelse : Dette mangler fullstendig, identiske oppsett med samme mengde minne burde gå gjennom en del tester som måler ytelsen på maskinen. Siden det er en oppgradering fra Windows XP så bør man sammenligne med en slik maskin.

 

Noen eksempler på tester :

 

*Spilltester.

*Syntetiske tester : Pcmark , 3dMark , etc.

*Encoding / ripping av Audio til mp3 filer.

*Komprimering av filer.

*Encoding av Video filer.

*Effektivitet ved bruk av flerkjerne.

*Nettverksytelse (vista skal vist være dårligere enn Xp.)

*Systemer med høy minnemengde vs xp (8Gb vs 3Gb).

 

 

 

Dette er nok langt mer en "titt" på Vista enn en grundig test.

8469310[/snapback]

 

 

Altså atter en "objektiv" test levert av hw.no nettverket :innocent:

Lenke til kommentar

Testet Vista i to uker i en bedrift som benytter seg av et blander Windows og Linux-miljø. Er normalt en rolig person, men du dæven så mye banning og sværting på de to ukene... Det nye netverkssystemet i Vista har STORE problemer med Linux/Samba.

 

Dette gjelder selv om man "fikser" litt i net-configen på Vista, og benytter nyeste samba ver.

Lenke til kommentar
Men det var det argumentet du nevnte her da, og det stemmer jo liker lite som "skremsels" propagandaen du linker til i signaturen din :nei:

8469368[/snapback]

Vil heller se på det som å være føre var. Systemressurser er et annet argument. Kompabilitet med programvare og enheter er et annen argument mot Vista. Sammen med Trusted Computing mener jeg det er mer enn nok når det gjelder å finne grunner til å holde seg unna.

8469390[/snapback]

Beklager for mitt kommende stygge ord; men kan du holde kjeft om Trusted Computing? Dette er et dokument fra 2003 da det også spekulertes i om Vista kun ble 64-bits OS. Skjerp deg.

 

Hvilke programmer har dårlig kompatibilitet? Alle programmene jeg bruker fungerer uten problemer og til og med bedre i Vista (les: Nuendo). Fortell meg om hvilke av dine programmer som ikke fungerer i Vista. AmaroK kanskje? :roll:

Endret av iMono
Lenke til kommentar

Fragmentering er ikke noe problem i filsystemer som ReiserFS, XFS, UFS/UFS2, ZFS. De filsystemene fungerer på en annen måte enn NTFS.

8469359[/snapback]

Utdyp :)

8469389[/snapback]

Ta en titt på denne siden. I kommentarene under selve artikkelen blir fragmentering tatt opp som et eventuelt problem. Artikkelforfatteren svarer på akkurat det temaet, og hva jeg kan forstå av svaret, ser det svært bra ut.

 

Edit:

@iMono: jeg kommer ikke til å holde kjeft om Trusted Computing, nei, heller ikke i fremtiden. Vil ikke bidra til å la dette gå i glemmeboken. For jeg mistenker at dette er noe M$ og andre aktører kommer til å innføre hvis ingen er våkne og alle har glemt hva Trusted Computing handler om.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...