Niskivara Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 En annen ting er at en konsoll krever mye mindre kraft for å vise like bra grafikk som på pc. Gjør den? Det er ikke mitt inntrykk. Det er ikke spesielt mye overhead når man kjører et spill på en PC. 8560708[/snapback] Konsollspill kan skreddersyes for hardwaret på en helt annen måte enn PCspill kan, siden hver konsoll har ett sett med hardware, mens PCer har utallig forskjellig hardware. Ergo så kan man presse ut mye bedre grafikk på konsoll sammenlignet med en PC av like god hastighet. Skulle likt å sett den 485 mhz PCen som kjørte Resident Evil 4, eller en 294 mhz PC som kjører God of War 2. Selvfølgelig, dette gjelder kun for ekslusive titler, siden multiplatformtitler ikke har samme mulighet til å spesialisere seg(I alle fall ikke uten å sprenge budsjettet ved å utvikle versjonen separat fra hverandre).
ATWindsor Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 En annen ting er at en konsoll krever mye mindre kraft for å vise like bra grafikk som på pc. Gjør den? Det er ikke mitt inntrykk. Det er ikke spesielt mye overhead når man kjører et spill på en PC. 8560708[/snapback] Konsollspill kan skreddersyes for hardwaret på en helt annen måte enn PCspill kan, siden hver konsoll har ett sett med hardware, mens PCer har utallig forskjellig hardware. Ergo så kan man presse ut mye bedre grafikk på konsoll sammenlignet med en PC av like god hastighet. Skulle likt å sett den 485 mhz PCen som kjørte Resident Evil 4, eller en 294 mhz PC som kjører God of War 2. Selvfølgelig, dette gjelder kun for ekslusive titler, siden multiplatformtitler ikke har samme mulighet til å spesialisere seg(I alle fall ikke uten å sprenge budsjettet ved å utvikle versjonen separat fra hverandre). 8560814[/snapback] Man kan presse masse ut av en konkret spec på PC også, om man så ønsker, det er bare det at det ikke gjøres av praktiske grunner. Bare se på demo-scenen hva de får til med feks sterkt begrenset disk-plass. En ting mange også glemmer med forrige genrasjon konsoller er at oppløsningen er ekstremt lav. AtW
Gormers Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 (endret) Dette er lite merkbark som hvis en dataskjerm hadde vist samme oppløsning... Dessuten kan man jo sammenligne en datamaskin med samme specs som en 360 og skjørt på samme oppløsning som høyeste på en hd-tv. da ser du hvem som yter mest. Endret 7. mai 2007 av gormers
Bozzeye Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 Eg satser mest på konsoll, sidan PCen min ikkje er så ny.
Traxco Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 (endret) At konsoll er bedre enn pc med samme spec.Jo,er enig her.Men var på E-kjøp og prøve "Motorstom" på PS 3 !Måtte se ned om det virkelig var en PS 3 der eller PS 2.Mener bare er dette alt PS 3 kan vise oss!!Halvbra grafikk og gameplay som man hadde på PS1/PS 2 ? Jo,vet at hardwaren til PS 3 neppe er max utnyttet.Men denne konsoll"en skal man ha i 4-7 år fremover og hva sitter vi med da på PC ? Kommer sikkert bedre spill til PS 3/Xbox men tror ikke det er noe jeg ikke kan kjøre med min gamle 3-5 år PC med som jeg har sett foreløbig med siste generasjon konsoll. Liker iallefall bedre og spille med mus/tastatur og kunne laste ned spill/mod/patch og kunne surfe.denne muliheten er veldig begrenset på en konsoll,derfår blir PC bedre får meg.. PS:beklager mine skrivefeil(dysleksi) Endret 7. mai 2007 av Traxco
ATWindsor Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 Dette er lite merkbark som hvis en dataskjerm hadde vist samme oppløsning...Dessuten kan man jo sammenligne en datamaskin med samme specs som en 360 og skjørt på samme oppløsning som høyeste på en hd-tv. da ser du hvem som yter mest. 8561220[/snapback] De færreste xbox-spill har samme opplsøning som "den høyeste på hd-tv", det er skjermkortet som driver mesteparten uansett, med samme skjermkort (og andre specs), så er det ikke mye om å gjøre at en PC kan yte det samme spillmessig, så mye overhead er det ikke. Konsoller yter nok mer på en gitt spesifikasjon, men det er ikke enorme forskjeller det er snakk om. AtW
Gormers Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 nei nei, likheten er kanskje stor når jeg tenker meg om
lycitea Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Skrevet 8. mai 2007 Så til trådstarters spørsmål, slik jeg ser det er det 3 måter å se problemstillingen: 1. Hva synes du om konsoll vs PC? 2. Hva tror du kommer til å skje med konsoll vs PC? 3. Hva håper du kommer til å skje med konsoll vs PC. 1. Konsoller har i mine øyne sine beste sider i typiske flerplayerspill i samme rom, og action/plattform-spill, på det meste annnet kommer de til kort i mine øyne. Det er få gode titler, og det er for liten fleksibilitet i måten ting er satt opp (enkelte produsenter kjører jo hardt på properitært dill for å tjene penger, og gjør det vansklig å bruke vanlige HDer feks, forruten den manglenede fleksibiliteten i direkte spillrelaterte ting). Men spesielt flerspiller-spill gjør konsoller verd å ha i mine øyne. 2. Konsoller og PCer blir stadig likere, og som vanlig etter nye konsollers lansering ropes det om PC-spillenes død, som det har vært gjort siden PS1 kom. Men det er allikevel et faktum at konsoll-spill har blirr mer populære (potensielt på PC-spills bekostning). Samtidig som konsoller blir mer fleksible (ihvertfall noen). Om PC-spill blir mer eller mindre borte, så tror jeg konsollen vil likne mer på PC innen den tid ihvertfall. 3. Min drømmefremtid angående dette: Ingen konsoller. Da slipper man eksklusive titler, man slipper hardware-begrensinger, man kan koble til enhver kontroller man ønsker. En PC er kraftig nok til å kjøre alle konsollspill, absolutt alt en konsoll kan gjøre kan en PC gjøre like bra eller bedre, om man faktisk implmenterer det. Jeg hadde nok ihvertfall spart penger plass og andre ting om jeg kunne kjøre alt fra PC. AtW 8560708[/snapback] Jeg er i prinsippet enig i mye av du skriver her, men jeg tror ikke noe av dette kommer til å bli utslagsgivende så lenge det er industrien som bestemmer. Og i industrien er det en tendens til å gå mot konsollutgivelser, fordi de er mer innbringende, ettersom det er lettere og mer vanlig å piratkopiere til PC.
Juke Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 (endret) Jeg tror spillmarkedet i større og større grad vil gå over til "konsoll-plattformen", men det vil nok aldri bli borte på PC-siden uansett. Samme hvor populære spillkonsollene blir, så vil folk fortsatt ha behov for PC i en eller annen form, og dermed vil PC-brukerne automatisk danne et betydelig marked for salg av spill. Med mindre konsoll og PC smelter sammen på sikt da, slik PS3 på en måte er et eksempel på (en PS3 ER jo egentlig en PC, i alle fall hvis man installerer Linux på den). Men dersom konsollene i fremtiden i veldig stor grad erstatter PC-ene blir jo spørsmålet heller om man skal klassifisere slike "konsoller" som PC eller konsoll, med tanke på at de på mange måter er begge deler. Endret 8. mai 2007 av Juke
Melfacion Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 Konsoll blir bare større og større, det er ingen tvil om det. Jeg har selv fått sansen for konsollspill de siste årene etter mange år som kun pc-spiller (spillhylla mi inneholder fortsatt flere pc-spill enn konsollspill (alle konsoller til sammen)). Grunnen til at konsoll er så voldsomt på fremmarsj er for min del enkelheten ved det. Sett i en DVD/cart/CD og start spillet. På PC må man jo først installere, og siden jeg bruker PCen til så mye rart har jeg sjelden plass til nye spill og må rydde litt først, og så har jeg plutselig brukt en times tid på å installere og konfigurere spillet (i alle fall første gangen). Og etter at trådløse håndkontrollere ble standardutstyr er terskelen for å ha en konsoll under tven blitt enda lavere. Det har i alle år vært irritasjonsmoment nr. 1 for meg på konsoll - de ledningene som ligger i alle retninger... Men PC har fortsatt sine styrker for meg også... strategispill spilles best med mus og tastatur (med hurtigtaster), og noen spill er best tjent med å kunne ha "custom" tasteoppsett, og andre spill igjen er det veldig ålreit å kunne legge inn mods og nye baner enkelt og greit... Men for den lille 15 minutters spillepausen fra hverdagen er konsollene mine flittig brukt
dnthalhuk Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 Fortrekker konsoll over PC til spilling av tre grunner. 1. Spilling på nett var grunnen til at jeg byttet fra konsoll til PC for mange år siden. Selv om multiplayer på N64 var rasende morsomt, var man avhengig av å to-tre andre kamerater tilgjengelig. Men nå som konsoller har støtte for online spilling får man både i pose og sekk, det er fortsatt morsomt med multiplayer når kameratene er tilstede fysisk og når de har dratt hjem kan man bare spille videre mot andre over internett. 2. Spillene. Jeg syns de eneste spillene som kommer til PC fortiden er FPS, RTS og MMORPG, og personlig er jeg lut lei alle sammen. Dessuten syns jeg andre sjangere som plattformspill, bilspill, sloss spill, sportspill o.s.v blir veldig keitete å spille med mus og tastur. I tillegg er det flere interessante titler på konsoll, Zelda TP, Mario (Party, Strikers, Galaxy) og Metroid blant annet. 3. Konsoll er mye billigere enn PC og man slipper å oppgradere for og få best mulig grafikk om to år. Dessuten slipper man å innstallere spill og configurere settings, her har man plug and play.
ATWindsor Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 2. Spillene. Jeg syns de eneste spillene som kommer til PC fortiden er FPS, RTS og MMORPG, og personlig er jeg lut lei alle sammen. Dessuten syns jeg andre sjangere som plattformspill, bilspill, sloss spill, sportspill o.s.v blir veldig keitete å spille med mus og tastur. I tillegg er det flere interessante titler på konsoll, Zelda TP, Mario (Party, Strikers, Galaxy) og Metroid blant annet. Kjøp et ratt, eller en joystick eller 2, det er et enormt utvalg av de til PC. Rent generelt kan man fint spille i sofaen koblet til TVen med PC også, det er ingen grunn til å la seg "kunstig begrense", av at en normal PC gjerne er i kontoret. AtW
RyanLennox Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 Etter min mening er konsoller bra og dårlig. Det stimulerer til litt maskinvarekonkurranse, men den eksklusive distribusjonen av spill på enkelte plattformer innebærer at man enten må ha flere plattformer, eller får et mindre spillutvalg. Jeg for min del satser på PC, og ville aldri kjøpt en konsoll. Piratkoiering på konsoller blir nok mer og mer vanlig, så på litt lengre sikt tror jeg ikke det er det som avgjør. Det vi nok vil oppleve framover, noe som allerede skjer, er at spillene kommer litt senere på PC, slik at de utålmodige allerede vil ha kjøpt spillene på konsoll. Transformasjonen fra konsoll til PC koster ikke mye (i alle fall ikke fra Xbox), så en slik transformasjon vil sannsynligvis nesten alltid lønne seg. På sikt vil det nok også utvikles gode piratemulatorer, som i alle fall vil takle noe eldre konsollspill. Reverse enginering er jo etterhvert blit "allemannskunnskap" for de litt mer enn gjennomsnitt interesserte. For min del liker jeg stealth spill, som for tiden passer best på PC. Jeg kan fint vente litt på spillene. For min del er jeg fortsatt opptatt med spill fra perioden 2001-2004, som jeg ikke har fått spilt enda.
MistaPi Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 (endret) De færreste xbox-spill har samme opplsøning som "den høyeste på hd-tv", det er skjermkortet som driver mesteparten uansett, med samme skjermkort (og andre specs), så er det ikke mye om å gjøre at en PC kan yte det samme spillmessig, så mye overhead er det ikke. Konsoller yter nok mer på en gitt spesifikasjon, men det er ikke enorme forskjeller det er snakk om. AtW 8562190[/snapback] 2x mer utbytte med å optimalisere mot et fixed hardware plattform ifølge John Carmack. Edit: Ganske utrolig hva de får til med PS2 mtp at den har en "GPU" med funksjonalitetsnivå med de første 3dfx Voodoo kortene og 32MB minne for system og grafikk uten texture komprimering. Endret 8. mai 2007 av MistaPi
ATWindsor Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 De færreste xbox-spill har samme opplsøning som "den høyeste på hd-tv", det er skjermkortet som driver mesteparten uansett, med samme skjermkort (og andre specs), så er det ikke mye om å gjøre at en PC kan yte det samme spillmessig, så mye overhead er det ikke. Konsoller yter nok mer på en gitt spesifikasjon, men det er ikke enorme forskjeller det er snakk om. AtW 8562190[/snapback] 2x mer utbytte med å optimalisere mot et fixed hardware plattform ifølge John Carmack. 8563378[/snapback] Ja, men så har vi det tekniske vs det praktiske som jeg snakket om lengre opp. Man kan godt optimalisere mot en gitt hardware-plattform på PCC også om man så ønsker, men det blir av praktiske grunner ikke gjort. Den tekniske forskjellen i ytelse er liten. AtW
Bertelsen Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 Jeg foretrekker konsoll. Man kan bare slenge inn spillet, og spille med en gang, slipper å installere, tweake og feilsøke i det uendelige. Det er også kos å ligge som et kadaver i sofaen og spille på en ordentlig TV.
ATWindsor Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 Det er også kos å ligge som et kadaver i sofaen og spille på en ordentlig TV. 8563594[/snapback] i fare for å gjenta meg selv i det uendlige, hvorfor ikke ligge som et kadaver i sofaen og spille på TV når du bruker PC også, om det er dette du foretrekker? AtW
Bertelsen Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 (endret) Da kommer vi inn på dette med installering og tweaking igjen. Det er så usannsynlig enkelt for forbrukeren å bare spille med en gang, uten å tenke på HDD-plass, om CPU'en holder, osv. Jeg synes ikke det er verdt det, jeg har spilt på PC siden DOS, men det er ikke min greie lenger, jeg brukte masse penger på å ha det nyeste, men nå er jeg konsoll-frelst. Jeg spiller jo mye på PC enda, men det er ikke det samme, i mitt syn. Konsollene mine er koblet opp på stereoen, osv. Ja, jeg vet man kan koble dataen opp på stereoen å, men det blir ikke den samme feelingen. Endret 8. mai 2007 av Bertelsen
Pastor Lorentzen Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 (endret) i fare for å gjenta meg selv i det uendlige, hvorfor ikke ligge som et kadaver i sofaen og spille på TV når du bruker PC også, om det er dette du foretrekker? 8563638[/snapback] Fordi PC-en står på et kontor, mens konsollene står i stua under TV-en? Jeg spiller noe på PC, men foretrekker absolutt å spille på konsoll, rett og slett fordi det er mer lettvint, det er større variasjon i spillene, og spillene som kommer på konsoll appellerer mer til meg enn de fleste PC-spill. Og alle argumentene om at en PC kan gjøre alt en konsoll kan gjøre er fjollete, det krever allikevel ekstrautstyr, modifisering og merarbeid for å spille på PC uansett hvordan man vrir og vender på det. En PC kan også gjøre alt en MP3-spiller kan gjøre, men jeg drasser ikke med meg en laptop og hodetelefoner på T-banen for å høre på musikk hvis jeg heller kan ta med meg en iPod. Endret 8. mai 2007 av Pastor Lorentzen
ATWindsor Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 i fare for å gjenta meg selv i det uendlige, hvorfor ikke ligge som et kadaver i sofaen og spille på TV når du bruker PC også, om det er dette du foretrekker? 8563638[/snapback] Fordi PC-en står på et kontor, mens konsollene står i stua under TV-en? 8563676[/snapback] Det er ditt eget valg. PCen kan plasseres i hvilket rom man vil, og kobles opp til hvilken skjerm man vil, og benyttes fra hvilket sittemøbel man vil, hvorfor brukes det som et argument mot PC som spillesystem? AtW
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå