Gå til innhold

Flash-konkurrent avduket


Anbefalte innlegg

Problemet er at enten vi vil eller ikke vil nok Silverlight bli tvunget på oss hvis Microsoft bestemmer seg. De kan kutte ut Flash Player totalt i Internet Explorer og ha Silverlight Default installert i nettleserne.

 

Men jeg lurer på hvordan det blir å utvikle for akkurat dette, jeg er nå rimelig vant med Flash. Som webutvikler er jeg positiv til alt nytt, men jeg mener Flash er noe av det beste som har skjedd det her markedet på lenge. Så håper ikke Microsoft blokkerer det ut i framtiden, det vil bli krise for mange.

8403459[/snapback]

 

Har sett noen eksempler på Silverlight, og noe av det er helt sykt imponerende. Som teknologi er jeg ikke tvil om at det kan ta over for flash.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avean: Husk, det er nok ikke MS som legger ved Flash det er nok heller PC-leverandørene som gjør det, så der vil neppe noe forandre seg med det første.

Vertfall ikke før MS truer dem til det....

 

Og som tidligere påpekt blir det en fornærmelse mot ordet og kalle dette kryss-plattform, siden de har kuttet ut 1 av de 3 store aktørene (Linux). Er vel også liten tvil om at MS gjør dette fordi de frykter Linux langt mer enn Mac. Selv om Mac OSX er glimrende produkt som kommer til å vokse jevnt og trutt fremover er det ganske utenkelig at Mac kan erstatte Windows-PC'r.

Linux vil neppe erstatte Windows med det første heller, men der er det hvertfall en reel mulighet.

 

Det som virkelig er synd er at det faktisk er så stor bruk av Flash på WWW og at nesten all bruken er misbruk av hva Flash er.

8/10 ganger jeg starter en Flash (bruker Flashblock) er det for å se på en video, egentlig er det jo bare tull at man skal bruke Flash som en videospiller, dette burde nettleseren selv tatt seg av, eventuelt bruke en mediaplayer-plugin, problemet med disse er at de per i dag suger hardt. Hadde det hvert på plass skikkelig video-støtte i nettleserne med god og stabil funksjonalitet, god API tilgjengelig via Javascript fra websiden og kanskje også styling via CSS så hadde det med en gang hvert et bra alternativ, men dessverre er ikke situasjonen sånn så derfor tyr man til Flash istedenfor, som tross alt fungerer ganske bra og hvor utvikleren beholder kontrollen mer selv.

Lenke til kommentar

Fordelen Microsoft får med dette over Flash er at de enkelt kan garantere tilstedeværelsen av Silverligth-plugin på Windows, noe Adobe ikke kan gjøre for Flash. Det beste Adobe kan gjøre for Flash for å møte denne konkurransen er å gjøre Flash til en åpen standard eller åpen kildekode, slik at nettleser-produsentene kan bygge inn native støtte for Flash, slik at man ikke trenger plugins. Da vil Flash ligge et hestehode foran Silverlight igjen. Akkurat nå konkurrerer de på omtrent samme vilkår, der Adobe ligger noen år foran med et større marked, mens Microsoft har en enorm kundebase i Windows de lett kan spre seg til. Hvis Adobe ikke tar denne konkurransen seriøst er de overraskende naive og det samme gjelder alle i tråden her som mener at Silverlight bare kan avfeies fordi Flash er størst.

 

Alta Vista pleide å være størst på søk. Unix pleide å være størst på operativsystemer. Netscape pleide å være størst på nettlesermarkedet. ICQ pleide å være størst på IM-markedet. Sånn er det ikke lenger, ikke for noen av dem.

Lenke til kommentar
Synes det er skremmende jeg også siden Microsoft har en tendens til å gjøre ting altfor komplisert. Men hvis teknologien her viser seg å være veldig bra så har jeg vel inget annet valg enn å lære meg det >_<

8403740[/snapback]

Vel, kanskje det ikke betyr noe - men da får du nok ikke besøk av verken meg og de 6% som bruker GNU/Linux som dekstop OS, for ikke snakke om de som bruker nettleseren Opera(og andre).... Tror ikke disse vil skifte OS eller nettleser bare for å se noe nett-video, da holder flash mer en nok.

8403845[/snapback]

 

Flash forårsaker jo et latterlig høyt CPU-forbruk, mange steder kan selv enkle bannere skape mye load, der er det vel litt poetensiale for forbedring. Ikke at jeg ønsker at MS sin kvasikompatible greie skal ta over heller..

 

AtW

Lenke til kommentar
Vel, kanskje det ikke betyr noe - men da får du nok ikke besøk av verken meg og de 6% som bruker GNU/Linux som dekstop OS, for ikke snakke om de som bruker nettleseren Opera(og andre).... Tror ikke disse vil skifte OS eller nettleser bare for å se noe nett-video, da holder flash mer en nok.

8403845[/snapback]

Å? Hvorfor ikke? Det finnes ingenting i Lightroom som gjør at det ikke kan kjøre på Linux. Spesifikasjonen er helt åpen og det vil overraske meg om Microsoft kommer til å hindre andre i å implementere det på Linux eller andre operativsystemer. Microsoft kommer kanskje ikke til å gjøre det selv, men de kommer helt sikkert til å støtte opp om andre grupper som velger å gjøre det.

 

Ikke dermed sagt at jeg synes Lightroom er en bra teknologi eller at den bør få gjennomslag i noe som helst marked, men å avfeie det fordi Flash er størst i dag eller fordi det ikke kommer til å fungere på annet enn Windows er både naivt og feil.

Lenke til kommentar
RattleBattle: få deg Firefox, den gir deg melding og lar deg innstallere flash-plugin på noen sekunder uten å måtte besøke adobe's sider, den bare laster plugin'et ned direkte og installerer det med en egen installer...du finner ut av det

8403534[/snapback]

Installere flash er ikke problemet, men jeg liker ikke at jeg "må" ha det.

Lenke til kommentar
Jeg tror vel ikke MS frykter Linux mer enn OSX, det har de liten grunn til
Tror du er alene om den troen, Linux er et OS basert på åpen kildekode og passer på uhyggelig mange ulike maskiner(langt mer enn Vista selv), og den er helt gratis; Mac koster, er lukket kildekode – og fungerer på langt mindre hw. Linux er noe folk kan skifte til i dag, helt gratis hva gjelder programmer og OSet selv - klart dette er noe ms frykter - og emm med god grunn.

 

Det har dukket opp en brev som viser at ms fryktet Linux for åtte år siden(!!) - tenk hva de gjør i dag! Tenk på hvor mye Linux har utviklet seg siden den gangen.

Jeg ønsker Linux velkommen og kommer garantert ikke til å lenke meg til Windows lengre enn nødvendig dersom det skulle vise seg at Linux utvikler seg enda mer i riktig retning. Det jeg har litt sansen for med Windows og OSX er at selve utviklingen virker mer fokusert på det vi som brukere trenger. Når det er sagt mener jeg også at dette har bedret seg for Linux de siste årene, men det mangler fremdeles noe. For meg er ikke pris alt og gratis er ikke det samme som at det ikke koster noe i dette tilfellet. Jeg betaler gjerne noen lapper ekstra for ett OS hvor andre har gjort tenkearbeidet for meg og jeg slipper å bruke uker på å sortere ut feil, finne drivere, programvare etc.

 

Nå vet jeg ikke hva du mener med "ulike" maskiner, men min erfaring med Linux har vært at det ikke er like enkelt å finne drivere til hardware. Det er selvfølgelig bare å kjøpe HW med Linux drivere, men jeg har enda tilgode å kjøpe en maskin for å kjøre Linux på den.

Lenke til kommentar
Synes det er skremmende jeg også siden Microsoft har en tendens til å gjøre ting altfor komplisert. Men hvis teknologien her viser seg å være veldig bra så har jeg vel inget annet valg enn å lære meg det >_<

8403740[/snapback]

Vel, kanskje det ikke betyr noe - men da får du nok ikke besøk av verken meg og de 6% som bruker GNU/Linux som dekstop OS, for ikke snakke om de som bruker nettleseren Opera(og andre).... Tror ikke disse vil skifte OS eller nettleser bare for å se noe nett-video, da holder flash mer en nok.

8403845[/snapback]

 

Flash forårsaker jo et latterlig høyt CPU-forbruk, mange steder kan selv enkle bannere skape mye load, der er det vel litt poetensiale for forbedring. Ikke at jeg ønsker at MS sin kvasikompatible greie skal ta over heller..

 

AtW

8403964[/snapback]

Så enig, så enig.
Lenke til kommentar
RattleBattle: få deg Firefox, den gir deg melding og lar deg innstallere flash-plugin på noen sekunder uten å måtte besøke adobe's sider, den bare laster plugin'et ned direkte og installerer det med en egen installer...du finner ut av det

8403534[/snapback]

Installere flash er ikke problemet, men jeg liker ikke at jeg "må" ha det.

8404039[/snapback]

Dette er vel kjernen til suksessen av slike ting som f.eks. Flash. Det vil si at den som tilrettelegger best mulig for webside-utviklerne muligens går av med seieren, eller må dele tronen med sin beste konkurrent.

Lenke til kommentar

Adobe-CEO-en er (naturlig nok) også skeptisk til kryss-plattform-støtten til Silverlight.

 

“Even though they say Silverlight is going to be cross-platform, and maybe the first [version] will be, I’m not sure our customers or the people that are trying to deliver that content will have the degree of confidence that if they go with Microsoft, they’ll be able to provide them with a complete cross-platform solution forever,” he said.

 

Jeg håper HTML5 tar over for flesteparten av disse proprietære formatene en vakker dag. Det er greit for meg at folk bruker Flash og liknende når det faktisk ikke finnes noen alternativer, men å bruke ekle, proprietære formater til menyer, animasjon og videoavspilling vil forhåpentligvis ikke være så utbredt om noen år. :love:

Lenke til kommentar

Okey, vi vet det skal konkurere med flash, men er det noen som faktisk har prøvd det? Og vet hvordan det fungerer? Microsoft har ikke som vane å gjøre programmer så frie som flash er.. Tipper det er EN type mediaspiller som du kan bruke, kanskje du kan skifte farge på den osv. men ellers (etter erfaring fra Microsofts tidligere produkter) tror jeg ikke man har samme frihet som i Flash, der man f.eks kan bygge sin helt egen videoavspiller basert på nesten hva man vil.

Lenke til kommentar

Flash er en tøyseplattform, her bør M$ ha gode muligheter til å rulle over adobe om de ønsker det. At det ikke finnes noe virkelig behov for denne typen plattform på web i dag spiller tydeligvis liten rolle. Som et verktøy for å vise data er flash helt på trynet, noe sikkert silverlight også vil bli.

Jeg har ingen problemer med at silverlight tar over for flash, gitt at microsoft lager åpen standard av det og dokumenterer det bra så hvem som helst kan gjøre hva som helst med det.

 

Det vi behøver er innebygd støtte for multimedia i nettlesere på en åpen standard (ogg theora eller hva som helst), og en slik plattform som flash til de som vil lage veldig interaktive ting som grafiske webspill i nettleseren.

 

Jeg har tilgode å se en brukervennlig flash-applikasjon, og noe sier meg at det vil bli det samme med silverlight. (Eller, nå vil jo jeg som linux-bruker tydeligvis ikke få se disse i det store og hele da :p)

Lenke til kommentar

De er nødt til å gjøre den plattform uavhengig hvis de vil ta markedet. Jeg som bedriftseier med kunder jeg vet er noobs ville aldri benytte meg av en teknologi som i utgangspunktet tar fra meg 5% eller mer av potensielle kunder.

 

Og det bringer oss tilbake til spørsmålet om hva i allverden de tenker på, disse bedriftene som konkluderer med at det er en god ide å lage sidene sine i flash ? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...