Gå til innhold

Flash-konkurrent avduket


Anbefalte innlegg

Som et verktøy for å vise data er flash helt på trynet, noe sikkert silverlight også vil bli.

Hvorfor mener du flash er helt på trynet til å vise data?
Jeg har tilgode å se en brukervennlig flash-applikasjon, og noe sier meg at det vil bli det samme med silverlight. (Eller, nå vil jo jeg som linux-bruker tydeligvis ikke få se disse i det store og hele da :p)

8409380[/snapback]

At folk bruker verktøyet til kjipe ting trenger ikke bety at det er et kjipt verktøy.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*snip*

 

Og det bringer oss tilbake til spørsmålet om hva i allverden de tenker på, disse bedriftene som konkluderer med at det er en god ide å lage sidene sine i flash ?  :roll:

8410097[/snapback]

Enten inkompetanse eller behov for animasjoner og interaktivitet som html/css/js ikke kan levere. Sistnevnte har jeg forståelse for, men i den sammenhengen ser jeg helst at de ikke bruker flash til å vise data i større grad.

Lenke til kommentar
Som et verktøy for å vise data er flash helt på trynet, noe sikkert silverlight også vil bli.

Hvorfor mener du flash er helt på trynet til å vise data?

 

Det mest ekle eksempelet i flash har jo vært mangelen på støtte til å markere tekst - forferdelig overtramp på brukervennlighet. Nå vurderer jeg flash opp mot html, og der html kan maskinleses og prosesseres så er det umulig med flash. Hvor bra ranking tror du flashsiden med masse informasjon ville fått på google ... latterlig lav, den er usøkbar.

 

Flash fungerer som sagt for veldig interaktive ting som flash-spill og videovisning (noe vi bruker flash til selv, nettopp fordi det ikke finnes noe annet alternativ).

Lenke til kommentar

Du mangler helt grunnleggende forståelse av hvordan Flash fungerer og kan fungere tydeligvis. Alt du etterlyser er fullt mulig i Flash. Det er programmereren som avgjør om tekst skal være markerbar eller ikke. Hvor får du det fra at tekst i Flash ikke er maskinlesbar og prosesserbar? Dette er det reneste tøv.

Lenke til kommentar
Alt ligger til rette for å lage maskinlesbar og prosesserbar tekst i Flash. Hva er det du vil frem til? At du ikke kan lese?

8411688[/snapback]

 

Vis du vil ha det inn med teskje så:

Ja det er mulig tilrettelegge Flash-komponenter så de delvis holder minimumskravene til brukervennlighet, både ved markering av tekst og oppblåsing av tekst i nettleseren, men veldig få sørger for at dette fungerer selv om det sikkert er fullt mulig. Og det fordi det ikke ligger i Flash sin natur og være brukervennlig på den måten, Flash ble lagd for interaktiv animasjon og ikke for presentasjon av data.

Selv om du tydeligvis er en skikkelig "Flashboy" kan du og dine like spare dere med å spre "Flash er best til alt"-påstander.

Lenke til kommentar
Selv om du tydeligvis er en skikkelig "Flashboy" kan du og dine like spare dere med å spre "Flash er best til alt"-påstander.

8411791[/snapback]

Det er det jo ingen som påstår, men flash er jo i seg selv et godt verktøy og et supplement til html. Folk har et negativt forhold til flash fordi noen lager irriterende reklamer i det, men det betyr jo ikke at det ikke er et bra verktøy; det er som å si at html er elendig når folk lager elendige websider ;)
Lenke til kommentar
Vis du vil ha det inn med teskje så:

Ja det er mulig tilrettelegge Flash-komponenter så de delvis holder minimumskravene til brukervennlighet, både ved markering av tekst og oppblåsing av tekst i nettleseren, men veldig få sørger for at dette fungerer selv om det sikkert er fullt mulig. Og det fordi det ikke ligger i Flash sin natur og være brukervennlig på den måten, Flash ble lagd for interaktiv animasjon og ikke for presentasjon av data.

Selv om du tydeligvis er en skikkelig "Flashboy" kan du og dine like spare dere med å spre "Flash er best til alt"-påstander.

8411791[/snapback]

 

For det første: Jeg er overhodet ikke noen "flashboy", hva nå det måtte være. Jeg foretrekker bare å sette meg inn i det jeg kommenterer og ikke bare slenge av gårde flåsete kommentarer.

 

For det andre: Jeg har aldri påstått at Flash er best til alt. Jeg har sagt noe om hva som er mulig i Flash.

 

For det tredje: Du vet åpenbart svært lite om hva som "ligger i Flash sin natur". At svært få sørger for at tilgjengelighetsfunksjoner benyttes i Flash får stå for din regning. Det sier mest om utviklerne på de Flash-applikasjonene du har sett.

 

For det fjerde: Flash har utviklet seg enormt de siste årene og er et utrolig spennende og mangfoldig verktøy. Presentasjon av ulike datatyper og koblinger mot xml-data er nettopp noe Flash er godt egnet til. Jeg anbefaler deg å bruke tid på å sette deg inn i Flash sine muligheter og ikke henge deg opp i dårlige utviklere.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
For det første: Jeg er overhodet ikke noen "flashboy", hva nå det måtte være. Jeg foretrekker bare å sette meg inn i det jeg kommenterer og ikke bare slenge av gårde flåsete kommentarer.

Tror nok du skjønner hva jeg mener med "Flashboy" vis du tenker om litt grundigere...

For det andre: Jeg har aldri påstått at Flash er best til alt. Jeg har sagt noe om hva som er mulig i Flash.

Fint. Da regner med at du er blant dem som bruker Flash på de områdene Flash kan være smart og ikke på alt mulig annet.

For det tredje: Du vet åpenbart svært lite om hva som "ligger i Flash sin natur". At svært få sørger for at tilgjengelighetsfunksjoner benyttes i Flash får stå for din regning. Det sier mest om utviklerne på de Flash-applikasjonene du har sett.

Jeg går bare ut i fra den virkelige verden og der har jeg sett minimalt med Flash-løsninger som fungerer med tilfredsstillende brukervennlighet. Tror du det ikke så bør du kanskje løfte blikket opp fra dine egne perfekte løsninger.

For det fjerde: Flash har utviklet seg enormt de siste årene og er et utrolig spennende og mangfoldig verktøy. Presentasjon av ulike datatyper og koblinger mot xml-data er nettopp noe Flash er godt egnet til.

8411872[/snapback]

Flott at Flash passer for dine behov, og så lenge du og andre begrenser Flash-bruken på WWW til der den kan forsvares ser jeg ikke noen problemer med det. Men presentasjon av data er ikke blant de områdene. Kanskje du bør se deg om etter andre løsninger for din data-presentasjon som ikke bare har "koblinger mot xml-data", men også kan fremstille denne informasjonen på måten brukeren forventer og ønsker.

Lenke til kommentar

Jeg vet lite om hva du har sett. Men: hvis du baserer dine fordommer på hva du har sett og ikke hva som faktisk er mulig er det lite trolig at du kommer til å forstå hvilke muligheter som ligger i Flash.

 

Det siste avsnittet ditt bekrefter at det dine fordommer som er avgjørende og ikke faktisk kunnskap. Alt du etterlyser er fullt mulig i Flash. Hva får deg til å påstå at Flash ikke er egnet til presentasjon av mange ulike datatyper? Hva får deg til å påstå at ikke Flash kan fremstille denne informasjonen på en måte brukeren forventer og ønsker?

Lenke til kommentar
Hva får deg til å påstå at ikke Flash kan fremstille denne informasjonen på en måte brukeren forventer og ønsker?

8412284[/snapback]

 

Det finnes utrolig mange utrolig dårlige HTML/CSS/JS-websider, allikevel er det utrolig sjeldent jeg hører vanlige ikke-tekniske brukere klage på sidene. Når det gjelder Flash er situasjonen mer at det finnes noen få hele Flash-"websider" og sånne sider er stort sett laget av profesjonelle utviklere som nok kan kalles for Flash-eksperter, allikevel hører jeg utrolig ofte klager på sånne sider.

Brukerne kommer til siden for å lese informasjon, Flash gjør det veldig mye vanskeligere for dem enn det trenger å være, og for noen blir det også umulig å finne informasjonen.

Flash er smart på noen få områder, men når Flash-utviklere mener at Flash også bør brukes til masse annet (som informasjon) skjønner jeg ikke annet enn at det skyldes mangelen på kunnskap om andre løsninger og at det hele egentlig dreier seg om å beskytte og promotere sin egen teknologi og kunnskap noe som jo er ganske naturlig egentlig.

 

Vis du virkelig mener at det er jeg som er på jordet her så kunne du kanskje komme med noen eksempler på hva som gjør Flash til en bedre løsning for informasjon enn hva HTML er? For jeg klarer ikke å komme på en eneste reell fordel.

Lenke til kommentar
Vis du virkelig mener at det er jeg som er på jordet her så kunne du kanskje komme med noen eksempler på hva som gjør Flash til en bedre løsning for informasjon enn hva HTML er? For jeg klarer ikke å komme på en eneste reell fordel.

8412434[/snapback]

 

Kverulering til 1000?

Han prøver bare å få fram poenget sitt, som er at det går fint ann å bruke flash til de tingene du beskriver, han prøver ikke å si at flash er bedre enn html til å vise informasjon.

Lenke til kommentar
Kverulering til 1000?

Han prøver bare å få fram poenget sitt, som er at det går fint ann å bruke flash til de tingene du beskriver, han prøver ikke å si at flash er bedre enn html til å vise informasjon.

8412621[/snapback]

 

Har vel ikke kverulert særlig mye (enda), men har gjentatt meg selv en del, siden denne diskusjonen dessverre er/var havnet utenfor saklighetens grenser.

Og poenget mitt er at selv om det er teknisk mulig er det neppe praktisk smart. Mulig jeg har misforstått ham, men det virker ikke som han er særlig enig.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker på en typisk Flash-side popper 2advanced inn i hodet mitt med en gang. For det første er det latterlig stort og treigt, for det andre har den elendig tilgjengelighet:

  • * Bitteliten tekst (som ikke kan endres?)
    * Umulig å merke tekst eller bruke screen readers
    * Vanskelig (umulig?) å bruke tastaturnavigasjon
    * Menyer som er vanskelige å navigere fordi de krever presisjon for å ikke plutselig havne i en annen undermeny

Dessuten spiller den av lyd automatisk, argh! Det går forhåpentligvis an å lage bedre flash-sider enn dette, men så lenge dette er et ideal folk streber etter hører ikke Flash hjemme som en komplett webside-løsning IMHO.

 

Edit: dessuten krever den Flash 8 eller nyere, som utelukker alle plattformer Adobe ikke har sluppet Flash 8/9 for. Nyeste versjon av Flash SDK er versjon 7, så det utelukker ganske mange devices.

Endret av styx
Lenke til kommentar

Du kommenterer ting som er langt unna det jeg skriver, og du svarer ikke på de konkrete spørsmålene jeg stiller. Det er vel vanskelig å komme nærmere kverulering enn det...?

 

Jeg har ikke sagt at Flash er noen bedre løsning enn HTML. Jeg har sagt at Flash utmerket godt kan brukes til å presentere mange ulike datatyper og det har enormt mange muligheter. Å sette HTML og Flash opp mot hverandre på den måten er helt meningsløst og tyder på manglende kunnskaper. Det er komplementerende teknologier og utfyller hverandre. Det ene kan ikke erstatte det andre i nåværende form og det er heller ikke noen målsetting.

 

Du hevder også at det er Flash som "gjør det vanskeligere å finne informasjon" og det er bare gjentakelse av de feilslutninger du har gjort tidligere. Det er ikke Flash som gjør det vanskelig, det er det dårlige utviklere som gjør, med eller uten hensikt. Mulighetene er der, selv om Flash selvsagt ikke skal brukes til alt. Ikke dermed sagt at det ikke kan brukes til alt.

 

Jeg tror du skal lese det jeg skriver igjen og ikke hoppe til feilaktige konklusjoner om hva jeg er eller ikke er enig i.

Lenke til kommentar
  • * Bitteliten tekst (som ikke kan endres?)
    * Umulig å merke tekst eller bruke screen readers
    * Vanskelig (umulig?) å bruke tastaturnavigasjon
    * Menyer som er vanskelige å navigere fordi de krever presisjon for å ikke plutselig havne i en annen undermeny
     

Dessuten spiller den av lyd automatisk, argh! Det går forhåpentligvis an å lage bedre flash-sider enn dette, men så lenge dette er et ideal folk streber etter hører ikke Flash hjemme som en komplett webside-løsning IMHO.

8412811[/snapback]

 

Alle dine poenger her er selvsagte men det er helt feil å skyte på Flash for at utviklerne har gjort en dårlig jobb, med eller uten hensikt. Det er helt uproblematisk å programmere Flash-løsninger som inneholder alt det du savner her. Det er ikke Flash sin skyld at noen utviklere har feil idealer. ;)

Lenke til kommentar
Alle dine poenger her er selvsagte men det er helt feil å skyte på Flash for at utviklerne har gjort en dårlig jobb, med eller uten hensikt. Det er helt uproblematisk å programmere Flash-løsninger som inneholder alt det du savner her. Det er ikke Flash sin skyld at noen utviklere har feil idealer. ;)

8412873[/snapback]

Det er meget mulig, jeg har for å være helt ærlig ikke satt meg veldig inn i Flash. :)

 

Jeg er fortsatt imot bruk av teknologier som krever proprietære plugins, bruker lukkede spesifikasjoner og/eller utelukker enkelte devices på grunn av manglende mulighet for støtte. Så lenge man bruker versjoner av Flash nyere enn versjon 7 utelukker man for eksempel Wii-browseren og alle andre liknende devices som avhenger av Flash SDK for å fungere. En ting er i alle fall sikkert: Bruker man Flash bør man i det minste ha et fornuftig fallback for folk som ikke har fungerende Flash-støtte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...