Gå til innhold

Tråden om ska! Skanking allowed!


F.Mackey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men forskjellen på Reggae og ska?

 

Det sies at det ble for varmt i Karibien og danse etter ska i det tempoet det var i, så de senket tempoet og slik ble reggae født  :p

 

Edit: Men er vanskelig å høre forskjell på gammel ska og reggae siden for eksempel Bob Marley spillte begge deler.

8405628[/snapback]

 

I starten var musikken veldig sterkt påvirket av amerikansk soul :

http://www.youtube.com/watch?v=Wr14VMeIqCo

http://www.youtube.com/watch?v=yZIM7ErGONY

Endret av tigerdip
Lenke til kommentar

Første bandet som jeg vet om som Marley spillte i var The Teenagers, seinere kallt The Wailers. Dette var en ska/rockstedy gruppe.

 

Det er det jeg vet, jeg har aldri hørt noe mye på Marley, så kan hende jeg tar feil. Men en ting er sikkert, han begynte hvertfall ikke å spille reggae i 1963 siden sjangeren ikke fantes da :)

 

Missforsto deg tydeligvis. Amerikansk Soul kan ikke jeg mye om, og vet ikke når sjangeren startet engang, så ikke vet jeg..

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke Rancid nevnt? Kjempebra ska-punk band!  :D

8413541[/snapback]

 

Grunnet at de hovedsaklig spiller punk :) Men veldig bra band, Time Bomb er jo en schlæger fra den kanten.

 

Er det ska de spiller på sirkus? :D

8413066[/snapback]

 

Ska er den musikk-stilen som det er ganske mange lytte-eksempler fra i denne tråden. Er ikke en ivrig sirkusgåer selv, så vet ikke om de spiller ska i sirkus :p

 

Date Rape var faktisk en koselåt. Noe i samme gate som kan anbefales?

8410095[/snapback]

 

Helt i samme gate er ikke det, men Ska Patrol har endel koselåter, sjekk ut linken i første post.

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar

Bra tiltak denne tråden - ska er skikkelig gladmusikk.

 

To av mine favoritter blant de litt 'lettere' sent 90-talls ska-bandene:

 

Save Ferris - The world is new

 

 

Reel Big Fish har vel kanskje fått et litt ufortjent rykte siden de har hatt bøttevis av mer eller mindre vellykkede coverlåter (sjekk ut Take on me eller Hungry like the wolf f.eks.), men deres egne låter synes jeg fint holder mål.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Jeg synes Reel Big Fish er veldig bra, dog er ikke jeg så veldig fan av de fleste coverlåtene.

 

Save Ferris har jeg ikke hørt mye av, har litt problemer med vokalen.

 

Petoah: Godt å høre, ska trenger flere lyttere i Norge, er for lite folk som hører på musikken.

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har noen alternativer her ja, mest fra tredje bølge og kansje noe ska-core.

 

Liste: ( :love: de tre første alternativene)

Less Than Jake

Five Iron Frenzy

Leftover Crack (ska core)

Aquabats

Goldfinger

Slapstick

Tidlig No Doubt

Capdown

+ de som er nevt tidligere.

Endret av rufs
Lenke til kommentar
Den eneste skaen jeg har hørt hittil er Streetlight Manifesto sitt album Keasbey Nights. Er dette ska på sitt beste, eller er det middelmådig? Hva mener skankerne? ;)

8484754[/snapback]

 

Har aldri hørt Streetlight Manifesto sin re-recording av Catch 22 sitt album Keasbey Nights. Men orginalen, altså Catch 22 sin, er gull i mine ører. Resten av Catch 22 sin diskografi er så som så, men som sagt er Keasbey Nights gull.

 

Casen her er at Tomas Kalnoky som var vokalisten i Catch 22 startet Streetlight Manifesto etter at han sluttet i Catch 22. Han spilte kun inn en tape og Keasbey Nights med Catch 22. Han skrev alle sangene til Keasbey Nights albumet når han var i Catch 22, og derfor gjorde Streetlight Manifesto en re-recording med noen små forandringer på sangene. Etter det jeg har forstått likte heller ikke Tomas Kalnoky lyden i Catch 22 utgaven.

 

Og Cun: Takk for at du nevnte dette, hadde glemt å sjekke ut Streetlight Manifesto. Tomas Kalnoky er om mulig en av de feiteste ska-vokalisten som er der ute.

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar

Takker tjalla.

 

Cun: Etter å ha hørt re-recordingen til Streetlight Manifesto vil jeg råde deg til å høre Catch 22 sin orginal versjon av albumet. Og igjen viser det seg at re-recordinger er totalt nyttesløst, kan aldri bli bedre. Streetlight Manifesto sin versjon er ikke dårlig, men den har bare ikke magien til orginal-versjonen.

Lenke til kommentar

Må legge ut noen myspace sider og et par eksempler av musikkvideoer av de bandene jeg la ut her tidligere.

 

Musikkvideo og en livevideo av yndlingsbandet Less Than Jake:

Less Than Jake - Gainesville rock city

 

Noen Myspace sider:

Less Than Jake

Five Iron Frenzy

Slapstick

Goldfinger

Capdown

Aquabats

 

Anbefaler å sjekke ut Five Iron Frenzy`s - On distant shores, eller orginalen Every new day, var denne som fikk meg til å høre på ska for mange år siden. Finner de på albumene Our Newest Album Ever og The End Is Here. Det finnes noen utgaver med dårlig kvalitet på youtube.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ikke at jeg er noen kjempefan av ska, men Mighty Mighty Bosstones er et band jeg har hørt på i mange år, har 3-4 skiver som går regelmessig. Men det stopper vel egentlig der også, selv om jeg håper å få se MMB en gang i Norge, så blir det vel med drømmen. Har de gitt seg enda? Mener jeg så de spillte på en konsert under en Vans Tour for 2-3 år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...