Gå til innhold

Tråden om ska! Skanking allowed!


F.Mackey

Anbefalte innlegg

Ska og reaggae er tøft!

Noen som kan anbefale et bra ska album til en som ikke har hørt så mye annen ska enn Bob Marley og Hopalong Knut?

Altså et med gitar, blåse istrumenter, vokal og hele pakka...

Noen som har noen forslag?

8813190[/snapback]

 

Trojan boksen som ble nevnt tidligere er en sikker vinner. Trojan var en av de store engelske ska/reggea/rocksteady utgiverne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ska og reaggae er tøft!

Noen som kan anbefale et bra ska album til en som ikke har hørt så mye annen ska enn Bob Marley og Hopalong Knut?

Altså et med gitar, blåse istrumenter, vokal og hele pakka...

Noen som har noen forslag?

8813190[/snapback]

 

Catch 22 - Keasbey Nights albumet, favoritten min uten tvil.

 

Ikke at jeg er noen kjempefan av ska, men Mighty Mighty Bosstones er et band jeg har hørt på i mange år, har 3-4 skiver som går regelmessig. Men det stopper vel egentlig der også, selv om jeg håper å få se MMB en gang i Norge, så blir det vel med drømmen. Har de gitt seg enda? Mener jeg så de spillte på en konsert under en Vans Tour for 2-3 år siden.

8813992[/snapback]

 

The Mighty Mighty Bosstones ga seg i 2003 hvis ikke jeg tar veldig feil, men har vært noen rykter om en mulig reunion hvis jeg ikke tar helt feil der heller.

 

Veldig bra beskrivelse i førstepost takk

jeg liker ikke ska fant jeg ut

men er "Space Camp Song" ska? :dribble::dribble::dribble:

8830676[/snapback]

 

"Space Camp Song" er ikke ska.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Snobjorn: sjekk ut MU330 (US). Definerer seg selv som "psycko ska": heavy blås og raske gitarer. The Flatliners (CA) har noe ska liknende låter.. slipper debutskiva i disse dager. Pietasters kan også anbefales. Under tvil noe Less Than Jake (US). Marcel et son orchestre (FR) kan også funke.. NOFX har noen låter som faller innunder det du søker.. For øvrig er jeg enig i de andre bandene som er foreslått. Asian Man Records ga nylig ut en samleskive med mange fete band: Ska is Dead. De fleste av disse bandene og CD'en er tilgjengelige fra interpunk.com. Hvis du holder deg til bestillinger under 200 kr (ex shipping) slipper du toll i Norge =)

 

Norsk Skaforening

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har så vidt skummet gjennom her og har ikke sett noen nevne The Aller Værste! (rett meg om jeg tar feil, har IKKE lest absolutt ALLE postene!) Konge nyveiv-ska fra tidlig 80-tall. utgitt kanskje den eneste rockeklassikeren av internasjonalt format i Norge - Materialtretthet. En kritiker sa den gang den ble sluppet at det hørtes ut som "kaniner i en ekse" (eller noe sånt, no) og det er jo et kjempe kompliment for et ska-band!

 

Vil også nevne de første albuma til The Aquabats (altså de som kom før Charge! og muligens også før ..vs. the floating eye of death - det resulterer i to album :-) ) Ekstrem morsom ska-punk! Superhelter på krigsstien!

 

Må få føye meg til å si at jeg synes at dette er et kjempetiltak, denne tråden altså. Ska er shitfett! For min egen del hører jeg på The Aquabats, The Aller Værste, Mad Caddies, Catch 22, the Skatalites, Streetlight Manifesto, Save Ferris, Link80, Mu330, The Mighty Mighty Bosstones (som forøvrig var det bandet som førte meg inn i skaen), Operation Ivy og kanskje noen fler jeg ikke kommer på her

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at Mad Caddies' Just One More får mye skryt her. Den nyeste skiva, Keep it Going, er etter min mening ennå bedre! En herlig blanding av stiler, hovedsaklig basert rundt ska o.l. I tillegg slapp the Slackers "the Boss Harmony Sessions" nylig. Også et must å sjekke ut! I tillegg har the Mighty Mighty Bosstones at de vil komme sammen igjen for 5 konserter i hjemmetraktene (Boston for den som ikke har tatt ordspillet ;) ), og at de vil vurdere hva som skjer videre etter dette. Er det lov å håpe på Europabesøk igjen??

 

For de av dere som bor i Oslo, Asker eller Bærum kan jeg anbefale å stikke innom Prammen Musikkcafe (Brambanisvei 2 i Sandvika) hver 1. torsdag i måneden! Da spiller skabandet Bekkestua All Stars (medlemmer av Fence og No Torso med gjester) gamle og nye skaslagere. Før og etter bandet vil det også gå ska på anlegget. Anbefaler alle skainteresserte i området til å ta seg en tur! Forrige (vårt første) arrangement var en kjempesuksess!

 

Joachim/ Norsk Skaforening

Lenke til kommentar

Var ikke mye som var nevnt om No Doubt her. Et band som virkelig bør sjekkes ut.

'The Singles' er et godt sted og starte, og så kan man bygge utover med f.eks Rock Steady, Return of Saturn, og selvfølgelig Tragic Kingdom

 

Hvis ikke har The Beat en del bra, bl.a.:

Best friend

Hands off, shes mine

mirror in the bathroom

Two Swords

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Reel Big Fish har vel kanskje fått et litt ufortjent rykte siden de har hatt bøttevis av mer eller mindre vellykkede coverlåter (sjekk ut Take on me eller Hungry like the wolf f.eks.), men deres egne låter synes jeg fint holder mål.

Jeg synes Reel Big Fish er veldig bra, dog er ikke jeg så veldig fan av de fleste coverlåtene.

 

Personlig synes jeg at Reel Big Fish er helt geniale. Angående coverlåter må det sies at jeg oppdaget bandet da jeg hørte versjonen deres av Come On Eileen. Ska er uten tvil en deilig sjanger. Det er fysisk umulig å være i dårlig humør hvis man hører på gode ska-låter :)

Lenke til kommentar

Jeg var på Blitz for noen uker siden, bare ska som ble spilt og det passet meg bra :)

Det var et band jeg likte særdeles godt

og det var det danske bandet Teknisk Uheld.

 

Inntrykket blir nok litt annerledes når du sitter i en stol og hører på dem med høretelefoner i en stol enn når du ser dem live.

http://www.myspace.com/tekniskuheld

Endret av Akiro Curosawa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...