Gå til innhold

Helbredelse ved bønn? Bare glem det.


Tror du at det hjelper å be om helbredelse?  

194 stemmer

  1. 1. Tror du at det hjelper å be om helbredelse?

    • Ja
      38
    • Nei
      143
    • Who cares..
      13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Husk: "There are no atheists in a foxhole", så det er ett dårlig eksempel  :innocent:

 

Jeg vil tippe de fleste som ligger for døden på ett eller annet tidspunkt henvender seg til guddommelige makter, om det skulle være gud eller annet religiøst opphav.

8379619[/snapback]

 

Det sitatet plager vettet av meg.

Fordi det er ønsketenkning fra de religiøse sin side.

 

http://www.atheistfoxholes.org/

 

Når du virkelig ønsker deg noe materielt-- hender det at du henvender deg til julenissen i ren desperasjon?

Nei.

 

Jeg antar dermed at de fleste (ekte / sterke) ateister ikke ber til høyere makter -- utenom muligens Helseministeren eller verdens ledende eksperter innenfor sykdommen.

Lenke til kommentar
Denne videoen er ganske illustrerende for denne problemstillingen: MartinAB - vær så snill og se denne videoen, og kom tilbake til oss :)

 

http://www.whywontgodhealamputees.com/video.htm

 

PFT.

8379578[/snapback]

 

Vel, jeg må bare le av den videoen. Når han kommer til poenget tilslutt, at han deler de folkene så de blir 10 av hver, sant? Hva hvis han ene av de 10 er kristen da? Er det ikke en stor del av verdens befolkning som ikke er kristne? Hva hvis det er han kristne som blir helbredet, og ikke de som ikke er kristne?

 

Kristen FTW! Det er en grunn til at 3 av folkene som har lidd av nesten samme sykdom har blitt helbredet, alle på et sted, under en kort periode? Det er IKKE tilfeldighet. Hestesko lol.

 

Men Natta, tar en kikk her imorgen. Nå er det leggetid :)

Endret av MartinAB
Lenke til kommentar
Husk: "There are no atheists in a foxhole", så det er ett dårlig eksempel  :innocent:

 

Jeg vil tippe de fleste som ligger for døden på ett eller annet tidspunkt henvender seg til guddommelige makter, om det skulle være gud eller annet religiøst opphav.

8379619[/snapback]

 

Det sitatet plager vettet av meg.

Fordi det er ønsketenkning fra de religiøse sin side.

 

http://www.atheistfoxholes.org/

 

Når du virkelig ønsker deg noe materielt-- hender det at du henvender deg til julenissen i ren desperasjon?

Nei.

 

Jeg antar dermed at de fleste (ekte / sterke) ateister ikke ber til høyere makter -- utenom muligens Helseministeren eller verdens ledende eksperter innenfor sykdommen.

8379683[/snapback]

 

Utsagnet var ment som en spøk :) Å tro på julenissen er uansett litt absurd. Men jeg avviser ikke muligheten for at det kan finnes en guddommelig kraft. Er vel fast plantet i agnostiker leiren her, og således burde vel sitatet vært omskrevet.

 

Men hey, hvis du er skikkelig, skikkelig desperat, hvorfor ikke dekke alle basene, sant? :p

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Hvis du er dødssyk, hva gjør du (du kan kun velge en av dem)?

 

A: Oppsøker lege (vitenskap)

B: Ber til Gud (religion)

 

Hvis du befinner deg i et krigsområde, hva gjør du?

 

A: Tar på deg skuddsikker vest og skjuler deg bak en panservogn

B: Står midt i skuddlinjen og ber til Gud

 

Altså: Velger du beskyttelse fra materialistisk vitenskap eller fra religionens gud?

8378433[/snapback]

 

Det der var bare teit.

Lenke til kommentar
Denne videoen er ganske illustrerende for denne problemstillingen: MartinAB - vær så snill og se denne videoen, og kom tilbake til oss :)

 

http://www.whywontgodhealamputees.com/video.htm

 

PFT.

8379578[/snapback]

 

Vel, jeg må bare le av den videoen. Når han kommer til poenget tilslutt, at han deler de folkene så de blir 10 av hver, sant? Hva hvis han ene av de 10 er kristen da? Er det ikke en stor del av verdens befolkning som ikke er kristne? Hva hvis det er han kristne som blir helbredet, og ikke de som ikke er kristne?

 

Kristen FTW! Det er en grunn til at 3 av folkene som har lidd av nesten samme sykdom har blitt helbredet, alle på et sted, under en kort periode? Det er IKKE tilfeldighet. Hestesko lol.

 

Men Natta, tar en kikk her imorgen. Nå er det leggetid :)

8379714[/snapback]

 

Nei, hør hva han sier. Alle de dødssyke personene er kristne, alle blir bedt for men kun èn overlever og han sier han ble helbredet av gud. Denne kreftformen de hadde gav en overlevelsesratio på 10%.. Det er slike historier som får kristne til å tro så inderlig på bønn, fordi de ikke ser alt det andre som ligger til grunne..

Lenke til kommentar
Men har jo opplevd det selv, så jeg tror det som står der jeg=)

8379557[/snapback]

Nei, du *tror* du har opplevd det. Når slike "opplevelser" en sjelden gang gåes nærmere etter i sømmene av dem av folk som har greie på det, viser det seg alltid at det ikke har skjedd noe som ikke har naturlige forklaringer.

Lenke til kommentar

Jeg var litt kjapp med å trykke "nei". Vi må huske at det er noe som heter placebo-effekt, og at denne i mange tilfeller viser seg å være meget betydelig. De som ber til Gud og virkelig tror at det hjelper, kan nok få en effekt ut av det.

 

EDIT: Ergo tror jeg at det kan hjelpe for de som er "disponert" for det.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Tror du at det hjelper å be om helbredelse?

Kommer vel an på hvem man spør. :p

 

 

Hvis du er dødssyk, hva gjør du (du kan kun velge en av dem)?

 

A: Oppsøker lege (vitenskap)

B: Ber til Gud (religion)

 

Hvis du befinner deg i et krigsområde, hva gjør du?

 

A: Tar på deg skuddsikker vest og skjuler deg bak en panservogn

B: Står midt i skuddlinjen og ber til Gud

 

Altså: Velger du beskyttelse fra materialistisk vitenskap eller fra religionens gud?

8378433[/snapback]

 

Gud (iallefall dem bibelske) har vel aldri belønnet latskap?

Bibelen sier også at man ikke skal teste ut Gud, så om man er kristen kan jeg ikke se hvorfor man ut i fra religion skal velge alternativ B.

Lenke til kommentar

Gud (iallefall dem bibelske) har vel aldri belønnet latskap?

Bibelen sier også at man ikke skal teste ut Gud, så om man er kristen kan jeg ikke se hvorfor man ut i fra religion skal velge alternativ B.

8382806[/snapback]

 

Kom igjen... Kom med et sitat fra det nye testamentet hvor noen sier at man ikke skal stole på eller be til gud.

 

James

5:14 Is any sick among you? let him call for the elders of the church; and let them pray over him, anointing him with oil in the name of the Lord:

5:15 And the prayer of faith shall save the sick, and the Lord shall raise him up; and if he have committed sins, they shall be forgiven him.

 

Glem legene... Legg ned sykehusene! Gud kurerer alle sykdommer...

Det er bare til å velsigne litt olje og hente noen proster.

 

5:17 Elias was a man subject to like passions as we are, and he prayed earnestly that it might not rain: and it rained not on the earth by the space of three years and six months.

 

Alle bønner blir hørt -- selv de tåpelige.

Lenke til kommentar

Vil bare opplyse om at det forskes på uforklarlige helbredelser / sykdomsforbedringer ved UNN Tromsø.

 

Dette gjelder såvel Samiske Sjamaner samt andre uforklarlige hendelser for legevitenskapen.

 

Faktisk er man på vei for å få dokumentasjon på at tro kan flytte ( fjell ).

 

Både kreftpasienter og andre som har blitt gitt opp etter intensiv behandling fra den moderne legevitenskap har flere ganger blitt kvitt sine sykdommer ved hjelp av alternativ behandling også av religiøs karakter.

Lenke til kommentar
Vil bare opplyse om at det forskes på uforklarlige helbredelser / sykdomsforbedringer ved UNN Tromsø.

 

Dette gjelder såvel Samiske Sjamaner samt andre uforklarlige hendelser for legevitenskapen.

 

Faktisk er man på vei for å få dokumentasjon på at tro kan flytte ( fjell ).

 

Både kreftpasienter og andre som har blitt gitt opp etter intensiv behandling fra den moderne legevitenskap har flere ganger blitt kvitt sine sykdommer ved hjelp av alternativ behandling også av religiøs karakter.

8394075[/snapback]

 

For all del, men det kan ei heller bevises eller dokumenteres at det faktisk var den alternative behandlingen som gav utfallet.

Lenke til kommentar
Faktisk er man på vei for å få dokumentasjon på at tro kan flytte ( fjell ).

Høres fint ut, kan dere begynne med fjellene med ødelagte tuneller langs E18?

 

Kom tilbake når du har en forskningsrapport å vise til.

8394207[/snapback]

 

Høh? Få orden på quotinga di gutt, det der har ikke jeg sagt! ;p

Lenke til kommentar
Faktisk er man på vei for å få dokumentasjon på at tro kan flytte ( fjell ).

Ja, placeboeffekten er reell. Det er det ingen som nekter for. Men den er likevel 100% naturlig.

 

Både kreftpasienter og andre som har blitt gitt opp etter intensiv behandling fra den moderne legevitenskap har flere ganger blitt kvitt sine sykdommer ved hjelp av alternativ behandling også av religiøs karakter.

8394075[/snapback]

Tull.

Lenke til kommentar

Så et Richard Dawkins program for en stund siden (skal linke til det hvis jeg finner det igjen) der han besøker et sted der jomfru marias nærvær skal ha helbredende effekt. RD spurte først hvor mange som kom for å få hjelp hvert år. Og så hvor mange registrerte helbredelser de hadde.

 

Den helbredende kilden hadde blitt besøkt av pilgrimmer i 130 år og man regnet med at det hadde vært et par hundre tusen besøkende og noen titalls registrerte helbredelser.

 

Jeg må le. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...