Gå til innhold

Helbredelse ved bønn? Bare glem det.


Tror du at det hjelper å be om helbredelse?  

194 stemmer

  1. 1. Tror du at det hjelper å be om helbredelse?

    • Ja
      38
    • Nei
      143
    • Who cares..
      13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så hvordan forklarer dere at folk faktisk blir helbredet? Jeg har selv sett mennesker bli friske i Jesu navn. Og det er noe vitenskapen ikke kan si imot.

8713043[/snapback]

Rettelse: det er ikke noe dere kan si.

 

Det finnes ikke et eneste veldokumentert eksempel på at bønn fungerer.

Lenke til kommentar
Så hvordan forklarer dere at folk faktisk blir helbredet? Jeg har selv sett mennesker bli friske i Jesu navn. Og det er noe vitenskapen ikke kan si imot.

8713043[/snapback]

Folk blir ikke helbredet. Det fins, som sagt, ikke ett veldokumentert tilfelle der noen har blitt helbredet gjennom bønn. Det har imidlertid skjedd en del ganger at folk dør av sykdommer Gud visstnok fjernet fra dem.

Helbredelser er enten mulige å forklare naturlig eller lurendreieri – jeg tror det fins en del mennesker som ikke tar mange sedler for å sitte i en rullestol noen timer før de reiser seg når noen legger hånda si på hodet deres.

Lenke til kommentar
Så hvordan forklarer dere at folk faktisk blir helbredet? Jeg har selv sett mennesker bli friske i Jesu navn. Og det er noe vitenskapen ikke kan si imot.

8713043[/snapback]

 

Da jeg var liten trodde jeg David Copperfield virkelig hadde overnaturlige evner, så vokste jeg opp og skjønte at ikke alt som så virkelig ut nødvendigvis var det... :ohmy:

 

Bønn kan nok virke mot visse sykdommer, som denne.

Lenke til kommentar
Så hvordan forklarer dere at folk faktisk blir helbredet? Jeg har selv sett mennesker bli friske i Jesu navn. Og det er noe vitenskapen ikke kan si imot.

8713043[/snapback]

 

Hvordan vet du at det er Jesus som helbreder dem? Hadde du vokst opp med en annen religion, så hadde du tillagt helbredelsen til den guden du trodde på.

 

Ta en kikk på dette segmentet: James Randi looks at faith healing.

Lenke til kommentar
Altså det er ikke pastorene som helbreder mennesker, men Jesus. Pastorene ber for dem og så kommer Jesus over dem og gjør dem friske. I tillegg er det ting i verden som ikke kan dokumenteres, men som eksisterer.

8717440[/snapback]

Hvis det ikke kan dokumenteres, hvordan kan man vite at det eksisterer?

Lenke til kommentar
Altså det er ikke pastorene som helbreder mennesker, men Jesus.

8717440[/snapback]

 

Jesus helbreder kristne, Allah helbreder muslimer, Brahman helbreder hinduer, oldtidens guder helbredet menneskene i gamle dager. Hvordan vet du at det er Jesus? Eller, hvorfor tror du at det er Jesus, og ikke en av de andre gudene? Og hvis jeg kan spørre, kan du beskrive/fortelle om dine egne opplevelser hvor folk har blitt helbredet? Hva de led av, hva som skjedde osv.

Lenke til kommentar

Selv om helbredelse ved bønn ikke virker for majoriteten, så er det fremdeles en hel del folk der ute som faktisk har blitt helbredet ved bønn; Alt fra kreft til aids. Dette er ting vi ikke kan ro oss vekk ifra. Vi må ta stilling til nettopp dette, og ikke det faktum at andre IKKE blir helbredet. Vi må se på hva pokker det er som skjer med dem som BLIR helbredet.

Lenke til kommentar
Selv om  helbredelse ved bønn ikke virker for majoriteten, så er det fremdeles en hel del folk der ute som faktisk har blitt helbredet ved bønn; Alt fra kreft til aids. Dette er ting vi ikke kan ro oss vekk ifra. Vi må ta stilling til nettopp dette, og ikke det faktum at andre IKKE blir helbredet. Vi må se på hva pokker det er som skjer med dem som BLIR helbredet.

8718161[/snapback]

Jeg venter i spenning på dokumentasjon på at det er akkurat bønn som er årsaken til denne helbredelsen.

Lenke til kommentar
Vi må se på hva pokker det er som skjer med dem som BLIR helbredet.

8718161[/snapback]

Jeg siterer den filmen som var for ca. et par sider tilbake.

 

Hvis det er en sykdom med 10% overlevelses ratio, og ti stykker har den sykdommen, og alle ti ber til gud, vil, statisktisk sett, en av dem overleve og deretter løpe rundt å brøle "Jeg har blitt helbredet av Gud! Woohoo!".

Lenke til kommentar
Selv om  helbredelse ved bønn ikke virker for majoriteten, så er det fremdeles en hel del folk der ute som faktisk har blitt helbredet ved bønn; Alt fra kreft til aids. Dette er ting vi ikke kan ro oss vekk ifra. Vi må ta stilling til nettopp dette, og ikke det faktum at andre IKKE blir helbredet. Vi må se på hva pokker det er som skjer med dem som BLIR helbredet.

8718161[/snapback]

Flott at du har den instillingen at vi må se hva pokker det er som faktisk skjer. Det som er trist er at du da heller tipper på en gud enn på en naturlig årsak. Det faller seg naturlig å tro at det har en naturlig årsak helt til man ser tegn til noe annet (occam's razor). Den dagen det faktisk kommer dokumentasjon på bordet angående helbredelser skal jeg begynne å tro på dem; før den tid kan vi avfeie det hele som fantasi, uvitenhet og løgn.
Lenke til kommentar

Det som er problemet med bønn som medisin, er at man:

 

1. Ikke har kartlagt bivirkningene

2. Ikke vet riktig dose – og hva skjer ved feil dosering?

3. Ikke kan vite hvilken gud som gir best resultat – passer en gud bedre mot forkjølelse enn en annen?

4. Ikke kan vite hvilken bønn man skal be for å oppnå resultat

 

Og sist, men ikke minst:

 

5. Ikke vet om det faktisk er bønnen som kurerer.

 

En herlig tankerekke som jeg ikke har klart å finne ut av hvem som tenkte før meg (for det var helt sikkert noen) går slik:

 

Dersom at man skal rettferdiggjøre å kalle noe for et mirakel – som vi også kan kalle en overnaturlig hendelse – må man vite at det ikke kan være en naturlig hendelse, med naturlige årsaker. Slik innsikt tilfaller kun den allvitende, og slike er det relativt få av.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
Altså det er ikke pastorene som helbreder mennesker, men Jesus. Pastorene ber for dem og så kommer Jesus over dem og gjør dem friske. I tillegg er det ting i verden som ikke kan dokumenteres, men som eksisterer.

8717440[/snapback]

 

For meg viser dette veldig godt kristnes egen selvopptatthet. Fortellinger om at folk har blitt helbredet av Jesus er kjempepopulært og sirkulerer i kristne sekter og miljøer. For en intetanende kristen person er dette noe som er unikt for Kristendommen. Realiteten viser derimot at det er svært vanlig blandt religiøse og ha helbredelser, uansett hvilke guder det er snakk om. Vet du at arabere blir helbredet? Ikke av Jesus, men de blir helbredet de også.

Lenke til kommentar
Selv om  helbredelse ved bønn ikke virker for majoriteten, så er det fremdeles en hel del folk der ute som faktisk har blitt helbredet ved bønn; Alt fra kreft til aids. Dette er ting vi ikke kan ro oss vekk ifra. Vi må ta stilling til nettopp dette, og ikke det faktum at andre IKKE blir helbredet. Vi må se på hva pokker det er som skjer med dem som BLIR helbredet.

8718161[/snapback]

Flott at du har den instillingen at vi må se hva pokker det er som faktisk skjer. Det som er trist er at du da heller tipper på en gud enn på en naturlig årsak. Det faller seg naturlig å tro at det har en naturlig årsak helt til man ser tegn til noe annet (occam's razor). Den dagen det faktisk kommer dokumentasjon på bordet angående helbredelser skal jeg begynne å tro på dem; før den tid kan vi avfeie det hele som fantasi, uvitenhet og løgn.

8718564[/snapback]

Helbredelser ved bønn trenger ikke ha noe med den kristne guden å gjøre, det har jeg aldri påpekt heller, du legger ord i munnen min her. Alt som skjer i verden ER naturlig, det er ingen spørsmål om det. Men HVIS der fins en gud, og det er han som helbreder, så ER faktisk det naturlig, for alt vi kjenner til er naturlig. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...