Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av småbil..


TeaCup

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en småbil siden jeg akkurat har flyttet til storbyen. Har kommet så langt at jeg vurderer enten Toyota Yaris eller Fiat Punto. Noen som har erfaringer med noen av disse bilene (eksempelvis hvordan de er på vinterføre)...eller kanskje noen har andre konstruktive forslag til småbil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører en Fiat Punto 2002 modell (80 ELX) og er kjempefornøyd med bilen. Billige i innkjøp brukt, galvanisert karosseri og lite feil. Billig å reparere også.

 

Det skal være rom for å prute på prisen til bilene som selges av forhandlere. Fiat er et upopulært merke som har bedre kvalitet enn ryktet.

 

På vinterføre fungerer den også bra. Små biler med forhjulsdrift er veldig håndterbare på vinterføre, så dette gjelder nok de fleste småbilene. Jeg har enda ikke sittet fast eller ikke kommet frem.

 

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar

Hvilken prisklasse er det snakk om, nybil? Jeg mener du kan finne et fint brukt eksemplar av enten japansk eller Fiat. Fiat er som nevnt veldig billige fordi de generelt er lite populære.

 

Det er også flere prisklasser du kan velge i. Du kan være heldig å finne en billig litt eldre bil med mange tusen igjen på telleren. Du kan også kjøpe katta i sekken. Men en slik gammel bil er billig i innkjøp, kun ansvarsforsikring, trenger ikke å bekymre deg for bulker, skraper osv... Kjøper du en nylig eu-godkjent bil så kan du iallefall kjøre bilen i to år, om ikke noe stort går istykker. Det er iallefall noe å tenke på ;)

 

Billige:

VW golf 1,2,3 Eksempel Eksempel

VW Polo Eksempel

Toyota Corrolla Eksempel

Nissan Micra Eksempel

Opel Corsa Eksempel

Misubishi Colt Eksempel

 

En annen tanke, hvor mange seter trenger du i bilen? Hvis du egentlig ikke har behov for flere enn 2,.. hva med Pizzabil? Renault Kangoo, Peugot Partner, Citroen Berlingo, Ford Connect, Fiat Duplo.. De er billige og funksjonable, lettkjørte og så har du all verdensplass om du skal opp på fjellet, ta med sykkelen, flytte osv..

 

Hvis ikke noen av mine andre forslag faller i smak, så så slenger jeg meg på Fiat Punto.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Takk for gode tips og innspill :)

 

Jeg har gjort ganske grundige undersøkelser på forhånd så det blir vel en Punto.

 

Har hatt VW tidligere (passat) og slet med fastfrossne dører hele vinteren. Har også snakket med flere mekanikere som klør seg i hodet over nordmenns elsk til Volkswagen. De forteller at eiere av vw er de som hyppigst besøker tilfeldige verksteder på landeveien på grunn av både små og store feil som plutselig oppstår.

 

Corolla syns jeg ikke er så smekker i utseendet (uten at jeg skal tråkke noen på tærne her) og opel har jeg bare ikke særlig stor tro på :hmm::p .

Skal jeg anskaffe en Nissan, må det bli den dagen jeg kan påkoste meg en skyline (det kommer vel aldri til å skje :whistle: )

Mitsubitchi vet jeg ingenting om og jeg er skeptisk til å kjøpe en bil jeg hverken kan skrive navnet på eller uttale... :p

Lenke til kommentar

Ja, Opel Meriva har kommet godt ut på driftssikerhets-statistikken! Dessverre syns jeg den har en elendig gearkasse (røre i grøten ;) ) Personlig kjøpte jeg Honda Jazz for et par år siden. Den har gått som en klokke, er god på vinterføre, bruker lite bensin, er godt utstyrt og har en særdeles genial seteløsning (Her snakker vi nesten om varebil når den har setene nedslått :) )! CO2 utslippet mener jeg er 132 g/km i snitt om jeg ikke husker feil. Det stod til slutt mellom den og Mitsubihi Colt, som også er en glimrende bil. Den har flere motoralternativer enn Jazz (inkl. diesel) og har 5 års garanti. Vil også nevne at Polo ble testet, men det ble en heller kort prøvetur.... Skranglekasse var ikke noe jeg ville bruke penger på for å si det slik ;) Er personlig i likhet med mekanikerne teacup har snakket med ganske forundret over nordmenns elsk for VW. :ermm:

 

Edit: Sjekk også ut Suzuki Swift! Da får du 4-hjulstrekk og en knallmorsom bil å kjøre! :)

Endret av kennyo
Lenke til kommentar

Kjøp yaris! hold deg langt unna puntoen!

 

Jeg har sett 3 stk punto som har vært klare for høggeren før de var 5 år gamle!

Greit nok de nye har selvsagt utbedret noe av alle feilene som oppsto, men min mening er at dette IKKE er en god bil! De holder seg helt overaskende strøkene 5-6 år før de plutslig er HELT oppbrukt!

 

Du har fått mange gode forslag her.. se litt på dem!

 

Jeg ville gått for yaris med D4D motoren...

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Har ikke erfaring med Punto, men har kjørt Uno i noen år. Da jeg solgte den var den gått langt over 100' km, men var robust bygget, ikke noe feil, motorstyring fungerte fint, gode kjøreegenskaper. Hadde Golf III samtidig, den hadde dårligere motorstyring, mer feil og dårligere kjøreegenskaper. Fiat er undervurdert i Norge, så dersom du er ute etter en billig bil, kan du gjerne se på Fiat.

Lenke til kommentar
Hva med en slik:

http://www.think.no/

 

Da slipper du også alt av evt. bomavgifter + årsavgift. Dessuten kan du kjøre i kollektivfelt.

 

Genialt hvis du bor midt i byen!

Det man tjener på årsavgift/bom kan hende dekker selve avbetaling på bilen. (hvis du kjører mye) dessuten, så er den jo litt sjarmerende da :)

8404345[/snapback]

 

Hvorfor kjøpe en treg Think med dårlig rekkevidde, når man kan kjøpe en sånn her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...