Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan velge utstyr og sette opp nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg har fått installert fiber, og trenger en trådløs router. Jeg trenger litt hjelp til å finne en god router, og så lurer jeg på om jeg kan ha routeren i 1. etg når jeg skal ha flere PC'er tilkoblet i 3.etg?

 

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å trekke kabel fra første til tredje (utendørs), men lurer på om det er unødvendig hvis routeren kan sende bra signaler opp. Eventuelt, bør denne kabelen som går utendørs være skjermet? Eller vil jeg klare meg med en vanlig CAT5 uskjerma kabel?

 

Så lurer jeg på hva accesspunkt er? Stemmer det at det er noe som kan kobles på routeren for å få bedre signal et annet sted? En linjeforsterker liksom? Eventuelt er dette noe jeg kan bruke når jeg skal sette opp nett?

 

Håper Dere forstår hva jeg mener, og at Dere kan hjelpe til litt. Takker for alle input, og god påske til alle. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så lenge avstandene e rmindre enn cirka 120 meter så trenger du ikke noe å forsterke signalene hvis du bruker et kablet nettverk.

 

Litt avhengig av hvor god den trådløse routeren er skal det kunne holde å ha denne i 1. etg mens maskinene står i 3. etg. Ulempen med trådløst nettverk er at kommunikasjonen går tregere maskinene imellom enn hvis du feks hadde satt opp en gigabit switch.

 

Skjermede kabler er såvidt meg bekjent skjermet kun mot elektrisk støy og de er dermed ikke varmet på noen måte. Hastigheten vil kunne bli påvirket av temperaturen ute. (er det veldig kaldt om vinteren vil det kunne gå tregere på nettverket).

 

Et Accespunkt er et slags knutepunkt for trådløs nettverkstrafikk og det er denne delen som sender/mottar signalene fra de trådløse nettverkskortene i maskinene. Det er mange routere som har antenne for trådløs nettverk og dermed kan brukes som accespunkt (kanskje litt dårlig forklart her).

Lenke til kommentar

Men er det noen anbefalinger til en router som er bra? Jeg ser på prisguiden, men det er forferdelig mange og jeg blir bare forvirret. Er det noen merker som er bedre enn andre? Jeg har hatt d-link og Thompson, og syns de var forsåvidt greie. Thompson routeren hadde noen issues, men de var begge greie. D-link var ikke trådløs da...

Lenke til kommentar
Råder deg til å sette routeren i 3. etg.

 

Brukbare routere til ca 1000.-

D-link DGL-4300 , DIR-655, Linksys WRT-300N

Router til ca 500.-

Linksys WRT54GL, Buffalo AirStation G54 router

8301632[/snapback]

 

Trenger jeg en til kr.1000? Hva er det den har som de billigere ikke har?

Lenke til kommentar
De rimelige tåler ikke like mye belastning med f.eks bittorrent.

De har lavere hastighet trådløst (<20Mbit ved optimale forhold).

 

For normal bruk vil nok alle disse routerne duge bra.

8302989[/snapback]

 

Men hvis man bruker bittorrent så bør man ha en til over kr.1000,-?

 

Spiller det noen rolle på stabiliteten dersom det er forskjellige kort på de forskjellige pc'ene?

Endret av Mister t
Lenke til kommentar

Det er ikke prisen som er det viktigste, men derimot hvilken router man velger. Ta en titt på 'maximum simultaneous connections' på denne oversikten. Den sier det meste om bittorrent i praktisk bruk.

http://www.smallnetbuilder.com/component/o...,189/chart,124/

Hvilket nettverkskort du benytter spiller ikke så stor rolle, de fleste gir hastighet opp mot 100 eller 1000Mbit.

PS: Selv har jeg en Netgear WNR834b som har 100% oppetid med hard belastning siden jeg kjøpte den for 2mnd siden.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar
Skjermede kabler er såvidt meg bekjent skjermet kun mot elektrisk støy og de er dermed ikke varmet på noen måte. Hastigheten vil kunne bli påvirket av temperaturen ute. (er det veldig kaldt om vinteren vil det kunne gå tregere på nettverket).

8299806[/snapback]

Skjermede kabler er ganske riktig skjermet mot elektrisk støy. Skjermingen gjør nok også selve kabelen sterkere, men samtidig blir den også stivere og mer uhåndterlig. Uansett er hverken UTP (uskjermet) eller STP-kabler beregnet for utendørs bruk, hvilket bl.a. vil si at den ytterste mantelen med tid og stunder ødelegges av sollys og fuktighet. Hvis du har tenkt at kabelen skal vare noen år vil det nok lønne seg å legge den i rør eller slange for å beskytte den mot elementene. Velg UTP hvis ikke kabelen skal ligge kloss innpå elektriske ledninger. Påstanden om at temperaturen vil gjøre at nettverket går tregere om vinteren stiller jeg meg sterkt tvilende til.

 

Et Accespunkt er et slags knutepunkt for trådløs nettverkstrafikk og det er denne delen som sender/mottar signalene fra de trådløse nettverkskortene i maskinene. Det er mange routere som har antenne for trådløs nettverk og dermed kan brukes som accespunkt (kanskje litt dårlig forklart her).

8299806[/snapback]

Et trådløst aksesspunkt er i sin enkleste form kort og godt en enhet som er en forbindelse mellom et kablet nettverk og et trådløst nettverk. I tillegg kan mange AP'er brukes som trådløse AP-AP bridge og som klient (for å koble en enhet som har et standard ethernet-kort til et trådløst nettverk). Til sammenlikning er en trådløs router egentlig en router og et aksesspunkt i en og samme boks (i tillegg til at det gjerne er en switch og en brannmur i den). Noen aksesspunkter kan settes opp i en såkalt repeater mode som repeterer signalene og derved utvide dekningsområde for et trådløst nettverk. Repeater-aksesspunktet må da plasseres slik at det er innenfor dekningsområdet til det opprinnelige aksesspunktet, og samtidig så langt fra det opprinnelige punktet at det gir økt dekningsområde. Det har ikke noe hensikt å plassere et repeater-punkt to meter fra det opprinnelige punktet.

Lenke til kommentar

Med fiber vil jeg vel rekne med at du har en bra fart på linjen din også.

Blir vel litt dumt å bruke trådløs siden det vil kvele farten din ganske mye.

 

Jeg skal legge kabel ute i plast rør og bruker uskjermet cat6 kabel , bruker du skjermet må du ha jording i ene enden ellers kan du få deg en stor overraskelse når lynet griller huset ditt. :whistle:

Endret av halnes1
Lenke til kommentar
LA7DFA.COM: med standard antenner; vil ikke en router sende signalene bedre oppover (såfremt antennene er plassert i "normal" posisjon) enn nedover? Jeg bare spør... fordi jeg lurer! :)

8305112[/snapback]

Hvis vi antar at en normal antenne er en vertikalt polarisert dipol så vil den stråle omtrent like mye opp og ned. Utstrålingsdiagrammet vil se ut som en smultring som ligger (dvs mest effektiv i samme plan).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...