Gå til innhold

Den massive skotråden


Anbefalte innlegg

Vær så snill, lær deg litt mer om klær før du slenger ut tøys som det der. Det øverste paret er oxfords, kanskje de mest klassiske penskoene av dem alle. De nederste er brogues, og de var originalt ganske uformelle sko brukt på landsteder i helgene, gjerne i kombinasjon med en tweed-dress, altså ikke pensko.

 

I dag er det selvfølgelig ikke like nøye, men det er fortsatt slik at et par oxfords er mer formelle og "pene", enn et par brogues.

Og angående formen på skoene vil jeg gjøre deg oppmerksom på at både de øverste og de nederste har spiss tå.

 

Nå beviser du noe jeg har mistenkt lenge. At man kan fjerne viktige detaljer fra klassiske produkter, uten at "motebevisste" folk merker det i det hele tatt. De øverste er langt i fra klassiske. Ettersom de har gummisåle, og en hæl som nesten er borte.

 

Jeg ser dem ikke forfra, men det ser ut til at tuppen er langt spissere enn det klassiske Oxford sko hadde. Det kommer ann på hva definisjonen din av "spiss" er.

 

Klassiske Oxford sko hadde hæl. Grunnen til at man derimot rangerer helen som "lav" er at i klassen for pensko fantes det langt større heler. Som for eksempel den kubanske helen på Chelsea støvler.

 

Brogues derimot hadde en enda lavere hel enn Oxford sko, men fortsatt ikke noe i nærheten av det første bildet der. I tillegg er "Wingtip" mønsteret på bilde nummer to, absolutt ikke klassisk. Fordi kurvene på mønsteret er gjevnet ut, og dekorasjon er mye smalere. Den dekker såvidt tåneglene, mens et klassisk Wingtip-mønster er mye mer dominerende.

 

Derfor er ingen av disse skoene ekte klassikere, men heller moderne immitasjoner. Jeg ville ikke kjøpt noen av dem. Du har helt rett i at Brogues er landsko. Men det kommer an på hva slags perspektiv du bruker når du skal klassifisere sko. Brogues stammer fra Scotland, og var helt vanlige sko i sin tid. Nå derimot, blir de brukt som pensko, og dette har de vært lenge. Hvertfall siden 1920, og kanskje enda lengre bakover i tid. Sammenlignet med joggesko som de fleste bruker nå, fremstår de som ganske ekslusive. Derfor velger jeg å kalle dem klassiske pensko.

 

Jeg er faktisk enig med deg at skoene ikke er pene, og nei, ingen av dem er ekte klassikere. Men faktum er at det øverste paret er oxfords uansett om de har lav såle eller ikke. Og oxfords er både mer klassiske og mer formelle enn brogues. Og oxfords regnes fortsatt som mer formelle enn brogues, selv om det er mer vanlig å gå med joggesko.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg skjønner ditt standpunkt, og jeg kan si meg enig i at vi kan kalle dem "oxfords" :p Med hermetegn inkludert.

 

Jeg personlig synes Brogues er penere, fordi de er dekorerte. Så da betyr "formell" et design som er mer dempet for meg.

-

thrice, de skoene ser ut som en kopi av en modell Timberland har hatt lenge.

Jeg har ikke gjort nok research på dette, men jeg har fått inntrykket av at Timberland virkelig er en pioner innen støvler. Akkurat som Rayban er med solbriller.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Du og den fanatismen ovenfor pionerer :p Har sett på denne fra Timberland. Må bare få tak i noen som kan fungere som en proxy.

http://www.endless.com/Timberland-Mens-Ear...%206#tabsAnchor

 

Nå skal det sies at Red Wing har holdt på siden 1905. De som har lagd de forrige skoene.

 

Vel det står det respekt av i såfall. Men mange gamle merker som ikke finner på noe selv og bare dilter etter andre. Da får jeg litt inntrykk av at det er noen gamlinger som sitter i kaffekroken og sier "ungdommen liker visst at støvler skal se sånn ut nå, skal vi lage noen slike?"

Lenke til kommentar

Tja, det får så være, men jeg har hørt mye positivt om både Timberland og Red Wing. Forsåvidt liker jeg Earthkeepers konseptet til Timberland, som skoen jeg postet i linken ovenfor tilhører. Mye av gummien er fra gamle dekk så vidt jeg vet. Vet ikke hvor mye resirkulerte varer den består av utenom det.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Jøss, det visste jeg ikke at de drev med en gang. Flotte greier.

Jeg har hatt et par Timberland sko som jeg har besteget fjell med, overlevd tunge vintre, vasset i gjørme med og brukt i sammenlagt fem år. De er fortsatt i helt perfekt tilstand.

 

Ikke én tråd er løs, de er fortsatt varme, fargen sitter, sålen er nesten ikke slitt, og foret inn i er enda helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...