Gå til innhold

Den massive skotråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heller mest mot de nederste selv. Tror jeg nok går for dem. Bestiller dem nok fra Karmaloop. De har ganske så billig frakt i forhold til andre sider.

 

EDIT: Da mangler jeg bare en ting. Og det er og finne ut av størrelsene.

Jeg trenger str. 40 (Små bein).

 

Men er det size 7 eller size 7,5 som er størrelse 40 her i Norge? Har sett på sånne shoe conventions. Og noen mener forskjellig.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Vær så snill, lær deg litt mer om klær før du slenger ut tøys som det der. Det øverste paret er oxfords, kanskje de mest klassiske penskoene av dem alle. De nederste er brogues, og de var originalt ganske uformelle sko brukt på landsteder i helgene, gjerne i kombinasjon med en tweed-dress, altså ikke pensko.

 

I dag er det selvfølgelig ikke like nøye, men det er fortsatt slik at et par oxfords er mer formelle og "pene", enn et par brogues.

Og angående formen på skoene vil jeg gjøre deg oppmerksom på at både de øverste og de nederste har spiss tå.

Lenke til kommentar
Vær så snill, lær deg litt mer om klær før du slenger ut tøys som det der. Det øverste paret er oxfords, kanskje de mest klassiske penskoene av dem alle. De nederste er brogues, og de var originalt ganske uformelle sko brukt på landsteder i helgene, gjerne i kombinasjon med en tweed-dress, altså ikke pensko.

 

I dag er det selvfølgelig ikke like nøye, men det er fortsatt slik at et par oxfords er mer formelle og "pene", enn et par brogues.

Og angående formen på skoene vil jeg gjøre deg oppmerksom på at både de øverste og de nederste har spiss tå.

 

Nå beviser du noe jeg har mistenkt lenge. At man kan fjerne viktige detaljer fra klassiske produkter, uten at "motebevisste" folk merker det i det hele tatt. De øverste er langt i fra klassiske. Ettersom de har gummisåle, og en hæl som nesten er borte.

 

Jeg ser dem ikke forfra, men det ser ut til at tuppen er langt spissere enn det klassiske Oxford sko hadde. Det kommer ann på hva definisjonen din av "spiss" er.

 

Klassiske Oxford sko hadde hæl. Grunnen til at man derimot rangerer helen som "lav" er at i klassen for pensko fantes det langt større heler. Som for eksempel den kubanske helen på Chelsea støvler.

 

Brogues derimot hadde en enda lavere hel enn Oxford sko, men fortsatt ikke noe i nærheten av det første bildet der. I tillegg er "Wingtip" mønsteret på bilde nummer to, absolutt ikke klassisk. Fordi kurvene på mønsteret er gjevnet ut, og dekorasjon er mye smalere. Den dekker såvidt tåneglene, mens et klassisk Wingtip-mønster er mye mer dominerende.

 

Derfor er ingen av disse skoene ekte klassikere, men heller moderne immitasjoner. Jeg ville ikke kjøpt noen av dem. Du har helt rett i at Brogues er landsko. Men det kommer an på hva slags perspektiv du bruker når du skal klassifisere sko. Brogues stammer fra Scotland, og var helt vanlige sko i sin tid. Nå derimot, blir de brukt som pensko, og dette har de vært lenge. Hvertfall siden 1920, og kanskje enda lengre bakover i tid. Sammenlignet med joggesko som de fleste bruker nå, fremstår de som ganske ekslusive. Derfor velger jeg å kalle dem klassiske pensko.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...