Gå til innhold

R600 kommer i april?


Anbefalte innlegg

Det er ikke sikkert om resultatet som er ute nå er målt eller oppdiktet, om det er med uferdige drivere eller ferdige drivere, om det er med en tidlig 80nm R600 eller en ny og finjustert 65nm R600.

 

testen er nok kjørt på 80nm,. har en sterk misstanke om at forsinkelsene rett og slett handler om at de får for lite ut av chipen. derfor denne overgangen til 65nm slik at de kan kjøre mye høyere klokk og få litt forsprang på den måten.

 

angående kalde fine kort i fremtida... da her jeg god tro nvidia når de får krympet litt et 8800gts på 65nm måtte vært meget lukrativt :)

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Jeg har nå pratet med sjefen i ATI, og han kunne fortelle meg at det er en underleverandør som sliter med å levere nok enheter.

 

Det er altså disse det er snakk om:

8201810[/snapback]

 

Formann.. passende nick.. :!:

 

Pussig at det ikke var flere som reagerte på 240w TDP.

Latterlig/tragisk.. alt etter som man ser det..

 

Det som er like latterlig/tragisk er alle som dømmer ATI/R600 "nord-og-ned" utifra en nyhet/artikkel/rykte.

Skjerpings!

(eller kanskje nytteløst.. folk flest er like tålmodige som en gjennomsnttlig nyfødt som vil "ha pupp").

Lenke til kommentar

Blir en artig fight når begge har fått sikkelige drivere og blitt klokket ut max:P

 

Men synes at ati kortet var svakt, det vell mere mhz på gpu og minne og ca samme shaders, men bare noen fattige poeng unna og tilleg har ddr4..

Men dette er jo ikke noe offesiel test eller noe så man får nå se:P håper litt på at dette går i favør til nvidia.

Lenke til kommentar

Håper heller på at dette går i favør av ATI jeg... Det vil bare gi større press på nvidia og vil føre til at vi får fetere hw raskere.... :D

 

Men, tror det skal bli spennende og se hva som blir resultatene når den endelige r600 med 65nm GPU kommer.... Husker jo forskjellene 80nm til 65nm på CPU fronten, så vil tror det kommer til å bli et løft på GPUfronten også... (spørs jo på de grunnleggende arkitektoniske forskjellene også da...)

 

Spanande

Lenke til kommentar
Men, tror det skal bli spennende og se hva som blir resultatene når den endelige r600 med 65nm GPU kommer....  Husker jo forskjellene 80nm til 65nm på CPU fronten, så vil tror det kommer til å bli et løft på GPUfronten også... (spørs jo på de grunnleggende arkitektoniske forskjellene også da...)

8202192[/snapback]

Hvilke CPUer har vært på 80nm? Så vidt jeg vet gikk alle x86-prosessorer fra 90 til 65nm og forskjellen krympingen ga var ikke noe annet enn en forventet økning av klokkehastighet.

Lenke til kommentar

Man må vel anta at kampen om kundene kan hardne til nå. Og det er Godt at ATI (member of AMD) kommer skikkelig på banen igjen. Om det blir slik at Nvidia og ATI blir liggende å lure på hverandre og slippe kort som yter litt bedre enn den andres med jevne mellomrom er vel ikke helt usannsynlig. Vi trenger konkurranse, men ikke der resultatet er at en av aktørene går konkurs og noen kommer i monopol situasjon.

 

Men ATI har gjort noe meeeeeget lurt: strømkontaktene er på siden, og ikke bak slik som med Nvidias kort. Og det er bra, for nå har jeg mistet 1 av 5 harddsikplasser i Thermaltake kabinettet mitt pga. 6-pins kontakten som trenger plass på mitt MSI 7900GTO...

Lenke til kommentar
Noen som vet når nvidia har planer om å bruke GDDR4?

Dette blir jo ati's andre generasjons kort med GDDR4...

8201966[/snapback]

Når de trenger det...

 

Når 8800GTX og 8800GTS ble produsert var GDDR4 minne for dyrt, og tilgjengligheten var for liten (ATi sleit også med å levere x1950xtx i fjord høst, pga lav tilgjenglighet på GDDR4 minne)

Lenke til kommentar
"Ifølge en uoffisiell test klarte Radeon X2900 XTX score 97xx poeng i 3DMark 06 (1600x1200), mens GeForce 8800 GTX klarte 95xx poeng i samme test"

 

Håper virkelig ikke dette stemmer for ATi's skyld.

8201225[/snapback]

 

Hvis det er sant, så er jeg 100% sikker på at R600 blir en flopp. Det er som sagt før i denne tråden - for lite og for sent.

Lenke til kommentar
Så nå trekker vi konklusjoner fra 3DMark06 alene, uten å engang vite test forholdene? I såfall ja, R600 kan da lett bli en flopp. ATi for se å jobbe hardt med å optimalisere mot 3DMark06 og glemme spillene.

8202545[/snapback]

 

Er litt møkka lei av disse holdningene, de syntetiske resultatene holder på å ødelegge for en masse andre krav pga alle som tror 3dmarks er den ENESTE måten å måle ytelse og kvalitet på.

 

3dmarkXX er ikke noe annet enn en gloriøs demo som har veldig lite med reel spillytelse å gjøre, ja den gir en pekepinn men så er det jo forbanna enkelt å skrive drivere som gjør det mulig å få mest mulig ytelse ut av 3dmark konseptet og da er jo hele poenget borte.

 

Ikke misforstå meg, det er greit at drivere forbedrer ytelsen, men om hele designet og utvikling av en driver (og muligens skjermkort) skal basere seg på å få best mulig poengsum i en syntetisk benchmark så er vi langt ute på vidda.

 

 

Nei, det er ikke tvil om at det må komme flere verktøy på banen som kan gjøre det enklere for it-journalistene å måle ytelsen på et standaristert oppsett, og i min mening så bør man legge en liste med spill som bør varieres noe og som bør testes ut, med fokus på :

 

*Spillflyt.

*Bildekvalitet.

*Spesielle egenskaper som gjør spillene bedre pga disse.

*Nyskapninger.

 

Etc.

Lenke til kommentar

GFX kort produsenter burde laget en driver for benchmarking og en driver for generell spillbruk. Evt. en profil som slår om.

 

Selv er jeg mest opptatt av spillytelse og flyt og couldnt care less om 3dmark ikke funker like bra. Samt at 720-1080p VC-1/H.264 uten tearing er mer interresant enn om 3dmark yter topp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
det virker jo som om den faktisk får 512 bits minnebus, og 2.2 ghz minne, da er overføringshastigeten sikkert 1.7 ganger så høy i forhold til 8800gtx, jeg tror poengene er feil, av forskjellige grunner..

 

skulle ikke r600 ha 64 4-veis unified shadere? når ble det kastet bort?

8202735[/snapback]

 

Som nevnt tidligere, 3Dmark2006 er cpu-begrenset hvis du bare får 9500 poeng med 8800gtx, mao selv om 2900xtx er 2x så kjapt som 8800gtx så hjelper det lite når det er cpu-en som er begrensningen.

 

Den økte minnebåndbredden til 2900xtx vil nok samme hva ikke ha så mye å si i 3dmark2006 standardtesten pga lav oppløsning...

Lenke til kommentar
Men ATI har gjort noe meeeeeget lurt: strømkontaktene er på siden, og ikke bak slik som med Nvidias kort. Og det er bra, for nå har jeg mistet 1 av 5 harddsikplasser i Thermaltake kabinettet mitt pga. 6-pins kontakten som trenger plass på mitt MSI 7900GTO...

8202333[/snapback]

 

Kan jo presisere at EN8800GTX kortene også har kontaktene på siden... 2stk 6-pins. Mens EN8800GTS har fortsatt 1stk 6-pins på baksiden som tidligere modeller. Får vel satse på at det blir flere modeller med side-kontakt i fremtiden!

Lenke til kommentar
Som nevnt tidligere, 3Dmark2006 er cpu-begrenset hvis du bare får 9500 poeng med 8800gtx, mao selv om 2900xtx er 2x så kjapt som 8800gtx så hjelper det lite når det er cpu-en som er begrensningen.

 

Den økte minnebåndbredden til 2900xtx vil nok samme hva ikke ha så mye å si i 3dmark2006 standardtesten pga lav oppløsning...

8202810[/snapback]

Enkelte testene i 3DMark06 skal være CPU begrenset da den også tester CPU'en. SM3.0/HDR testene er neppe så CPU begrenset i 1600x1200.

Minnebåndbredde har ikke så mye å si for oppløsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...