Gå til innhold

Video av fritt fall i vakuum?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om noen vet om noen videoer av fritt fall i vakuum på nett? Jeg har prøvd å søke litt rundt, men finner intet. Jeg fant en der noen slapp en fjær og en hammer på månen, men det er så dårlig kvalitet. Jeg tenker mer i retningen av et filmet eksperiment med et vakuumrør eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg lurer på om noen vet om noen videoer av fritt fall i vakuum på nett? Jeg har prøvd å søke litt rundt, men finner intet. Jeg fant en der noen slapp en fjær og en hammer på månen, men det er så dårlig kvalitet. Jeg tenker mer i retningen av et filmet eksperiment med et vakuumrør eller noe?

8196908[/snapback]

 

Jeg har ikke noen videoer å vise deg, men hvis du finner video av en satellitt i bane rundt jorden har du en video av noe i fritt fall i vakuum. Newtons gravitasjonslov er gitt ved formelen ma=GMm/r^2 => a = GM/r^2. Der m er massen til satelitten, M er massen til jorden, r er radien i satellittens bane og G er en konstant. Fra dette ser vi at alle legemer som befinner seg i jordens (eller hvilket som helst annet himmellegemes) gravitasjonsfelt i samme avstand fra jorden vil ha samme akselerasjon mot jordens overflate, uavhengig av massen og størrelsen til legemet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...