Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må si jeg forstår ikke helt poenget med 3D effektene.

8152698[/snapback]

cube er veldig praktisk for å spre arbeidet sitt over forskjellige virtuelle skrivebord. som nevnt er også live thumbnail og expose (scale i beryl/compiz) veldig kjekke. group-tab fra svn er bare deilig. kan ikke tenke meg tilbake til hvordan verden var før compiz.

 

compiz/beryl fungerer også utrolig bra på nyere intel integrerte skjermkort (9xx), og selv for over et år siden fikk det vista til å se utdatert ut.

Lenke til kommentar

Kult! Dette må jeg prøve ut. Flere skrivebord er en kjekk ting som "alltid" har vært i Linux, men dette virker som en lekker måte å bytte mellom de på. Vanneffekten og en del av de andre effektene ser jeg ikke helt nytteverdien av på sikt, men det er jo gøy å prøve ut de lekre effektene. Vista-effekten (Den eneste 3D-effekten jeg fant) er jeg allerede lei av. Gamle Alt-tab fungerer minst like effektivt rent praktisk og 3D-effekten gir etter min mening ikke like pedagogisk oversikt over vinduer/skrivebord som 3D-kuben i Beryl.

 

Meget bra at det kommer en Linuxguide etter et langt opphold. :thumbup:

Lenke til kommentar

En svært bra artikkel om et spennende tema.

 

Jeg håper det kommer en god løsning for installasjon av skjermkortdrivere i Linux som er enkel i bruk. Jeg har ofte brukt EasyUbuntu, men det er ikke alltid at den får til full OpenGL-støtte.

 

Ytelsesmessig oppfører Beryl seg særdeles bra, og vil gjerne være en forbedring fra vanlige vindusbehandlere. Man får i alle fall utnyttet en ressurs i datamaskinen som hittil har stått ubrukt.
Husk at skjermkortet jobber aktivt i 2D-grafikk i Windows og Linux fra før. Vil dere se hvor tregt det går uten, så er det bare å velge VESA VBE som skjermkortdriver (for eksempel "sikkermodus" i Windows).

 

Var menyene raske med Beryl? Menyene har en tendens til å "henge" litt ellers.

Lenke til kommentar
Finnes det noe lignende for Windows?

8153061[/snapback]

Ikke som et eget program så vidt jeg vet. Altså noe som fungerer integrert med hele desktoppen og GUI'et. Jeg tror det er umulig for 3.parts leverandører å lage noe som går så innfattende ut over GUIet i Windows siden kildekoden er såpass lukket og kommunikasjonsstandarder ofte er for dårlig dokumentert.

 

Det som ligner mest i Windowsverden er Windowstasten + tab i Vista Aero.

 

Men det skal gå an å ha flere skrivebord i Windows via 3.parts programmer. Husker jeg prøvde det ut i Windows 98.

Lenke til kommentar

Har aldri prøvd meg på Linux, delvis fordi XP virker så godt, delvis fordi jeg ikke har noen kunnskaper om Linux og derfor ikke vet om jeg får det til.

 

Synes Beryl så veldig fristende ut å prøve, men det jeg lurer på er om jeg kan bruke de programmene og spillene jeg bruker på XP. Som VLC, VNC, iTunes, og diverse spill som WC3, CS etc.

 

Er det mulig å bruke disse ?

Lenke til kommentar
du har vel beryl for atibrukere,og compiz for nvidiabrukere ? Nå tar jeg sikkert helt feil, men

 

Beryl har VELDIG mange funksjoner som kan være vanskelige å sette opp. Ellers digg program.

 

Bra at hardware.no skriver om linux også .)

8152981[/snapback]

 

Har nå vertfall fått beryl til å funke med ATI, Nvidia og Intel.

Lenke til kommentar
Har aldri prøvd meg på Linux, delvis fordi XP virker så godt, delvis fordi jeg ikke har noen kunnskaper om Linux og derfor ikke vet om jeg får det til.

 

Synes Beryl så veldig fristende ut å prøve, men det jeg lurer på er om jeg kan bruke de programmene og spillene jeg bruker på XP. Som VLC, VNC, iTunes, og diverse spill som WC3, CS etc.

 

Er det mulig å bruke disse ?

8153225[/snapback]

 

VLC og VNC finns begge to til linux iTunes tror jeg ikke er laget til linux, WC3 og CS,CSS etc er mulig og spille ved hjelp av cedega eller wine dog kan kvaliteten på gamplay variere kraftig etter hvor godt et enkelte spill er støttet noen fungerer 100% andre fungerer ikke idet hele tatt.

 

Ellers så er det jo ingen ting i veien for og kjøre dual boot hvis man har lyst til og prøve :)

 

Edit: Kjører selv ubuntu 7.04 (feisty) med beryl på en AMD Athlon Xp2500 og NVIDIA Gforce 6600gt.

Det fungerer helt uten problemer, di fleste av funksjonene er bare "eye candy" men enkelte ting slik som cube og zoom etc er faktisk ganske kjekke i tilleg til at det ser bra ut.

Endret av JVP
Lenke til kommentar
Synes Beryl så veldig fristende ut å prøve, men det jeg lurer på er om jeg kan bruke de programmene og spillene jeg bruker på XP. Som VLC, VNC, iTunes, og diverse spill som WC3, CS etc.

 

Er det mulig å bruke disse ?

8153225[/snapback]

 

VLC og VNC er null problem, iTunes vet jeg ikke noe om, og når det kommer til spill så varrierer det noe. Noen spill fungere utmerket og andre ikke, noen spill kan trenge noe ekstra programvare for å fungere, som f.eks Wine eller Cedega. Tror WC3 og CS fungerer greit, men bør dobbeltsjekkes eller be/avkreftes av andre ;)

Denne kan være greit å titte litt på om Linux og spill: Linux Gaming Guide v1.0

 

Edit: Var visst hakket for sent ute :ohmy:

Endret av crowly
Lenke til kommentar
håper bare linux får directx støtte snart!! da går jeg over med en eneste gang! linux er det beste oset.. hvorfor kunne ikke linux ha vært standar oset istede for skrot fra microsoft.. :(

8153520[/snapback]

La oss da heller håpe på at spill utviklerene starter og bruke ting som openGL i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...