Gå til innhold

Satanisme i forhold til kristendom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var nytt for meg at det er trådstarter som bestemmer hvem som kan poste og svare.

 

Jeg svarte deg på dette  --  Satanismen i seg selv er en selvstendig "religion" eller livssyn. Kristendommen derimot vil det annerledes. En satanist som har forstått satanismen tilber intet vesen eller noen overjordiske krefter, han tror på seg selv - at man er sin egen gud.

 

Men kristendommen mener satanismen avhenger totalt av kristendommen, det er feil. Jeg må nesten le når jeg leser alt som står, og for å legge til: Det står ingen plass i bibelen at Satan er ond, kun guds motstander! Satan kommer av det hebraiske ordet "Satana" som betyr motstander. Såeh.. Menneskeskapt? Kan vel trygt si ja. Så alle dere kristne som ikke har skjønt "det" - frykt ikke, det finnes ingen djevel eller noe helvete. For dersom Gud er allmektig, hvorfor fjerner han ikke bare Satan?

 

Dessuten, jesse, hvis Gud er allmektig og allvitende, da må det også bety at han kan se inn i fremtiden, at han ser hvilke valg mennesket vil ta. Har vi da fri vilje som han har lovt oss, eller er det en innbilt fri vilje?

 

OG: Det var ikke med i Guds plan at vi skulle få fri vilje! Syndefallet var nøkkelen til fri vilje. Men så lurer jeg på.. Nå til dags er vi alle enige i at vi MÅ ha fri vilje for å kunne utgjøre ekte kjærlighet til Gud, som han er ute etter. Hvorfor var ikke dette i utgangspunktet planen?--

 

Jeg ga deg så eksempler på at bibelen sier Satan er ond. Disse gidder du ikke lese, men kommer heller me d dette ---Oversatt direkte fra hebraisk er bibelen en brutal bok. Dødehavsrullene er et bevis på det. Så jeg vet hva jeg prater om.---

 

Hva har dette med saken å gjøre? Jeg har ikke sporet av, det er du som rygger fra skanse til skanse. Bibelen sier at Satan er ond. Ferdig med det. Hva du mener er ikke lengere relevant. Behold tråden din.

8209559[/snapback]

 

I allefall nytt for meg at folk som poster på mine innlegg skal bestemme hvem som får skrive.

 

Jeg skal lese de snart.

Lenke til kommentar
Hvem klarer å holde oversikten i dette rotet?

8209580[/snapback]

 

Nei, si det. Forhåpentligvis er det mer oversiktlig nå som jeg har brukt ti minutter på å rydde opp i et forferdelig rot fordi folk ikke tar seg bryet verdt med å quote skikkelig.

  • Quote det man svarer på og fjern irrelevant tekst.
  • Quote maks to innlegg tilbake og ikke la det være quote i quote i quote i quote i quote. Man må jo scrolle seg ihjel her.
  • Rett opp i tags om quotingen blir feil.
  • Unngå personangrep
  • Hold en høflig tone.

 

Ikke forvent at moderator fortsetter å rydde opp når brukere ikke gidder gjøre innleggene sine skikkelige. Rot blir slettet heretter :)

 

 

Reaksjon på moderering gjøres på pm og ikke i tråden som blir moderert.

Lenke til kommentar
Satan = motstander. Det står også flere plasser at Satan er Guds motstander, og ikke nødvendigvis ond!

8209012[/snapback]

 

Så, når Satan beskrives som Guds motstander, Guds nemesis, det nærmeste en kommer Guds motsetning.. ... og Gud beskrives som fullkomment god, slutter en vel at Satan (som Guds motsetning) er ond?

 

Ellers taler Bibelen ganske tydelig for seg selv:

    7 Da brøt det ut en krig i himmelen: Mikael og englene hans gikk til krig mot dragen. Dragen kjempet sammen med englene sine,  8 men de ble overvunnet, og det fantes ikke lenger plass for dem i himmelen.  9 Den store dragen ble kastet ned, den gamle slangen, han som kalles djevelen og Satan og som forfører hele verden. Han ble kastet ned på jorden, og englene hans ble kastet ned sammen med ham.

[...]

    12 Juble derfor, dere himler og dere som bor i dem!

        Men ve over jorden og havet!

        For djevelen er kommet ned til dere,

        og hans raseri er stort,

        for han vet at hans tid er kort.»

Lenke til kommentar
hva er den for noe? den har jeg ikke hørt før. navnet ringer ihvertfall ingne bjelle.

8219292[/snapback]

 

Gehinnom/gehenna-dalen var der barn ble brennofret til guden Ba'al, sammen med søppel og drit, og det var en plass jesus angivelig ikke var fan av. Teorien går ut på at det var denne plassen jesus refererte til, og ikke et skummelt sted under jorda fullt av jævelskap.

 

På den andre side er det jo kuriøst at Johannes skriver i sin åpenbaring at han, via direktelink til jesus, fikk høre dette (21, 6-8): "Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden. Jeg vil gi den tørste å drikke av kilden med livets vann uten betaling. Den som seirer, skal få dette i arv, og jeg skal være hans Gud, og han skal være min sønn. Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død."

 

Gehenna-dalen er jo tross alt ingen sjø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...