Gå til innhold

Satanisme i forhold til kristendom


Anbefalte innlegg

Satanismen i seg selv er en selvstendig "religion" eller livssyn. Kristendommen derimot vil det annerledes. En satanist som har forstått satanismen tilber intet vesen eller noen overjordiske krefter, han tror på seg selv - at man er sin egen gud.

8080214[/snapback]

Om det er slik at satanisme er et ikke-teistisk livssyn slik du beskriver, så ville vel "egoisme" eller noe lignende vær et bedre navn enn satanisme, all den tid satanismen ikke har noe å gjøre med verken gammel-erik eller motstand. Om jeg er en total pasifist så gidder jeg ikke å kalle meg for en dødstilbeder, selv om det er ment i den forstand at jeg ønsker død over all vold. Hvorfor i all verden kalle seg satanist om ens livssyn ikke har noe med noen av meningene til ordet å gjøre?

 

Jeg så for en tid tilbake et program på TVNorge som handlet om én kristen og én som kalte seg satanist. Den selverklærte satanisten bedrev de mest latterlige ritualene jeg noensinne har sett. Jeg lurte nesten på om det var spøk, men det virket ikke sånn. Jeg antar at dette også var en av de som ikke har skjønt det?

8087583[/snapback]

 

Hva het det programmet du så?

8088285[/snapback]

 

Etter litt leting fant jeg ut at det het "Nasjonen". Du kan lese et nettmøte med satanisten her. Der påstår han at satanismen er ateistisk i sitt "grunnsyn". Hvorfor han da bedrev slike merkelige ritualer aner jeg ikke.

8089220[/snapback]

 

Takker å bukker.

 

Jeg har ikke sett dette programmet, så jeg må nesten spørre om hvilke ritualer han bedrev. Hva gjorde han? Detaljer hadde vært morsomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Satanismen i seg selv er en selvstendig "religion" eller livssyn. Kristendommen derimot vil det annerledes. En satanist som har forstått satanismen tilber intet vesen eller noen overjordiske krefter, han tror på seg selv - at man er sin egen gud.

 

Men kristendommen mener satanismen avhenger totalt av kristendommen, det er feil. Jeg må nesten le når jeg leser alt som står, og for å legge til: Det står ingen plass i bibelen at Satan er ond, kun guds motstander! Satan kommer av det hebraiske ordet "Satana" som betyr motstander. Såeh.. Menneskeskapt? Kan vel trygt si ja. Så alle dere kristne som ikke har skjønt "det" - frykt ikke, det finnes ingen djevel eller noe helvete. For dersom Gud er allmektig, hvorfor fjerner han ikke bare Satan?

 

Dessuten, jesse, hvis Gud er allmektig og allvitende, da må det også bety at han kan se inn i fremtiden, at han ser hvilke valg mennesket vil ta. Har vi da fri vilje som han har lovt oss, eller er det en innbilt fri vilje?

 

OG: Det var ikke med i Guds plan at vi skulle få fri vilje! Syndefallet var nøkkelen til fri vilje. Men så lurer jeg på.. Nå til dags er vi alle enige i at vi MÅ ha fri vilje for å kunne utgjøre ekte kjærlighet til Gud, som han er ute etter. Hvorfor var ikke dette i utgangspunktet planen?

8080214[/snapback]

 

Det var Gud selv som skapte satan, Satan eller djevelen var opprinnelig en av Guds engler som gjorde noe galt og derved dømt av Gud til nettopp å inneha rollen som satan.

 

Husker i farta ikke det opprinnelige navnet på denne engel, men de velbeleste i bibelen og testamentene vet hva navnet var.

 

Så uten Gud - ingen satan og heller ingen satanister.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Det var Gud selv som skapte satan, Satan eller djevelen var opprinnelig en av Guds engler som gjorde noe galt og derved dømt av Gud til nettopp å inneha rollen som satan.

 

Husker i farta ikke det opprinnelige navnet på denne engel, men de velbeleste i bibelen og testamentene vet hva navnet var.

 

Så uten Gud - ingen satan og heller ingen satanister.

8107618[/snapback]

Dette er vel kun hvis du mener den "kristne satanismen"?

Lenke til kommentar
Satanismen i seg selv er en selvstendig "religion" eller livssyn. Kristendommen derimot vil det annerledes. En satanist som har forstått satanismen tilber intet vesen eller noen overjordiske krefter, han tror på seg selv - at man er sin egen gud.

 

Men kristendommen mener satanismen avhenger totalt av kristendommen, det er feil. Jeg må nesten le når jeg leser alt som står, og for å legge til: Det står ingen plass i bibelen at Satan er ond, kun guds motstander! Satan kommer av det hebraiske ordet "Satana" som betyr motstander. Såeh.. Menneskeskapt? Kan vel trygt si ja. Så alle dere kristne som ikke har skjønt "det" - frykt ikke, det finnes ingen djevel eller noe helvete. For dersom Gud er allmektig, hvorfor fjerner han ikke bare Satan?

 

Dessuten, jesse, hvis Gud er allmektig og allvitende, da må det også bety at han kan se inn i fremtiden, at han ser hvilke valg mennesket vil ta. Har vi da fri vilje som han har lovt oss, eller er det en innbilt fri vilje?

 

OG: Det var ikke med i Guds plan at vi skulle få fri vilje! Syndefallet var nøkkelen til fri vilje. Men så lurer jeg på.. Nå til dags er vi alle enige i at vi MÅ ha fri vilje for å kunne utgjøre ekte kjærlighet til Gud, som han er ute etter. Hvorfor var ikke dette i utgangspunktet planen?

8080214[/snapback]

 

Det var Gud selv som skapte satan, Satan eller djevelen var opprinnelig en av Guds engler som gjorde noe galt og derved dømt av Gud til nettopp å inneha rollen som satan.

 

Husker i farta ikke det opprinnelige navnet på denne engel, men de velbeleste i bibelen og testamentene vet hva navnet var.

 

Så uten Gud - ingen satan og heller ingen satanister.

8107618[/snapback]

 

Lucifer

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
"Satanister" tror på åndelig berikelse gjennom deres eget arbeid på seg selv, og at de til sist bare er ansvarlige for seg selv.

8108617[/snapback]

Dette er vel hvis de ikke er "kristne satanister" ?

Lenke til kommentar
"Satanister" tror på åndelig berikelse gjennom deres eget arbeid på seg selv, og at de til sist bare er ansvarlige for seg selv.

8108617[/snapback]

 

@ AgentP: du har i hovedsak to retninger ja, filosofisk og relgiøs satanisme. Men det jeg nevnte vil jeg mene er felles for begge retningene. Det som skiller dem er hvordan de velger å praktisere troen sin.

Endret av Midex
Lenke til kommentar
"En annen ting. Satanisme?? Hvilken Satan er det snakk om? Han som nevnes i Bibelen? Det står mer enn ett sted i Bibelen at Satan er ond, og dette må du da ha fått med deg, om ikke fra annet enn fra dårlige B-filmer. "

 

Det står at han er ond fordi han er Guds motstander. Er han nødvendigvis ond?

8088293[/snapback]

 

Det menes sikkert at den som er motstander av Gud er ond?

Tenk på hva man mente på den tid da bibelen ble skrevet... klart ville man at alle skulle være kristne, og da sa at "alle som er motstandere av Gud er onde!". Ser for meg at dette var et effektivt hjelpemiddel, da folk flest nok ikke vil bli sett på som "onde"?

8088495[/snapback]

 

40 Den som ikke er mot oss, er med oss.

 

Legg merke til at den er nøyaktig omvendt av den mer vanlige "den som ikke er _med_ oss, er _mot_ oss". :)

Lenke til kommentar
Så uten Gud - ingen satan og heller ingen satanister.

 

Satanister tror ikke på Lucifer, eller noe annet i bibelen for den saks skyld. De kaller seg satanister fordi deres verdier er totalt motsatt av de kristne verdiene, slik satans verdier er motsatt av guds verdier. Satanisme handler om invidualisme, egoisme og ateisme, ikke om djeveldyrking og kirkebrenning.

Lenke til kommentar
Så uten Gud - ingen satan og heller ingen satanister.

 

Satanister tror ikke på Lucifer, eller noe annet i bibelen for den saks skyld. De kaller seg satanister fordi deres verdier er totalt motsatt av de kristne verdiene, slik satans verdier er motsatt av guds verdier. Satanisme handler om invidualisme, egoisme og ateisme, ikke om djeveldyrking og kirkebrenning.

8121890[/snapback]

 

 

Hvor har de da Satan fra? Tegneserier?

Lenke til kommentar
Så uten Gud - ingen satan og heller ingen satanister.

 

Satanister tror ikke på Lucifer, eller noe annet i bibelen for den saks skyld. De kaller seg satanister fordi deres verdier er totalt motsatt av de kristne verdiene, slik satans verdier er motsatt av guds verdier. Satanisme handler om invidualisme, egoisme og ateisme, ikke om djeveldyrking og kirkebrenning.

8121890[/snapback]

 

 

Hvor har de da Satan fra? Tegneserier?

8122642[/snapback]

 

Det motsatte av Gud er ondskap, så de hyller ondskap osv. brenne kirker har de også gjort.

Lenke til kommentar
Så uten Gud - ingen satan og heller ingen satanister.

 

Satanister tror ikke på Lucifer, eller noe annet i bibelen for den saks skyld. De kaller seg satanister fordi deres verdier er totalt motsatt av de kristne verdiene, slik satans verdier er motsatt av guds verdier. Satanisme handler om invidualisme, egoisme og ateisme, ikke om djeveldyrking og kirkebrenning.

8121890[/snapback]

 

Men jeg spør igjen, hvor har satanistene sin helt i fra , om det ikke er fra Bibelen? Fra film og tegneserier?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...