Gå til innhold

Satanisme i forhold til kristendom


Anbefalte innlegg

Satanismen i seg selv er en selvstendig "religion" eller livssyn. Kristendommen derimot vil det annerledes. En satanist som har forstått satanismen tilber intet vesen eller noen overjordiske krefter, han tror på seg selv - at man er sin egen gud.

 

Men kristendommen mener satanismen avhenger totalt av kristendommen, det er feil. Jeg må nesten le når jeg leser alt som står, og for å legge til: Det står ingen plass i bibelen at Satan er ond, kun guds motstander! Satan kommer av det hebraiske ordet "Satana" som betyr motstander. Såeh.. Menneskeskapt? Kan vel trygt si ja. Så alle dere kristne som ikke har skjønt "det" - frykt ikke, det finnes ingen djevel eller noe helvete. For dersom Gud er allmektig, hvorfor fjerner han ikke bare Satan?

 

Dessuten, jesse, hvis Gud er allmektig og allvitende, da må det også bety at han kan se inn i fremtiden, at han ser hvilke valg mennesket vil ta. Har vi da fri vilje som han har lovt oss, eller er det en innbilt fri vilje?

 

OG: Det var ikke med i Guds plan at vi skulle få fri vilje! Syndefallet var nøkkelen til fri vilje. Men så lurer jeg på.. Nå til dags er vi alle enige i at vi MÅ ha fri vilje for å kunne utgjøre ekte kjærlighet til Gud, som han er ute etter. Hvorfor var ikke dette i utgangspunktet planen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det som er litt spesielt med satanismen er at den har valgt navn etter en meget kjent skikkelse i Bilbelen. "Alle" har i lang tid forbunet Satan navnet med Bibelen og med noe ondt. Så kommer plutselig en annen Religion tar dette navnet, som alle forbinder med ondskap, er det da rart at mange forbinder satanisme med noe ondt,nei! Så klart er det litt surt for mange satanister at Religionen deres skal forbindes med noe ondt bare på grunn av fordommer.

 

Men å si at du ler av alle som forbinder Satan med noe ondt blir bare sært, hvis du ikke greier å skjønne hvorfor det blir slik er det du som har misforstått. Selv om det ikke er noe gøy må dere forstå at dere har tatt et navn som forbindes med noe ondt, at dere da blir sett på som onde er bare logisk. Det er så klart fint at dere vil si hva dere egentlig står for, men ikke gjør det ved å kalle andre dumme, vær så snill

Lenke til kommentar
Vel det som er litt spesielt med satanismen er at den har valgt navn etter en meget kjent skikkelse i Bilbelen.

 

Satan er ikke et navn.

Messias er heller ikke et "navn".

 

Ikke mer enn "nemesis", "erkefiende", "uvenn".

 

"Skeletor" er ett navn.

 

Satan betyr "motstander".

 

Og er ikke ekslusivt for bibelen -- ordet finnes og fantes andre steder også. Før bibelen ble påtenkt.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende, det spiller ingen rolle, det som spiller noen rolle er hva slags asosiasjoner folk har til navnet i dag. Og folk flest forbinder Satan med en skikkelse i Bibelen.

 

til IrritumStarbreeze: Forstår det kan være frustrerende at ingen hører på det du sier. Det som er viktig når du prøver å forklare et såpass omstrid emne, er at du er veldig saklig, og viser mye forstålelse for at andre kan misforstå. Noe av problemet liger i at folk mange ser på som satanister, vet at mange av dem ikke er det, oppfører seg dårlig, gjør hærverk osv. Derfor bør du prøve å vise at satanister kan være veldig sympatiske også, da er det lettere å tro på deg. Og til slutt, ikke la noen rake ned på religionen din, det har de ingen grunn til!

Endret av ptta
Lenke til kommentar

Altså hvis ordet satan betyr motstander, og " Satan " er motstanderen av Gud.

Gud = Godhet ( du skal gjøre mot andre slik du vil andre skal gjøre mot deg ) Så er da satanisme noen som tilber en fyr som er i mot akkurat det. Så hvis gud = godhet så er satan motstanderen av det gode noe som = Ondskap.

Nå kommer du med blablabla gud er egentlig ond osv, " bevist " i gamle bibelske tekster osv, jaja men hvorfor sier Jesus noe sånn ca som dette " glem alt dere tidligere har lært, for jeg sier: du skal gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg " DVS glem all dritten dere bruker som " bevis " for at gud og kristendommen egentlig er ond og gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg.

Lenke til kommentar
men hvorfor sier Jesus noe sånn ca som dette " glem alt dere tidligere har lært, for jeg sier: du skal gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg " DVS glem all dritten dere bruker som " bevis " for at gud og kristendommen egentlig er ond og gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg.

Problemet er det at selv om akkurat det ordtaket, som mange forresten har blitt brukt lenge før Jesus ble født, det er et universalt moral-ordtak som kristendommen også bestemmte seg for å bruke. Men selv om akkurat det ordtaket som oftest blir sett på som 'godt'. Så betyr ikke det at å gjøre noe annet automatisk er ondt.

 

Satanismen sier:

"Satan representerer 'godhet' mot dem som fortjener det, fremfor spilt kjærlighet til de uverdige!"

 

Så selv om du syns Gud og kristendommen betyr godhet. Må ikke Satan og satanismen automatisk bety ondskap. Forskjellen på hva LaVey sier og hva Jesus sier er ikke enorm, og den er langt fra motsatt. Den er bare annerledes. Satanismen er ikke et 100% vrengebilde av kristendommen. Det er litt mer nyansert enn som så.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ikke at dette har noe med øvre svar å gjøre...

 

Sett at for eksempel en tidl. kristen velger å bli en "kristen satanist" i den form av at personen ser på "satan" som en "ond Gud"?

 

Men kristendommen mener satanismen avhenger totalt av kristendommen, det er feil.

Kanskje det da i kristendommen menes denne "typen" satanisme, og ikke den hvor..

En satanist som har forstått satanismen tilber intet vesen eller noen overjordiske krefter, han tror på seg selv - at man er sin egen gud.

 

?

Lenke til kommentar
Satanismen i seg selv er en selvstendig "religion" eller livssyn. Kristendommen derimot vil det annerledes. En satanist som har forstått satanismen tilber intet vesen eller noen overjordiske krefter, han tror på seg selv - at man er sin egen gud.

8080214[/snapback]

Om det er slik at satanisme er et ikke-teistisk livssyn slik du beskriver, så ville vel "egoisme" eller noe lignende vær et bedre navn enn satanisme, all den tid satanismen ikke har noe å gjøre med verken gammel-erik eller motstand. Om jeg er en total pasifist så gidder jeg ikke å kalle meg for en dødstilbeder, selv om det er ment i den forstand at jeg ønsker død over all vold. Hvorfor i all verden kalle seg satanist om ens livssyn ikke har noe med noen av meningene til ordet å gjøre?

 

Jeg så for en tid tilbake et program på TVNorge som handlet om én kristen og én som kalte seg satanist. Den selverklærte satanisten bedrev de mest latterlige ritualene jeg noensinne har sett. Jeg lurte nesten på om det var spøk, men det virket ikke sånn. Jeg antar at dette også var en av de som ikke har skjønt det?

Lenke til kommentar
Satanismen i seg selv er en selvstendig "religion" eller livssyn. Kristendommen derimot vil det annerledes. En satanist som har forstått satanismen tilber intet vesen eller noen overjordiske krefter, han tror på seg selv - at man er sin egen gud.

 

Men kristendommen mener satanismen avhenger totalt av kristendommen, det er feil. Jeg må nesten le når jeg leser alt som står, og for å legge til: Det står ingen plass i bibelen at Satan er ond, kun guds motstander! Satan kommer av det hebraiske ordet "Satana" som betyr motstander. Såeh.. Menneskeskapt? Kan vel trygt si ja. Så alle dere kristne som ikke har skjønt "det" - frykt ikke, det finnes ingen djevel eller noe helvete. For dersom Gud er allmektig, hvorfor fjerner han ikke bare Satan?

 

Dessuten, jesse, hvis Gud er allmektig og allvitende, da må det også bety at han kan se inn i fremtiden, at han ser hvilke valg mennesket vil ta. Har vi da fri vilje som han har lovt oss, eller er det en innbilt fri vilje?

 

OG: Det var ikke med i Guds plan at vi skulle få fri vilje! Syndefallet var nøkkelen til fri vilje. Men så lurer jeg på.. Nå til dags er vi alle enige i at vi MÅ ha fri vilje for å kunne utgjøre ekte kjærlighet til Gud, som han er ute etter. Hvorfor var ikke dette i utgangspunktet planen?

8080214[/snapback]

 

Kjære enkle venn: Som jeg har sagt tidligere, det er forskjell på å kunne se inn i fremtiden, og det å styre fremtiden.

 

En annen ting. Satanisme?? Hvilken Satan er det snakk om? Han som nevnes i Bibelen? Det står mer enn ett sted i Bibelen at Satan er ond, og dette må du da ha fått med deg, om ikke fra annet enn fra dårlige B-filmer.

Lenke til kommentar
Satanismen i seg selv er en selvstendig "religion" eller livssyn. Kristendommen derimot vil det annerledes. En satanist som har forstått satanismen tilber intet vesen eller noen overjordiske krefter, han tror på seg selv - at man er sin egen gud.

8080214[/snapback]

Om det er slik at satanisme er et ikke-teistisk livssyn slik du beskriver, så ville vel "egoisme" eller noe lignende vær et bedre navn enn satanisme, all den tid satanismen ikke har noe å gjøre med verken gammel-erik eller motstand. Om jeg er en total pasifist så gidder jeg ikke å kalle meg for en dødstilbeder, selv om det er ment i den forstand at jeg ønsker død over all vold. Hvorfor i all verden kalle seg satanist om ens livssyn ikke har noe med noen av meningene til ordet å gjøre?

 

Jeg så for en tid tilbake et program på TVNorge som handlet om én kristen og én som kalte seg satanist. Den selverklærte satanisten bedrev de mest latterlige ritualene jeg noensinne har sett. Jeg lurte nesten på om det var spøk, men det virket ikke sånn. Jeg antar at dette også var en av de som ikke har skjønt det?

8087583[/snapback]

 

Hva het det programmet du så?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
"En annen ting. Satanisme?? Hvilken Satan er det snakk om? Han som nevnes i Bibelen? Det står mer enn ett sted i Bibelen at Satan er ond, og dette må du da ha fått med deg, om ikke fra annet enn fra dårlige B-filmer. "

 

Det står at han er ond fordi han er Guds motstander. Er han nødvendigvis ond?

8088293[/snapback]

 

Det menes sikkert at den som er motstander av Gud er ond?

Tenk på hva man mente på den tid da bibelen ble skrevet... klart ville man at alle skulle være kristne, og da sa at "alle som er motstandere av Gud er onde!". Ser for meg at dette var et effektivt hjelpemiddel, da folk flest nok ikke vil bli sett på som "onde"?

Lenke til kommentar

Ser ikke at den nøyaktige ordlyden på det som står i Bibelen er så relevant. Satan blir forbundet med noe ondt av majoriteten i de fleste vestlige land. Det er det som betyr noe for hva slags syn Folk har på Satanisme og Satan generelt.

Lenke til kommentar
"En annen ting. Satanisme?? Hvilken Satan er det snakk om? Han som nevnes i Bibelen? Det står mer enn ett sted i Bibelen at Satan er ond, og dette må du da ha fått med deg, om ikke fra annet enn fra dårlige B-filmer. "

 

Det står at han er ond fordi han er Guds motstander. Er han nødvendigvis ond?

8088293[/snapback]

 

Er Satan god da?

Lenke til kommentar
"En annen ting. Satanisme?? Hvilken Satan er det snakk om? Han som nevnes i Bibelen? Det står mer enn ett sted i Bibelen at Satan er ond, og dette må du da ha fått med deg, om ikke fra annet enn fra dårlige B-filmer. "

 

Det står at han er ond fordi han er Guds motstander. Er han nødvendigvis ond?

8088293[/snapback]

 

Er Satan god da?

8088872[/snapback]

 

Ifølge satanismen er ikke satan et vesen. Forstår du ikke?

 

Les de sataniske reglene så forstår du at satan representerer godhet mot dem som fortjener det, fremfor spilt kjærlighet til de uverdige!

 

Så om man skal dette bokstavelig vil det si at satan er et vesen som faktisk er godt :) Med mindre du er kristen eller noe annet vrøvl...

Lenke til kommentar
"En annen ting. Satanisme?? Hvilken Satan er det snakk om? Han som nevnes i Bibelen? Det står mer enn ett sted i Bibelen at Satan er ond, og dette må du da ha fått med deg, om ikke fra annet enn fra dårlige B-filmer. "

 

Det står at han er ond fordi han er Guds motstander. Er han nødvendigvis ond?

8088293[/snapback]

 

Er Satan god da?

8088872[/snapback]

 

Ifølge satanismen er ikke satan et vesen. Forstår du ikke?

 

Les de sataniske reglene så forstår du at satan representerer godhet mot dem som fortjener det, fremfor spilt kjærlighet til de uverdige!

 

Så om man skal dette bokstavelig vil det si at satan er et vesen som faktisk er godt :) Med mindre du er kristen eller noe annet vrøvl...

8088955[/snapback]

 

Satanistene har hentet "helten" sin fra Bibelen. Koranens beskrivelse av Satan er til dels hentet fra Bibelen. Hva en eller annen forskrudd satanist har klekket ut på gutterommet er ikke viktig.

Lenke til kommentar
Satanismen i seg selv er en selvstendig "religion" eller livssyn. Kristendommen derimot vil det annerledes. En satanist som har forstått satanismen tilber intet vesen eller noen overjordiske krefter, han tror på seg selv - at man er sin egen gud.

8080214[/snapback]

Om det er slik at satanisme er et ikke-teistisk livssyn slik du beskriver, så ville vel "egoisme" eller noe lignende vær et bedre navn enn satanisme, all den tid satanismen ikke har noe å gjøre med verken gammel-erik eller motstand. Om jeg er en total pasifist så gidder jeg ikke å kalle meg for en dødstilbeder, selv om det er ment i den forstand at jeg ønsker død over all vold. Hvorfor i all verden kalle seg satanist om ens livssyn ikke har noe med noen av meningene til ordet å gjøre?

 

Jeg så for en tid tilbake et program på TVNorge som handlet om én kristen og én som kalte seg satanist. Den selverklærte satanisten bedrev de mest latterlige ritualene jeg noensinne har sett. Jeg lurte nesten på om det var spøk, men det virket ikke sånn. Jeg antar at dette også var en av de som ikke har skjønt det?

8087583[/snapback]

 

Hva het det programmet du så?

8088285[/snapback]

 

Etter litt leting fant jeg ut at det het "Nasjonen". Du kan lese et nettmøte med satanisten her. Der påstår han at satanismen er ateistisk i sitt "grunnsyn". Hvorfor han da bedrev slike merkelige ritualer aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
"En annen ting. Satanisme?? Hvilken Satan er det snakk om? Han som nevnes i Bibelen? Det står mer enn ett sted i Bibelen at Satan er ond, og dette må du da ha fått med deg, om ikke fra annet enn fra dårlige B-filmer. "

 

Det står at han er ond fordi han er Guds motstander. Er han nødvendigvis ond?

8088293[/snapback]

 

Er Satan god da?

8088872[/snapback]

 

Ifølge satanismen er ikke satan et vesen. Forstår du ikke?

 

Les de sataniske reglene så forstår du at satan representerer godhet mot dem som fortjener det, fremfor spilt kjærlighet til de uverdige!

 

Så om man skal dette bokstavelig vil det si at satan er et vesen som faktisk er godt :) Med mindre du er kristen eller noe annet vrøvl...

8088955[/snapback]

 

Satanistene har hentet "helten" sin fra Bibelen. Koranens beskrivelse av Satan er til dels hentet fra Bibelen. Hva en eller annen forskrudd satanist har klekket ut på gutterommet er ikke viktig.

8089024[/snapback]

 

Minst like viktig som det de forskrudde kristne klekket ut på rommet sitt når de skulle skrive bibelen, eller en av de alfor mange gangene de måtte omskrive den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...