Gå til innhold

Nokia N95 - Diskuter den her!


2bb1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger litt hjelp! Har hatt min N95 i en uke nå. Er meget fornøyd, med unntak av batteriet ;-). Problemet er at batteriet mitt viser 100% i nesten to dager for så å falle til 11% på noen minutter! Jeg håper noen andre har erfart dette og har en enkel løsning! Har ikke så lyst å sende den fra meg, It´s my precious!

Lenke til kommentar
Trenger litt hjelp! Har hatt min N95 i en uke nå. Er meget fornøyd, med unntak av batteriet ;-). Problemet er at batteriet mitt viser 100% i nesten to dager for så å falle til 11% på noen minutter! Jeg håper noen andre har erfart dette og har en enkel løsning! Har ikke så lyst å sende den fra meg, It´s my precious!

9083450[/snapback]

 

La det gå noen dager til du.. iallefall 1-2 uker.

Batteriet vil stabilisere seg mere da. Det skjedde med min, etter en viss periode merket jeg stor forskjell.

Lenke til kommentar

Bladet fra munnen: Olaaaaas tanker om N95

(Burde også hete: Som du roper i skogen får du svar)

 

Jeg siklet ganske lenge på denne telefonen, vurderte lenge å kjøpe den. Etter å ha sett enkelte som var litt misfornøyde klarte jeg å få tak i en telefon som jeg kunne teste før jeg trengte å legge noen penger på bordet. Dette skulle vise seg å være ganske smart.

 

Kan hende er jeg en av de få her inne som har brukt telefonen en del uten å ha lagt inn en stor investering som må beskyttes. Jeg vil derfor komme med en del tanker som kanskje ikke er den gjengse mening her, kanskje fordi jeg slipper å tenke på at jeg kunne brukt pengene annerledes.

 

Først: De showfunskjonene som virker (kamera, gps til en viss grad, HSDPA) fungerer stort sett greit. Skal du bruke telefonen som partypiece og ta gode bilder mens du imponerer venner med å vise hvor dere er på et kart er dette en fin dings. Så langt så bra.

 

Derimot, det den ikke fungerer til er å være en stabil og pålitelig dag-til-dag telefon som også til en viss grad skal erstatte en laptop. Batteriet går fyken ofte, om man skal bort i mer enn en halv dag er det viktig å huske laderen. WiFi'en er litt humørsyk, den virker ikke på langt nær så bra som på Qtek-telefonene den ligger ved siden av her på bordet mitt. Virker som om den mister tilkoblingen uten at den gidder å prøve å ta den opp igjen, om man disconnecter og reconnecter fungerer ting i noen minutter igjen. Mind you, nabotelefonen bruker samme AP'et og holder SSL-sesjoner i dagevis. Før dere spør, ja, har prøvd med både 1.1.. og 1.2.. FW.

 

Videoavspilleren er en vits - hva kan du forvente når det er RealMedia som har levert den. Den er særs kresen på videoformater (ja, jeg vet det finnes alternativer, dog før CorePlayer kommer til Symbian finnes det ingen gode), den er relativt kjip å navigere med, og streaming av videoer funker såvidt meg bekjent ikke i det hele tatt. Prøvd f.eks. YouTube og ZooVision, begge i mobilformat, YouTube burde fungere når den ligger forhåndsprogrammert inn, ZooVision burde virke når de retter seg spesifikt mot s60-telefoner. Nope, no way. Prøvd to forskjellige aksesspunkter på WiFi, HSDPA, 3G, EDGE. Får timeout eller ubrukelige feilmeldinger. Prøvd mot egenoppsatt streamingserver, Reals egen. Samme resultat.

 

For meg virker det som om de har dyttet inn for mye ting i en for liten dings, fått det mest flashy til å virke og shippet ut.

 

Surfing er forresten en delt glede. Både via WiFi (når det virker) og HSDPA går det fort. Litt drit er det da når prisen per MB ligger på 20 kr, forsiden på db.no er omtrent 1 meg. Det å surfe på wap-sider med stor skjerm og 3.6 Mbps virker litt - hvordan skal jeg si det - som å skyte spurv med kanon. Forresten er skjermen litt for liten til "vanlig" websurfing eller lesing av dokumenter, man bør helst ha vga, aller helst 800*600 om man skal slippe å bruke all tiden på scrolling.

 

Ellers er det jo spennende å ha en telefon som går tom for minne eller henger seg. Litt latterlig når telefonen på rebootes like ofte som en Win98-maskin. Menysystemet er sikkert logisk for noen, for min del er det stort, uoversiktig og for spredt. Kan du skru av Bluetooth-GPS når du er inne i GPS-programmet? Tror ikke det, da må du gjennom tre-fire lag i en helt annen meny.

 

Forøvrig, telefonen er litt lobotomert når det gjelder valg av nett. Den kan ikke koble seg til/fra WiFi etterhvert som den finner dem manuelt, raming er uhørt selv gjennom kjente nett. Man må også velge tilkoblingspuinkt for hvert program hver gang det starter, istedenfor at programmet selv finner det beste tilkoblingspunktet utifra en prioritert liste. Sånne småting gjør at telefonen ikke virker så gjennomtenkt og gjennomtestet som mange Windows Mobile-konkurrenter, og summen av alle de små irritasjonsmomentene blir til slutt en telefon som plager like mye som den gleder.

 

Måtte bare ha det ut, er lei av å slåss mot en vegg av elektronikk som ikke klarer å gjøre alt det den skryter av på pakka. God kjøp? Ikke enda. Om noen der ute vurderer å kjøpe den, prøv den ut før dere gjør et spontankjøp. Det er mer en showpiece enn en telefon, desverre.

 

</rant>

Lenke til kommentar

Enig i mye av det du skriver Olaa..aaa. Om det er et godt kjøp er VELDIG avhengig av hvem som kjøper. Jeg drar 100% nytte av 3rd-part programmer og kjører alt som kan tenkes. Det som jeg virkelig savner er som du nevnte en prioritert liste over accesspoints, før den maser om å koble opp via GPRS/3G når jeg allerede har definert et WLAN som er tilgjengelig. WIFI-stabiliteten er så godt som bunnsolid nå etter siste firmwareupdate. OneCall setter ned prisene til 5,- per MB snart....Som jeg gleder meg! Da bruker jeg bare 20,- per page jeg besøker i stedet for 50 spenn. Give us fastpris NU ;p

 

Noen som har prøvd forskjellige RDP/VNC-klienter og har noen anbefalinger?

 

For de som liker gaming: Få ned Global Race på http://europe.nokia.com/A4397273 asap. Herlig fett spill;)

Lenke til kommentar

Det ble mye eder og galle fra Olaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa her...

 

Men et par ting må jeg si meg direkte uenig i:

 

1) Dersom du er ute etter den "beste" mobiltlf på markedet, nevn min 1 som er bedre totalt sett?!

 

2) v.12 fw er stabil på wlan. v.11 var det ikke... så hvordan du makter å få den ustabil, virker merkelig. Kanskje testet du en "syk" tlf? Nabotlf som holder wlan uten å lades, høres flott ut, men den tlf eksisterer ikke da alle wlan chipper på markedet i dag, "sluker" strøm...

 

3) Slå av bluetooth-gps? Hvorfor i all verden vil du gjøre det mens du navigerer? Men er det en svakhet som MÅ bemerkes da du har spesielle behov, hvorfor ikke trykke "program" knappen deretter en hurtig-tast for bluetooth? Deretter er det raskt å trykke tilbake til nokia maps... eller andre gps programmer. Burde ikke være sååå vanskelig. Skulle man hatt alle sære behov dekket, så vil du lete forgjeves. + at tlf har innebygd GPS. Da virker kanskje ditt behov ekstra sært? Og det skulle ikke forundre meg at det finnes plenty freewares til Symbian som hadde fikset ”problemet” ditt på en enkel og grei måte.

 

4) Det er fullt mulig å surfe wap sider med den innebygde nettleseren. Leser wap.vg.no og den var på 30kb, mer eller mindre... blir ikke sååå dyrt det. En annen ting er å skylde på Nokia at Telenor er dyre?

 

5) Tom for minne gjør også Win Xp med 2Gb RAM... ikke alle programmer er like bra skrevet slik at de avsluttes skikkelig. Dette problemet har eksistert i mange år på alle mobiltlf. Skaff deg et program som lukker "tasks" automatisk osv. Denne tlf er ikke noe verre enn mange andre! Jeg fikk en ”out of memory” melding i dag. Sist jeg fikk det var for 14 dager siden…En annen ting er vel at man bør skaffe seg en skikkelig minne brikke, plassere meldinger på denne, samt kart, bilder, osv, på denne. Det tror jeg man gjør uansett modell og fabrikant.

 

6) Har testet HTC(Qtek) i mange år. Håpløse tlf'er. De mangler MYE på funksjonalitet, både når det gjelder spec og brukervennelighet. Windows Mobile os'et er ikke godt nok. Synking fra mobil til PC er ofte problematisk. Ingen har innebygd GPs eller 640x480 video opptak med MP4 kompresjon. Ustabile, klumpete/store(i alle fall de med en smule funksjonalitet) og stygge(?) er de fleste av dem... den siste bemerkningen er seff noe subjektivt, men dog.

 

7) Og så lurer jeg veldig på hvor stort problemet er at Realplayer til Symbian ikke støtter alle videoformat?? Ehhh, da er vi vel inne på funksjoner som du beskriver som show eller? Og streamin fra mobil? Det er vel ikke mange som bryr seg om det vel? Tror ikke Nokia har annonsert all verdens at det finnes noe luringer der ute som faktisk har fått det til på N95, stabilt eller ei.

 

8) Men batterilevetiden er dårlig HVIS man slår på ALT eller bruker alle strømslukende funksjoner som GPS og WLAN. GPS burde ikke være noe problem dersom mine antagelser er korrekte; GPS’en blir brukt i bilen og der har man en lader. Verre er det ikke. Problemet er Wlan og dette er et problem for alle tlf med en slik chip. De sluker strøm, enkelt og greit. Når det er sagt, så kommer det bedre batterier. 3dje part har allerede begynt å produsere et 1100ma, men om man tør å bruke et slikt, blir en annen sak.

 

Ok, det ble mer enn ”et par ting” som jeg ikke var helt enig i, men pytt pytt. Ditt innlegg var vel ikke akkurat direkte presist heller. ;-)

 

KRL

Endret av krl69
Lenke til kommentar

Jeg har nå anskaffet meg en N95. Denne har FW v11.0.026 og jeg ville oppdatere den før jeg tok telefonen i bruk. Vel, det var lettere sagt enn gjort. Når jeg kobler til tlf så finner XP ut om den og innstallerer drivere...det virker i hvertfall slik.

Så åpner jeg PCSuite og starter oppdateringsprogrammet. Den finner ut at det er en ny FW, laster denne ned og skal til å begynne med oppdatering. Etter ca 10% kommer det en melding på taskbar om at Windows ikke kjenner igjen USB enheten, og alt bare står stille....etter en stund kommer det opp den Phone Recovery saken om at man skal ta ut og inn batteri og restarte tlf. Denne metoden har gudskjelov funket, og telefonen har startet opp.

Nå har jeg prøvd og oppdatert tlf 2 ganger, og det samme har skjedd hver gang -så nå tør jeg ikke mer, før jeg finner en løsning...

Så, er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å fikse dette?

Lenke til kommentar

Det er det. Jeg hadde akkurat samme problem. Hvis du kobler den til en USB-hub, koble den heller på en USB-port som er direkte på hovedkortet. Hvis det fremdeles ikke virker, prøv med en annen PC. Da funket det for meg hvertfall:)

Endret av fredriri
Lenke til kommentar
Det er det. Jeg hadde akkurat samme problem. Hvis du kobler den til en USB-hub, koble den heller på en USB-port som er direkte på hovedkortet. Hvis det fremdeles ikke virker, prøv med en annen PC. Da  funket det for meg hvertfall:)

9087698[/snapback]

 

 

Ok...jeg kobler den til skjermen min, og den fungerer vel da som en hub. Merkelige er at det funket hele tiden med min N80, men skal gjøre et nytt forsøk :)

Lenke til kommentar

Som jeg sa, meningene mine deles kanskje ikke av alle her inne. Men det var deilig å få ut litt frustrasjon. For å prøve å svare på litt av kritikken..

 

1) Kommer tilbake til senere

 

2) Sa ikke at den ikke var koblet til strøm, det er den. Men den klarer å holde forbindelsen, Nokiaen dropper etter tilfeldig tid, til og med med FW v12. Forøvrig, om jeg glemmer å koble til strøm, lever den fint over helgen med WLAN på uten å klage.

 

3) Det var det jeg skulle fram til, for min del føles det litt overkill å bruke HSDPA til å laste ned WAP-sider, telefonen er litt for "bra" til det. wap.vg.no var fin på den gamle M65'en min med GPRS.

 

3) Det var et eksempel på menystrukturen, var bare det første jeg kom på. Det er et option som har mer med GPS enn bluetooth å gjøre, derfor mener jeg den burde vært lagt sammen med GPS. Finnes en haug med tilsvarende plagsomme strukturmorsomheter.

 

5) Ser den :)

 

6) Qtek funker bedre som "surfebrett" og til å drive med dokumenter, etc. Som telefon er de udugelige. Prøvde en gang en Qtek som ikke altid ringte opp det nummeret jeg ville, den byttet av og til om på rekkefølgen på sifferene. Quite nice... Ellers slipper man jo å trene jevnlig om man bytter ut en vanlig telefon med en Qtek, og alle jentene kommer til å beundre bicepsen din.

 

7) Ah, kjernen på problemet. Dette er den store blemmen, det som virkelig setter grå hår i hodet på meg. Uten å gå i dybden så involverer det jobb, og de vil ha resultater. Om du tror at ingen bryr seg, vel vent og se. De vil.

 

8) og 1) Her igjen er vi på hvorfor jeg mener at det finnes bedre telefoner. Om man skrur av alt, Wlan, GPS, 3G, ikke tar bilder, da sitter du igjen med en telefon å ringe med, som skal virke fra dag til dag. Sånne telefoner har eksistert i 10 år allerede. Kanskje satt litt på spissen, ja man har mulighet til å bruke alle funskjonene, men om man ikke kan gjøre det uten å vite når man får ladet neste gang blir det litt overflødig.

 

Vil ikke starte noen flamewar, dette er mine to cent som det heter i statene, det er sikkert mange der ute som har god nytte av telefonen. Den var bare ikke for meg.

 

Ha en ellers god dag :thumbup:

Lenke til kommentar

Da er vi stort sett enige da, bortsett fra at punkt 7 tror jeg ikke noe på... ;-) Jeg tester tlf selv i jobb sammenheng(IT-ansv i en avis...) og det er et stykke igjen til f.eks. journalister mestrer tlf med videostreaming uansett modell. I dag sender vi video fila direkte via epost til en server som konverterer det meste om til et streaming format ut til nettleseren.

 

Og ved punkt 8 mente jeg seff ikke at man skal slutte å ta bilder, bruke 3g(som ikke bruker mer strøm enn på andre tlf) og GPS funksjonen brukes stort sett i bilen og den kan man slå av når dette ikke skal brukes. Wlan skanning kan slås av, samt passe på at man ikke har koblet opp mot et wlan nett uten at man bruker det.

 

Og punkt 2 forstår jeg ikke. Har ikke slike problemer lenger. Jeg bruker en software som heter symsmb2 hvor man gjør Symbian tlf'en til en smb(windows nett) klient/server og på den forrige fw, var det ustabilt for å si det mildt. Nå mister jeg ikke forbindelsen. Problemet ditt kan jo skyldes accesspunktet ditt også da... ;-)

 

KRL

Lenke til kommentar
8) og 1) Her igjen er vi på hvorfor jeg mener at det finnes bedre telefoner. Om man skrur av alt, Wlan, GPS, 3G, ikke tar bilder, da sitter du igjen med en telefon å ringe med, som skal virke fra dag til dag. Sånne telefoner har eksistert i 10 år allerede. Kanskje satt litt på spissen, ja man har mulighet til å bruke alle funskjonene, men om man ikke kan gjøre det uten å vite når man får ladet neste gang blir det litt overflødig.

 

Kan høres litt ut som du mener at ny og bedre funksjonalitet ikke skal bruke strøm, men du mener kanskje at andre mobiler er bedre på strømforbruk på de samme funksjonene som N95 har. Eller?

Lenke til kommentar

Hei. Da har jeg endelig fått min n95 plum. Har nå oppdatert til v12 og gleder meg til jeg skal utforske denne. men har noen spørsmål.

 

Kan jeg bruke samme motiver, programmer som jeg brukte til n73 på denne?

 

Og den handsfree delen den bare kontroll, kan jeg plugge i en helt vanlig headsett inn på den kontrollen?

Lenke til kommentar
8) og 1) Her igjen er vi på hvorfor jeg mener at det finnes bedre telefoner. Om man skrur av alt, Wlan, GPS, 3G, ikke tar bilder, da sitter du igjen med en telefon å ringe med, som skal virke fra dag til dag. Sånne telefoner har eksistert i 10 år allerede. Kanskje satt litt på spissen, ja man har mulighet til å bruke alle funskjonene, men om man ikke kan gjøre det uten å vite når man får ladet neste gang blir det litt overflødig.

 

Kan høres litt ut som du mener at ny og bedre funksjonalitet ikke skal bruke strøm, men du mener kanskje at andre mobiler er bedre på strømforbruk på de samme funksjonene som N95 har. Eller?

9088250[/snapback]

Både ja og nei :blush:

 

Det hadde jo vært best om man kunne bruke alt det uten å lade batteriene hver dag, men er 100% klar over at batteriteknologien har så og si stått på stedet hvil de siste årene og at nye funksjoner drikker strøm. Jeg er vel litt som Ole Brumm, ja takk begge deler.

 

Men, når det er sagt, de første telefonene veide jo godt over 20 kg på grunn av batteripakken, man har jo klart å få ned strømforbruket på en del funskjoner. Så det er alltid lov å håpe at ting har bedret seg til neste gang jeg er i markedet for en ny telefon.

Lenke til kommentar
Det er det. Jeg hadde akkurat samme problem. Hvis du kobler den til en USB-hub, koble den heller på en USB-port som er direkte på hovedkortet. Hvis det fremdeles ikke virker, prøv med en annen PC. Da  funket det for meg hvertfall:)

9087698[/snapback]

 

 

Ok...jeg kobler den til skjermen min, og den fungerer vel da som en hub. Merkelige er at det funket hele tiden med min N80, men skal gjøre et nytt forsøk :)

9087735[/snapback]

 

Skal bare opplyse om at jeg nå fikk oppdatert. Om det skyldes bruk av pc'ens usb port aner jeg ikke, for jeg reinnstallerte alt av pcsuite, drivere osv først - så tok jeg en restart av pc før jeg satte igang....og da funket det :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...