Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så kun en episode av Banshee og hatet alt ved den (men har jo hørt mye bra ved serien i ettertid, førsteinntrykk er ikke alltid til å stole på re Parks&Rec og Black Sails), men Hap & Leonard var alltid en vinner. God stemning. Har enda sesong 2 til gode au.

 

Jeg elsket Banshee. En smådum serie til tider ja, men klarer å balansere godt mellom pulp-action, et noe mer seriøst drama og morro utover sesong 2 og 3. Sesong 4 var litt en skuffelse, men i det minste avslutter sesongen/serien bra. 

 

Angående Hap and Leonard så er sesong 2 helt annerledes. Serien var kanskje litt for lett i sesong 1, mens den takler et litt mer mørkt tema i sesong 2 med blant annet hvordan unge fattige kids blir drept, og ingen simpelt bryr seg. Bedre enn Fargo i år helhetlig. 

 

Lenke til kommentar

Om du ikke likte de første episodene av Banshee, så er det ingen grunn til å plukke den opp igjen eller forsøke igjen. Banshee er en kul serie. Kult konsept. Litt nytenkende. Men, som mange andre slike serier dabber det av underveis når det nye ikke lenger er nytt.

 

Derfor er det lite sannsynlig at du skal begynne å like serien senere om ikke førsteinntrykket var bra. :) 

Lenke til kommentar

Om du ikke likte de første episodene av Banshee, så er det ingen grunn til å plukke den opp igjen eller forsøke igjen. Banshee er en kul serie. Kult konsept. Litt nytenkende. Men, som mange andre slike serier dabber det av underveis når det nye ikke lenger er nytt.

 

Derfor er det lite sannsynlig at du skal begynne å like serien senere om ikke førsteinntrykket var bra. :)

 

Dette er typisk holdning fra folk som gir opp med en gang på ting.

 

Har igjennom årene hatt en rekke serier som jeg ikke har likt de første episodene av, som har endt opp med å bli en av mine favorittserier igjennom tidene. Breaking Bad, The Wire, Parks And Rec f. eks. Men selvfølgelig ser man ikke noe forbedringspotensiale, eller noe man liker i en serie etter en eller to episoder, så er det kanskje ikke noe man burde bruke tid på å sjekke ut ytterligere episoder av. 

 

 

Du har også de seriene som ikke helt viser hva de handler om før det har gått noen episoder, slik som BoJack Horseman og Halt And Catch Fire. BoJack startet som en noe bisarr Hollywood-satire, men utviklet seg mot slutten av første sesongen til å handle om noe mer mørkere og dypere i det serien taklet f. eks et dødsfall som påvirket BoJack o.s.v.

 

Halt And Catch Fire ga et sterkt inntrykk å være en "edgy" serie om datanerder, men endte opp med å bli en så mye mer en serie om drømmere og arkitekter som har historier som andre lett kan relaterte seg til. Pluss at den virkelig endte opp med å bli gjennomtenkt kommentar på hvordan teknologien bringer oss mennesker sammen.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Dette er typisk holdning fra folk som gir opp med en gang på ting.

 

...eller noe man liker i en serie etter en eller to episoder, så er det kanskje ikke noe man burde bruke tid på å sjekke ut ytterligere episoder av. 

 

Tja...

 

Jeg så 2-3 sesonger av The Sopranos før jeg gikk fra å synes serien var helt grei til fantastisk. Synes ikke man skal gi opp en serie etter én episode.

 

Men, jeg mener ganske bestemt at om man ikke liker Banshee overhodet etter fem episoder, så er det svært lite sannsynlig at man gjør det etter ti episoder.

 

Du mener vel ikke at Banshee er en serie som har spesielt mye dybde eller en intrikat historie hvor det krever flere sesonger for at serien skal få utspilt seg...?

Lenke til kommentar

Dette er typisk holdning fra folk som gir opp med en gang på ting.

 

Har igjennom årene hatt en rekke serier som jeg ikke har likt de første episodene av...

 

Er enig med Maury, det er mange gode serier som begynner litt dårlig før de kommer i gang, men Banshee er vel ikke en av de, det er jo en hel del action allerede i første episode, selv om det ikke er like bra som noe av det som kommer senere i serien? Noe fantastisk drama er det ikke, men det er vel heller ikke meningen.

 

Husker med gru Battlestar Galactica (2004-utgaven), det tok noen forsøk å komme igjennom den første 3-timers episoden, men derfra ble det bare bedre.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er typisk holdning fra folk som gir opp med en gang på ting.

 

...eller noe man liker i en serie etter en eller to episoder, så er det kanskje ikke noe man burde bruke tid på å sjekke ut ytterligere episoder av. 

 

Tja...

 

Jeg så 2-3 sesonger av The Sopranos før jeg gikk fra å synes serien var helt grei til fantastisk. Synes ikke man skal gi opp en serie etter én episode.

 

Men, jeg mener ganske bestemt at om man ikke liker Banshee overhodet etter fem episoder, så er det svært lite sannsynlig at man gjør det etter ti episoder.

 

Du mener vel ikke at Banshee er en serie som har spesielt mye dybde eller en intrikat historie hvor det krever flere sesonger for at serien skal få utspilt seg...?

 

 

Ikke spesielt mye dybde, men den ender opp i det minste å gi en dybde i hvordan "Lucas Hood" lever med en slags PTSD etter hva han har gjennomgått, og hvordan han egentlig ikke vil leve et liv som en løgner. Hovedsakelig er serien som jeg skrev noen innlegg ovenfor "smådum", men den har også noe interesse for å være noe mer.

 

Og som jeg skrev i forrige innlegg, så mener jeg det kan være greit å sjekke ut mer enn i det minste en episode hvis det er noe man har interesse for i det man ser. Om man ikke ser noe av interesse etter en episode eller flere, så er det kanskje ikke vitsen å forsette. 

 

For det var vel noe du så av interesse etter i det minste et par episoder med The Sopranos? Enten det var karakterene, verdenen eller dialogen? 

Endret av Maury
Lenke til kommentar

For det var vel noe du så av interesse etter i det minste et par episoder med The Sopranos? Enten det var karakterene, verdenen eller dialogen? 

 

Jeg synes forsåvidt The Sopranos var interessant fra starten, men den tok bare ikke virkelig tak i meg før det hadde gått noen sesonger. Mye av grunnen til at jeg så videre var vel de gode anmeldelsene. 

 

Har forsåvidt litt samme erfaring med Mad Men. Har forsøkt to ganger, men kommer meg aldri i gang. Er allikevel interessert i å gi det en sjanse til (eller to) fordi jeg tror det er en serie jeg kan like godt etterhvert. 

Lenke til kommentar

Enig. Jeg er utrolig lei av å høre at serier "blir bra" og at jeg bare må bruke 5-6 timer av livet mitt på å vente på at det skjer. Trenger man så mange timer på å komme i gang så er det ikke en godt skrevet serie.

 

Jeg vil allikevel anbefale å se mer enn en episode for å bedømme en serie, men ikke mer enn 2-3. Jeg ville gjort meg selv en bjørnetjeneste om jeg ga opp The Wire etter første episode, som endte opp med å bli min favorittserie. Sopranos derimot hektet meg fra første stund.

 

Et kjempestort unntak her er Blackadder. Det er nok en av verdens beste komiserier, men hele første sesong er langt svakere enn resten. Der kan man imidlertid med fordel hoppe rett til den sesongen man vil se, da hver sesong følger en ny karakter i en ny tidsepoke.

Lenke til kommentar

Banshee er ikke The Wire, er mer Breaking Bad meets Sons of Anarchy, men slipper en jævla masse frokostscener og stort behov for å tenke.

Perfekt blodharry underholdning hvor ting går til 11 til tider - en av de mest spetakulære voldsscenene er gjort i 1 take, regissert av en nordmann faktisk.

Lenke til kommentar

Enig. Jeg er utrolig lei av å høre at serier "blir bra" og at jeg bare må bruke 5-6 timer av livet mitt på å vente på at det skjer. Trenger man så mange timer på å komme i gang så er det ikke en godt skrevet serie.

 

Jeg vil allikevel anbefale å se mer enn en episode for å bedømme en serie, men ikke mer enn 2-3. Jeg ville gjort meg selv en bjørnetjeneste om jeg ga opp The Wire etter første episode, som endte opp med å bli min favorittserie. Sopranos derimot hektet meg fra første stund.

 

Et kjempestort unntak her er Blackadder. Det er nok en av verdens beste komiserier, men hele første sesong er langt svakere enn resten. Der kan man imidlertid med fordel hoppe rett til den sesongen man vil se, da hver sesong følger en ny karakter i en ny tidsepoke.

Er ikke uvanlig at 1 sesong er svakere, ofte basert på at de er usikker på hva de vil med serien og ikke minst budsjett.

 

En av mine tidligere favorittserier innen Sci-Fi - Farscape er ikke så sprek i første sesong, når den går over i sesong 2 merker man forskjell og sånn fortsetter det til den er ferdig.

Lenke til kommentar

Det er annerledes med avsluttede serier, da kan man lese reviews og få anbefalinger fra folk man stoler på. Men ikke eff om jeg sitter og ser på alle nye serier som kommer i tilfelle en av de skulle vise seg å være bra.

Jeg venter heller på reviews. Serien trenger selvsagt ikke være avsluttet, men den eneste serien jeg har "kjøpt" veldig tidlig i løpet nå i det siste er Happy!, som jeg er svært fornøyd med. Har riktignok bare sett tre episoder, men de var også jævlig bra.

Lenke til kommentar

 

 

 

Husker med gru Battlestar Galactica (2004-utgaven), det tok noen forsøk å komme igjennom den første 3-timers episoden, men derfra ble det bare bedre.

 

 

Jeg elsket den innledende mini-serien også - av dette mesterverket.

 

Gledelig nok fikk jeg Complete Series Blu Ray boxen av serien i julegave i år - blir et etterlengtet gjensyn med serien om ikke lenge - denne gang i hidef  :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg elsket den innledende mini-serien også - av dette mesterverket.

 

Jeg synes også miniserien er bra ... nå.

 

Men, jeg husker de første gangene jeg skulle begynne å se på serien, så virket det som om det var fordømt kjedelige greier og de tre timene var lange. Når man først har kommet inn i det, og kanskje til og med sett hele serien, så blir plutselig miniserien langt bedre og gir betydelig mer mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...