Gå til innhold

Strømpriser (Er det kostbart med PC??)


Anbefalte innlegg

http://www.clasohlson.no/ hadde iallfall tidlegare

ein timer-liknande sak som kunne måle straumforbruk.

Har ikkje klart å finne den igjen i katalogen deira.

 

Ellers er det viktig å ha tette svarte gardiner,

gjerne i heile huset slik at det ikkje stikk av

nokre få prosent energi i form av lys.

 

Dei som har kraftige stereoanlegg (evt. mono) bør

også vudere å støype inn huset i kraftig betong.

 

For dei som er meir nysgjerrige på andre emne i denne

tråden så kan ein kanskje ta ein tur innom:

 

http://www.bipm.fr/enus/3_SI/si.html

 

eller

 

http://physics.nist.gov/cuu/Units/units.html

 

Det er visst berre 7 basis einingar.

 

Bent

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-16 10:54, skrev Xmag:


Dersom det gjør deg til en lykkeligere mann kan jeg opplyse om at jeg studerer fysikk og matematikk ved NTNU, nå på tredje året. Jeg kan ikke helt se på hvilken måte dette er relevant for diskusjonen.


 

Nei, det er jeg enig i. Beklager at jeg anslo deg til å være en annen enn du er.

 

Forøvrig er det interessant at tre av dem som diskuterte mot Hondaen og han meningsfeller går i samme klasse... Uten at det skulle ha noe å si i den ene eller annen retning.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-16 12:56, skrev buskmann:

Forøvrig er det interessant at tre av dem som diskuterte mot Hondaen og han meningsfeller går i samme klasse... Uten at det skulle ha noe å si i den ene eller annen retning.


 

Ja, jeg tenkte kanskje at det var noen som var på "lag" i RL... :smile:

 

Ikke det at det har noe å si.. :wink:

Lenke til kommentar

Og her har vi alle resultater:

 

PCen består av følgene hardware:

P3 500 @ 525 MHz, 2,15 vcore

Matrox millenium G400, 16 MiB

384 MB SDRAM

20 GB seagate, 5400 rpm

cdrw (4x :smile: )

cdrom 40x

windows 2k

 

Av: 3 Watt

Bios: Ifra 50 - 100 watt

Oppstart: 50 - 75 watt

Idle i windows: 50 watt (100 VA)

Load i 3dmark: 85 watt (140 VA)

CD-rom/hdd lesing (max): 90 watt (145 VA)

 

I følge disse gamle analoge instrumentene så er ikke cos phi konstant til strømforsyninga, den forandrer seg jo temmelig bra etter loaden.

 

Har ikke PCen min ferdig før om noen dager, grunnet kraftig casemod, men skal komme tilbake med fler målinger da.

 

Edit: målefeil

 

[ Denne Melding var redigert av: Aderlig på 2002-12-16 16:52 ]

Lenke til kommentar

OK, de målinge med PCen viste feil i VA. (retter nå) Amperemeteret var litt fucka.

 

Her er skjermens effekt forbruk: (LG 995E)

 

640x480, 60 Hz, svart skjerm: 50W (65 VA)

640x480, 60 Hz, lys skjerm: 80W (100 VA)

1600x1200, 75 Hz, svart skjerm: 75W (90 VA)

1600x1200, 75 Hz, lys skjerm: 100W (120 VA)

 

Deguass: 2000 watt

 

[ Denne Melding var redigert av: Aderlig på 2002-12-16 17:09 ]

Lenke til kommentar

Interresant! Får du frem COS phi også?

 

Er det forresten induktiv eller kapasitiv last som gjør at PC'n ikke er en helt ohmsk motstand?

 

Gleder meg også til å se hvor mye den ny-moddede PC'n din trekker.

 

PS. Min 1/2 år gamle PC har jeg målt med multimeter til 230v og 0,3-0,5A. Altså 70-115VA.

Lenke til kommentar

Jeg få frem (vinkel) cos phi?

Det må iallefall bli mellom 30 og 36 grader.

Eller 0.57 - 0.73.

 

Og om den er induktiv, eller kapasitiv, det har jeg ikke peiling på...

 

PCen min vil være nokså "tunglastet" med vcore på 2,2 volt på en amd, og overklokking på rundt 400 - 500 MHz :grin:

Samt endel vifter.

Lenke til kommentar

Quote:

Interresant! Får du frem COS phi også?


Er det forresten induktiv eller kapasitiv last som gjør at PC'n ikke er en helt ohmsk motstand?


Gleder meg også til å se hvor mye den ny-moddede PC'n din trekker.


PS. Min 1/2 år gamle PC har jeg målt med multimeter til 230v og 0,3-0,5A. Altså 70-115VA.


 

Det er ikke sikkert at det er en induktiv eller kapasitiv last på den i det hele tatt. Hvis den trekker 10 A når spenningen er lav, la oss si 10% av tiden, og 0 A ellers, vil vi måle at det går en strøm på 1 A (snitt). Utregning av effekt:

 

P = U * I = 230 V * 1 A = 230 VA = 230 W

 

Svaret er det samme som hvis den bare hadde trukket strøm når spenningen var høyest. Vil vi vite den "matnyttige" effekten må vi bruke hodet (eller et bra wattmeter). Hvis vi vil vite noe fornuftig bør vi ikke bruke slike formler ukritisk:

P = U * I gjelder bare for øyeblikksverdier - ikke snitt (men ofte gir det likt svar).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-17 00:12, skrev Dovrebanen:


Si meg, hvorfor leser du en tråd som ikke interesserer deg?


Trekk nå pusten litt da Dovrebanen, og slapp av! Du tenner jo lettere enn japansk krutt!

 

Om tråden ikke interesserer meg (hvordan kan du forresten vite det?), så har jeg vel lov til å kommentere en radbrukket tråd?

Og heldigvis har alle lov til å komme med synspunkter og kommentarer her, uansett. Hva med en Valium, Dovrebanen?

Lenke til kommentar

Med fare for ytterligere avsporinger tillater jeg meg å prøve å avrunde min diskusjon med larsak og buskmann om imaginære størrelser er noe som eksisterer eller ikke.

 

På følgende web-side har Hans Brodersen, som er professor i matematikk ved Universitetet i Oslo, gitt en forklaring på hva imaginære tall er:

 

http://www.science.no/faqdisplay.php?fitem=100

 

Jeg vil her gjengi et lite utdrag av hans forklaring:

 

”Kvadratrøtter av negative tall ble (...) tidligere i matematikkhistorien (på 1500-1600-tallet) oppfattet som noe som strengt tatt ikke fantes. Derav navnet imaginære tall. For dagens (og forsåvidt også for matematikere de siste 200 år) er imaginære og komplekse tall tenkt på som noe høyst eksisterende.”

 

Dette underbygger min påstand om at imaginærdelen til en kompleks størrelse er noe som også kan eksistere i virkeligheten. Da virker det heller ikke urimelig at man i enkelte tilfeller kan måle den imaginære delen direkte.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-17 00:51, skrev Scooter:


For dagens matematikere er imaginære og komplekse tall tenkt på som noe høyst eksisterende.”



Og her er begrunnelsen: Dvs. de reelle tallene blir en delmengde av de komplekse tall på samme måte som de hele tallene er en delmengde av de rasjonale tallene og de rasjonale tallene er en delmengde av de reelle tallene.

 

Dette går over min forstand selv om jeg har Matte 1, 2, 3 og 4K på NTNU. Jeg gidder derfor ikke diskutere dette videre.

 

Evt kan du slå opp i ordboken på imaginær. Etterpå kan vi diskutere videre om den imaginære (reaktive) effekten, strømmen og spenningen finnes i den virkelige verden eller ikke.

 

Forøvrig har jeg fortsatt til gode å se deg motbevise Eulers identitet, eller at jeg har brukt den feil.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...