Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?


Anbefalte innlegg

Ja, det er mulig å "plombere tv`en". Finn en lokal tv reparatør som kan gjøre dette for deg. Send så kvitteringen på at du har plombert tv`en din og en søknad til NRK kontoret at du ønsker å ikke betale lisens lenger siden du ikke har mottakermuligheter på tv`en din.

 

Prisen kan sikkert variere fra tv verksted til verksted, men det koster ihvertfall mye mindre enn en Kringkastings-lisens.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

jeg fikk kontrollør på døren i dag, og uerfaren som jeg var åpnet jeg med tven på med godt volum.

Jeg klarte ikke å annet enn at jeg hadde tv og dekoder, men da jeg fikk summet meg så skrev jeg IKKE under på seddelen hans. Hele oppførselen hans var veldig snuskete, ved at han ringte på ytterdøra først, og sa beklager og så ringte på til noen andre lukket opp. så stod han plutselig utenfor døra, og jeg regnet bare med at det var noen naboer, siden jeg ikke hadde sluppet noen inn ytterdøra. Vi er helt nyinnflyttet, noe han ikke trodde på og truet med at hvis jeg ikke skrev under måtte jeg betale lisens for 3 år (vi har bodd her 2mnd).

 

Han forlot altså åstedet med et skjema med:

Mitt navn og fødselsdato, hvor det var huket av at jeg hadde TV og dekoder.

Jeg skrev ikke under på dette skjemaet, så han skrev "Vil ikke kvittere kopi i døra".

 

TVen står i faren til samboern min sitt navn. Dekodern står trolig i tidligere leietager sitt.

Har jeg noe å engstes for? Noen videre tips?

Takk for mye god info tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Jeg har et annet lisensteknisk spørsmål, ble "fakket" av lisensjegerene selv. Nå har det seg slik at jeg solgte tven min igår. Så hvordan kan jeg bevise for NRK at jeg ikke har tv lengre? Finnes det noen måte bortsett fra sende lisensavdelinga en version av kjøpskontrakten? Tipper han som kjøpte Tven blir veldig glad for det

Lenke til kommentar

Jeg har et annet lisensteknisk spørsmål, ble "fakket" av lisensjegerene selv. Nå har det seg slik at jeg solgte tven min igår. Så hvordan kan jeg bevise for NRK at jeg ikke har tv lengre? Finnes det noen måte bortsett fra sende lisensavdelinga en version av kjøpskontrakten? Tipper han som kjøpte Tven blir veldig glad for det

 

Du bare ringer og gir beskjed at du ikke lenger har TV, så sender de deg et skjema du må fylle ut og sende i retur.

Lenke til kommentar

men slik jeg har lest tidligere så har de ikke noe bevis på at jeg har tv før jeg har skrevet under eller kontrollør har sett....

 

 

Du er nå registrert i systemet som eier av tv/mottaker og må betale lisens. Eneste måten å unngå lisens er skriftelig meddelse til lisenskontoret om at du ikke har mottaker.

 

Anbefaler deg å betale før fristen. Statlige avgifter pleier å ha heftige purregebyrer.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at de ikke baker NRK lisensen inn i statsbusjettet og lar oss betale via skatten. Det ville ha spart masse penger på innkreving og kontroll, samt at alle dere som prøver å snike dere unna kunne bruke tiden til noe mer kreativt enn å finne ut hvordan dere kan snylte på oss som betaler.

 

De ansatte i Mo i Rana samt alle som skal kontrollere og administrere dette koster helt sikker mye mer enn det smaker. Det var greit nok for 40-50 år når ikke alle hadde TV, men nå virker det helt håpløst foreldet.

 

Jeg betaler med glede for en statsfinansiert NRK med sine gode kanaler uten reklameavbrudd, men hele lisensordningen er håpløst gammeldags.

Lenke til kommentar

Skal jeg remse opp alt som er feil med lisensen så blir listen alt for lang så derfor begrenser jeg meg til det som er det viktigste .

 

Urettferdigheten her består i NRK ( med godkjennelse av statsmakten) krever lisens for et eller flere tver selv om man ikke ser på NRK

En annen murtferdighet er at alle som har pc kan gå inn på nettet for å se nesten alle programmene som NRK sender.Hvem er det som betaler for det ? i hvertfall ikke de som ser på et ekte tv.

 

jeg ser ikke rettferdigheten av at det kreves lisens for de som ser discovery eller TV2 på tv (altså ikke NRK sine kanaler ) samtidig som alle med pc kan se NRK sine kanaler gratis på Internett.

 

Argumentet om at man ikke skal være med via skatten å dekket lisensen er lit tvilsom da pengen også går til driften av radio sendingene.

Det er kanskje ikke alle som er klar over at man allerede i dag betaler inn store summer med penger via skatten som man ikke får noe igjen for , derfor er argumentet mot at skatten dekker driften av NRK tvilsomt .

I praksis vil de som betaler lisen betale langt mindre .

De som er red for for høy skatt vil ikke merke noen til økt skatt.

skatten vil ikke øke med 2 500 kr

 

Hele poenget med lisensen var fra starten av at statsmaken skulle ha nok penger til å drifte sendernettet i tilfelle krise.

Nå er saken den at statsmakten driter i hele opplegget å lar NRK gjøre den jobben som igjen legger ansvaret over på dem som ønsker å se flere kanaler på tv ( kanaler som man ikke får over Internett)

 

 

Nå betaler man også for mere en opprettholdelse av sendernettet .

Da burde man kanskje også ha mulighet til velge vekk dise kanalene slik det er med alle konkurrentene til NRK ?

 

 

Å si at NRK lager så forbaskede gode programmer er over drevet.

De andre kanalen lager minst like gode programmer. De fleste av dem or også langt mere interessante.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nok ganske mange nordmenn som ikke eier fjernsyn, og det ville ikke vært rettferdig mot dem.

 

NRK er uten tvil norges beste TV-kanal, og jeg betaler lisensen med glede.

 

 

 

Kanskje det er mange Nordmenn som ikke har Tv registrert i sitt navn, men jeg tror det er en veldig liten andel som ikke ser på programmer fra Nrk i løpet av året.

Jeg antar også at lisensen er med på finansiere alle radiokanalene, de aller fleste nordmenn hører vel på radio i større eller mindre grad.

 

Når vi først har lisens skulle den definitivt vært innkrevd via skatteseddelen. Tenk hvis alle skattepliktige i Norge betalte inn sin del for å drifte Nrk....hadde ikke blitt mange hundrelappene på hver.

Så får heller disse blodsugerne i Mo i Rana + alle kontrollørene rundt om i Norges land finne seg et annet og mere meningsfylt arbeide.

Lenke til kommentar

Det er nok ganske mange nordmenn som ikke eier fjernsyn, og det ville ikke vært rettferdig mot dem.

 

NRK er uten tvil norges beste TV-kanal, og jeg betaler lisensen med glede.

 

 

 

Kanskje det er mange Nordmenn som ikke har Tv registrert i sitt navn, men jeg tror det er en veldig liten andel som ikke ser på programmer fra Nrk i løpet av året.

Jeg antar også at lisensen er med på finansiere alle radiokanalene, de aller fleste nordmenn hører vel på radio i større eller mindre grad.

 

Når vi først har lisens skulle den definitivt vært innkrevd via skatteseddelen. Tenk hvis alle skattepliktige i Norge betalte inn sin del for å drifte Nrk....hadde ikke blitt mange hundrelappene på hver.

Så får heller disse blodsugerne i Mo i Rana + alle kontrollørene rundt om i Norges land finne seg et annet og mere meningsfylt arbeide.

 

Har du noen ider til spørsmål man kan stille politikerne ?

Jeg tenkte direkte til de forskjellige partiene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...