Gå til innhold

Snustråden v4! Les reglene!


Gjest Slettes-xwByZdFZ

Anbefalte innlegg

Når skal vi innføre 18-årsgrense her?

9180976[/snapback]

Støtter den.

9181291[/snapback]

 

Hvorfor? Greit at det er 18-årsgrense på snus, men når så mange som er under 18 snuser, blir det tull at disse ikke får delta.

 

En ting er å oppfordre barn under 18 til å snuse.. Noe som ikke er tilfellet her mener jeg.

9181318[/snapback]

 

Problemet er at de under atten ikke kan ta slike valg, de er rett og slett for dumme.

 

Ja, le av meg nå, men når dere blir eldre vil dere forstå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er at de under atten ikke kan ta slike valg, de er rett og slett for dumme.

 

Ja, le av meg nå, men når dere blir eldre vil dere forstå.

9182129[/snapback]

Angrer jo på en måte at jeg begynte, men en annen måte så er det jo veldig digg med en prell da..

 

Men er dyrt, skader sikkert helsa (Ikke at jeg har merka den enda, men om noen år kanskje så)

 

Er 16 år, har dårlig med inntekter, så alt går til snus liksom.. Men blir jo selfølgelig bedre når jeg blir eldre å får jobb og sånt da..

Lenke til kommentar

Faen. Jeg har funnet ut at røyk hjelper mot at jeg spiser goderi. Lurer på om det funker på samme måte med snus?

 

Jeg vil faen ikke røyke mer, det stinker av hendene, munnen, klærene. Alt. Jeg skal ikke røyke mer. Men jeg må ha nikotin minst 1 gang i løpet av en dag. Skal jeg fortsette med snus? - Mindre lukt + at jeg ikke trenger å gå ut for å gjøre det.

 

Og så vidt jeg vet er snus ''bedre'' for kroppen. What shall i do?

Lenke til kommentar
Først må jeg spørre hvorfor du vil innføre 18-årsgrense?

Du sier de som er under 18 er for "dumme" til å ta slike valg. Hva slags valg er det snakk om?

9182349[/snapback]

 

Valget å utsette seg selv for kreftfare, kreft som kan drepe deg. Jeg vil tippe at denne tråden påvirker dømmekraften til mange unge, kanskje ikke deg selv, men en eller annen.

 

Og siden det er mest unge folk her, som bannlyser at snus kan foråsake kreft, er det ytterst sjelden man hører noe om kreft i denne tråden. Husk at folk somregel blir påvirket av de på samme alder.

 

Jeg mener ikke at alle under atten er 'dumme', men da er man per definisjon voksen, så da er det opptil en selv.

 

Ja, snus er digg, jeg har brukt det i flere år. Jeg vet faren bak det, men alikevel bruker jeg det, hvorfor? Jeg ble påvirket i ung alder.

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

Tenner: På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund kan tannkjøttet trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull.

 

Munnhulen: Etter en kort stund med snusing begynner kjøttet i munnhulen å bli rødt og irritert. Etter en litt lengre stund blir kjøttet hvitaktig og fortykket. Etter enda en stund blir kjøttet rynkete, gulbrunt med sår og sprekker. 40-70% av de som snuser får noe som kalles "snuslomme". Det betyr at det blir en fortykkelse av slimhinnen der hvor snusen blir lagt.

 

Impotens: Ved ereksjon presses blod inn i arteriene i penis. Nikotintilførsel trekker sammen alle blodkar i kroppen, også i penis. Snusing kan føre til problemer med ereksjon. Snus er den vanligste ytre årsaken til impotens hos yngre menn[trenger referanse], selv om det ikke er ofte at ytre årsaker forårsaker impotens.

 

Kreft: Det foregår for tida flere undersøkelser om hvorvidt snus er kreftfremkallende eller ikke. Det vi vet er at snus inneholder stoffer som kan være det. Nitrosaminer er stoffet som er potensielt kreftfremkallende, og dette stoffet finnes i matvarer som feks ketchup også¨.

Sukkersyke: Ved å snuse øker risikoen for å utvikle diabetes type 2[trenger referanse].

 

Skjelett og muskler: Når du snuser øker sjansene for å skade musklene eller skjelettet, spesielt når du trener. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet tar det lenger tid å bli frisk igjen.

 

Høyt blodtrykk: En vanlig pris inneholder ca. dobbelt så mye nikotin som en sigarett. Prisen legges under leppa. Snusen inneholder salt som gjør at nikotinet lettere trenger inn i blodårene. Nikotin fører til at blodårene trekker seg sammen, pulsen blir høyere og du får dermed også høyere blodtrykk.

 

Graviditet og snus: Hvis gravide snuser går nikotinet over i fosterets blod. Dette kan medføre at barnet blir født for tidlig og får lavere fødselsvekt.

 

Det er foreløpig ingen studier som direkte kan bekrefte disse potensielle skadeefektene ved snusbruk.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Snus

Lenke til kommentar
Jo, kroppen tvinger meg til det. Dumme kropp/nikotin sug.

9182876[/snapback]

Men om du ikke har lyst på, hvordan kan kroppen din da tvinge deg til det? :dontgetit:

9182884[/snapback]

 

Egentlig er kroppen...ET STORT MONSTER.

 

Nei, jeg vet ikke, har vel lyst på snus da. Men etter innlegget fikk jeg ikke lyst på snus, men regelmessig har jeg lyst på snus fordi kroppen trenger å få litt nikotin. ;)

Lenke til kommentar

Vel, det eneste positive når det kommer til helsa + snus, er vel at med et mindre inntak av snus, får man mindre hull. Snus dreper bakterier i munnen. Men i det lange løp skjer da det stikk motsatte.

 

Jeg er klar over faren, og ble faktisk ikke påvirket av kamerater osv. til å begynne å snuse. Snuste noen måneder uten å ha fortalt det. Grunnen var smaken og effekten. En deilig smak, som renner ned litt etter litt. Effekten er jo herlig. Første gang blir man kansje svimmel, ikke noe herlig i det egentlig. Men den herlige følelsen av avslappelse. Det er balsam for min sjel ihvertfall. Etter at jeg begynte å snuse får jeg bedre karakterer og. Ikke le. Under prøver, har jeg en liten prell i. Før stresset jeg under prøver, og det endte opp med viss-vass. Nå er jeg mer avslappet og rolig, og kan konsentrere meg mye bedre.

 

Men som sagt. Jeg er klar over kreftfaren. Har allerede begynt å kutte ned på inntaket, men har ikke tenkt å slutte enda. Om noen år, kansje. Men innen 5-7 år er det slutt.

Det er vanligvis lenge før de alvorlige sykdommene kan komme.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...