Gå til innhold

Paven fordømmer voldelige spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En mann som paven har så utrolig mye makt.

 

Hvorfor får han dette?

 

Kan dem ikke gi ett vanlig menneske som en 40 år gammel norsk helt normal fyr like mye makt? Ikke en fyr som aldri har vert gift, har ikke barn, har bare levd i sin "egen" kristne verden i hele sitt liv.. Det blir så feil.

 

Og at paven synker så lavt att han bruker sin tid på å snakke om ting som dette, nei herregud..

 

Krig, aids, alt faen, nei, snakk om feil prioritering.

 

Jeg hater all relgion og alle trangsynte relgiøse folk. Vær så snill, trangsynte relgiøse mennesker, forsvinn.

Lenke til kommentar
Sir Eatsalot:

 

Alle med en IQ på over 70 forstår at et slikt argument har ca. like mye for seg som gnøh. Religion dreper ikke mennesker; mennesker dreper mennesker.

 

Fint at vi alle kan være saklige, jeg synes selv at det interessant å vite hva som faktisk får et menneske til å drives så langt til vanvidd at vedkommende faktisk tar et annet menneskets liv. Som du selv sa er religion den faktoren som har påvirket menneskeheten mest av de to opp gjennom årene, at spørsmålet er "rigget" har vel ingen ting med saken å gjøre, dette er et faktum og et ganske viktig et.

Lenke til kommentar

Siden jeg tydeligvis ikke har peiling, velger jeg å bukke meg ut av emnet på beste Edgeworth-vis. Jeg tror uansett forumets gjennomsnittslige brukerbase har klart å bevise poengene mine såpass bra at jeg ikke trenger å komme med øvrige innspill.

 

Sir Eatsalot:

 

Jeg mener at du med å se på det slik, elegant unngår å bli skitten på fingrene. Vi har alle vår "religion", og jeg tror det ordet du leter etter egentlig er massesuggesjon. Religion er lite mer enn et forsøk på å finne et minste felles multiplum for hva som gjør oss til mennesker/medlem av et samfunn.

Lenke til kommentar
Siden jeg tydeligvis ikke har peiling, velger jeg å bukke meg ut av emnet på beste Edgeworth-vis. Jeg tror uansett forumets gjennomsnittslige brukerbase har klart å bevise poengene mine såpass bra at jeg ikke trenger å komme med øvrige innspill. 

 

Sir Eatsalot:

 

Jeg mener at du med å se på det slik, elegant unngår å bli skitten på fingrene. Vi har alle vår "religion", og jeg tror det ordet du leter etter egentlig er massesuggesjon. Religion er lite mer enn et forsøk på å finne et minste felles multiplum for hva som gjør oss til mennesker/medlem av et samfunn.

7798875[/snapback]

 

Om du har peiling eller ikke er ikke opp til meg å vurdere, derimot så kan jeg fortelle deg at du passer ikke inn i denne delen av forumet i alle fall utifra innleggene dine å dømme.

 

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar

Religion har vel bevist hva det er godt for oppigjennom årene. Krig å undertrykkelse..

 

Skal ikke være einstein for å se hva religion faktisk er.. En måte å kontrollere større folkemengder på via frykt og fristelse.

Veldig praktisk i gamle dager å kunne utnytte disse faktorene. Kristendom var vel kanskje en av de verste religionene som har vært men ble heldigvis litt mer sivilisert etter inkvisisjonen ble avsluttet. Nå er det mer en unnskydning for de som ikke klarer å tilrettelegge sin egen livslinje. Bare litt synd ekstremenistene må drive å bombe abort klinikker og diverse prester antaster barn.

 

Når det er sagt så er vel standpunktet mitt i saken lagt ganske klart frem. Jeg har på mange måter ikke noe imot at mennesker søker til religion for trøst å velvære men at det blir presset på folk som kanskje er av en annen oppfatning eller ikke ønsker del av det ser jeg svært negativt på. Kristendom i skolen er tull etter min mening, og enda verre er det i midtøsten hvor religion er tvang fra du er født.

 

Ikke uten grunn at bibelen er en diger flott samling av fortellinger. Det er myntet på barn og det interesserer barn.. Barn tror på julenissen.. Så hvorfor ikke religion?

 

Hadde kristendom vært et valgfag i det videregående skole hadde det vært kroken på døra for statskirken om noen år

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Kanskje paven prøver å ta igjen det tapte? Vekk med dataspill, så er korstogene, inkvisisjonen, tvangs-kristning, etc glemt! (Pave whats-his-name gadd jo ikke å fordømme Hitler under WW2 en gang)

 

Spill er (blant annet) kultur. Om vi skal drive å sensurere oss langt ut på jordet, så tjener vi lite, og taper mye. All vold og voldsantydninger må da bort i spill, film, musikk, og kunst. Ja vel, men hvorfor stoppe der? Bort med nattverden, det er jo tross alt Jesu blod og legeme som fortæres.

 

Så sitter vi der da, i et blekt "samfunn" bak en vegg av sensur, og klør oss i hodet. For hvorfor blir folk fortsatt drept?

Lenke til kommentar
ttt, jeg vil faktisk si at det blir litt absurd hvis paven skal uttale seg om barneoppdragelse da han selv ikke har barn.

Eg vil framleis påstå at han kan vite mykje om emnet utan sjølv å ha barn. Det er og andre personar i bakgrunnen som kan bidra med litt kunnskap.

 

Videre vil jeg si at hans tid i Hitlerjugend uten tvil har satt spor, spesielt med tanke på hans åpenbare hat mot homofile og latterliggjørende kommentarer mot Profeten.

No er min kunnskap om Pavens haldning ovanfor homofile begrensa, men ein treng ikkje vere "hjernevaska" av Hitlerjugend for å vere negativt innstilt ovanfor denne gruppa. Det frister å skrive meir om dette, men eg trur eg nøyer meg med dette for ikkje å gå for langt off topic.

 

uff, religion er rota til alt vondt. Paven kan gå å legge seg.

7798548[/snapback]

Ignoranse høyrer og heime høgt på den lista.

 

Sånn jeg har forstått det, så er eneste måten å komme dit hvis du har liggi i koma hele livet ditt. Barer du leer på øyelokket så er man 'doomed'

Då kan eg glede deg med at du har misforstått. :)

 

Kan dem ikke gi ett vanlig menneske som en 40 år gammel norsk helt normal fyr like mye makt?

Ein person utan erfaring og kunnskap med mykje makt. Hmm ... Nei takk.

 

Ikke en fyr som aldri har vert gift, har ikke barn, har bare levd i sin "egen" kristne verden i hele sitt liv.. Det blir så feil.

Ein katolsk person som øverse leiiar for den katolske kyrkja, kva var det dei tenkte.

 

Og at paven synker så lavt att han bruker sin tid på å snakke om ting som dette, nei herregud..

Ja tenk at han brukar tid på å snakke om barns beste. For ei grusom verd.

 

Jeg hater all relgion og alle trangsynte relgiøse folk. Vær så snill, trangsynte relgiøse mennesker, forsvinn.

Trangsynte mennesker ja. Artig du skulle bringe det emnet opp.

Lenke til kommentar
Skal ikke være einstein for å se hva religion faktisk er.. En måte å kontrollere større folkemengder på via frykt og fristelse.

Veldig praktisk i gamle dager å kunne utnytte disse faktorene. Kristendom var vel kanskje en av de verste religionene som har vært men ble heldigvis litt mer sivilisert etter inkvisisjonen ble avsluttet. Nå er det mer en unnskydning for de som ikke klarer å tilrettelegge sin egen livslinje.

 

Når det er sagt så er vel standpunktet mitt i saken lagt ganske klart frem. Jeg har på mange måter ikke noe imot at mennesker søker til religion for trøst å velvære men at det blir presset på folk som kanskje er av en annen oppfatning eller ikke ønsker del av det ser jeg svært negativt på. Kristendom i skolen er tull etter min mening, og enda verre er det i midtøsten hvor religion er tvang fra du er født.

 

Hadde kristendom vært et valgfag i det videregående skole hadde det vært kroken på døra for statskirken om noen år

7799173[/snapback]

Må si meg veldig enig i mye av det du skriver, historisk sett har religion hatt en viktig funksjon for å kontrollere folkemassene da man ikke hadde et like voldsomt styringsapparat, eller innbyggere som var "skolerte" nok til å skjønne at de burde samarbeide, og ikke drepe/rane/voldta hverandre.

 

I disse tider fungerer det vel mer som en åndelig støtte, men dessverre er det på langt nær alle i kirkeapparatet som forstår sin funksjon, og gjør det i stedet til sin livs kamp å "frelse" og å presse egne meninger over hodene på andre.

 

Når det gjelder metoden du nevner for å avvikle statskirken, har jeg et bedre forslag: kutt ut praksisen med at norske statsborgere ved fødsel blir automatisk immeldt. Da mister kirken både bidraget per person fra staten, samt medlemstall, og vil sakte men sikkert skalere ned til noe som står i proporsjon med hvor mange som faktisk tror på og følger religionen aktivt.

Lenke til kommentar
Men hvem bryr seg om hva paven sier egentlig.  :thumbdown:

Tydlegvis her på forumet med tanke på alle meir eller mindre gjennomtenkte kommentarane i denne tråden. Tydleg at du engasjerer det og sidan du måtte skrive ein kommentar til hendinga. :)

 

I tillegg er dette tatt opp i massemedia og vil nok bli høyrt/lest av ein god del personar verda over. Kor mange som vil endre livet sitt for å følgje alle uttalelser frå Paven er det ikkje godt å seie.

Lenke til kommentar

"Ellers påpeker paven at det er foreldrenes, skolenes og kirkens plikt og ansvar å veilede barn og unge i forhold til å bli flinkere til å bruke media på en fornuftig måte, og lære seg å objektivt kunne bedømme de tilgjengelige underholdningsprogrammene."

 

er enig i det.

 

mye merkverdig babbel i denne tråden :)

Lenke til kommentar

Folk drepte hverandre lenge før kristendommen kom til jorden! Lenge før mennesket kunne lage ild, var det krig mellom småstammer mellom de som ikkje hadde og de som hadde fått tak i ilden. Ilden var viktig for menneskene, den gav varme, gav maten bedre smak, lys i hulene osv.. Mennesket kunne ikke lage ilden, men måtte finne ilden i naturens egne katastrofer (Lynet f.eks). Indianere, eller hvilken som helst annen stammegruppe, sloss seg imellom for å få rettighetene på maten i området... Så å sei at religion er roten til alt vont er feil. Men at det har dødd mange på grunn av religion er sant. Men i det store bilde er bare religion en "grunn" for å drepe, akkurat som ilden.

 

Jeg såg noen skrev "menneske er dyr" lenger bak (tror jeg?) og det mener jeg. Vi er som alle andre dyr (og planter) på denne planeten. Alle dreper det de er nødt til for å overleve. Jeg ser egentlig ikke noe gale i at mennesker dreper hverandre. Det er naturens gang. Akkurat som store fisk spiser mindre fisk. Faktisk så er det så lite dreping at vi får en overbefolkning på jorden. Hadde det ikke vert drap i verden hadde nok jorden vert oversvømt med mennesker. Og som alle vet når befolkningen vokser, blir det mange munner å mette. snart klarer sikkert ikke planeten jorden å gi nok. blir overbefolkningen større er det sikkert at folk bare får lov til å få en unge i familien.

 

Jeg bryr meg relativt lite om kristendom som religion, men jeg vil ikke ta troen fra folk. Folk må tro på akkurat det de vil, om det er Julenissen, Jesus eller Odin, det viktigste er at en tror. At en finner en mening med sitt eget liv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...