Gå til innhold

IE taper terreng


Anbefalte innlegg

Angående identifisering,så går det nå på side-messig basis (site preferences), så du kan stille det til å være slik på de sidene som ikke fungerer (som heldigvis har blitt velsignet få). Man kan også sette på "mask as IE", som antakelig gjør det helt umulig å oppdage at det er opera.

 

AtW

 

Det stemmer, men da mister den også egenskapene som opera har, og IE ikke har, men det har ikke så mye og si hvis du gjør dette for og forkle deg som IE 6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjemme nekter jeg tvert både søstra og brodern og bruke IE, der er FireFox instalert og har satt den som standard nettleser. Dette er ikke bare for og gjøre nettet sikrere, men også fordi jeg liker og se at Microsofts ikke har monopol også her.

 

Har vært borti Opra også men siden de ikke har AdOns så holder jeg meg til FireFox.

Lenke til kommentar

Hvilke AdOns i firefox er det alle er så avhengige av?? Jeg bruker Opera, og kan ikke akkurat si at jeg savner noe som helst. Det er jo så mye features i Opera (uten at de tyter utover over alt) at i Opera 10 forventer jeg ikke mindre at den serverer en kopp nytraktet kaffe når jeg blir litt smal i øynene. Selvsagt tilgjengelig fra mouse gestures og enkle hurtigtaster ;-)

Lenke til kommentar
Jeg tror ad-ons er viktig for folk, slik at de kan tilpasse browseren etter deres behov.

7748135[/snapback]

Spørsmålet gikk vel heller ut på hvilke add-ons folk innstallerer. Har selv heller aldri følt noen skrikende behov for tilleggsfunksjoner, verken i Firefox, IE eller Opera.

 

Synes vel også det er meningsløst å si at man protesterer mot MS sitt monopol så lenge man kjører Windows. Skal man bruke det argumentet, så får man kvitte seg med Windows og legge inn Linux/Firefox. Tror neppe MS bryr seg veldig mye om folk slutter å bruke IE, det er tross alt ikke ett produkt de tar seg direkte betalt for.

Lenke til kommentar

Sjekket statistikken på NetAplications, og jeg synes det er veldig rart at Safari faktisk har større brukerandeler enn det finnes Mac brukere. Noe som for meg til å tro at mange Mac OS brukere faktisk blir telt som windows brukere i disse statistikkene. Salget av Macintosh har eksplodert det siste året, særlig til folk som har switchet fra Windows likevell er det umulig å se noe som helst økning av Macbrukere i statistikken noe som er litt rart.

Lenke til kommentar

For den allmenne PC bruker som har internett, så dominerer IE selvsagt nærmest 100%. Når IE både følger med som standard i Windows og kommer av seg selv i oppdateringer, sier IE sin dominans seg selv.

 

Når alle Windowsbrukere får servert et produkt ferdig servert i hånda, uten å måtte foreta seg noe, så bruker man det produktet. I hvert fall så lenge man ikke er misfornøyd med produktet.

Lenke til kommentar

Jeg er alltid forrundret over hvordan Opera ikke øker eller får lavere statistikk.

 

Opera 9 skal identifisere seg som Opera, men jeg husker å ha lest noe om at Opera Sofware har sagt at Opera har en så effektiv cache, at den aksesserer nettet mindre enn andre. Kanskje det er noe i det, da den aldri øker.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor alle hakker ned på IE (Det vil i hvert fall si IE7), fordi jeg skiftet fra FireFox til IE7, jeg, og jeg angrer ikke et sekund. Jeg gjorde dette da Paul Thurrott sa han hadde gjort det samme :-P Men det gjorde meg i hvert fall interessert, og nå er jeg veldig fornøyd med IE7. Ingen tvil om at konkurransen gjør IE bedre :-) Det burde kanskje også legges til at jeg prøvde IE7 første gang i Vista, da... Jeg lurer forøvrig på om det er noen andre som har gjort det? Dessuten skal IE7 være sikrere enn FF...

Lenke til kommentar
Sjekket statistikken på NetAplications, og jeg synes det er veldig rart at Safari faktisk har større brukerandeler enn det finnes Mac brukere. Noe som for meg til å tro at mange Mac OS brukere faktisk blir telt som windows brukere i disse statistikkene. Salget av Macintosh har eksplodert det siste året, særlig til folk som har switchet fra Windows likevell er det umulig å se noe som helst økning av Macbrukere i statistikken noe som er litt rart.

7748320[/snapback]

Det er også mulig at utvalget er forskjellig og dermed ikke automatisk kan sammenliknes. Jeg regner med at dersom du tar statistikk på en side som heter MacNews, så vil du får ett tall og f.eks hw.no vil nok kanskje gi ett annet tall. Og ikke for å være frekk, men Mac brukere er etter min erfaring litt spesielle i utgangspunktet, så det er mulig de f.eks foretrekker Aftenposten i stedet for VG....

 

Poenget mitt er at du kan ikke ta ett tall fra en statistisk undersøkelse og sammenlikne direkte med tall fra en annen. Denne undersøkelsen mht nettlesere var vel også spesifikk for USA... som ikke nødvendigvis er representativt for resten av verden, selv om de ikke alltid er like beviste på at det eneste utlandet ikke er Mexico("der alt er tillatt og billig"), Canada("de vi later som vi liker") og Cuba(fienden).

Lenke til kommentar
Har vært borti Opra også men siden de ikke har AdOns så holder jeg meg til FireFox.

7748000[/snapback]

 

Opera har addons.

 

AtW

7748150[/snapback]

 

mener du widgets så er ikke dette "adons" en widget er en widget og en addon er en addon( kalle en spade for en spade! )

7750338[/snapback]

 

Jeg mener ikke ikke widgets nei, hvorvidt jeg kaller en spade for en spade kan vel kanskje andre avgjøre, men da er det greit å spørre hva jeg snakker om hvis det er misforståelser, istedenfor å buse ut basert på spekulasjon.

 

Jeg snakker om disse java-sakene som brukere lager som utvider funksjonaliteten i Opera, feks adblock o.l (dvs før opera fikk det innebygd). Jeg kaller det addons, mulig det har et annet navn "offisielt".

 

AtW

Lenke til kommentar
Dette er det AMERIKANSKE markedet. Det er langt ifra representativt.

Det er dårlig av dere ikke understreke dette godt nok, det er jo flere her som tror at dette er den globale statistikken.

 

Se her dere:

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

7747747[/snapback]

 

Kommentaren som W3schools selv har til den statestikken er ganske viktig

W3Schools is a website for people with an interest for web technologies. These people are more interested in using alternative browsers than the average user. The average user tends to use Internet Explorer, since it comes preinstalled with Windows. Most do not seek out other browsers.

 

Dette var også ganske greit

...

Also be aware that  many stats may have an incomplete or faulty browser detection. It is quite common by many web stats report programs, not to detect new browsers like Opera and Netscape 6 or 7 from the web log.

...

 

"The pure and simple truth is rarely pure and never simple."

Oscar Wilde

 

"First get your facts; then you can distort them at your leisure."

Mark Twain

 

"There are three kinds of lies: lies, damn lies, and statistics."

Benjamin Disraeli

 

Tror jeg fikk en venn av meg til å bytte fra IE til Opera, ved å laste ned ett IE skin til Opera og setta opp utseende så likt IE som mulig, og la inn IE ikonet som Opera ikon :D Fjernet også de fleste snarveier til IE.

Foretrekker Opera selv, men bruker FF på de ytters få sidene som Opera ikke helt klarer (tv oversikt på eurosport.com f.eks). Liker også den muligheten du har til å skreddersy utseende på Opera, har ikke sett det samme i FF. Men det skal sies at jeg ikke har satt meg noe særlig inn i FF.

Endret av crowly
Lenke til kommentar
Dessuten skal IE7 være sikrere enn FF...

7749079[/snapback]

At IE7 er sikrere enn FF tviler jeg på.

 

Personlig foretrekker jeg Opera og jeg har brukt Opera i noen år nå. Jeg er stort sett veldig fornøyd med Opera, men jeg har både IE7 og FF i tillegg i tilfelle jeg får problemer med noen sider (veldig få, men det finnes noen, spesielt microsoft sider...). Jeg vil anbefale alle å prøve både FF og Opera og se hva de liker best.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvorfor alle hakker ned på IE (Det vil i hvert fall si IE7), fordi jeg skiftet fra FireFox til IE7, jeg, og jeg angrer ikke et sekund. Jeg gjorde dette da Paul Thurrott sa han hadde gjort det samme :-P Men det gjorde meg i hvert fall interessert, og nå er jeg veldig fornøyd med IE7. Ingen tvil om at konkurransen gjør IE bedre :-) Det burde kanskje også legges til at jeg prøvde IE7 første gang i Vista, da... Jeg lurer forøvrig på om det er noen andre som har gjort det? Dessuten skal IE7 være sikrere enn FF...

7749079[/snapback]

 

en venn av meg er it administrator og han har vista busniess og jeg må si at vista er ganske greit integret med winvista det er veldig pent og se på... hadde jeg fått låne den maskinen hans i helgen hadde jeg nok ikke engang sovet ;) hadde bare surfet og testet lol..

Lenke til kommentar

Helt ufattelig at ikke flere bruker Opera.

Tipper det er fordi det er utviklet av noen nordmenn og det kan jo ikke de amerikanerne bruke :roll:

 

Fantastisk å kunne ha 50-60 tabs oppe samtidig i Opera, og når du åpner nettleseren neste gang så er sidene akkurat som da du forlot dem, til og med på den samme plassen du scrollet :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...