Gå til innhold

Krav til loddebolt ved ømfintlig elektronikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Er det noe spesielt krav til loddebolt/penn når man skal lodde elektronikk som er veldig ømfintlig for statisk elektrisitet? Bør man kjøpe en av litt god kvalitet for å kunne "stole" på den?

 

Er peak-spenninger fra jord noe å bekymre seg for når man bruker en loddebolt som er koblet til strømnettet? Eller bør man bruke en som går på batteri eller gass?

7737534[/snapback]

 

ESD 'merket' og lav motstand (tip to ground). Mange billige loddeting har ikke jordet spiss, eller høy motstand på denne. Det gir potensial forskjell mellom kortet ditt (som selvsagt er jordet?) og spissen.

 

Ellers anbefaler jeg stasjoner/penner som har 20-70W. IKKE loddeBOLTER, det bruker rørleggere som lodder rør osv. :)

 

Hot Air er også bra, men sikkert over prisbusjettet du tenkte... :p

 

Husk blyfri lodding krever høyere temperaturer. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvor mange grader bør en stille inn loddestasjonen på?

 

Jeg burker 1,00mm loddetinn og skal lodde små punkter på et hovedkort.

8115411[/snapback]

 

Et sted mellom 270 og 350 grader skulle fungere.

 

Husk at smelte temp oppgitt på loddetinn er området tinnet går fra fast til flytende form (plastisk?) og det er IKKE denne temperaturen du skal lodde med! :)

 

Hvis det er første gangen (noe det virker som) så bør du lodde på ting du kan ødelegge. Lodding er en kunst mange bruker masse tid på, og som noen aldri får til....

Lenke til kommentar

Jeg jobber som elektriker (230/400V) så jeg har loddet litt tidligere, men da har jeg aldri vært nødt til å ta hensyn til temperaturen. Har også et gammelt hovedkort liggende så jeg skal nok øve litt før jeg setter i gang

 

Ellers takk for svaret :thumbup:

Lenke til kommentar

Da hadde jeg testet denne, som har varenummer 133-329 fra http://electradeshop.com/. Den har en veldig tynn spiss, og innebygget regulering. Det jeg ikke likte, var den tykke strømledningen, men den har jeg byttet ut med en tynn kabel fra en barbermaskin.

 

Spissen som følger med, er veldig tynn, så den passer bra til pirkelodding.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Du spør også om "når" man skal innvistere i skikkelig utstyr.. En ting som ingen har nevnt så langt er bekvemmelighet.

 

Selv jobber jeg mye med elektronikk, både som hobby og i utdannelsen. Etter flere år så innvisterete jeg rundt 1000USD i loddeutstyr. Ca. 600 av disse var til en lodde-stasjon. Denne har, for å nevne noe:

 

3-i-1 design, har en lodde pistol med innhul spiss og innebygd vakuum pumpe, seff regulerbar temperatur (analogt) fra 180 til 480C, en vanlig lodde penn med PID regulert loddespiss, og en varm-luft lodde pistol med regulerbar temperatur og luft-flyt.

 

Videre er den såklart ESD merket, alle 3 kan brukes sammtidig og uavhengig etc. Følelsen av å (eie) bruke denne loddestasjonen sammenligna med diverse som jeg har brukt rundt på skoler og slikt... vel, det er ubeskrivelig! -Ren og pen spiss som ikke blir missbrukt (har hengelås på støpselet slik at bare jeg kan bruke den..), kjapt varm, kan stole på at tempen er nøyaktig (kalibrerings-skrue på de, og fabrikk kalibrert), lett å bytte spisser\munnstykker.. og å lodde av gamle komponenter... WAO.. var vel kanskje det feteste.. sett dit loddespissen, trykk inn avtrekkeren på pistolen, og vips, kontinuerlig vakuum sug! Ikke noe søl, ikke noe smelta plast spiss fra tinnsugere, ikke noe dill med tinn-lisser.. Herlig..

 

Så, det jeg prøver å si, er at selv om du jobber på "grovt" utstyr, selv om du gir katta i ESD, så kan allikevel (dyrt) utstyr være fint fordi det er så herlig å bruke.

 

Sammenligner man prisen jeg gav (inkl. frakt), med hva man får på ELFA så ser man kjapt at ELFA er dyre... Blir kjapt et par tusen for en enkel loddestasjon der, og da er man så godt som oppe i de 3 eller noe som jeg spadde ned i mitt.

 

(resten av bestillingen gikk med til å kjøpe lodde-pasta dispenser, ekstra spisser og munnstykker etc).

 

sukk.. tror jeg skal gå å lodde litt! :)

Lenke til kommentar

Har min loddebolt fra Biltema, er 15W fulgte med i et sett med loddetinn holder og vakuumpumpe, var billig 150,- eller no.

 

Har med knakende suksess gjennomført loddemodifikasjon på mit Asus A8N5X, der jeg lddet på henholdsvis 1 og 10K ohm potetsiometer på Vchip og Vcore.

 

har kjøpt "hust" til de og de er fint plassert i dekselet i det ekstra disketbrønnen, har Trimmepinne, som j stikker inn i muterhullet som de er festet med, og stiller lekende lett Volten på komponentene utenifra kabinettet :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sammenligner man prisen jeg gav (inkl. frakt), med hva man får på ELFA så ser man kjapt at ELFA er dyre... Blir kjapt et par tusen for en enkel loddestasjon der, og da er man så godt som oppe i de 3 eller noe som jeg spadde ned i mitt.

8148498[/snapback]

Hvor bestilte du ditt loddeutstyr da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...