Gå til innhold

Krav til loddebolt ved ømfintlig elektronikk


Anbefalte innlegg

Er det noe spesielt krav til loddebolt/penn når man skal lodde elektronikk som er veldig ømfintlig for statisk elektrisitet? Bør man kjøpe en av litt god kvalitet for å kunne "stole" på den?

 

Er peak-spenninger fra jord noe å bekymre seg for når man bruker en loddebolt som er koblet til strømnettet? Eller bør man bruke en som går på batteri eller gass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TIPS for lodding av små komponenter med "grov" spiss.

 

Har selv en eldre Weller loddestasjon og en ganske grov spiss, ca 2mm på tuppen. Hvis jeg skal lodde små komponenter tar jeg en litt stiv kobberleder fra en ledning og surer den rundt loddespissen og lar 4-5 mm av kobberlederen stikke ut på tuppen. Jeg legger så på litt loddetin slik at det blir god kontakt mellom loddespissen og kobberlederen.

 

Brukte dette trikset her for kort tid siden da jeg loddet en mini SO8 IC. (3x3 mm med 4 pinner på 2 av sidene)

 

 

space

Lenke til kommentar

ESD=Electrostatic Sensitive Devices

(elektrostatisk følsomt utstyr)

 

En loddestasjon er vel absolutt å anbefale til lodding av små komponenter.

Jeg har selv to loddebolter på 20W og 60W, men skal nå kjøpe en loddestasjon pga temperaturstyring og bedre kontroll på spissen.

 

Den fra Elfa ser grei nok ut til hobbylodding. :)

Endret av 9hdoksaet4
Lenke til kommentar
jeg lurte på om det er noe jeg kan gjøre med min 60watt loddebolt for å få ned effekten litt den er for kraftig til å lodde småting med.

noen som har noen tips?

7755589[/snapback]

 

Dersom du liker "mekke-løsninger", kan du jo redusere effekten ved å koble på en 60W pære i serie? Blir litt av noe styr da, men :p

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

På elektroniske kort av såpass størrelse og kompleksitet ville jeg brukt antistatisk armbånd dersom jeg skulle jobbet på det noe mer enn bare å bytte noen elektrolytter.

Forresten bør du ha justerbar temperaturregulert loddebolt da det er mye forskjellig tinn/bly/sølv blandinger med forskjellige smeltepunkt. Går greit med mekanisk, men du trenger nok ganske varm spiss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...