Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Godt for deg :)

Jeg tviler på at du hadde likt hvis en ukjent mann kom bort og snakket frekt til deg i butikken da du var på det feteste. Jeg tviler også på at det ville fått deg til å 'tenke annerledes'. Du ville antakeligvis blitt forvirret, sint og lei deg, og hva er vitsen med å gjøre andre lei seg så lenge de ikke har gjort noe mot deg?

 

Hovedsaken - dvs fedmeproblematikken - er alvorlig i den vestlige verden, men utskjelling og latterliggjøring er ikke resepten.

 

En kamerat av meg veide 150+ for noen år siden, eksakt vekt vet han ikke siden vekten hos legen bare gikk til 150. Han tok av 50 kilo på rundt et år, så jeg vet mye om hvor hardt arbeid som ligger til grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg var meldingen rimelig klar fra legen (takk for at slike som ikke pakker inn ting):

 

Slank deg eller dø.

 

Når du får den i klartekst face-to-face gjør du noe med det. Samme gjør fettbergene når de får klartekst at de er feite, og ikke bli dulla med at du kunne jo kanksje gått ned noen få kilo...

 

Harde kommentarer og harde virkemidler gjør noe med folk umiddelbart.

Lenke til kommentar

Hold dere til saken, irrelevant søppel slettes uten nøling. ;)

 

 

Spiser man kun junkfood vil man også få andre morsomme lidelser. Anbefaler filmen Supersize Me for de som tror det er sundt å spise junk...

7842844[/snapback]

 

Etter den filmen har jeg ikke spist på McDonnalds igjen, frister heller ikke lengre for å si det slik...

 

*Knaske på et billig, godt eple som jeg ser på som sunt*

Lenke til kommentar
For meg var meldingen rimelig klar fra legen (takk for at slike som ikke pakker inn ting):

 

Slank deg eller dø.

 

Når du får den i klartekst face-to-face gjør du noe med det. Samme gjør fettbergene når de får klartekst at de er feite, og ikke bli dulla med at du kunne jo kanksje gått ned noen få kilo...

 

Harde kommentarer og harde virkemidler gjør noe med folk umiddelbart.

7876084[/snapback]

 

Men nå veier det tyngre at en lege sier slikt til en pasient, enn en ukjent person på Rimi. Det ene er virkningsfullt og hjelpsomt, det andre er nedbrytende og ondsinnet. Hvilken som er hva er rimelig åpenbart.

Det er m.a.o sant det du skriver, at harde kommentarer og harde virkemidler gjør noe med folk, både på godt og vondt. Et råd er å la de profesjonelle ta seg av virkemidler og "byrden av å befri oss slanke fra de tjukke", så kan du ta deg av din egen jobb.

 

Dessuten var det ikke 'irrelevant søppel'.

Endret av zuperMensch
Lenke til kommentar
Det er m.a.o sant det du skriver, at harde kommentarer og harde virkemidler gjør noe med folk [...]

For min del klarer jeg ikke å bry meg med hva andre folk sier "hardt" generelt sett. De er bare mennesker, som meg, strandet hjelpeløst på denne planeten uten mål og mening og gjør vår hverdagslige tullball som vi TROR betyr noe.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Jeg vil bare legge til at røykere ikke blir mobbet. Jeg ble mobbet da jeg var yngre og vet godt hva mobbing er, hvis du innbiller deg at røykere blir mobbet av samfunnet så tar du skammelig feil. Jeg blir trist av å lese røykeres kommentarer om at de blir mobbet av samfunnet. Det er forskjell på opplysning og mobbing. Hvis du virkelig visste hva mobbing er så ville du aldri skrevet noe så dumt. Hvis du samtidig var klar over hva mobbing kan gjøre med hue på folk, så hadde du heller aldri oppfordret til mobbing - bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Stemmer Zm :)

 

For jeg vet at mine harde metoder fungerer. På 2 år har jeg nemmelig dratt av 30 kilo. Og det har ikke skjedd fordi jeg har sitti å snakka om problemet. Derimot har jeg GJORT noe med det .)

 

Resultater kommer av HARDT arbeid.

 

en ting er at du har gått ned såpass mye. det står det respekt av. Men det hjelper ikke å gå ned så mye hvis du ikke følger opp i ettertid. Du kan ikke sitte å stappe nedpå med tilsvarende mengde søtsaker og usunn mat som før du gikk ned i vekt. Da går du bare opp igjen.

Lenke til kommentar
Går du aldri lei av å messe om det samme om og om igjen, uten å verken komme med nye poenger eller forslag?

7882843[/snapback]

 

 

Nei

 

Og dessuten underbygger jeg påstanden om at harde tiltak virker.

For det andre spør jeg om hvordan merking av fete matvarer ville fungert :)

Lenke til kommentar
Hva med å merke usunn fet mat med bilder av ulykkelige fettberg.

Ville det endret folks kosthold?

Merking av mat og røyk blir jo så forskjellig som det kan få blitt. Mat er ikke giftig i utgangspunktet, slik som røyk, og en "tøff merking" av dette ville bli fullstendig feil. Det er også stor uenighet blant eksperter om hva som faktisk er sunn kontra usunn mat i disse dager. Skal man plutselig se bilde av "et ulykkelig fettberg" på ei pakke med poteter??

Den merkingen som eksisterer idag med innhold av næringstoffer fungerer greit nok. Kanskje burde man evt. lovpålagt å merke den enda mer i detalj.

:shrug:

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
http://www.dagbladet.no/dinside/2007/02/06/491152.html

 

JO TØFFERE JO BEDRE

 

Hva med å merke usunn fet mat med bilder av ulykkelige fettberg.

Ville det endret folks kosthold?

7882808[/snapback]

 

Vet jaggu ikke. Det gikk et par programmer på tv forrige uke om sykelige overvektige, og de gjorde stort (skremmende) inntrykk, men hvis disse inntrykkene ble "vanlige" så vet jeg ikke hvordan man ville reagert.

Likevel er det interessant å tenke tanken ...!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Tydelige og oppdaterte advarsler på røykpakker skremmer. De får flere folk til å vurdere å stumpe røyken. Dersom det er bilder til advarslene, fungerer de enda bedre.

 

Det virker som om "mobbingen" virker, så hvorfor skjæme spekkhoggere?

Lenke til kommentar

Synes dette var en elendig tråd, med dårlige poenget fra trådstarter. Røyking er ikke bare farlig for personen som røyker, men for folk som er i nærheten av personen. Passiv røyking er skadelig for andre, dermed er de ikke bare ansvarlig for egen helse.

 

Om jeg derimot er fet, skader ikke det deg. Men om kjæresten din røyker ved frokostbordet hver dag er sjansen større for at du får skader fra røyk. Skjønner?

 

Røyk er 110% frivillig, ialfall de første siggene. Om du har høy/lav forbrenning eller sykdommer som fører til dette er ikke det frivillig. Feks moren min ble tyngre etter hun fikk barn, og de viste seg senere at hun har en sykdom som fører til lav forbrenning. Om du da mobber henne for at hun skal slanke seg er det jævlig gjort av deg, og du har misforstått. Folk som henne prøver alt, men det går ikke, fordi det er genetiske ting som hindrer det. Om du da mobber henne, håper jeg du dør av siggen din. Makan til jævlig oppførsel skal du lete lenge etter, å mobbe fete folk er frekt og respektløst.

 

Var tykkere før, og tenkte en del på det da jeg var barn. Bare det og vite at du er tyngre enn de fleste er jævlig, og det er belastning nok. Nå har jeg blitt tynnere enn normaltvektig, og ting er bra, men flere andre jeg kjenner som var tykke er enten fortsatt tykke, eller er blitt sykelig tynne. Folk som er tykke er klar over det, og det er ingen grunn til å mobbe dem. Som sagt er det en stor nokk belastning å være normal.

 

Forøvrig mener jeg det er ok at folk ikke er syltynne, både fordi det ser penere ut med normale folk og fordi det er usunt å være så sykelig tynn som idealene for de som vokser opp i dag er. Det er bedre og være litt overvektig enn å være anorektisk.

Endret av iselilja
Lenke til kommentar

Denne tråden handler om tiltak for å bekjempe fedme og ikke meg som person eller hva jeg gjør og ikke gjør.

 

Slappe moderatorer i denne tråden nå, som lar slikt forekomme.

 

Jeg syns det er overraskende hvor liten vilje det er til å tenke nytt når man skal løse et problem. Vi har sett at de tiltak som hittil har blitt gjort ikke har ført noe sted, samtidig sier progonosene at problemet vil bli værre...

For min del ansetter jeg den mannen som er løsningsorientert og ikke problemorienter. Jeg søker kreative folk som er villig til å tenke anderledes. Lite forslag fra de som kun går etter meg som person.

 

Igjen påpeker jeg at moderatorene har en jobb her å gjøre...

Lenke til kommentar

Tråden heter "Det å mobbe tjukke mennesker"! Det er idiotisk!

Samtlige av oss er jo innforstått med at det er et fedmeproblem i verden!

Når du (oivind_dahle) påstår at det å mobbe tjukke mennesker vil løse dette problemet, så er det fanden meg ikke rart at folk er uenige!

 

"Tenke annerledes", "løsningsorientert", "problemorientert".

Har du plukket opp fancy ord fra sjefen din?

Hvis du hadde skifet navn på topic og unnlatt å komme med vås, så kunne man kanskje diskutert tema på skikkelig vis!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det som virkelig er skammelig i tråden er at ufine persoangrep får råde :thumbdown:

 

Når det gjelder "mobbing" av overvektige, så kan det ordet byttes ut med "motivere". Da kan man kanskje fortsette derfra. Jeg synes tanken er fin når det gjelder å komme opp med nye måter å angripe problemet på. Hvorfor skal ikke de "usunne" kunne pushes uten at de blir stigmatisert som sjuklinger, og som ikke tåler normalt press?

Lenke til kommentar
Når det gjelder "mobbing" av overvektige, så kan det ordet byttes ut med "motivere".

 

Så du påstår at det er greit å trakkasere mennesker så lenge det er "godt" ment fra den som trakkaserer?

 

edit: Det er ikke så lenge siden folk ble trakkasert på grunn av religion/rase og du vet vel hvordan det gikk....

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...