Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Det er ikke min jobb å mobbe feite folk, den jobben kan staten ta seg av. De klarer fint å sette inn kampanjer mot de som røyker, da kan jaggu ta et tak mot de feite folka i samfunnet også.

7889827[/snapback]

Så hva mener du egentlig? Skal man bruke kampanjer eller skal man bruke mobbing??

7889840[/snapback]

 

Jeg mener at de kan legge seg på samme linje som i anti-røykekampanjen. For meg så har den krysset grensen til hva jeg betegner som mobbing.

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke min jobb å mobbe feite folk, den jobben kan staten ta seg av. De klarer fint å sette inn kampanjer mot de som røyker, da kan jaggu ta et tak mot de feite folka i samfunnet også.

7889827[/snapback]

Så hva mener du egentlig? Skal man bruke kampanjer eller skal man bruke mobbing??

7889840[/snapback]

 

Jeg mener at de kan legge seg på samme linje som i anti-røykekampanjen. For meg så har den krysset grensen til hva jeg betegner som mobbing.

Hva mener du?

7889927[/snapback]

 

hva i den kampanjen er på noen måte lik mobbing?

Lenke til kommentar

skal vi ikke også begynne og mobbe de som er får tynne til og spise? og lage slagord får det også da? mange som er Feite og får tynne kan ikke noe får det, men de som røyker gjør det av egen fri vilje + at det går ut over andre..

mange som røyker rett der jeg må gå ut når jeg er ferdig på jobb selv om det står røyking forbudt og det er iriterende

Lenke til kommentar
Ja Freud, røyking er helt ut, og kampanjen som ble startet for 10-15 år siden har virket positivt. Hva tror du ville skje hvis noen av de samme virkemidlene ble brukt for å få bukt med usunne næringsmidler og personlig inntak?

7889755[/snapback]

 

 

vel, tror nok at med noen små tilpassninger kunne gitt en positiv effekt. Kunne for eksempel stått opplysninger om fedme ved godterier og usunn mat. Men har også tro på at det hjelper å fremme sunn mat og frukt.

 

Aner ikke hvordan det kan skje, men hvis vi kunne fått unger til å byttet ut skjokoladen med frukt hadde det nok hjulpet godt på vei. Slik jeg ser det ligger ikke problemet i lørdagens godtepose, men i det at alt for mange spiser godter og drikker brus hver eneste dag.

 

Men når det kommer til mobbingen, tror jeg at det hadde vært bedre om vi kunne fått til å heller vinkle det sånn at sunt enkelt og greit er bedre. For mobbing kan vel føre til stress og stress er usunt så da er vi vel tilbake ved utgangspunktet?

Lenke til kommentar

hva i den kampanjen er på noen måte lik mobbing?

7889937[/snapback]

Det gjelder spesielt den som sier at man ikke skal støtte oppom kyniske bakmenn. Dette er min mening, hvis du mener noe annet så er det helt greit.

 

Jeg vil se en kampanje som forteller folk hva som skjer med kroppen når man propper i seg usunn mat. Jeg vil ha store advarsler på usunn mat(på samme nivå som på røykpakkene), prisen på den usunne maten kan godt dobbles, eller tredobbles.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker heller at den sunne maten blir billigere.

Hvorfor skal de som har et normalt forhold til usunn mat straffes?

 

Derfor blir det litt feil å sammenligne med røyk.

Og mobbing av røykere. Mener du da å måtte gå ut på fortauet for å ta en blås?

Det skulle egentlig bare mangle, synes jeg. Merkene på røykpakkene anser hvertfall ikke jeg som "mobbing".

Endret av zuperMensch
Lenke til kommentar
Jeg vil se en kampanje som forteller folk hva som skjer med kroppen når man propper i seg usunn mat. Jeg vil ha store advarsler på usunn mat(på samme nivå som på røykpakkene), prisen på den usunne maten kan godt dobbles, eller tredobbles.

7890413[/snapback]

Så i praksis vil dette si at man skal betale dobbel eller tredobel pris for feks. brød, poteter, ris etc.? Dette er også mat som bringer frem fedme i stor grad ved samme overdrivelse som med mer tradisjonelle "fettprodukter".

 

Ellers vil jeg også si at jeg fortrekker at sunn mat skal bli billigere, men dette kan vel bare skje på to måter i mine øyne: Frukt & grønnsaker(dvs. frukt har vel ofte et høyt innhold av sukker så det er vel ikke sunt lenger det heller) får fjernet all matmoms, eller man må begynne med subsidiering som er en uting i seg selv.

Lenke til kommentar

Hvis du mener at brød, poteter og ris er usunn mat, så greit for meg. Det er din mening, og det respekterer jeg. Jeg har ikke spesifisert hva jeg betegner som usunn mat, og ikke kommer jeg til å gjøre det heller. Jeg tror(legg godt merke til ordet tror) du vet hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Hvis du mener at brød, poteter og ris er usunn mat, så greit for meg. Det er din mening, og det respekterer jeg. Jeg har ikke spesifisert hva jeg betegner som usunn mat, og ikke kommer jeg til å gjøre det heller. Jeg tror(legg godt merke til ordet tror) du vet hva jeg mener.

7890789[/snapback]

Det er ikke primært jeg som mener dette men mange eksperter som mener at brød,poteter etc. fører til fedme. Så dersom det fører til fedme så hvorfor skal ikke denne maten merkes??

Dersom du mener at "usunn" mat må merkes(evt. prises høyere), så må du vel ha nogenlunde tenkt igjennom følgene av en slik mening og ha en formening om hva som er usunt og hvorfor??

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Selvfølgelig har jeg gjort meg opp en mening om hva jeg betegner som sunn mat og usunn mat. En del av matvarene med mettede fettsyrer, transfett og de med mange tomme kalorier kan godt få en prisøkning. I all hovedsak snacks, junkfood og sukkerholdig drikke.

 

Hvis det ikke er du som primært mener at brød, poteter, ris etc. fører til fedme, så bør du si det med en gang. Du kan også legge ved noen linker til uttalelser fra disse ekspertene du henviser til.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har jeg gjort meg opp en mening om hva jeg betegner som sunn mat og usunn mat. En del av matvarene med mettede fettsyrer, transfett og de med mange tomme kalorier kan godt få en prisøkning. I all hovedsak snacks, junkfood og sukkerholdig drikke.

 

Hvis det ikke er du som primært mener at brød, poteter, ris etc. fører til fedme, så bør du si det med en gang. Du kan også legge ved noen linker til uttalelser fra disse ekspertene du henviser til.

7891575[/snapback]

De fleste har vel hørt om Atkins Diet og denslags.

Dersom du vil lese litt om effekten av å kutte ned på karbohydrater(poteter,ris etc.) kontra kutte ned på fett så finnes det sikkert massevis av stoff om dette på Google. Som et tilfeldig startpunkt kan du jo ta utgangspunkt her: http://www.cnn.com/2003/HEALTH/diet.fitnes...arb.mystery.ap/

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg foretrekker heller at den sunne maten blir billigere.

Hvorfor skal de som har et normalt forhold til usunn mat straffes?

 

Derfor blir det litt feil å sammenligne med røyk.

Og mobbing av røykere. Mener du da å måtte gå ut på fortauet for å ta en blås?

Det skulle egentlig bare mangle, synes jeg. Merkene på røykpakkene anser hvertfall ikke jeg som "mobbing".

7890454[/snapback]

 

Billigere sunn mat, reklameforbud mot usunn mat, nedsatte avgifter ved medlemskap på treningsstudioer, aktiv reklamering for hvor mye det er å vinne på ved å bli sunn, ikke bare hvor farlig det er å forbli usunn. Det er bare noen av virkemidlene som kan settes inn.

 

Når det gjelder de som nærmest har et narkotisk avhengighetsforhold til fet/usunn mat vil jeg foreslå tett oppfølging via coaching, la oss si opp til et år.

 

Kampanjen mot røykerne ble i begynnelsen oppfattet som mobbing. Jeg er selv i den gruppen og har relativt godt minne. Men nå etter mange år har de fleste vent seg til det og det blir ikke forstått slik i samme grad.

 

Jeg mener at den "mobbekampanjen" som røykerne ble utsatt for måtte til fordi avhengighetsstyrken/graden er større enn fornuften. Det samme gjelder kan hende vil virke mot overvektige (hmm..jeg liker det ordet lite :hrm: ). Det er ikke å stikke under en stol at det må kanskje settes inn "kraftige" skyts mot de som er mest avhengige/lengst nede.

 

Da forutsatt at man tar hensyn til at overvektige og røykere ikke automatisk kan sammenlignes.

 

Hvorfor i det svarte snakkes det så mye om overvekt. Hvorfor ikke heller være positive og si trivselsvekt? Jeg har selv en god del kilo for mye men trives som fisken i vannet. Jeg lar meg ikke lure av A4-perfekthetsidealet som tres ned over huet på oss. Så lenge man trives med seg selv blir ikke de ekstra kiloene så fordømt "usunne".

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hehe, ikke prøv deg ;)

Jeg bare mener at bruken av ord og uttrykk gir negative assosiasjoner som bryter ned motivasjonen til den som føler seg truffet.

 

Jeg mener man kan være 200 kg og likevel trives, og den følelsen skal ingen "perfekte" kødde med.

Lenke til kommentar

Stenger denne tråden (igjen) for opprydding.

 

Man har intet vettugt å komme med om man må angripe budbringeren fremfor budskapet. Jeg bryr meg katta om hvor provosert man blir, man holder seg til sak og ikke person. Det er også en vesentlig forskjell å skrive noe kritisk rettet mot en gruppe og det å skrive noe negativt rettet mot en bruker på dette forumet.

 

Åpnes igjen når ryddejobben er unnagjort, alt det som omhandler diskusjon rundt trådstarter eller andre navngitte brukere vil bli fjernet.

 

Vær så vennlig å rapporter overtramp så vi kan trå til litt raskere. :)

 

Edit: Åpnet igjen. Reaksjon på moderering er alltid ønskelig, men vær da så elskverdig å ta dette på pm og ikke i tråden som blir moderert. Dvs ikke svar dette innlegget, det vil bli slettet uten varsel.

 

 

Anse denne tråden som god trening på å ikke bli provosert til å gå på person. Fokuser på sak; Hvilken eventuelle virkemidler man skal ta ibruk for å bekjempe fedme.

 

Dotten out. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://www.aftenposten.no/helse/article1650874.ece

 

 

Utviklingen i norsk kosthold i 2006 viser at sukkervarer og leskedrikker nå utgjør en større andel av de samlede forbruksutgifter enn matvaregrupper som frukt, grønnsaker og poteter eller kornvarer, meieriprodukter og egg.

 

Vi er langt mer tilbøyelig til å bruke penger på søtsaker enn på havets frukter. Utgiftene til sukkervarer var i fjor tre ganger så store som utgiftene til fisk.

 

 

Synd de bruker illustrasjonsbilde av en ung slank jente. Kunne heller brukt en litt fet ekkel person her :S

 

Skremmende at folk kjører i seg sukkervarer og leskedrikker helt uten hemninger.

Jeg ønsker hardere tiltak mot disse...

Lenke til kommentar

Opplevde et paradoks i bursdagsselskapet til eldstegutten min. En gutt ble mobbet. Det var selvfølgelig den kraftigste av dem. Paradokset var at han var den eneste der som ikke drakk brus, han ville ha vann (likte ikke kullsyre).

 

Han var en bråkmaker på skolen fordi alle mobbet han grunnet vekten (som for ordens skyld han ikke kan lastes for, av medisinske grunner). Så han avreagerte, selv om han er blitt snill gutt nå. Jeg fant det trist at mobbingen starter så tidlig, barn kan være nådesløs i så måte. Jeg har nå gitt klar beskjed til min sønn at jeg ikke vil ha slike tendenser fra han og om han opplever at denne gutten eller andre blir mobbet, så må han støtte mobbeofferet. Noe han blant annet gjorde i selskapet, sammen med flere andre av guttene.

 

Må si jeg ble stolt da. Selv om han da ikke passer helt inn i kampanjen din Øyvind ;)

 

I forsvaret hvor jeg jobber er det nå startet et massivt kjør for å få soldatene innenfor akseptable "størrelser". Der finner man mange overvektige, spesielt på fartøy (det er begrenset hvor mye man kan mosjonere om bord i en balje). Er herlig å løpe av seg noen kg, BMI'en var jo nesten nådd 24 og jeg frykter horden skulle komme løpende om jeg skulle tippe over i de overvektiges grenseland.

 

Det jeg savner av tiltak er å få folk til å bevege seg mer. I denne playstationgenerasjonen så blir jo ungdommen sittende. Mer gym på skolen, billigere treningsstudioer og ikke minst gjøre arbeidsgivere oppmerksom på hvor mye de sparer i mindre sykefravær o.l. ved å få arbeidstagerne i form :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...