Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Hvis trådstarter synes det er greit å drive med personangrep mot de som er feite så må han vel tåle å bli angrepet selv også - eller kanskje det ikke føles like moro når det er en selv som blir angrepet? Vil du være med på leken så må du tåle steken sa bestandig mora mi til meg. Jeg mener at trådstarter har oppfordret til å bli kalt idiot, selv om jeg ikke har sunket så lavt.

 

Hvis det er greit å mobbe feite, er det da greit å mobbe de som ikke klarer å skrive eller snakke skikkelig? Skal vi mobbe de som har dysleksi slik at de lærer seg å skrive skikkelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Att fedme er ett stort problem må jeg si meg enig med trådstarter om, og att vi trenger en holdnings endring i forhold til matvaner er helt sikkert. Oss her som er foreldre trenger også og gå foran som ett god eksempel ovenfor våre barn og lære dem og spise riktig.

 

Att trådstarter har tatt av 30 kg står det respekt av og må gratulere med det. Men og da tro att han da står fritt til bruke det språket han gjør ovenfor mennesker som har overvekt gjør att han mister tiltro og viser vel heller hat for noe han mislikte med seg selv tidligere.

 

Noe som mange har vært borte i er folk som har sluttet og røyke, det er alltid han eller henne som skriker høyest hvor farlig dette er og att man må slutte og røyke. Er vel noe av det jeg kjenner igjen av måten trådstarter tar opp dette temaet på.

 

Bare det og tro att alle overvektige går rundt og syntes att dem er mislykkede og ikke duger i arbeidslivet eller sosialt er kanskje holdninger som trådstarter selv har følt man gjelder langt fra alle. Bare og bruke den tankegangen viser att man er litt ensporet og ikke er villig til og tenke i nye baner.

 

Men for og komme til det denne tråden handler om og bruke mobbing som virkemiddel er helt feil. Men og få en holdningsendring når det gjelder mat og gjøre noe med matpriser er noe som må til. Når jeg sist vart i butikken tittet jeg på priser og så til min store overraskelse att Nugatti med mindre sukker kostet 9 kr mer en originalen og bare det viser jo bare att noe er helt galt.

 

En endring av vaner å gjøre folk mere bevist kosthold er heller veien og gå enn og bruke mobbing og navnkallig ovenfor overvektige.

 

Att dale har satt lys på ett viktig tema er helt sikkert selv om fremgangs måten er feil.

Lenke til kommentar
*snipp*

7889049[/snapback]

 

For da å finne noe annet å klage over, så skal en gå på en gruppe som gjennom hele grunnskolen + vgs får høre det samme, for så å gjenta det til de evnetuelt tar sitt eget liv i desperasjon.

 

Viljen til å endre situasjonen er nok der, men vi er rasjonelle nok til å ikke ty til ungdommelig løsningsmetoder for å kvitte oss med inidvider vi ikke liker, ergo mobbe dem.

 

At du enda holder fast på holdningen om at mobbing er det som skal til for å endre verdens fedme problemer, er meg uforståelig. Det kan godt være at du mener noe annet enn mobbing, men du omtaler det som mobbing og da må du nesten være klar over hvilket minefelt du går inn på.

 

Jeg vil gjerne like at du forklarer alle de som vokste opp som mobbeoffere at det er ok å mobbe andre?

 

Løsningene dine er ikke langsiktig i mine øyne, og de veldig lite økonomiske om de slår feil, noe jeg dessverre frykter de vil gjøre, mye pga holdningene i samfunnet.

Det er neppe tilfeldig at ungdom i stor grad prøver å kvitte seg med mobbing, og så kommer en og foreslår at nå skal en mobbe en viss gruppe kraftig, slik at en kanskje opplever en marginal endring.

 

Fra mitt ståsted så ser jeg det som mer heldig å motivere til endring av livsstil via endringer i pris på produkter som er nødvendig, eller goder som følge av at en feks sykler til jobb osv. Slik det er i dag så bruker en bil til stort sett alt.

 

@PencilCase

Hvorfor en ikke skal stigmatisere en gruppe som gjennom hele ungdomsskolen,barneskolen og muligens vgs har blitt mobbet i mer eller mindre grad, er det egentlig så rart?

Ser du mobbing som et problemløsende verktøy?

 

@Pricks

Det han har fått mot seg er det samme som han ville fått om forslaget hadde blitt presentert offentlig, og jeg har full forståelse for de som har sagt det. Å mobbe andre er ikke ok, uansett hvorfor. Hvorfor noen her en gang mener det er meg uforståelig (nei, sikter ikke på deg, men generelt)

Og nei, jeg har så mange venner som røyker, og gjennom de 5 årene jeg har hatt med røyking å gjøre, så har jeg faktisk enda å høre at de føler seg mobbet.

 

Det som står på pakningene anser jeg som preventive tiltak.

 

 

#Innlegget redigert av moderator ihht. forumets retningslinjer#

Lenke til kommentar
Når det gjelder "mobbing" av overvektige, så kan det ordet byttes ut med "motivere". Da kan man kanskje fortsette derfra. Jeg synes tanken er fin når det gjelder å komme opp med nye måter å angripe problemet på. Hvorfor skal ikke de "usunne" kunne pushes uten at de blir stigmatisert som sjuklinger, og som ikke tåler normalt press?

7889184[/snapback]

Selfølgelig vil "motivere" være et mye bedre alternativ! men da handler det om motivering og ikke mobbing. Trådstarter ønsker dog bruk av mobbing. Dersom det hadde vært snakk om motivering hadde nok mange flere sett på forslaget som seriøst.

Siden mobbing skal være en metode da kan man feks. også like gjerne innføre fysisk vold som en metode! Dersom man vil gi en person bedre livsstil så hvorfor ikke bare bruke regelmessig grisebank? Det vil vel ha samme "motiverende" effekt!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Okay, da kan vi snakke litt om hvordan motivere mere effektivt. Meg for eksempel er røyker og husker med fryd hylekoret av røykere som følte seg "mobbet" når røyketrenden bikket over til det sunne. Det blir noen år siden, og i mellomtiden har mange sluttet og færre starter. De som ennå velger å røyke bruker ikke lenger mobbbegrepet som unnskyldning. Personlig har jeg stor nytte av den type motivering, og når "hjernevaskingen" har pågått lenge nok så slutter nok jeg og.

 

Hva med samme type taktikk mot overvektighet?

Tenk deg en potetgullpose med en advarsel som denne: Ved inntak tilsvarer energiinntaket ca 20 km jogging ...?

 

Når det gjelder "mobbing" av overvektige, så kan det ordet byttes ut med "motivere".

 

Så du påstår at det er greit å trakkasere mennesker så lenge det er "godt" ment fra den som trakkaserer?

 

edit: Det er ikke så lenge siden folk ble trakkasert på grunn av religion/rase og du vet vel hvordan det gikk....

7889234[/snapback]

 

Når man må endre sine vaner tar det både tid og det er ikke sjelden forbundet med personlig smerte. Å motivere kan ofte inneholde en dose "tvang". Det handler ofte om å holde et "speil" opp for vedkommende og ofte er ikke speilbildet lett å like, men det er sannheten.

 

Dessuten har jeg ikke påstått noe som helst, men er åpen for andres fornuftige synspunkter. Ikke trekk inn rase, fordi det kan individet lite gjøre noe med.

Overvekt derimot kan man "velge" å gjøre noe med, bortsett fra sykelig overvekt som omandler ca 5% av tilfellene. De andre 95% har valget.

Lenke til kommentar
Tenk deg en potetgullpose med en advarsel som denne: Ved inntak tilsvarer energiinntaket ca 20 km jogging ...?

7889436[/snapback]

Helt ok med en slik merking, men det har jo overhodet ingenting med mobbing å gjøre! Personlig ville jeg gjerne hatt en slik merking (til tross for at jeg er så heldig at jeg aldri har hatt vektproblemer). En slik merking ville feks. kanskje vært med på å gjøre meg mer bevisst og kanskje også virke som motiverende faktor for en generelt sunnere livsstil, og det kan jo aldri skade.

Lenke til kommentar
Når det gjelder "mobbing" av overvektige, så kan det ordet byttes ut med "motivere".

 

Så du påstår at det er greit å trakkasere mennesker så lenge det er "godt" ment fra den som trakkaserer?

 

edit: Det er ikke så lenge siden folk ble trakkasert på grunn av religion/rase og du vet vel hvordan det gikk....

7889234[/snapback]

 

Når man må endre sine vaner tar det både tid og det er ikke sjelden forbundet med personlig smerte. Å motivere kan ofte inneholde en dose "tvang". Det handler ofte om å holde et "speil" opp for vedkommende og ofte er ikke speilbildet lett å like, men det er sannheten.

 

Dessuten har jeg ikke påstått noe som helst, men er åpen for andres fornuftige synspunkter. Ikke trekk inn rase, fordi det kan individet lite gjøre noe med.

Overvekt derimot kan man "velge" å gjøre noe med, bortsett fra sykelig overvekt som omandler ca 5% av tilfellene. De andre 95% har valget.

7889467[/snapback]

 

Den er grei, for da har vi en etablert forståelse om at det tråden startet med er feil. Røyking som er frivillig i starten kan altså ikke sidestilles med med en del av fedmeproblemet da det er mer sammensatt.

Ergo så vil trådstarter sin teori om å ta alle under en kam være feil, da han mener dette er tilfellet.

 

Når en så går videre på saken, og vi er da enig om at mobbing i dets betydning ikke er riktig metode, så støtter jeg meg heller om argumentasjon om at vesentlig skadelige ting, slik som røyk får advarsel.

Dette er bare rett og riktig, men siden problemet er mer sammensatt enn for de som starter med røyk, så vil det i mine øyne se bedre ut om staten tilrettelegger for bedre matvaner gjennom lavere avgifter o.l., subsidier for disse varene, samt at endringer i livsmønster, mhp. bilbruk o.l. får en positiv verdi.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

@PencilCase

Hvorfor en ikke skal stigmatisere en gruppe som gjennom hele ungdomsskolen,barneskolen og muligens vgs har blitt mobbet i mer eller mindre grad, er det egentlig så rart?

Ser du mobbing som et problemløsende verktøy?

 

 

7889391[/snapback]

 

Jeg mente ikke stigmatisering fra de "sunnes" synspunkt, men stigmatisering av overvektige fra de som mener at overvektige er en "svakelig" gruppe mennesker, og derfor ikke tåler aktiv motivering.

 

Jeg har heller ikke brukt begrepet mobbing men heller motivering.

:)

Lenke til kommentar
I dag reddet jeg noen dager av livet til en smellfeit dame på Ica. Siden jeg bor i det mest ressurssterke området i Norge er det heldigvis liten konsentrasjon av overvektige. Men på Ica i dag rusla en lita dundre foran meg og sperra veien med sin enorme rompe.

 

Hvor jeg utbryter: Imponerende at du klarer å vagge deg vei frem gjennom reolene, men dessverre finner du grandisen i bakerste rad og det er vel litt for langt å gå? Så puttet jeg masse grønnsaker i vogna hennes, smilte lurt og sa at hun skulle ha en god dag. Så henne i kassa etterpå, med masse sunn mat og farris istede for cola :)

 

Min livredderaksjon har begynt :)

7727238[/snapback]

 

Merking av chips er vel strengt tatt ikke oivind_dahles råd til fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bra Christian86 :)

Såklart kan staten tilrettelegge for at det skal lønne seg å endre livstil. Men jeg tror ikke det er nok. Det som kunne hjelpe enda mere er profesjonelle "samtalepartere" som coacher den overvektige over tid, og finner det beste individuelle løsningene.

 

I dag reddet jeg noen dager av livet til en smellfeit dame på Ica. Siden jeg bor i det mest ressurssterke området i Norge er det heldigvis liten konsentrasjon av overvektige. Men på Ica i dag rusla en lita dundre foran meg og sperra veien med sin enorme rompe.

 

Hvor jeg utbryter: Imponerende at du klarer å vagge deg vei frem gjennom reolene, men dessverre finner du grandisen i bakerste rad og det er vel litt for langt å gå? Så puttet jeg masse grønnsaker i vogna hennes, smilte lurt og sa at hun skulle ha en god dag. Så henne i kassa etterpå, med masse sunn mat og farris istede for cola :)

 

Min livredderaksjon har begynt :)

7727238[/snapback]

 

Merking av chips er vel strengt tatt ikke oivind_dahles råd til fremgangsmåte.

7889500[/snapback]

 

Nå er det ikke så interessant hva personen står for. Men utfra det han skriver så virket det tydeligvis. Kanskje et lite smil sammen med en klar melding traff ...?

Ikke at det blir riktig for alle personer, men det virket denne gangen.

:)

Lenke til kommentar
I dag reddet jeg noen dager av livet til en smellfeit dame på Ica. Siden jeg bor i det mest ressurssterke området i Norge er det heldigvis liten konsentrasjon av overvektige. Men på Ica i dag rusla en lita dundre foran meg og sperra veien med sin enorme rompe.

 

Hvor jeg utbryter: Imponerende at du klarer å vagge deg vei frem gjennom reolene, men dessverre finner du grandisen i bakerste rad og det er vel litt for langt å gå? Så puttet jeg masse grønnsaker i vogna hennes, smilte lurt og sa at hun skulle ha en god dag. Så henne i kassa etterpå, med masse sunn mat og farris istede for cola :)

 

Min livredderaksjon har begynt :)

7727238[/snapback]

 

Merking av chips er vel strengt tatt ikke oivind_dahles råd til fremgangsmåte.

7889500[/snapback]

 

For å si det pent;

Den der ville kvalifisert som provokasjon, så om damen slo han ned, så ville jeg ha blitt overrasket om hun slapp unna.

 

Hva angår trådstarter, så holder jeg meg til linjen at han ber om all dritten han får. Kort sagt.

 

 

Bra Christian86 :)

Såklart kan staten tilrettelegge for at det skal lønne seg å endre livstil. Men jeg tror ikke det er nok. Det som kunne hjelpe enda mere er profesjonelle "samtalepartere" som coacher den overvektige over tid, og finner det beste individuelle løsningene.

7889514[/snapback]

 

Slik jeg ser det så er trådstarter sitt forslag slik:

 

Mobbe dem - mulig effekt - om det feiler så påløper økte helskostnader, nå i form av psykolog for å bedrearbeide traumet med kollektiv mobbing - eventuelt selvmord for yngre mennesker som ikke når opp til samfunnet sitt nye krav - dermed påføring av smerte på andre - ringeffekten blir da økte helsekostnader på de pårørende også.

 

Ergo får en dermed en ond sirkel der kostnadene som i utgangspunktet skulle begrensens nå øker vesentlig, dette pga feilslått taktikk.

 

(ps! ja, jeg er økonom)

 

En generell holdsningskampanje til livsstil på sin side kan ha positive effekter, dette i feks at man tilbyr spesielle busskort osv for de som vanligvis kjører hele veien fra døren til arbeidsplassen. Dermed må de begynne å gå til og fra bussen, en får en positiv miljøeffekt, og dermed synergieffekt av det hele.

 

Nå skal sant sies at kalkunpølser er bedre enn de vanlige grillpølsene. Så om de da ble billigere så ville inntaket øke for min del der i forhold.

Hva angår brus, så kunne en innføre avgiftsendringer som stimulerte til billigere vann/farris og tilsvarende, fremfor billig brus. Ungdom er som regel økonomisk, så en prisendring vil kunne påvirke markedet sånn sett.

 

og sånn fortsetter det...

Lenke til kommentar

advarsler på usunn mat hadde vært en genial ting tror jeg, og jeg synes det er feil og se på røykpakke merkingen som mobbing siden det er pålagt med merking for det er bevist at røyking er helsefarlig etc..

tror også det hjelper firmaene som selger røyk hvis noen skulle saksøke dem som vi har sett før

Lenke til kommentar
Igjen påpeker jeg at moderatorene har en jobb her å gjøre...

7889049[/snapback]

 

Kan ikke huske å ha sett noe rapportering fra deg. Mange av moderatorne som er innom tråden er inne som brukere. Vi har deltatt i diskusjonen, og bør derfor ikke moderere tråden. Send en rapportering, så skal vi se hva vi får gjort med det.

 

Dog har du selv sagt at du tåler litt harde skyts og liker litt takhøyde. Det er du som har slått hull i taket, så da må du nesten godta at det er litt luftig der oppe hos deg på toppen.

 

Siste bit av innlegeget mitt er min ærlige mening - skrevet som bruker og ikke moderator.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hehe :D Jeg kunne ikke selv tenke meg å foreta redningasjoner på den måten, men der og da "traff" provokasjonen og den fikk et positivt resultat.

 

Når det gjelder å slenge dritt så blir det opp til enhver, men debatten blir ikke bedre av det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
advarsler på usunn mat hadde vært en genial ting tror jeg, og jeg synes det er feil og se på røykpakke merkingen som mobbing siden det er pålagt med merking for det er bevist at røyking er helsefarlig etc..

tror også det hjelper firmaene som selger røyk hvis noen skulle saksøke dem som vi har sett før

7889610[/snapback]

 

Nei ingen oppfatter merking av røykpakka som mobbing. Men for noen år siden ble den det. Nå har holdningen endret seg og det som ble oppfattet som mobbing ar blitt folkeopplysning til individet og samfunnets beste.

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja Freud, røyking er helt ut, og kampanjen som ble startet for 10-15 år siden har virket positivt. Hva tror du ville skje hvis noen av de samme virkemidlene ble brukt for å få bukt med usunne næringsmidler og personlig inntak?

Lenke til kommentar

Synes man godt kan bruke litt skremselspropaganda mot fet og usunn mat. Røyk og alkohol er uhorvelig dyrt i dette landet, usunn mat kan godt prises ut av markedet for min del.

 

Det er ikke min jobb å mobbe feite folk, den jobben kan staten ta seg av. De klarer fint å sette inn kampanjer mot de som røyker, da kan jaggu ta et tak mot de feite folka i samfunnet også.

 

Se så fint blod du får av å spise big-mack med tilbehør:

Se på det burgerfettet

 

Og denne her er litt artig:

400 000 flere overvektige barn i Europa hvert år

Lenke til kommentar
Det er ikke min jobb å mobbe feite folk, den jobben kan staten ta seg av. De klarer fint å sette inn kampanjer mot de som røyker, da kan jaggu ta et tak mot de feite folka i samfunnet også.

7889827[/snapback]

Så hva mener du egentlig? Skal man bruke kampanjer eller skal man bruke mobbing??

Lenke til kommentar
Ja Freud, røyking er helt ut, og kampanjen som ble startet for 10-15 år siden har virket positivt. Hva tror du ville skje hvis noen av de samme virkemidlene ble brukt for å få bukt med usunne næringsmidler og personlig inntak?

7889755[/snapback]

 

Da ville antakeligvis andelen fete i samfunnet sunket, hvertfall blant de som er ignorante med tanke på hvor mye kalorier det faktisk er i chips og brus.

Hvis man ser på utenlandske chipsposer, så blir man nesten villedet til å tro at man putter i seg noe man har godt av. Tenker da på britiske poser, som jeg har mest erfaring med selv.

 

At noen individer ikke klarer beherske seg burde uansett ikke føre til skremselspropaganda. Enda bedre undervisning og holdningsskapende arbeid fra grunnskolen av og opp ville gjort bedre nytte på sikt. Forbud mot chips, brus og sjokolade på grunnskolen kunne også bidratt til sunnere tilstander.

Røyking skader tross alt de passive røykerne også, men jeg har aldri hørt om passive spisere.

Hvis man først skulle merket usunne varer, så er det en hel gjeng med andre ting man også burde merket i samme slengen, for å riktig fordumme og fornærme folk.

 

Og jeg beklager hvis idiot-kommentarene mine har gått mot person. De jeg mener er idioter er de personene som oppfører seg slik som i oivind_dahles eksempler. At han selv har oppført seg slik, finner jeg som sagt vanskelig for å tro.

Endret av zuperMensch
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...