Gå til innhold

Om det å mobbe tjukke mennesker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aner ikke, jeg er ikke interessert i å betale for å lese det. Men det er jo publisert i et vitenskapsblad da, i følge dem er de verdens største også (ikke det at jeg vet dette for sikkert, det står på "about us" siden).

 

Et seriøst vitenskapsblad setter nok noen krav til kvalitet på det de publiserer. Om dette gjelder New Scientist får andre avgjøre.

 

*Søke videre etter mer utdrag*

 

Edit:

 

Undersøkelsen ble gjennomført under vitenskaplige kontrollerte forhold, og resultatene var kanskje ikke som forventet!

[...]

Senere vil det foreligge en vitenskaplig rapport, men det kan ta år å analysere alle data som ble registrert.

[...]

Nystrøm mener det kan ha sammenheng med forbrenningen som ser ut til å være svært forskjellig. Noen takler rett og slett kaloriene bedre enn andre. Og er man heldig så tilhører man den typen som kan håndtere ekstra kalorier uten at det blir særlig vektøkning

 

http://matportalen.no/Saker/1170408619.36

Lenke til kommentar
Dotten, hva hadde melk med saken å gjøre? Jeg legger riktignok på meg lettere nå etter at jeg har begynt å drikke melk, men jeg mener også å ha lest et studium som hevder at kalsium virker katalyserende på fettforbrenninga.

8047482[/snapback]

 

Aner ikke. Men jeg la på meg når jeg begynte å drikke mye melk på rekrutten. Jeg var også mer aktiv enn noen gang. Men det ble fem kg mer ila noen få uker. En del av dette var nok rene muskler grunnet styrketrening, men det var ikke alt.

 

Før rekrutten drakk jeg vel et glass dagen. Under rekrutten drakk jeg minst 5 glass dagen.

 

Når jeg pleide å spise mye snop så drepte det også mye av apetitten. Jeg spiser langt mer til middag om ikke en sjokoladebit er inntatt før måltidet. Når folk alltid lurte på hvordan jeg holdt meg slank så spøkte jeg alltid med at sjokoladen var min slankekur. Kanskje det er noe i det :D

 

(Sluttet å spise daglig sjokolade på rekrutten, men før det var jeg i en klasse for meg når det gjaldt å spise snop, spesielt sjokolade. Litt med det å være en forvokst unge :wee: ).

 

Nå veier jeg 10 kg mer enn under rekrutten. Ikke det at jeg har planer om å slanke meg, det vil ikke madammen høre noe av. BMI er på 23-24 så den er grei nok. Men formen er dårligere enn på lenge, så litt løping må det nok bli :)

Lenke til kommentar

I følge den norske artikkelen vil det ikke foreligge en vitenskapelig rapport enda, bare at den er gjennomført på vitenskapelig måte.

 

Tendensene er dog omtalt.

 

 

Selv er jeg i liten tvil om at forbrenningen varierer. Av egen erfaring. Kan godt være det er innbilling, men jeg kan ligge på sofaen og slafse i meg fet mat dagen lang mens bestekompisen min løper seg i hjel og spiser salat for å gå ned i vekt. Min vekt øker ikke, hans gjør det. Noe som irriterer han i hvert fall (og får meg til å kose meg, men karmaen kommer vel snart og biter meg i rævva)

Lenke til kommentar

New Scientist er et seriøst vitenskapsmagasin. Det kan f.eks. ikke sammenlignes med pop-vitenskaplige/kvasivitenskaplige blader som *grøss* Illustrert Vitenskap.

Det blir mer som National Geographics Magazine eller Science Magazine. (Om enn litt lettere lest til tider)

 

Det er tydelig at forbrenning ligger veldig plantet i genene. Det er nok ikke bare-bare å ha gener som gjør at alt du spiser blir automatisk til fett og likevel er du sulten.

8045935[/snapback]

 

Kan du komme med dokumentasjon på genetisk påstand?

Etter det jeg har funnet av statistikk så gjelder genetiske "feil" bare 5% av de overvektige. Dokumentasjonen på den påstand har jeg postet tidligere i tråden.

 

At du "føler" at du bestandig er sulten har etter min mening ingenting med gener å gjøre, det har heller noe å gjøre med å finne unnskyldninger.

8047217[/snapback]

Jeg skal kommentere den siste biten der siden den første allerede har blitt kommentert. Jeg føler jeg stadig er sulten men så liker jeg den følelsen også... Jeg er av typen som blir glovarm etter å ha spist et digert måltid. Jeg kan spise og spise og spise og allikevel ikke gå opp i vekt. Det eneste som skjer er, som sagt, at jeg blir varm. På nyttårsaften i fjor/år måtte jeg gå ut en tur etter å ha spist et stort måltif i tillegg til masse kaker. Jeg stod ute i regn/hagl/vind i T-skjorta i mange minutter før jeg begynte å føle meg sånn nogenlunde normal igjen. Det er mange som ikke har det helt på det viset. Selv om de vanligvis spiser like mye som meg. Derfor mener jeg, som fyren i New Scientist, at en god del har med gener å gjøre.

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar
Jeg leste en artig rapport her om dagen i New Scientist der en forsker utførte et eksperiment som i filmen "Supersize Me" med 16 frivillige normalt slanke studenter. De var nødt til å få i seg 6600 kalorier hver dag og fikk ikke lov til å trene eller bevege seg unødig. Om vekta passerte et visst antall kilo over normalvekta på den enkelte "forsøkskaninen" var vedkommende nødt til å slutte eksperimentet av helseårsaker.

Noen ble for feite og i for dårlig forfatning til å fortsette med eksperimentet lenge før prosjektet var ferdig. Andre, derimot, gikk knapt opp noen hundre gram. Disse klaget over å konstant være varme. Det er tydelig at forbrenning ligger veldig plantet i genene. Det er nok ikke bare-bare å ha gener som gjør at alt du spiser blir automatisk til fett og likevel er du sulten.

8045935[/snapback]

 

hvorfor ble disse så varme? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg leste en artig rapport her om dagen i New Scientist der en forsker utførte et eksperiment som i filmen "Supersize Me" med 16 frivillige normalt slanke studenter. De var nødt til å få i seg 6600 kalorier hver dag og fikk ikke lov til å trene eller bevege seg unødig. Om vekta passerte et visst antall kilo over normalvekta på den enkelte "forsøkskaninen" var vedkommende nødt til å slutte eksperimentet av helseårsaker.

Noen ble for feite og i for dårlig forfatning til å fortsette med eksperimentet lenge før prosjektet var ferdig. Andre, derimot, gikk knapt opp noen hundre gram. Disse klaget over å konstant være varme. Det er tydelig at forbrenning ligger veldig plantet i genene. Det er nok ikke bare-bare å ha gener som gjør at alt du spiser blir automatisk til fett og likevel er du sulten.

8045935[/snapback]

 

hvorfor ble disse så varme? :hmm:

8048681[/snapback]

Antar pga forhøyet forbrenning. Jeg merker det samme om jeg spiser en del. *Woooosh* og så er jeg sulten igjen.

Lenke til kommentar

Om man absolutt ønsker å legge på seg så spis masse frityr mat rett før du legger deg, gjerne masse brus og.. Deretter står du opp på natten og spiser cookies eller lignende med enda mer brus.. Om du ikke legger på deg av det så er du et fysisk utskudd og burde du bli skutt og doneres til forskning.. :cool:

Lenke til kommentar

Problemet med denne testen de utførte var at den gikk over et lite tidsrom. Det virker på meg som om de kun fant ut hvem av forsøkspersonene som hadde en ok forbrenning fra før av og hvem som ikke hadde det. Hadde vært gøy å se dokumentasjonen i denne testen for det må være noe vi ikke får vite siden de konkluderer med at gener utgjør så mye. (Jeg går ikke med på at forskere konluderer med at gener har noe å si bare fordi noen går opp og andre ikke. Så trangsynte er det ikke lov til å være når man driver med noe man kaller vitenskap!)

 

Hvis jeg hadde vært med på denne testen hadde jeg sikkert gått ned i vekt den første uka, for så å kanskje begynne å gå litt opp etterhvert. Kutter jeg treningen synker også vekta for en stund, så det er egentlig lite akutellt.

Lenke til kommentar
Leser argumenter om at fete blir såret.

 

Røykere blir og såret. Det er nemmelig ikke sosialt akseptert å røyke lengere og dermed er det mange røykere som mister selvrespekt og selvtillit. Er det ikke betenkelig at folk som begynner å røyke i ustgangspunktet har liten selvtillit?

 

Røykere mobbes med støtte fra staten. I min verden klarer jeg ikke skille fete mennesker og røykere. De har samme utgangspunkt alle sammen, og begge blir såret.

7722710[/snapback]

 

Det er skjelden er ser en slik forstålse en slank ikkjerøyker./ironi/

Fra dine tidlige avatarer som eg kan huske... var ikkje du ... litt.... feit tidligere, rund i kjakane?

La meg gjette, du har starta å trene og er begynt og bli oppriktig glad i deg sjøl.

Bedre en andre osv.bla,bla.

(er litt kranglevoren idag)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg skal kommentere den siste biten der siden den første allerede har blitt kommentert. Jeg føler jeg stadig er sulten men så liker jeg den følelsen også... Jeg er av typen som blir glovarm etter å ha spist et digert måltid. Jeg kan spise og spise og spise og allikevel ikke gå opp i vekt. Det eneste som skjer er, som sagt, at jeg blir varm. På nyttårsaften i fjor/år måtte jeg gå ut en tur etter å ha spist et stort måltif i tillegg til masse kaker. Jeg stod ute i regn/hagl/vind i T-skjorta i mange minutter før jeg begynte å føle meg sånn nogenlunde normal igjen. Det er mange som ikke har det helt på det viset. Selv om de vanligvis spiser like mye som meg. Derfor mener jeg, som fyren i New Scientist, at en god del har med gener å gjøre.

8048621[/snapback]

 

Beviser ikke annet enn statistikken som jeg henviste til tidligere. Nemlig at 5% av overvektige har en genetisk begrunnelse, og da kan det vel like gjerne være 5% av oss som har en fenomenal forbrenningsevne.

Lenke til kommentar
Overvektig hund førte til straff for dyreplageri.

Dersom man kan straffe dyreiere for dyreplaging, kan man ikke straffe foreldre for barnemishandling hvis de har unormalt overvektige barn? Nå mener jeg barn er det fra 5-6 år og nedover, fordi i denne alderen bestemmer man egentlig svært sjelden selv hva man spiser. Og dessuten er normale barn i denne alderen så opptatt av lek at det å bli unormalt overvektig burde være en umulighet med normalt kosthold. Som nevnt tidligere i denne tråden er det fysisk umulig å bli overvektig med mindre du putter inn mer en du forbrenner, så ansvaret for at barn under 5-6 år putter inn for mye og usunt ligger på foreldrene.

8045452[/snapback]

 

Skulle akkurat til å si det samme. Noen foreldre, blant annet dem som har ekstremt overvektige barn, er ikke skikket til å oppdra barna de har satt til liv.

 

Et tilfelle hvor barnevernet burde vært kontaktet.

Lenke til kommentar

Burde vel nevnes at kreft, kols og hjerte-kar sykdommer som gjør at røykere stryker med og sparer staten for penger ved det at folk gjerne ikke kommer til pansjonsalderen.

 

Koster selvfølgelig penger å behandle dette, men med pengene som blir dratt inn på avgifter burde nesten en storrøyker hatt en sykehusfløy oppkalt etter seg innen kolsen slår inn.

 

Slik jeg ser det er det ikke særlig ålreit å mobbe feite folk, noen har dårligere forbrenning og er mer utsatt genetisk for å bli feite. Men det å mobbe røykere er like teit som å mobbe tjukkasser. Ene greier ikke å slutte å røyke, den andre å slutte å spise/begynne å trene. En ting er å være/bli litt lubben, men når folk eser ut slik at de ikke fungerer i dagliglivet er det noe veldig feil.

 

Argumentet om at røyking er selvpåført og skader andre er tull i denne sammenhengen. Man har ignorert ganske mange varsellamper innen man veier 160 kg og tatt ganske mange valg. Nå med røykeloven kan folk putte hele "skader andre med røyken din" opp i pompen med mindre det er snakk om gravide eller folk som sitter å damper hjemme rundt barna sine.

En annen ting er at skikkelig feite folk spiser gjerne for 3 og dermed kommer det idiotiske argumentet om "barna i Afrika" inn. En annen ting er at om man spiser for 3 og spiser masse junkfood og snop produserer man en hel masse søppel i form av emballasje.

Folk som tar 1 og et halvt sete på bussen er heller ikke spesielt festlige.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...