Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Tøv og tull, da ville det vært børsmeldig ute for lengst.

9578370[/snapback]

Ikke nødvendigvis, det finnes måter å unngå slikt på.

Har du sett noen som har flagget 6,2 mill aksjer i GOGL ;)

 

Men at ryktet er tøv og tull er godt mulig.

9578451[/snapback]

Trenger vell ikke flagge for 6.2 mill aksjer om det skulle være f. eks en privat person som har kjøpt. Må jo først flagge ved 10%.

Det finnes ikke noen snarvei til å ikke måtte flagge, om Oslo Børs ser dette blir det varsku, dessuten er JF og Co kjent for å være ærlig og redelige med sine aksjonærer. Det er neppe noe snusk her du.

 

Større aksjonærer i et selskap (over 10%) må flagge når de handler / selger / futures etc

 

Forresten dere som ler av meg når jeg snakker om 150-200 NOK per GOGL aksje, kan ikke dere komme med argumentasjon for hvorfor den ikke skal klare det? Bør ikke argumentere for i og med at bulk markedet er bull som fan i flere år, GOGL koster inn penger.

Endret av brutti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forresten dere som ler av meg når jeg snakker om 150-200 NOK per GOGL aksje, kan ikke dere komme med argumentasjon for hvorfor den ikke skal klare det? Bør ikke argumentere for i og med at bulk markedet er bull som fan i flere år, GOGL koster inn penger.

Hele verdensøkonomien har vært bull i flere år. Om det varer avhenger mye av hvordan subprime-saken utarter seg. Alle verftene har nå også lange ordrelister på nye båter, som vil trenge oppdrag. At dagens bulkpriser skal holde seg er derfor avhengig av at etterspørselen fortsetter stiger ganske mye. At de skal fortsette å stige like mye som de har gjort krever veldig stor økning i etterspørselen.

Lenke til kommentar
Forresten dere som ler av meg når jeg snakker om 150-200 NOK per GOGL aksje, kan ikke dere komme med argumentasjon for hvorfor den ikke skal klare det? Bør ikke argumentere for i og med at bulk markedet er bull som fan i flere år, GOGL koster inn penger.

Hele verdensøkonomien har vært bull i flere år. Om det varer avhenger mye av hvordan subprime-saken utarter seg. Alle verftene har nå også lange ordrelister på nye båter, som vil trenge oppdrag. At dagens bulkpriser skal holde seg er derfor avhengig av at etterspørselen fortsetter stiger ganske mye. At de skal fortsette å stige like mye som de har gjort krever veldig stor økning i etterspørselen.

9584406[/snapback]

Flere skip større køer i havnene ergo, høyere pris.

Lenke til kommentar
Tøv og tull, da ville det vært børsmeldig ute for lengst.

9578370[/snapback]

Ikke nødvendigvis, det finnes måter å unngå slikt på.

Har du sett noen som har flagget 6,2 mill aksjer i GOGL ;)

 

Men at ryktet er tøv og tull er godt mulig.

9578451[/snapback]

Trenger vell ikke flagge for 6.2 mill aksjer om det skulle være f. eks en privat person som har kjøpt. Må jo først flagge ved 10%.

Det finnes ikke noen snarvei til å ikke måtte flagge, om Oslo Børs ser dette blir det varsku, dessuten er JF og Co kjent for å være ærlig og redelige med sine aksjonærer. Det er neppe noe snusk her du.

 

Større aksjonærer i et selskap (over 10%) må flagge når de handler / selger / futures etc

9581430[/snapback]

 

For det første må en eier flagge ved endring på mer enn 5% i ht. "Løpende forpliktelser for børsnoterte selskap" pkt. 3.4.1

Dette gjelder ikke her da 2+6 mill aksjer er < 5%.

 

For det andre skal uansett all handel med egne aksjer innen samme selskap eller konsern flagges jfr. pkt 5. "Meldeplikt ved handel i egne aksjer" i samme regelverk.

Flagging kan imidlertid unngås for en periode ved en finurlig avtale mellom megler og partene der aksjene inntil videre "oppbevares" på meglerens konto for egenhandel.

 

Til slutt: Hvis dette var et rent salg er det er kun to eiere i GOGL som har mer enn 6 mill.aksjer som den ene posten var på.

Men som sagt var dette bare rykter. En av mange muligheter kan være at megler (DNM) har gjort det motsatte av det ryktet sa, nemlig å kjøpe aksjer i markedet på vegne av et annet JF selskap eller en annen eier som ikke vil flagge enda.

 

Har forresten ikke Fredriksen kjøpt seg inn i Røkkes "Aker Biomarine". Er det en deal på gang hvor Fredriksen kjøper litt av Røkke og Røkke litt av GOGL?

Lenke til kommentar
Tøv og tull, da ville det vært børsmeldig ute for lengst.

9578370[/snapback]

Ikke nødvendigvis, det finnes måter å unngå slikt på.

Har du sett noen som har flagget 6,2 mill aksjer i GOGL ;)

 

Men at ryktet er tøv og tull er godt mulig.

9578451[/snapback]

Trenger vell ikke flagge for 6.2 mill aksjer om det skulle være f. eks en privat person som har kjøpt. Må jo først flagge ved 10%.

Det finnes ikke noen snarvei til å ikke måtte flagge, om Oslo Børs ser dette blir det varsku, dessuten er JF og Co kjent for å være ærlig og redelige med sine aksjonærer. Det er neppe noe snusk her du.

 

Større aksjonærer i et selskap (over 10%) må flagge når de handler / selger / futures etc

9581430[/snapback]

 

For det første må en eier flagge ved endring på mer enn 5% i ht. "Løpende forpliktelser for børsnoterte selskap" pkt. 3.4.1

Dette gjelder ikke her da 2+6 mill aksjer er < 5%.

 

For det andre skal uansett all handel med egne aksjer innen samme selskap eller konsern flagges jfr. pkt 5. "Meldeplikt ved handel i egne aksjer" i samme regelverk.

Flagging kan imidlertid unngås for en periode ved en finurlig avtale mellom megler og partene der aksjene inntil videre "oppbevares" på meglerens konto for egenhandel.

 

Til slutt: Hvis dette var et rent salg er det er kun to eiere i GOGL som har mer enn 6 mill.aksjer som den ene posten var på.

Men som sagt var dette bare rykter. En av mange muligheter kan være at megler (DNM) har gjort det motsatte av det ryktet sa, nemlig å kjøpe aksjer i markedet på vegne av et annet JF selskap eller en annen eier som ikke vil flagge enda.

 

Har forresten ikke Fredriksen kjøpt seg inn i Røkkes "Aker Biomarine". Er det en deal på gang hvor Fredriksen kjøper litt av Røkke og Røkke litt av GOGL?

9586807[/snapback]

GOGL har ingenting med Aker BioMarine gjøre.

 

MHG er eier av x-antall aksjer i Aker BioMarine.

MHG som igjen er eid av Hemen Holding Ltd. Som styres av JF.

 

 

Naranek: Når det blir kø i havnene blir det høyere rater som følger av at det stopper opp, merker at du ikke er veldig mye inn i shipping men det er nu slik det fungerer.

Endret av brutti
Lenke til kommentar

Det er ikke et svar på spørsmålet mitt. Det naturlige ville være om shippingselskapene må overby hverandre for å få plass i havnene, og at de dermed sitter igjen med en mindre del av det kunden betaler. De burde også få problemer med å utnytte alle skipene maksimalt siden noen må gå til mindre lønnsomme havner der det er plass, eller ikke bli brukt i det hele tatt i perioder.

Lenke til kommentar
Det er ikke et svar på spørsmålet mitt. Det naturlige ville være om shippingselskapene må overby hverandre for å få plass i havnene, og at de dermed sitter igjen med en mindre del av det kunden betaler. De burde også få problemer med å utnytte alle skipene maksimalt siden noen må gå til mindre lønnsomme havner der det er plass, eller ikke bli brukt i det hele tatt i perioder.

9591122[/snapback]

Såvidt jeg har forstått så fører det at båtene ligger lenge utenfor havner og venter på å få losse at det trengs enda flere båter, dermed blir tilbudet av båter mindre enn etterspørselen og prisene øker. Men mye av dette er sannsynligvis allerede priset inn i aksjen, hva skjer hvis man klarer å bedre havneproblemene? Jo, da har man plutselig mye flere skip enn det som skal til for å mette etterspørselen. Jeg er en av de som mener GOGL er overpriset, men duverden den kan da fortsette å stige mye, så lenge det er andre som mener den er underpriset ;)

Lenke til kommentar
Det er ikke et svar på spørsmålet mitt. Det naturlige ville være om shippingselskapene må overby hverandre for å få plass i havnene, og at de dermed sitter igjen med en mindre del av det kunden betaler. De burde også få problemer med å utnytte alle skipene maksimalt siden noen må gå til mindre lønnsomme havner der det er plass, eller ikke bli brukt i det hele tatt i perioder.

9591122[/snapback]

Såvidt jeg har forstått så fører det at båtene ligger lenge utenfor havner og venter på å få losse at det trengs enda flere båter, dermed blir tilbudet av båter mindre enn etterspørselen og prisene øker. Men mye av dette er sannsynligvis allerede priset inn i aksjen, hva skjer hvis man klarer å bedre havneproblemene? Jo, da har man plutselig mye flere skip enn det som skal til for å mette etterspørselen. Jeg er en av de som mener GOGL er overpriset, men duverden den kan da fortsette å stige mye, så lenge det er andre som mener den er underpriset ;)

9591651[/snapback]

Overpriset med NAV på ca. 40,- og P/E på 6. Interresant.

Da lurer jeg virkelig på hva du synes om REC?

Endret av brutti
Lenke til kommentar
Jøss, la på seg 10% på en dag.. Må ha skjedd noe bra med noe av spillene deres el. lign.? En nyhet/lekkasje eller noe.. Ikke vet jeg. Som alt annet, sjanse for at den synker ;) Jeg personlig tror at den på mandag enten stiger 1-2% eller synker 2-3%. Mest sannsynlig det siste, etter min mening. Blir spennende å se :)

9604163[/snapback]

Tro som det kan du gjøre i kirken, tipp lotto istedet. Helt grunnløs tipping, og ingen ting hverken fundamentale eller tekniske argument.

Lenke til kommentar

Det var vel på grunn av noteringen av nye StatoilHydro. NHY´s oljedel utgjorde 67% og derfor forsvant det.

Det jeg lurer på da er de som hadde aksjer i Hydro. Si de hadde 100 aksjer for røffly 20000 kr. Vil de da fortsatt ha 100 aksjer, men i dag kun verdien 7000.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...