Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Selskaper kan som kjent gå konkurs, så ja, de kan gå til 0 og bli tatt av børs.

 

Ikke vondt ment, men det er en amatøroppfatning å tenke at en aksje er billig fordi den koster 1-2 kroner. Husk at det som regel er en grunn til at en aksje er "lavt" priset. Du vet ikke noe andre ikke vet, selv om det er lett å tenke at man har oppdaget en potensiell gullgruve.

 

Slike aksjer kan dog gi muligheter til å tjene gode penger, ettersom du aldri vil se typiske blue chip aksjer stige med flere 100%. Prisen du betaler er dog risiko.

 

Høy risiko og høy (potensiell) reward. :)  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er amatør!

 

Men QEC aksjen ser jo ut til å stige og stige. Skulle kanskje kjøpt 1000 aksjer men vet aldri når den er på topp, i tillegg er den 2.74 kr nå.

 

Jeg har litt lyst å se hvordan det er. Hva tenker dere om å kjøpe for 1000kr QEC nå på 2.74kr? Vil det være totalt bortkastet penger eller kan det være en liten sjanse for at de fortsetter oppover?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Jeg er amatør!

 

Men QEC aksjen ser jo ut til å stige og stige. Skulle kanskje kjøpt 1000 aksjer men vet aldri når den er på topp, i tillegg er den 2.74 kr nå.

 

Jeg har litt lyst å se hvordan det er. Hva tenker dere om å kjøpe for 1000kr QEC nå på 2.74kr? Vil det være totalt bortkastet penger eller kan det være en liten sjanse for at de fortsetter oppover?

 

Det er stor sjans for at den skal videre opp, utvilsomt. Men det er ikke sikkert. Iallefall kan du ikke regne med det skjer på få dager, her snakker vi om mndr kanskje år framover.

Kommende Opecmøte blir interesant. Det ligger an til kutt, og da vil oljeprisen fortsette oppover. Sannsynligvis $ 60 innen årskifte, og et snitt på 62 neste år. Om det ikke blir kutt, er vi tilbake rundt $ 45 sannsynligvis.

 

Sant og si vurderte jeg selge da den var over 2.80 i dag, men velger å henge med videre.

 

Lenke til kommentar

Så lenge du har råd til å tape pengene du satser, er det bare å kjøre på. Du vil ikke bli rik, men lærer kanskje litt om handel.

Personlig hadde jeg lært meg litt fundamental analyse og lagd en DCF modell og prognose på en aksje man tror på, og deretter investere i det. Jeg tror man lærer mer av det enn å finne en lavt priset aksje i håp om at den stiger. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

En kjapp titt på QEC til morgenkaffen.

 

post-239845-0-71869300-1476525254_thumb.png

 

Som nevnt tidligere er det en dårlig strategi å kjøpe aksjer kun fordi man anser de som "billige" eller fordi de har gått ned mye. Det er langt bedre å vente på et kjøpssignal og at de begynner å bevege seg før man går inn. 

 

For QEC ovenfor ville det være når den gikk over den horisontale linjen som er inntegnet ovenfor. Før den tid, nå i oktober, har den mer eller mindre gått sideveis hele året og kunne like gjerne gått lavere.

 

Hva skjer så videre med aksjen herfra? Umulig å si. Jeg følger ikke aksjen eller markedet forøvrig spesielt godt, så jeg tør ikke spekulere i det. 

 

Basert på det visuelle chartet alene, ville jeg vært skeptisk til å kjøpe nå, men for å gjøre en mer informert avgjørelse ville jeg analysert tidligere prisbevegelser og studert hvor mye aksjen historisk sett har gått opp før den korrigerer seg. Selv det vil ikke gi noen garantier, men man er i det minste mer informert enn om ikke.

 

Om man tar en titt på et mer langsiktig chart, ser man at store oppturer blir fulgt av store nedturer. Men, fra mars 2008 steg den fra rundt 2 kr til rundt 30 kr frem til juni 2008. Hele 1400%!

 

Aksjen er nå oppe noe over 100% den siste måneden, noe som virker som mye, men det blekner i forhold til 1400%. Dog var oljeprisen en annen den gang.

 

post-239845-0-86287700-1476525704_thumb.png

 

 

Lenke til kommentar

 

Jeg er amatør!

 

Men QEC aksjen ser jo ut til å stige og stige. Skulle kanskje kjøpt 1000 aksjer men vet aldri når den er på topp, i tillegg er den 2.74 kr nå.

 

Jeg har litt lyst å se hvordan det er. Hva tenker dere om å kjøpe for 1000kr QEC nå på 2.74kr? Vil det være totalt bortkastet penger eller kan det være en liten sjanse for at de fortsetter oppover?

Det er stor sjans for at den skal videre opp, utvilsomt. Men det er ikke sikkert. Iallefall kan du ikke regne med det skjer på få dager, her snakker vi om mndr kanskje år framover.

Kommende Opecmøte blir interesant. Det ligger an til kutt, og da vil oljeprisen fortsette oppover. Sannsynligvis $ 60 innen årskifte, og et snitt på 62 neste år. Om det ikke blir kutt, er vi tilbake rundt $ 45 sannsynligvis.

 

Sant og si vurderte jeg selge da den var over 2.80 i dag, men velger å henge med videre.

Er det noen grunn til å tro at oljeprisen ikke skal ned til historisk nivå på under 30 dollar fatet?

Lenke til kommentar

En kjapp titt på QEC til morgenkaffen.

 

QEC.png

 

Som nevnt tidligere er det en dårlig strategi å kjøpe aksjer kun fordi man anser de som "billige" eller fordi de har gått ned mye. Det er langt bedre å vente på et kjøpssignal og at de begynner å bevege seg før man går inn.

 

For QEC ovenfor ville det være når den gikk over den horisontale linjen som er inntegnet ovenfor. Før den tid, nå i oktober, har den mer eller mindre gått sideveis hele året og kunne like gjerne gått lavere.

 

Hva skjer så videre med aksjen herfra? Umulig å si. Jeg følger ikke aksjen eller markedet forøvrig spesielt godt, så jeg tør ikke spekulere i det.

 

Basert på det visuelle chartet alene, ville jeg vært skeptisk til å kjøpe nå, men for å gjøre en mer informert avgjørelse ville jeg analysert tidligere prisbevegelser og studert hvor mye aksjen historisk sett har gått opp før den korrigerer seg. Selv det vil ikke gi noen garantier, men man er i det minste mer informert enn om ikke.

 

Om man tar en titt på et mer langsiktig chart, ser man at store oppturer blir fulgt av store nedturer. Men, fra mars 2008 steg den fra rundt 2 kr til rundt 30 kr frem til juni 2008. Hele 1400%!

 

Aksjen er nå oppe noe over 100% den siste måneden, noe som virker som mye, men det blekner i forhold til 1400%. Dog var oljeprisen en annen den gang.

 

QEC2.png

Man må evt ta høyde for emisjoner og oppkjøp i perioden. En stor nedgang kan f.eks. skyldes utvanning grunnet behov for kapital.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er amatør!

 

Men QEC aksjen ser jo ut til å stige og stige. Skulle kanskje kjøpt 1000 aksjer men vet aldri når den er på topp, i tillegg er den 2.74 kr nå.

 

Jeg har litt lyst å se hvordan det er. Hva tenker dere om å kjøpe for 1000kr QEC nå på 2.74kr? Vil det være totalt bortkastet penger eller kan det være en liten sjanse for at de fortsetter oppover?

Det er stor sjans for at den skal videre opp, utvilsomt. Men det er ikke sikkert. Iallefall kan du ikke regne med det skjer på få dager, her snakker vi om mndr kanskje år framover.

Kommende Opecmøte blir interesant. Det ligger an til kutt, og da vil oljeprisen fortsette oppover. Sannsynligvis $ 60 innen årskifte, og et snitt på 62 neste år. Om det ikke blir kutt, er vi tilbake rundt $ 45 sannsynligvis.

 

Sant og si vurderte jeg selge da den var over 2.80 i dag, men velger å henge med videre.

Er det noen grunn til å tro at oljeprisen ikke skal ned til historisk nivå på under 30 dollar fatet?

Jeg tror det vil svi for mye på økonomien til Saudi-Arabia. De risikerer å gå konkurs og må kanskje etterhvert finne seg i å heller konkurrere med nord amerika enn å prøve og prise de ut.

 

(dette er kun synsing fra min side)

Lenke til kommentar

Saudi-Arabia blødde penger og måtte kutte i velferdstiltak. De gikk solid i minus for hver solgte dråpe med olje og kunne bare fortsatt i to år før de rett og slett ble konkurs.

 

Husk at dette landet er tilnærmet uten skatt for personer og de gir almisse osv. Dette er kun mulig pga svært høye oljeinntekter.

Og slik var det ikke på 90-tallet da prisen var lavere enn i dag?

 

De eneste tilfeller der oljeprisen har vært høyere enn i dag er i perioder med krig i Irak, Libya, eller Iran, som har ført til produksjonsstopp. Jeg tenker derfor at om prisen skal opp fra dagens nivå så må det skyldes uro i oljeproduserende land, eller en varig svekkelse av dollarens verdi.

Lenke til kommentar

Tar dere det ikke for gitt at Saudi Arabia kan øke prisen? For å øke prisen med så stor margin som dere snakker om her, så kreves det substansiell markedsmakt. Man må kutte i produksjon, og kuttet må være stort nok til at det gir et kraftig kutt på verdensbasis.

 

- OPEC har mindre markedsmakt enn før. Verdens totale oljeproduksjon har økt siden 70-tallet, OPEC sin produksjon har ikke. I tillegg er alternative energikilder større konkurrenter enn noen sinne.

- OPEC sliter internt. Klart har OPEC incentiver til å påvirke oljeprisen, men alle OPECs medlemmer har incentiver til å bryte avtalen. Venezuela er i dyp økonomisk krise, de trenger de pengene de kan få. Irak er krigsherjet, det er dyrt. Libya er et minefelt.

Lenke til kommentar

 

Saudi-Arabia blødde penger og måtte kutte i velferdstiltak. De gikk solid i minus for hver solgte dråpe med olje og kunne bare fortsatt i to år før de rett og slett ble konkurs.

 

Husk at dette landet er tilnærmet uten skatt for personer og de gir almisse osv. Dette er kun mulig pga svært høye oljeinntekter.

Og slik var det ikke på 90-tallet da prisen var lavere enn i dag?

 

De eneste tilfeller der oljeprisen har vært høyere enn i dag er i perioder med krig i Irak, Libya, eller Iran, som har ført til produksjonsstopp. Jeg tenker derfor at om prisen skal opp fra dagens nivå så må det skyldes uro i oljeproduserende land, eller en varig svekkelse av dollarens verdi.

 

 

 

Som jeg påpekte så er jo dette ren synsing fra min side. Jeg er jo ikke akkurat oljeanalytiker.

Forskjellen fra 90-tallet er at man på den tiden ikke hadde teknologien for å fracke etc, slik at konkurransen fra nord-amerika var betydelig lavere.

 

Og ja, som du sier så er konflikter i midtøsten bra for oljeprisen. Jeg tror derfor det er mange i Norge med tilknytning til oljeindustrien som har et lite håp innerst inne om at Trump vinner valget...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...