Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Generelt ja, men ikke nødvendigvis i tilfellet skissert ovenfor. Derfor det er viktig med en differensiert portefølje.

 

 

Kan også legge til at en del japanere visstnok har fått mer utbytte av poker enn aksjer de siste tiårene :)

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel jeg har penger satt i mange vekst markeder den siste tiden... alt fra Ukraina til Kina til Brasil.

Å si at Kina ikke er trygt nok vinter om liten kompetanse. Jeg investerer i seriøse selskaper på Hong-Kong børsen og Singapore børsen som opererer i Kina og Asia.

Jeg finner Singapore og Hong-Kong minst like seriøst som Wallstreet.

Brasil har jeg noe penger i sukker industri og kaffe.

India er for meg litt mer skeptisk til..

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal gamble spiller jeg heller poker.

I poker er oddsen mot deg, i aksjemarkedet er oddsen med deg. : )

Kommer an på hvor god du er i poker. Er du god nok så kan man sette seg ned ved et bord og gå vekk med overskudd uansett, alt man trenger er startkapitalen. Men man kan nok være litt ustabil før man kommer på det nivået.

Lenke til kommentar
Er du her for å kverulere?

Tja, tenkte heller at jeg skulle rette på en påstand som var feil den ene gangen jeg faktisk har litt peiling på det som blir sagt i denne tråden. Hvis du spiller poker på gut feeling, så kan det hende at oddsen er mot deg, men ikke hvis du faktisk prøver litt, så jeg mener det ikke blir flisespikkeri å påpeke det. :p

Lenke til kommentar
Er du her for å kverulere?

Tja, tenkte heller at jeg skulle rette på en påstand som var feil den ene gangen jeg faktisk har litt peiling på det som blir sagt i denne tråden.

Oddsen er på generelt grunnlag mot deg i poker. Du argumenterer for at dersom du er god, vinner en oftest. Men hva når motspillerene er bedre? Da taper en oftest. I sum er poker i beste fall et nullsumsspill over tid. Aksjer derimot stiger samlet i verdi, og oddsen er generelt sett med deg over tid.

 

Ja. Gode pokerspillere tjener gode penger. Men skal jeg være vanskelig, påstår jeg at gode aksjespekulanter tjener mange ganger det gode pokerspiller tjener. Men det var ikke poenget mitt.

Lenke til kommentar

Hva tror egentlig folket her om markedet nå? Alle "ekspertenes" meninger spriker jo til alle kanter. Jeg har fått en ganske pen gevinst nå, og lurer på å selge meg ut. Jeg klarer ikke helt å tro på at dette er et varig bullmarked

 

Kanskje jeg bare rett og slett skal selge meg ut og ta gevinst slik at jeg slipper å tenke mer på det her?

Lenke til kommentar

Mitt råd er å sitte å flyte oppover... bull markeder varer ofte lengre enn folk tror...

Sett TOS og Stopp loss og salgs ordre osv... bare flyt og vær glad :)

 

Er sikker på at vi får en korreksjon.. når og hvor dyp har jeg ikke peiling på... da selger jeg og kjøper tilbake billigere enn jeg solgte for... :)

Lenke til kommentar

Du har vel rett i det. Jeg handler aksjer gjennom Sparebank 1 sin avtale med First, og jeg har ikke klart å finne noen stop-loss eller TOS muligheter. Men de bør vel være der?

 

Hvor tror dere nærmeste tekniske støttenivå ligger? Jeg føler at 240 er så langt ned nå at det ville blitt vanskelig å se an om børsen evt. ville stoppet der før den igjen begynte ferden mot 300.

Lenke til kommentar

Det heiter seg at ein skulle "sell in May, and walk away". Slik var det i fjor, og slik ser det ut til å kunne bli i år. Eg tykkjer marknaden har gått litt for mykje opp på litt for kort tid. Finst det noko statistikk på dette med å selje seg ut i mai? Er det nokon som kan gje ei forklaring på dette fenomenet? Det virkar litt vilt at vårglede skal få folk til å handle aksjar, slik det var nemnt i eit tidlegare innlegg. Aksjehandel burde etter mitt syn passe betre å drive med ein regnversdag seinhaustes enn ein vårdag i april/mai.

 

Elles har eg vore dårleg til å spå, men trur som "alle andre" at aksjar skal ein god del opp på litt sikt.

Lenke til kommentar
Det heiter seg at ein skulle "sell in May, and walk away". Slik var det i fjor, og slik ser det ut til å kunne bli i år. Eg tykkjer marknaden har gått litt for mykje opp på litt for kort tid. Finst det noko statistikk på dette med å selje seg ut i mai?

 

Jeg tror det finnes statistikk ja, men nå er jeg litt redd for å bruke statistikk for å underbygge en slik påstand.

 

En årsak noen peker på er at de aller fleste selskap gir utbytte i mai. Dette utbyttet skal gjerne plasseres i aksjer, noe som driver kursene kunstig opp.

Lenke til kommentar
Det heiter seg at ein skulle "sell in May, and walk away". Slik var det i fjor, og slik ser det ut til å kunne bli i år. Eg tykkjer marknaden har gått litt for mykje opp på litt for kort tid. Finst det noko statistikk på dette med å selje seg ut i mai? Er det nokon som kan gje ei forklaring på dette fenomenet? Det virkar litt vilt at vårglede skal få folk til å handle aksjar, slik det var nemnt i eit tidlegare innlegg. Aksjehandel burde etter mitt syn passe betre å drive med ein regnversdag seinhaustes enn ein vårdag i april/mai.

 

Elles har eg vore dårleg til å spå, men trur som "alle andre" at aksjar skal ein god del opp på litt sikt.

 

Fenomenet med mai kalles en anomali, i likhet med for eksempel januareffekten. Det er ikke noen rasjonell forklaring på det utenom hva statistikken viser, og strider dermed mot teorien at markedet er effisient. Det samme kan sies om det Lansky nevnte om at folk blir glade og yre om våren og at en dermed lar dette påvirke seg ved at en handler aksjer en kanskje ikke ville ha gjort hvis sinnet var litt mer negativt innstilt.

 

Kan også nevne at enkelte tradere konsekvent ikke ser på værmeldingene på tv slik at dette ikke skal påvirkes tradingen deres. Om det er noe i det er ikke godt å si, og det er vel derfor aksjemarkedet er mye mer komplisert en bare regnskapstall :)

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Det heiter seg at ein skulle "sell in May, and walk away". Slik var det i fjor, og slik ser det ut til å kunne bli i år. Eg tykkjer marknaden har gått litt for mykje opp på litt for kort tid. Finst det noko statistikk på dette med å selje seg ut i mai?

 

Jeg tror det finnes statistikk ja, men nå er jeg litt redd for å bruke statistikk for å underbygge en slik påstand.

 

Det er ikke alle som har sett en svart svane :)

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Hvis jeg skal gamble spiller jeg heller poker.

I poker er oddsen mot deg, i aksjemarkedet er oddsen med deg. : )

 

 

Oddsen i aksjemarkeder er ikke med deg... hvis du satser på et selskap helt tilfeldig er det 50 50...

 

Satser du 100 ganger på 50 50 odds vil du i snitt sitte igjen med 0 gevinst. Halvparten tap og halvparten vinn.

Derfor er 50 50 JÆVLA dårlig odds.

 

Dette burde du lært i statistikk timen :p

 

Det er dog mulig å skaffe seg bedre odds i aksjemarkedet ved å skaffe seg kunnskap om selskapet, markedet osv... bedre sine odds ikke bare kjøpe ting tilfeldig uten noen kunnskaper om hva man kjøper.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke helt riktig. Trenden i aksjemarkedet over tid er oppover. Så av 100 selskaper vil sannsynligvis mer enn 50 av de selskapene gi gevinst over tid.

 

At aksjemarkedet går oppover betyr ikke at alle selskaper går oppover! Mange får sidelengs eller konkurs over tid.

Du kan like gjerne gjøre 50 50 og satse på et selskap som går konkurs... om 5 år...eller i morgen.

 

Hvor lang tid har du er alltid et spørsmål? Og om du er i rett sektor...

 

Hvor mange av selskapene som var notert i USA i 1920 er med oss i dag?

Hvor mange av selskapene som var notert i USA i 1960 er med oss i dag?

Hvor mange selskaper som er notert i dag er her om 20-30 år?

Hvor mange selskaper på OSB er 30 år gamle?

Hvor mange år uten avkastning har vi hatt på børsene nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...