Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Det er ingen som har peiling på utvikling fremover. Grådigheten har dominert de siste ukene. Likeså kan man se at media mye mer har fokusert på det lille positive. Sannheten er at det lille positive vi har sett, knytter seg til consumer confidence... Du kan banne på at denne tilliten har økt mye som følge av at markedene har gått så mye opp. Dessuten skal det sies at consumer confidence for noen uker siden, rett og slett var latterlig lav.

 

Rally eller bull marked varer ofte lengre enn man venter. Den store skepsisen jeg også ser nå, er nok mye av grunnen. Mange venter en reaksjon ned. Men da lar det seg fort vente på seg. Hvor høyere man er, hvor større er sannsynligheten for en korreksjon - eller et trendskifte. Kanskje tiden hvor alle løp etter aksjer, i frykt om å gå glipp av gevinst, nå er over?

 

Det handler om grådighet contra frykt på den ene siden, og optimisme contra pessimisme på den andre. Jeg tror det er mer igjen av dette rallyet! Skepsisen er den samme som man har hatt hele veien. Vi er enda ikke på så høye nivå at folk har høydeskrekk. På den andre siden er dette en tid hvor taxi-sjåfører og andre handler - Ola Nordmann pleier å handle på topp.

 

Jeg tror det er mer å hente. Vi kan få en liten korreksjon, men jeg tror dette er en god anledning til å kjøpe. Jeg er negativ på lengre sikt, men bull på kortere sikt. Mange er nervøse før stress-testen, jeg ser selv liten grunn til å være det. Da er det bedre å kjøpe på andres nervøsitet. Jeg ser kun en oppside, og en minimal nedside. Det er selvsagt at den (korrupte, om jeg tør si) staten USA, ikke vil ha betydelige negative nyheter å komme med. Det dekker de over! Wall-Street styrer Washington. Akkurat som da mange sentrale tidligere og nåværende ledere i Goldman Sachs, var med på å baile ut AIG - for å dekke sitt 13 billioner tap i selskapet.

 

Kjøp, vi har ikke sett toppen enda. Men følg nøye med - og selg deg ut når optimismen begynner å komme tilbake. Det blir ikke lenge til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er flere ting som burde være bra for aksjemarkedet i USA i dag. Statsobligasjoner er ned, og libor renten er under 1 % for første gang etter krisen startet. Men markedet er likevel ned. Gull er opp.

Gull er opp grunnet frykten for inflasjon på sikt. Det, selvfølgelig med rette. Den andre grunnen er den usikkerheten man nå har i markedet. Mest grunnet stress-testen.

 

Dersom man får en liten/større korreksjon i dag og i morgen, gir jo det bedre inngang. Som jag sa i forrige post, jeg tror det er lurt å kjøpe på nervøsiteten før stress-testen legges ut, på Torsdag. Nervøsiteten er ugrunnet. USA vil aldri gi ut negative nyheter av betydelig størrelse. Det vil i tilfelle dekkes over, slik AIG overtakelsen ble. Hvor de på ypperlig vis, satt fokuset på bonusene, heller enn den virkelige skandalen - Goldman Sachs innflytelse på utbailingen.

 

Mitt tips er å kjøpe. Men jeg minner på at dette fort kan snu igjen. Selg når optimismen begynner å kjennes!

 

PS: Så jeg håper på en reaksjon ned i dag og i morgen. Jeg kjøper ikke dersom man får en knall-blå dag. Som festen er inne på, så fikk man bedre enn ventet tall i dag. Men alle øynene er jo på stress-testen. Bedre enn ventede nyheter vil fortsette å komme. Merk at jeg sier, bedre enn ventet. Det er overhode ingen gode nyheter man har fått til nå! Men nyheter som vil bidra til å holde oppgangen ved lag.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Vel. kreditt markedene er bedre... også

 

midt i finanskrisen var de umulig å selge fisk (mat) når er det mulig... så litt bedre har det blitt :)

med andre ord det er bedre enn det var på det verste... Men vi får nok en smell til eller 2... inflasjons smell blant annet. Men jeg tror ikke på noen ny bunn i nær fremtid.

Lenke til kommentar
Skal bli morsomt å se TEL i morgen. Det blir etter aller størst sannsynlighet en skuffelse de legger frem. Men man burde kanskje håpe på dårligst mulig tall!? REC synes ihvertfall å tjene på det. :!:

 

Det er umulig å si hvordan markedet vil reagere, uansett resultat! På den ene siden er REC et godt eksempel. På den andre er TELs forrige fremleggelse et godt eksempel. Da var det hausset opp på forhånd, mens kursen fikk et mageplask etter fremleggelsen. Mye nå, minner om forrige fremleggelse.

TEL sine tall kan betegnes om alt fra skuffende til ok. TEL har gått fra å ha en fin 5.5 i P/E i 2008, til nå å ha en P/E på 11. Kan ikke sies å være noe billig aksje nå nei. At det ikke betales utbytte i år, er helt ok. Man kan også kalle det fornuftig. Men TEL har også nå gitt beskjed om at man ikke vil få utbytte de nærmeste årene heller. Aksjen strykes nok fra min liste, ja. Det finnes selvsagt positive sider dog. Asia vil jo bli ekstremt viktig, Telenors storhetstid er nok bak oss her i Norge. Skal man være long i et stort og solid selskap, så er utbytte viktig for meg.

Lenke til kommentar

Porteføljen min er opp i dag også. Det må snart komme en smell, dette kan ikke fortsette. Vinneren i dag, gikk opp nesten 40 %. La oss håpe dette er starten på en ny permanent oppgangstid:) Føler det er litt farlig når jeg handler i selskaper jeg ikke vet noenting om, bare fordi prisen går oppover.

Endret av festen
Lenke til kommentar
1bt_25913a.jpg

 

Det var mange sterke rally da også... så permanent tviler jeg på at det er..

 

På en måte er likheten til da veldig liten. F.eks wall mart, kraft foods, mikrosoft, osv, har ikke gjort noenting de siste 8 årene, slik var det ikke med den typen aksjer før 1929. Før 1929 gikk børsen fra ca 150-360 om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
1bt_25913a.jpg

 

Det var mange sterke rally da også... så permanent tviler jeg på at det er..

 

På en måte er likheten til da veldig liten. F.eks wall mart, kraft foods, mikrosoft, osv, har ikke gjort noenting de siste 8 årene, slik var det ikke med den typen aksjer før 1929. Før 1929 gikk børsen fra ca 150-360 om jeg husker rett.

Det diagrammet der er fra en artikkel på hegnar.no om S&P 500, og at det ikke har vært en sånn utvikling for den indeksen i et bear-marked siden 1929:

 

"Oslo Børs falt 0,18 prosent i dag, og har steget hele 9,77 prosent den siste uken, og 17,77 prosent hittil i år. S&P 500, verdens troligst viktigste indeks, er opp 32 prosent fra bunnen satt 9. mars. Ashraf Laidi i CMC Markets sier en rapport i dag at dette ikke betyr at den negative trenden nødvendigvis er brutt.

 

- Et bear marked rally på 32 prosent, slik vi har sett på S&P 500 har ikke forekommet i de siste to bear-markedene. For å se en lignende trend må vi tilbake til den store depresjonen sier han, og vedlegger følgende data: "

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Haha. Jeg klarer rett og slett ikke å få hodet mitt rundt denne oppgangen, men jeg er glad jeg ikke solgte meg ut i går. Det er så vanskelig å bestemme seg for om man skal sitte long eller prøve å ta litt kortsiktig gevinst for så å kjøpe seg inn igjen ved en evt. korreksjon.

 

Vil dere si at 260 er et støttenivå man burde passe på?

 

Hmm. Jeg lurer på om jeg skal selge meg ut snart hvis vi fortsetter å stange mot 270.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så skal resultatene fra stresstesten av bankene slippes i morgen, og det har versert en del rykter av hva som står i den, så jeg venter med å se hva som er fakta før jeg handler noe mer akkurat nå tror jeg.

 

Noen meninger om ryktene eller testen generelt?

 

 

Nesten spent på om det faktisk vil påvirke markedet eller ikke...

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet så skal resultatene fra stresstesten av bankene slippes i morgen, og det har versert en del rykter av hva som står i den, så jeg venter med å se hva som er fakta før jeg handler noe mer akkurat nå tror jeg.

 

Noen meninger om ryktene eller testen generelt?

 

 

Nesten spent på om det faktisk vil påvirke markedet eller ikke...

Jeg har sagt min mening allerede. Det er bare å kjøpe på frykten fra denne testen. Det er ingenting å frykte! Staten vil aldri slippe ut negativ nyhet av betydelig størrelse. Frykten for testen er ugrunnet.

 

PS: Kim Evjeneth anbefaler folk å ta gevinst nå, det alene er et sterkt insentiv for å kjøpe og sitte. Mannen bommer alltid, og snur kappen med vinden.

 

PPS: Men det vi ser nå, ligner svært mye på situasjonen under Depresjonen, hvor vi fort er nærme punkt 11 nå.

http://www.gold-eagle.com/editorials_01/seymour062001.html

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Børsen sliter på 270. Kanskje Roger Berntsen treffer blink denne gangen? Nei, det tror jeg ikke! Dette er frykt for morgendagen, samt frykt for korreksjon.

 

Tipset mitt er klart, kjøp på denne frykten. Men husk hva jeg har sagt tidligere, jeg anbefaler ingen å gå long. Jeg snakker om å sitte på kort sikt. 300-350 er toppen. Jeg er veldig upresis, fordi det er så vanskelig å si. Det spørs helt på tempraturen. Det gjelder å selge seg ut når folk begynner å bli optimistiske igjen. Denne krisen er langt fra over, og vil vare i mange år. Krisen jeg spesifikt snakker om, er en overbelånt verden. Dette blir kun verre og verre, ingen tegn til bedring der.

 

Men man skal jo ikke ha pengene i banken! For tiden, er den eneste trygge langsiktige investeringen, gull.

Lenke til kommentar

En ting som irriterer meg er at jeg hadde 1000 aksjer i et selskap, amerikansk, som ble fjernet fra børsen, NYSE, og derfor har jeg null kontroll over aksjene mine. Det var en spekulasjon fra meg om at de ikke skulle gå konk. Jeg har fortsatt 1000 aksjer der, men det er ikke lett å komme seg løs:) I dag gikk de nemlig opp 50 % og over hva jeg ga for dem, og jeg kunne tenkt meg å byttet de i noe annet :grin: Men jeg får jo ikke solgt da det ikke lenger er børsnotert på NYSE:)

Lenke til kommentar

Her har dere godt lesestoff som tar for seg et panels betraktninger rundt stress-testen nå på torsdag.

 

http://roomfordebate.blogs.nytimes.com/200...stress-test/?hp

 

Nå snakker vi også om nivåer spesielt på Dow Jones, som er høye. Særlig P/E er veldig høyt hos flere selskap i USA. Her i Norge vil vi også snakke om en børs som er priset høyt, dersom den går over 300. Men dette rallyet vil være som rallyer og bobler flest, det overreagerer. Det er enda mer å hente. Men nok en gang gjentar jeg at det ikke er særlig grunn til optimisme på lang sikt. Vi når neppe ned til 188 igjen, USA neppe ned til sine lows. Men dette grunnet den økte pengemengden og inflasjonen. Det store spørsmålet er hvor lenge rallyet vil vare.

Lenke til kommentar
Oppgangen som er nå er ganske lik den som var mellom 1998-2000. etter en slik modell skal børsen til ca. 570.

He, he. Nå må du roe deg litt. Det måtte være på flere års sikt. Snakker vi OSE over 300, så er det høyt ved dagens situasjon. Det er bare å sitte på toget til det stopper. Går man til 320, så er det bare å kaste seg på short og bear posisjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...