Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takker. Likte hegnar når jeg først begynte å lese litt, men bruker den mindre og mindre. DN liker jeg derimot ganske godt.

Hegnar er elendig på nyheter. (Og da mener jeg elendig! Må være den verste journalistikken som finnes. Dog kan en få et fint overblikk over nyheter på siden.) Men diskusjonsforumet er meget morsomt. Du finner også gode tråder på VIP, selv om det kan mangle på det kritiske til tider. Man finner fort enten folk som kun fokuserer på det positive, mens de som kun fokuserer på det negative og "baisser". Ingen av delene er jo bra. Det har dessverre blitt en kultur, slik at du ikke finner så mange nøytrale og kritiske røster. Kritiske finnes det mange av, men ikke kritisk i kombinasjon med nøytrale.

 

Jeg ser at NHY er ned 5% i skrivende stund. Det skal bli veldig spennende å se resultatet i morgen. Når jeg ser nedgangen vi har i dag i NHY, så tenker jeg automatisk "innsideinformasjon". Men så får vi jo se, er nok dyster lesning i morgen - men prisingen av NHY er veldig vanskelig! Så man vet ikke hvordan markedet vil reagere i morgen, uansett resultat.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Er det en boble vi ser nå i aksjemarkedet?

 

Elendige makro ignoreres. Når det gjelder USAs BNP, er dette allerede også under sterk kritikk fra en del aktører. Kritikken gjelder utregningen av BNPen, som ignorerer mange svært viktige elementer. Altså gjengir ikke BNP det reelle. (Ting er ENDA verre enn BNP gir uttrykk for).

 

Men kanskje det bare er å hoppe på. Det er ingen tvil om at det er full fest på børsene. Men gudene vet hvor lenge festen varer? Man kan gjøre gode penger på bobler, men da må man være ute før de sprekker.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
Tror du har rett BNP og tall fra USA bør man ikke stole på... mye er fikset litt for å gjøre bedre ;)

Det er nok et rally som tar slutt når man skjønner det via selskapenes inntjening kanskje ikke før noen kvartaler...

For meg er denne oppgangen nærmest hinsides all fornuft. Dette er galnedom i mine øyner.

 

Jeg ser 2 grunner til oppgangen:

- Grådighet. Denne er jo åpenbar. Frykt er erstattet av grådighet. Uansett hvor elendig nytt, så fortsetter oppgangen. Hvor lenge vil denne grådigheten vare? Nei, der er jo umulig å svare på.

 

- Inflasjon. Dette er det skumle. Det er dette jeg tror må være hovedårsaken til den store oppgangen i USA. Så fører jo grådigheten til at dette blir en forsterket spiral. Dersom dette er forårsaket av inflasjon, så gjelder det å komme seg ut før "boblen sprekker", og verden innser dette. USA har tross alt latt seddelpressen gå for fullt de siste månedene. Er det en enorm inflasjon som står bak det, så vil jo dollaren likeså få juling. Jeg forventet at den enorme inflasjonen ikke skulle komme før til høsten, men vi er der fort allerede nå.

 

Personlig er jeg skremt av denne oppgangen. Jeg er skremt fordi den synes å bygge på luft. Luften er da fort nettopp inflasjonen. Dette er skremmende, og kan i så tilfelle kollapse når som helst. Oppganger basert på grådighet og villighet til å påta seg risiko, har jeg full forståelse for. Folk vil naturligvis kjøpe på best mulig nivåer. Men dette går over stokk og stein. Det er ingen tvil om at denne oppgangen skremmer. Da med tanke på den fallhøyden man har.

 

I Norge har vi merkelige kursbevegelser, som i REC og NHY i dag. REC er opp 9% i skrivende stund, på tross av mildt sagt et skuffende resultat.

 

PS: Festen, du synes jo å ha meget god oversikt over tidligere bobler ol. Kan denne oppgangen minne om noe ala NASDAQ boblen våren 2000? Ting bare går og og går uten forankring i noe spesielt. (Andre kan selvsagt også svare/ komme med sine tanker!)

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Jeg skjønte heller ikke noe i dag. Jeg hadde tentamen, men jeg fikk sneket meg inn på nettet og da ser jeg overskriften "Hydro leverer krisetall", leser litt, før jeg må lokke igjen. Jeg regnet ikke med noe annet, men så kommer jeg hjem og ser at aksjen har gått ganske mye opp, sammen med resten av OB.

 

Jeg lurer veldig på hva jeg skal gjøre nå. Spørsmålet er om jeg skal ta litt gevinst nå (da jeg tror det vil komme en korreksjon om ikke lenge) eller bare rett og slett sitte long og ikke spekulere i det.

 

Men jeg skal i hvertfall ikke gjennomføre ytterligere kjøp før det kommer en korreksjon.

Lenke til kommentar

Det er nok FED penger som flommer inn i aksjer i USA ja, med andre ord inflasjonspenger.

 

Det sies at markedet alltid har rett. Det er jo riktig det. Markedet fastgjør prisen på aksjer. Men jeg vil også påstå at markedet tar feil noen ganger. Markedet tok feil forrige vår. Markedet tok også feil rett før IT-bobla sprakk i år 2000. Det vi ser nå, kan fort være en ny slik boble. Men det er selvsagt fryktelig vanskelig å si når bobla da skulle sprekke. Kanskje vi får en reprise av forrige vår. (Dow opp utrolige 2,4% når jeg skriver dette).

Lenke til kommentar

Vi er langt inn i en oppgangsperiode.

 

Det er nok FED penger som flommer inn i aksjer i USA ja, med andre ord inflasjonspenger.

 

Det sies at markedet alltid har rett. Det er jo riktig det. Markedet fastgjør prisen på aksjer. Men jeg vil også påstå at markedet tar feil noen ganger. Markedet tok feil forrige vår. Markedet tok også feil rett før IT-bobla sprakk i år 2000. Det vi ser nå, kan fort være en ny slik boble. Men det er selvsagt fryktelig vanskelig å si når bobla da skulle sprekke. Kanskje vi får en reprise av forrige vår. (Dow opp utrolige 2,4% når jeg skriver dette).

 

Det er en boble, og jeg tror den ligger i "this time it's different", bortsett fra at nå gjelder det at denne resesjonen er annerledes enn alle andre. I 2000 var det at den oppgangen var annerledes fra alle andre.

Lenke til kommentar

Det mange måter å sammenligne det med tidligere markeder.

 

Asia-krisen i 1997/ toppen i 2007. fulgt av korreksjonen og så boblen fra 1998 i dotcom. Det ligner 1999, nå. Da ble det boble i nasdaq, mens Oslo Børs, og endel andre børser fikk en slags dobbelt topp, mellom toppen før Asia-krisen og i 2000. Kanskje oslo børs skal opp igjen over 500.

 

En annen mulighet er at dow jones er i en slags 1973-74 korreksjon, samtidig som utviklende markeder har vært i noe som ligner 1987.

 

Andre korreksjoner er den i 1938, det passer med toppen på dow i år 2000/1929. Det ligner veldig. Under 2 verdenskrig, støttet federal reserve økonomien med å kjøpe statsobligasjoner på samme måte som nå. Da var det en sterk boom i USA. Warren Buffet har sammenlignet det med 1938.

 

Det var også en panikk i 1907. Spørsmålet nå, er om markedet i USA skal inn i et syklisk bull-marked til 10000-12000, samtidig som det stagnerer mens inflasjonen så øker, som etter 1976, eller om DOW skal inn i et strukturelt bull-marked, hvor det kan øke til 30000 på DOW over en periode på mange år.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvordan vil aksjemarkedet bli påvirket av inflasjonen? Vil det føre til at mye av de nye pengene blir ført inn i markedet slik at en får en høyere nominell indeks, kanskje over den forrige ATH på noe over 500, men at real verdien av indeksen er betraktelig lavere? Vil det i hele tatt lønne seg å posisjonere seg i aksjemarkedet når infalsjonen øker (for å beholde kjøpekraften, ikke øke den da dette vil væer vanskelig uansett) eller er det bare råvarer som gjelder (gull, sølv etc..) Aksjer er jo en realverdi ved å eie realverdier som produksjonsmidler osv.

Lenke til kommentar

vel stort sett alle keynes modeller med stimulering som brukes står i makroboka under "kort-sikt"... det må før eller senere finansieres ved skatt eller inflasjon eller kraftig offentlig reduksjon i budsjettene. Penger er ikke gratis de må alltid tas fra et eller annet sted.

 

kanskje om 2-3 kvartaler kommer en knekk basert på at man begynner å merke et stabilt nivå eller en knekk hos bedriftenes inntjeninger.. så kommer det hardere skatter på toppen..

 

http://www.youtube.com/watch?v=oVOuC0qSrR8

 

og BNP synker og da har man en fin brøk... gjeld som øker i teller og BNP som synker i nevneren ;)

 

Lenke til kommentar
Hvordan vil aksjemarkedet bli påvirket av inflasjonen? Vil det føre til at mye av de nye pengene blir ført inn i markedet slik at en får en høyere nominell indeks, kanskje over den forrige ATH på noe over 500, men at real verdien av indeksen er betraktelig lavere? Vil det i hele tatt lønne seg å posisjonere seg i aksjemarkedet når infalsjonen øker (for å beholde kjøpekraften, ikke øke den da dette vil væer vanskelig uansett) eller er det bare råvarer som gjelder (gull, sølv etc..) Aksjer er jo en realverdi ved å eie realverdier som produksjonsmidler osv.

 

Studier av hyperinflasjon i tyskland eller mange andre aksjemarkeder så påvirker det generelt negativt.

Vanlig inflasjon vil drive markedet, til en viss grad men, det gjør avkastningen din utrygg, om ikke selskapet du satser på kan kaste kostnadene raskt over på forbrukeren uten å tape etterspørsel... generelt er ikke inflasjon bra. Kaster de over kundene vil kundene kjøpe mindre og du igjen tape verdi gjennom selskapet. Enkelt selskaper vil kunne tjene på sterk inflasjon doh..

Endret av investor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...