Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

For å avslutte dette med FED helt kort, så har Ron Paul nylig (3 uker siden ca) utgitt en bok med navnet "End the FED". Den høres jo meget interessant ut. Nå må jeg fokusere på eksamen fremover, så det blir lite aktivitet fra min side. Men boken til Ron Paul høres meget interessant ut må jeg si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sentralbanken i Norge er på papiret et eget organ. MEN, Regjeringen har kompetanse til å instruere dem. Med all politisk press, pluss Regjeringens anledning til å instruere dem - så er man veldig naiv om man sier de styrer uavhengig. Gjedrem har hele tiden vært sterkt presset til å sette ned renten det siste året.

Dette er ikke fakta, men synsing fra din side. Jeg tror Gjedrem og teamet hans tror jeg jobber etter egne teorier om hva som gagner vårt samfunn best. Han har sikkert sin egen politiske overbevisning som farger hans syn.

Her tar du feil. Fulgte du ikke med hvordan Halvorsen garanterte for lave renter ute i media, nå i høst? "Vi har lagt til rette for lave renter" osv. Det dominerte jo nyhetsbildet fullstendig. Her er en artikkel fra litt siden. Gjedrem har hele tiden vært tvunget til å sette ned renten. Det er ikke lett å vite hva Gjedrem hadde gjort, hvis han kunne styret selv, upresset av politikere. Men stemmer skal senkes! Men nå har jo Gjedrem vært en katastrofe som sentralbanksjef! At han har gjort, har vært feil.

NB setter renten fullstendig uavhengig av hva politkkerene måtte mene om den.

Noe som også helt klart fremkommer i artikkelen du linker til, hvor både Norman og Grytten tilbakeviser enhvert forsøk fra politikkere å tilegne seg æren for rentenedsettelsen som artikkelen omtaler.

 

Det som politkkerene derimot kan gjøre noe med er å legge føringer for renten gjennom sin økonomiske politikk, hverken mer eller mindre. For sentralbankens vedkommende så spiller andre betydelige faktorer også inn på hans beslutning, særlig utviklingen av renten i utlandet.

Med mindre det kommer en endring i loven som skulle tilsi noe annet er norsk rente et anliggende for Sentralbanken og kun den.

 

Derimot så har det vært ulik tradisjon for hvor uavhengig sentralbanken har vært, og det er med Svein Gjedrem at NB virkelig fremsto som et eneråden organ om rentefastsettelse.

Det er bred konsesus blant ledende økonomer at en uanhengig rentefastsettelse fra SB lønner seg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig sagt til meg selv at jeg ikke skulle kjøpe meg noe videre inn i markedet før det kom en korreksjon da jeg fortsatt ikke klarer helt å tro på at dette er et bull-marked. Men jeg klarte ikke å holde meg unna så jeg kjøpte meg inn i FOE.

 

Kina er vel et marked som ikke er så veldig fristende. Store vekstmuligheter, men samtidig så er det ikke så gode forhold for utenlandske investorer. Kina står jo også ovenfor en massiv eldrebølge.

 

Jeg ser hvertfall på denne tida som en gyllen mulighet til å kjøpe meg inn i store, trygge, norske selskaper som er veldig lavt priset.

Lenke til kommentar
Av ren nysgjerrighet Lansky, hva studerer du?

Jeg studerer jus, så utdanningen har ikke noe med aksjemarkedet å gjøre som sådan.

 

Det er ingen tvil nå om dagene at våren spiller meget godt inn på børsene. Det var vel Schiff jeg hørte fortelle om hvordan media og markedene reagerte nå på våren. Han sa det vel for 1-2 uker siden. Bare legg merke til hvordan det snakkes om "grønne knopper", "frø", "skudd"... Det er egentlig litt morsomt det hele. De fleste kommer vel i godhumør nå på våren, nærmere sommeren. Det spiller garantert inn på børsen. Men skal man styres av følelser?

 

Jeg minner om børsen i forrige vår! Da gikk den fra 400 til 500. Det, etter å ha korrigert ned til 400. Så krakket det jo utpå høsten. Jeg sitter enda utenfor markedet. Hadde jeg kunnet følge markedene tett framover, så hadde jeg nok tradet. Men det kan jeg dessverre ikke. Så det blir ikke noe penger på meg. Men det kan fort også vise seg at det var lurt. Dette kan bli en reprise av forrige vår. Markedene går på følelser og håp nå. Det er ikke noe som får meg til å gå long.

 

Jeg er for dårlig til å sjekke volum og omsetning. Men det har vært labert under hele oppgangen. Jeg vet ikke hvordan det er denne mandagen. REC er opp over 9% i skrivende stund. Snur dette, er det en ypperlig shortingskandidat. Jeg er enig med det svaret festen ga til meg angående hvorfor REC tar så av, på tross av dårlig Q1. Solenergi er i vinden, og ses på som noe av det beste når krisen letter. Vi har noen spennende måneder foran oss. Ser man ikke en reell bedring nå i sommer, så er denne bull-tiden fort over.

 

Jeg anbefaler alle som er i markedet å følge meget godt med.

Lenke til kommentar

http://www.iimagazine.com/Article.aspx?ArticleID=1964189

 

""I see the younger generation hampered by the need to understand and rationalize why something should go up or down. Usually, by the time that becomes self-evident, the move is already over. When I got into the business, there was so little information on fundamentals, and what little information one could get was largely imperfect. We learned just to go with the chart. Why work when Mr. Market can do it for you? These days, there are many more deep intellectuals in the business, and that, coupled with the explosion of information on the Internet, creates the illusion that there is an explanation for everything and that the primary task is simply to find that explanation."

Lenke til kommentar
http://www.iimagazine.com/Article.aspx?ArticleID=1964189

 

""I see the younger generation hampered by the need to understand and rationalize why something should go up or down. Usually, by the time that becomes self-evident, the move is already over. When I got into the business, there was so little information on fundamentals, and what little information one could get was largely imperfect. We learned just to go with the chart. Why work when Mr. Market can do it for you? These days, there are many more deep intellectuals in the business, and that, coupled with the explosion of information on the Internet, creates the illusion that there is an explanation for everything and that the primary task is simply to find that explanation."

Ja, men hva er logikken? At man skal kjøpe når det går opp - og ikke tenke igjennom det fundamentale, det på den lengre sikt? Det fundamentale vinner alltid fram på sikt. Den store forskjellen er at stater rundt om i verden, trykker penger i hopetall. Det har de gjort flere ganger nå. Men hvor lenge vil de kunne fortsette med det? Den billige kreditten gjenspeiler ikke de reelle verdiene.

 

Det man derimot med god fordel kan argumentere for, er Elliott Wave prinsippet! Men det fundamentale vil alltid vinne frem på sikt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Elliot_wave_theory

 

Det er veldig lett å klø i fingrene for å kjøpe nå. Men desto større grunn er det til å la være! Denne oppgangen drives nettopp av andres kløe til å komme inn i markedet. Den berømte saueflokk-mentaliteten. Man må tenke selv, og ta egne valg. Ikke bare kjøpe fordi alle andre kjøper. Jeg sier ikke at vi ikke kan gå høyere opp. Neida, det er klart vi kan det. Vi kan gå til 300. Men snart vil det måtte komme fundamentale endringer.

Lenke til kommentar

Der sluttet vi på HOD. Gratulerer til alle som tjener penger, det fortjener dere!

 

Skal bli morsomt å se TEL i morgen. Det blir etter aller størst sannsynlighet en skuffelse de legger frem. Men man burde kanskje håpe på dårligst mulig tall!? REC synes ihvertfall å tjene på det. :!:

 

Det er umulig å si hvordan markedet vil reagere, uansett resultat! På den ene siden er REC et godt eksempel. På den andre er TELs forrige fremleggelse et godt eksempel. Da var det hausset opp på forhånd, mens kursen fikk et mageplask etter fremleggelsen. Mye nå, minner om forrige fremleggelse.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
http://www.iimagazine.com/Article.aspx?ArticleID=1964189

 

""I see the younger generation hampered by the need to understand and rationalize why something should go up or down. Usually, by the time that becomes self-evident, the move is already over. When I got into the business, there was so little information on fundamentals, and what little information one could get was largely imperfect. We learned just to go with the chart. Why work when Mr. Market can do it for you? These days, there are many more deep intellectuals in the business, and that, coupled with the explosion of information on the Internet, creates the illusion that there is an explanation for everything and that the primary task is simply to find that explanation."

Ja, men hva er logikken? At man skal kjøpe når det går opp - og ikke tenke igjennom det fundamentale, det på den lengre sikt? Det fundamentale vinner alltid fram på sikt. Den store forskjellen er at stater rundt om i verden, trykker penger i hopetall. Det har de gjort flere ganger nå. Men hvor lenge vil de kunne fortsette med det? Den billige kreditten gjenspeiler ikke de reelle verdiene.

 

Det man derimot med god fordel kan argumentere for, er Elliott Wave prinsippet! Men det fundamentale vil alltid vinne frem på sikt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Elliot_wave_theory

 

Det er veldig lett å klø i fingrene for å kjøpe nå. Men desto større grunn er det til å la være! Denne oppgangen drives nettopp av andres kløe til å komme inn i markedet. Den berømte saueflokk-mentaliteten. Man må tenke selv, og ta egne valg. Ikke bare kjøpe fordi alle andre kjøper. Jeg sier ikke at vi ikke kan gå høyere opp. Neida, det er klart vi kan det. Vi kan gå til 300. Men snart vil det måtte komme fundamentale endringer.

 

Det er lettere å observere ekstreme nivåer av pessimisme og å vurdere om prisene på aksjer er høye eller lave sammenlignet med å se når det fundamentale snur. Jeg tror ikke det er mulig å bruke det som et verktøy til å time markedet. De fundamentale endringene kan komme når pessimismen går opp fra svært lave nivåer, men å se disse endringene med egne øyne kan bety at hele oppgangen alt er forbi.

Lenke til kommentar
Det er lettere å observere ekstreme nivåer av pessimisme og å vurdere om prisene på aksjer er høye eller lave sammenlignet med å se når det fundamentale snur. Jeg tror ikke det er mulig å bruke det som et verktøy til å time markedet. De fundamentale endringene kan komme når pessimismen går opp fra svært lave nivåer, men å se disse endringene med egne øyne kan bety at hele oppgangen alt er forbi.

Selvfølgelig. Og du har rett i at pessimisme er en ypperlig venn, dersom man bruker det som en anledning. Men jeg tror neppe man kan snakke om pessimisme nå!

Lenke til kommentar
Det er lettere å observere ekstreme nivåer av pessimisme og å vurdere om prisene på aksjer er høye eller lave sammenlignet med å se når det fundamentale snur. Jeg tror ikke det er mulig å bruke det som et verktøy til å time markedet. De fundamentale endringene kan komme når pessimismen går opp fra svært lave nivåer, men å se disse endringene med egne øyne kan bety at hele oppgangen alt er forbi.

Selvfølgelig. Og du har rett i at pessimisme er en ypperlig venn, dersom man bruker det som en anledning. Men jeg tror neppe man kan snakke om pessimisme nå!

 

Så stor pessimismen var på det værste, er så ille det har vært etter 2 verdenskrig. Ikke i Norge , men i USA, Storbritannia og flere andre land. Jeg tror ikke stemningen i Norge er særlig brukbar som noen indikator, da vi er veldig priviligerte.

Lenke til kommentar

haarod: Hvorfor er en eldre bølge negativt? Jeg ser store muligheter til å tjene penger på slikt! Mange asiatiske børser er opp mye kraftigere enn her og mange utbytte aksjer har opprettholdt utbytte politikken :)

 

Jeg ser etter muligheter ikke problemer... det finnes alltid problemer overalt. Men det er ikke mitt fokus..

Lenke til kommentar

Du har et poeng der, men Kina er ikke et trygt marked. Det er ingen hemmelighet at utlendinger handler med et handikap (i negativ forstand) i Kina.

 

India skal jeg derimot ikke uttale meg om.

 

EDIT: http://www.norges-bank.no/templates/report____46972.aspx - fin lesning om oljefondet og det kinesiske markedet.

 

EDIT2: Ang. eldrebølge så har det vel ingen direkte innvirkning på aksjemarkedet, men Kina som stat. Og jeg hadde rett og slett ikke turt å investere pengene mine i et slikt marked hvor man aldri vet hva myndighetene vil gjøre.

Endret av haarod
Lenke til kommentar
Og jeg hadde rett og slett ikke turt å investere pengene mine i et slikt marked hvor man aldri vet hva myndighetene vil gjøre.

 

Det var et veldig bra forhold mellom pris og potensiell oppside før i år, og i fjor. Er prisen lav nok er vel det ikke så farlig om det er en risiko for å miste alt.

Lenke til kommentar
Eg har tenkt litt på å plassere litt i eit eller anna Indiafond. Men når ein snakkar om risiko, så er det vel ei viss usikkerheit ved å investere i eit land med ei atommakt som nabo, der attpåtil Taliban er på frammarsj?

 

Om det er mindre beløp så hadde jeg ikke brydd hjernen min med muligheten for å tape pengene.

Lenke til kommentar

Hva med Brasil? De har ikke hatt like eventyrlig vekst som Kina/India har hatt i det siste. Men de holder til i et stabilt område, og med de store oljeressursene(med mer) de innehar vil de kunne vokse sterkt framover. I tillegg har de en yngre befolkning enn Kina og de satser på utdanning selv om de ikke har lyktes så godt foreløpig. Det negative er at de har veldig store forskjeller inneriks samt at de har en høy kriminalitet som er til stor hinder for stabiliteten som skal til for å få økonomisk vekst. De er også blitt mindre avhenging av USA i motsetning til andre S-A land, og står idag for ca 50% av BNP til kontinentet.

Lenke til kommentar
Og jeg hadde rett og slett ikke turt å investere pengene mine i et slikt marked hvor man aldri vet hva myndighetene vil gjøre.

 

Det var et veldig bra forhold mellom pris og potensiell oppside før i år, og i fjor. Er prisen lav nok er vel det ikke så farlig om det er en risiko for å miste alt.

 

Nå ja. Jeg ser på investering i Kina, Brasil, India osv. som gambling når jeg har så lite kjennskap til markedene og heller ikke tid til å sette meg inn i de. Hvis jeg skal gamble spiller jeg heller poker. Et fond kunne dog vært interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...