Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Jeg har litt lyst til å begynne med aksjer nå for tiden, men jeg har dog ikke peiling på hvordan jeg skal gjøre noenting. Har en far som er ganske godt inni markedet og slikt, så kan spørre han om det, men jeg trenger litt mer hjelp med f.eks. nettsider som kan brukes, hvordan man faktisk kjøper aksjer og slike ting.

 

Ser at noen her ser ut til å virkelig ha peiling, så om dere kunne avse litt "inside"-informasjon til stakkars meg hadde det vært toppers :)

Har forresten Sparebanken Pluss (Sør) som bank om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er absolutt en stor oppgang i omsetningen i dag. Spørsmålet er om det er positivt eller negativt!? En del selskap begynner å få en meget høy P/E nå. Dette er P/E verdier som ikke kan forsvares på fremtidsutsikter. Men folk ser på gårsdagens P/E, de ser på gårsdagens aksjekurs. Jo mer manisk og massiv denne oppgangen nå blir, hvor bedre er det for shortere. Det er en del som deler mitt negative syn på lang sikt. Det er en del som sitter klar til å shorte igjen når oppgangen stopper.

 

Når det er sagt, så varte det ene rallyet under 1930 Depresjonen i hele 22 uker. Mest sannsynlig, så har vi sett 2/3 av oppgangen nå. Nå begynner optimismen å virkelig vises - jfr. omsetningen. Hele stress-testen i USA, som jeg har påpekt at det ikke er noe risk for, er bare en prosess som skal styrke troen i markedene. Det er bare et spill for galleriet. Men en dag så finner markedene fort ut at stress-testene egentlig ikke viser noenting om bankenes soliditet. Den dagen så blir det ikke pent.

 

Men der er enda oppside å hente, mener jeg.

Lenke til kommentar

Hva tror du festen? Hvor høyt går vi før det stabiliseres/korrigeres/begynner nedgangen igjen? Jeg satt alle i "/", siden det er usikkert hva som vil skje når rallyet stopper opp. Men mitt spørsmål er altså om når du tror rallyet stopper?

 

PS: Det er mange dyktige folk som nå tror man ser en toppformasjon på OSE. Altså at rallyet om et øyeblikk er over for denne gang. De tror på topp rundt 285. Jeg anbefaler folk å holde på posisjonene. Men altså å være forsiktig med kjøp. Jeg tror vi har mer å gå på, men kjøper ikke selv. Neste posisjonering på meg, blir short. Men det kan bli en stund til at det vil føles riktig å gå short. Men det kan også bli snarere enn jeg selv tror.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
Hva tror du festen? Hvor høyt går vi før det stabiliseres/korrigeres/begynner nedgangen igjen? Jeg satt alle i "/", siden det er usikkert hva som vil skje når rallyet stopper opp. Men mitt spørsmål er altså om når du tror rallyet stopper?

 

PS: Det er mange dyktige folk som nå tror man ser en toppformasjon på OSE. Altså at rallyet om et øyeblikk er over for denne gang. De tror på topp rundt 285. Jeg anbefaler folk å holde på posisjonene. Men altså å være forsiktig med kjøp. Jeg tror vi har mer å gå på, men kjøper ikke selv. Neste posisjonering på meg, blir short. Men det kan bli en stund til at det vil føles riktig å gå short. Men det kan også bli snarere enn jeg selv tror.

 

Jeg driver ikke med short handel og kortsiktig daytrading. Gevinsten min ligger på 50 % på aksjeporteføljen nå. Jeg tror Oslo Børs kan gå oppover så lenge det er signaler om at de økonomiske forholdene gradvis blir bedre, eller mindre ille. Jeg tror det er et bull-marked, og det er egentlig den eneste vurderingen jeg gjør i forhold til om jeg skal være i markedet, jeg skifter mening raskt.

 

Du kan se på disse grafene og sammenligne med 1990.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=WFC#cha...ource=undefined

 

Det er helt naturlig om markedet reagerer ned snart nå, men jeg tror det er sannsynlig at det er et bull-marked. Det kan være lurt å se litt på slike grafer og se på likhetene. Ofte er det diverse krakknisser kommer med av informasjon bare støy.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Har forresten Sparebanken Pluss (Sør) som bank om det har noe å si.

 

Hvis du har nettbank kan du etablere en aksjetjeneste der. Gå på "Sparing" så står det litt mer om det. Jeg hadde dog vært forsiktig med å gått inn akkurat nå.

 

EDIT: Hmm. Børsen tar en liten dupp nå. Starten på en korreksjon?

Endret av haarod
Lenke til kommentar
Har forresten Sparebanken Pluss (Sør) som bank om det har noe å si.

 

Hvis du har nettbank kan du etablere en aksjetjeneste der. Gå på "Sparing" så står det litt mer om det. Jeg hadde dog vært forsiktig med å gått inn akkurat nå.

 

EDIT: Hmm. Børsen tar en liten dupp nå. Starten på en korreksjon?

 

Det tror jeg det er. Nasdaq har sviktet de siste 2 dagene, samtidig som dow jones har gått godt. Det er et dårlig tegn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Hvis du har nettbank kan du etablere en aksjetjeneste der. Gå på "Sparing" så står det litt mer om det. Jeg hadde dog vært forsiktig med å gått inn akkurat nå.

Når du sier at jeg burde være forsiktig, er det på grunn av markedet eller fordi tjenesten er ikke bra?

Lenke til kommentar

Warren Buffet var ikke noe særlig optimistisks. Det har jeg fått med meg. Han virket faktisk pessimistisk, faktisk gretten og sur i det intervjuet jeg så han. Jeg har sett andre intervjuer også. Om dette virkelig er som 1929, tror jeg en fyr som Buffet ville få det med seg. Derfor er det tunge humøret hans definitivt et varsel-signal.

 

http://www.cnbc.com/id/19206666/

 

http://www.cnbc.com/id/30559213 her

Endret av festen
Lenke til kommentar
Hvis du har nettbank kan du etablere en aksjetjeneste der. Gå på "Sparing" så står det litt mer om det. Jeg hadde dog vært forsiktig med å gått inn akkurat nå.

Når du sier at jeg burde være forsiktig, er det på grunn av markedet eller fordi tjenesten er ikke bra?

 

Tjenesten er helt ok, og det er den jeg selv bruker. Men det er veldig risikabelt å kjøpe nå, etter min mening. Alle ekspertene har helt forskjellige meninger (men du bør egentlig ikke høre på dem i det hele tatt). Også her i tråden er det stor uenighet om dette er en varig oppgang eller en spekulativ oppgang. Jeg har inntrykk av at de fleste her ikke kjøper nå for tiden, men heller er litt avventende, noe jeg tror er lurt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Daså, jeg har ikke tenkt å kjøpe helt enda nei, men heller prøve å sette meg inn i det for det første og se om jeg kommer noen vei.

 

Noen andre nettsider du anbefaler når vi først er i gang? :)

Lenke til kommentar
Daså, jeg har ikke tenkt å kjøpe helt enda nei, men heller prøve å sette meg inn i det for det første og se om jeg kommer noen vei.

 

Noen andre nettsider du anbefaler når vi først er i gang? :)

Se tilbake et par sider. Har vært mye aktivitet i det siste på tråden, men er ikke mange sider bak at du finner mange nettsteder foreslått. Mener det var Haarod som startet med å skrive ned et par.

 

NOTE: Helt nederst på side 211 står det et par.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

To interessante innspill på DN i dag. De går i hver sin retning.

 

Markedene kan bli tappet for mye kapital når amerikanske banker må hente inn penger etter stresstestene, tror norsk aksjestrateg. (Dette er ren logikk. Men flere overser nok faktum. På den andre siden så er det ikke før utgangen av 2009 at kravene må være oppfylt. Det understreker igjen hva stress-testene er ment til å gjøre - nemlig å styrke markedene og optimismen. Så det er interessant, men veldig vanskelig å vite hvor stor betydning det vil ha.)

 

Mens Hermanrud er på offensiven. (Han er flink på børs, selv om han også har vært vinglete i sine prognoser under denne nedgangstiden. Derimot er han på bærtur når han spår boligmarkedet. Der bommet han grovt! Han har ikke peiling på boligmarkedet. Men han er verdt å høre på når det dreier seg om børs. Selv om han er en sleip ål han også!)

Lenke til kommentar
To interessante innspill på DN i dag. De går i hver sin retning.

 

Markedene kan bli tappet for mye kapital når amerikanske banker må hente inn penger etter stresstestene, tror norsk aksjestrateg. (Dette er ren logikk. Men flere overser nok faktum. På den andre siden så er det ikke før utgangen av 2009 at kravene må være oppfylt. Det understreker igjen hva stress-testene er ment til å gjøre - nemlig å styrke markedene og optimismen. Så det er interessant, men veldig vanskelig å vite hvor stor betydning det vil ha.)

 

Mens Hermanrud er på offensiven. (Han er flink på børs, selv om han også har vært vinglete i sine prognoser under denne nedgangstiden. Derimot er han på bærtur når han spår boligmarkedet. Der bommet han grovt! Han har ikke peiling på boligmarkedet. Men han er verdt å høre på når det dreier seg om børs. Selv om han er en sleip ål han også!)

 

Han baserer seg på at det skal bli en ny boble i aksjemarkedet som etter 1998. Han gjør som meg, ser på tidligere perioder, sammenligner. Det er ikke sikkert han tar feil om boligmarkedet. Jeg tror han lytter til sin kollega harald magnus andreassen der. Jeg har inntrykk av at det er lurt å selge hver gang han stikker hodet sitt frem. Jeg har fått noe spam om aksjekjøp fra meglerforbindelser i det siste. Bli med på oppturen du også, fortsatt mulig å bli med, osv. det er tonen. Det er mulig jeg har blitt litt preget av dagen i dag, men nå føler jeg får å dumpe alt jeg har.

Lenke til kommentar

Hvilke teorier benytter du deg av i din iakttagelse av markedet festen? Du sier hele tiden at du sammenligner med tidligere perioder, hvilke teorier er det du benytter deg av? Er selv tilhenger av fundamental analyse i det lengre perspektiv og teknisk analyse for kortsiktig handel. Vet du om noen gode bøker som backer opp din synsvinkel gjennom empiriske studier? Jeg er veldig interessert i å høre om forskjellige synsvinkler på markedet og liker å samle mest mulig informasjon forut mine beslutninger. :)

Lenke til kommentar
Han baserer seg på at det skal bli en ny boble i aksjemarkedet som etter 1998. Han gjør som meg, ser på tidligere perioder, sammenligner. Det er ikke sikkert han tar feil om boligmarkedet. Jeg tror han lytter til sin kollega harald magnus andreassen der. Jeg har inntrykk av at det er lurt å selge hver gang han stikker hodet sitt frem. Jeg har fått noe spam om aksjekjøp fra meglerforbindelser i det siste. Bli med på oppturen du også, fortsatt mulig å bli med, osv. det er tonen. Det er mulig jeg har blitt litt preget av dagen i dag, men nå føler jeg får å dumpe alt jeg har.

Ja, det er riktig tankegang det. Som jeg også var inne på, måler jeg temperaturen etter optimisme. Man ser nå at optimismen begynner å bli vel stor.

 

Hermanrud spådde kraftig boligfall før nyttår. Det var skivebom. Boligoppgangen ligger nå på 10%. Han har fullstendig undervurdert rentenivåets betydning for markedet. Det har enormt mye å si. Rentekrakket Gjedrem har kommet med, vil også føre til en fortsatt stigning i boligpriser. Vi ser nok 15% om et par måneder. Arbeidsledigheten overvurderes det betydningen av. MEN, jeg tror helt klart på et boligkrakk til sterk bolignedgang på sikt. Det vil det også være rentene som fører til. Renteoppgang. Man sier at "Norske boligkjøpere er ikke dumme", men det er ikke sant. De er dumme! De tenker ikke lengre enn nesetippen. Den kommende inflasjonen og renteoppgangen ser de fleste forbi. Bare vent. Om 1-3 år til, vil vi snakke om vesentlig høyere rente enn i dag. Bankene krever nå at boligkjøpere må tåle 8% rente, men jeg forventer vesentlig høyere inflasjon/rente enn det. Jeg tror vi vil se rente på 10-22% om 1-3 år. Det høres nok absurd ut for mange, men jeg er ganske sikker på mitt syn. Dette blir en annen diskusjon dog, en diskusjon om boliger eller inflasjon.

Lenke til kommentar
Hvilke teorier benytter du deg av i din iakttagelse av markedet festen? Du sier hele tiden at du sammenligner med tidligere perioder, hvilke teorier er det du benytter deg av? Er selv tilhenger av fundamental analyse i det lengre perspektiv og teknisk analyse for kortsiktig handel. Vet du om noen gode bøker som backer opp din synsvinkel gjennom empiriske studier? Jeg er veldig interessert i å høre om forskjellige synsvinkler på markedet og liker å samle mest mulig informasjon forut mine beslutninger. :)

 

Det har jeg ikke. Jeg føler mest på psykologien i markedet. Jeg liker boka "the intelligent investor", men den passer ikke for en 1929 type nedtur. Den type investering virker i lange perioder, men kommer 1929 er det game over. Jeg tror heller ikke det finnes så mye av empiriske studier rundt markedet som har noen særlig nytte, professorer blir akkurat som noen som skriver kritisk om musikk eller kunst. De kan mye, men det gjør dem ikke til kunstner eller musiker, eller dirigent. Om teorier. Jeg bare leser om tidligere perioder, og kartlegger hvordan forholdene var da, sammenlignet med nå, og ser på likheter og ulikheter.

 

Det skumle med oppgangen nå, er at volumet har vært lite og avtagende, og innsidesalgene har vært 8 X større enn innsidekjøpene i USA, mest i teknologi og konsument aksjer. Kanskje det har vært et bjørnerally.

Lenke til kommentar
Jeg liker boka "the intelligent investor"...

Den anbefaler jeg også på det sterkeste. Litt å lese der. Ønsker du mer basics og orientering mot verdsettelse av aksjer - så anbefales Ole Thoresens "Verdsettelse av aksjer". Den sistnevnte er en veldig grei bok. The Intelligent Investor handler mer om psykologi osv.

 

Til sammen, får du en veldig fin innføring. Selv om The Intelligent Investor er langt mer enn innføring. Buffett er jo kjent for å si: "Skal du kun lese en bok om aksjer, burde det være denne". Jeg anbefaler deg å kjøpe begge.

 

OK, jeg ser at dette ikke var snakk om tips angående bok-kjøp. Men jeg får vel rette anbefalelsen til Sondrizzle og andre, som ønsker å lære mer om aksjer.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...