Gå til innhold

W2k-lisenser fortsatt interessante


Anbefalte innlegg

Bare tull at alle skal måtte ha det nyeste for å være "sikre". Ren PR propaganda.

Kanskje på tide at MS roer ned OS karusellen og heller begynner å konsentrere seg mer om sikkerhet og videreutvikling i eksisterende OS produkter.

 

La Vista være det siste vi ser på minst 5 år av desktop OS og tenk heller modulært og utvikling på samme plattform.

7629671[/snapback]

 

"MS roer ned OS karusellen"

kremt har du glemt når xp ble lansert, er på tide at det kommer noe nytt.

Windows 2000 kommert fortsatt til å få sikkerhets updates til 2010 det vil si 11 år etter den ble lansert, så syntes innlegget ditt ikke stemte helt :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Windows 2000 er bra ja. Ingen tvil. Kjører selv Windows 2000 både på stasjonæren min og laptopen min. Har brukt Windows 2000 i tja, 2-3 år nå tror jeg. Jeg synes det virker bedre enn XP. Åja, jeg kjenner meg ganske godt igjen når folk sier at XP krasjer endel flere ganger enn det Windows 2000 gjør, for slik har jeg det på den stasjonære maskina mi nå.

XP krasjer endel flere ganger enn Windows 2000 gjør på denne maskina og XP fryser endel her, det gjør ikke Windows 2000 noe særlig av.

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor folk skal gå mann av huset for å kjøpe XP hvis de ikke bruker ny programvare fra Microsoft eller enda bedre at de ikke bruker Microsoft Programvare i det hele tatt.

 

Selv har jeg et Microsoft program bortsett fra Windows da så klart, ellers er alt bytta ut.

 

Internet Explorer 6 = Firefox 2.0.0.1

Windows Media Player = Winamp (Mp3 og VLC (Film)

Microsoft Office = OpenOffice

Microsoft Outlook = Mozilla Thunderbird

Microsoft kalender programmet i Outlook = Mozilla Sunbird

 

Eneste programmet jeg har som faktisk er Microsoft bortsett fra Windows da så klart er Visual Studio 2005. Ellers holder jeg meg unna Microsoft programmer.

Lenke til kommentar
Bare så synd at w2k ikke har trådløsklient. Da hadde det fortsatt vært høyaktuelt å bruke i mange flere sammenhenger (som i trådløsnett med radius mot AD oppslag).

7631640[/snapback]

 

... synes uansett Intels PRO/Set Wireless er bedre enn XPs innebygde og bruker helst denne også på maskiner med XP. Forutsetter at man har Intel WLAN-kort, så klart.

Lenke til kommentar
Bare så synd at w2k ikke har trådløsklient. Da hadde det fortsatt vært høyaktuelt å bruke i mange flere sammenhenger (som i trådløsnett med radius mot AD oppslag).

7631640[/snapback]

 

... synes uansett Intels PRO/Set Wireless er bedre enn XPs innebygde og bruker helst denne også på maskiner med XP. Forutsetter at man har Intel WLAN-kort, så klart.

7631855[/snapback]

Syns alle trådløs klientene er bedre enn xp sin.

 

Xp viser svært dårlig signal mens intel pro wirless viser ypperlig... hvem skal man tro på?

Lenke til kommentar

Jeg har valgt å fortsatt kjøre Windows 2000. Faktist så "hopper jeg over" hele XP.

Hastigheten ved Windows 2000 er helt uovertruffen. Memory overhead er mye mindre, og for meg virker det som programmene starter raskere. Det hører også med til historien at jeg har minimalisert mengden programmer som skal auto-oppdatere seg hele tiden.

 

Neste maskin blir med Vista, men da lover jeg det blir sammen med en rå maskin!

Lenke til kommentar
Bare tull at alle skal måtte ha det nyeste for å være "sikre". Ren PR propaganda.

Kanskje på tide at MS roer ned OS karusellen og heller begynner å konsentrere seg mer om sikkerhet og videreutvikling i eksisterende OS produkter.

 

La Vista være det siste vi ser på minst 5 år av desktop OS og tenk heller modulært og utvikling på samme plattform.

7629671[/snapback]

 

"MS roer ned OS karusellen"

kremt har du glemt når xp ble lansert, er på tide at det kommer noe nytt.

Windows 2000 kommert fortsatt til å få sikkerhets updates til 2010 det vil si 11 år etter den ble lansert, så syntes innlegget ditt ikke stemte helt :ermm:

7631543[/snapback]

Hehe neida jeg vet at vi fikk XP for ca. 5 år siden, derfor sa jeg "minst 5 år". Men jeg synes at MS viser en klar trend i mindre interesse for å gi god support og utvikling på forrige OS. Jeg er langt i fra fornøyd med XP og den har behov for masse arbeid fra MS for å bli bra, men istedet fokuserer MS altså på Vista.

 

NT fikk SP6, W2K fikk SP4, XP er på SP2 og vil kanskje ikke oppleve SP3. Et unntak er at Windows2003 SP1 har kommer i R2, meget bra, men det må fortsatt kjøpes på nytt og reinstalleres, ikke så bra!

Jeg synes MS heller burde bruke tid på å legge inn ny funksjonalitet i eksisterende OS og videreutvikle det via modulære oppdateringer som man selv kunne velge å legge inn.

 

Litt det vi ser med eks. IE6-IE7 osv, men da altså i mye større utstrekning. Så kan de heller konsentrere pengemaskinen på programsuitene sine.

 

Med Vista håper jeg at de roer noe ned på OS siden og konsentrerer seg mer om å videreutvikle Vista istedet for å måtte slippe et nytt OS.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er ganske enig med de aller fleste her. W2k virker ofte mye raskere i bruk enn XP, og også mye mindre "brukervennlig" som gjør mye lettere. Det er litt morsomt at f.eks explorer (grafiske filbrowseren+startmenyen) i W2k på min 700/900 MHz, 256 MB laptop er merkbart raskere enn XP på min Dual Xeon 3200 MHz, 2GB stasjonære. Men XP støtter Hyperthreading og fire virtuelle kjerner, mens W2k hverken, så valget landet på XP da jeg valgte OS til maskinen jeg kjøpte snart to år siden. :(

Lenke til kommentar

Skulle vært en tråd om hvilket OS som passer for hvem.

 

Positive og negative ting om hvert OS. :)

 

Eneste grunnen til at jeg bruker xp på laptopen er pga wirelesslan. Ellers har jeg omtrent alltid hatt Win2k på stasjonæren, helt til jeg fikk en mp3 spiller som KUN fungerer sammen med WinXp. :(

Lenke til kommentar
Jeg måtte gi opp W2k da jeg fikk dual core-prosessor, siden idle ikke virker med det oppsettet. Begge kjernene brukte maks strøm hele tiden, og da ble det mye viftestøy.

7632731[/snapback]

Windows 2000 var laget for dobbeltkjernen i Pentium Pro, samt 2-prosessorløsninger i skalaen P133 til PII 233 og oppover. Den gang var ikke varme og støy så store problemer :) Faktisk så kan du kjøre Windows 2000 server på 128 MB RAM!

 

Men hvis det er én ting Windows XP slår Windows 2000 på, så er det støtte for multiprosessering. Dette er en god del mer effektivt på Windows XP.

Lenke til kommentar
det du sier om FF zaico er grunnen til at jeg gikk til opera, og har ikke angret et sekund. uten tvil den beste nettleseren jeg noensinne har brukt. IE finner jeg verken brukervennlig eller stabilt.

det at de fleste ville vært fornøyde med IE er vel at de slipper å installere noe annet?

7631410[/snapback]

 

Nettopp! Men ikke som i ny browser, men som i 14000 plugins osv.

 

Derfor vil jeg tro at 70-80% av Norges befolkning ville foretrukket å hatt IE kontra en annen browser!

Endret av zaico
Lenke til kommentar

hmmm., her var det da en god samling med fattigluser, gnienfanter og en og annet *nix fanatiker., heheheheheheheheheheheheheheh

 

Påstand: 2k er bedre enn xp

 

mmmnei... xp har bedre 3rd party og driverstøtte., plug&play funker faktisk til en viss grad, og om du har problemer med krasjing, så sier jeg brukerfeil, og ikke os feil.

 

sammenligning med bilverden vil bli at du istedet for å kjøpe/skaffe deg en volvo S60 humper rundt i en gammel volvo 240.. Det er en helvetes bra bil, ingen tvil om det., driftsikker som fy.. men herregud'a'mann... kjøre rundt i en gammel fryseboks som høres ut som en støvsuger som går på crack ?

 

Hvorfor skal man jævles med avlegs programvare når det finnes noe nyere og bedre. ?? det blir jo omtrent som å bruke IE4 istedet for IE7., eller winamp3 istedet for winamp5 ,. eller ... ja., kan skrive mye eller her jeg.. spille quake1 istedet for den nyeste ? .heheeh.

 

"jammen., 2k er raskere på min p3 800mhz enn hva xp er" ... jammen ffs mann., kjøp deg da en ny maskin.... Svi 400.000,- på bil., 1.5 mill på hus,. 1 mill på hytte,. sydenturer hvert år., 42" flat tv., oppvaskmaskin med stålfront, ja det skal man ha., men å kjøpe seg en pc til 6-7000,- nei det går faen ikke ann... PFFFFFFFT sier nå jeg..

 

Søstra mi er 19 år gammel og student, og har en laptop til 10.000,- ... Synes igrunn det da er bemerkelsesverdig at folk som tydeligvis har kompetanse til å uttale seg her om at 2k er bedre ytelsesmessig en xp ikke har mulighethet/råd/vilje/ork til å kjøpe seg bedre hardware...

 

Jeg har selv full familie, og så dårlig råd at jeg bare har en 29" radionette crt tv, som er rævva dårlig (i tillegg til at jentungen har en 25", og vi har en 28" på soverommet da) , men alikevel har guttungen på 2 år en p3 800mhz på rommet sitt, som han bruker til comfy tastaturet og ser på tegnefilmer og hører musikk på .

Skal faktisk innrømme at det er 2k på den maskinen., men det er REN latskap fordi jeg ikke har giddet å reinstallere den., laget bare en ny profil til han etter forrige eier...

 

men men., dere får nå bare jævles med gammel hardware., og sitte med 2k inntil krampa tar dere... samtidig kan dere kanskje prøve å demme opp Glomma eller noe sånnt...

 

Og at XP er så ustabilt.,er horsepiss fra ende til annen., jeg har hatt en maskin med Abit hovedkort, upatchet bios., athlon 1400 thunderbird., cheap-ass ram., som har kjørt med samme xp installasjon i 4 år.... 24/7 inntil systemdisken kollapset... hadde ikke den sviktet hadde maskinen kjørt samme xp inst ennå...

 

og kjøre 2000 server ut til kunder..,., jaja., dere om det., jeg vil nå ikke anbefale noen av mine kunder å kjøpe avlegs, utrangert software, som supporten stopper på i løpet av antatt levetid på hardwaren., og en annen ting er at man risikerer litt inn i framtiden og treffe på komplikasjoner med annen software, eller hardware for den saks skyld, der støtte ikke eksisterer..

 

Sier ikke at man til enhver tid skal hoppe på det nyeste., Jeg har f.eks ikke testet Vista ennå (utenom en tidlig beta jeg installerte en dag jeg kjedet meg skikkelig på jobb)., men vil ikke anbefale kundene mine å bytte til vista., og heller ikke longhorn eller hva den heter, neste versjon av windows server., Men jeg hadde lite betenkligheter med å anbefale mine kunder og bytte fra 2k sp4 og over til 2k3 når den kom., og nå som R2 er kommet, så er det jo ingen tvil i det hele tatt.. men klart ., har man ett u-land firma som ikke trenger funksjonaliteten i 2003/r2, så er det jo lite point å upgrade nå..,., nå er jo longhorn snart på trappene, så da kan man likegodt vente på den.,

 

Har kunder som kjører NT4 ennå også .,.., "Isja, sier de., den servern kan kjøre til den dør" .. ikke faen om jeg får de til å forstå at kostnad når server dør, er MYE høyere enn å oppgradere levende server, men men ., deres valg.

 

jeg er ikke noe særlig misjonær aktig av meg., men vet at det er trailere med klær som blir sendt fra norge til f.eks litauen og slikt., ungdom uten grenser eller noe sånnt., hva med å slenge med en haug med 2k lisenser også da., istedet for å selge de, så er det jo bare å gi de vekk til noen som trenger de., er vel lenge igjen til u-land i afrika får behov for pc., men land som trenger klær , trenger sikkert lisenser på windows også . hehehehe

 

blah., nå er kjerringa ferdig i tlf omsider, så da kan man fortsette tv tittingen ., om den ikke ringer igjen da...

Lenke til kommentar
..svada..

om du har problemer med krasjing, så sier jeg brukerfeil, og ikke os feil.

Da sier jeg nei :) (for å bruke din egen argumentasjon)

 

sammenligning med bilverden vil bli at du istedet for å kjøpe/skaffe deg en volvo S60 humper rundt i en gammel volvo 240.. Det er en helvetes bra bil, ingen tvil om det., driftsikker som fy.. men herregud'a'mann... kjøre rundt i en gammel fryseboks som høres ut som en støvsuger som går på crack ?

Noen er mer opptatt av driftssikkerhet enn å kompensere for visse ting :!: Unnskyld, den var på kanten saklig sett. Men Volvo a gitt!

 

Hvorfor skal man jævles med avlegs programvare når det finnes noe nyere og bedre. ?? det blir jo omtrent som å bruke IE4 istedet for IE7., eller winamp3 istedet for winamp5 ,. eller ... ja., kan skrive mye eller her jeg.. spille quake1 istedet for den nyeste ? .heheeh.

Nei, det blir som å bruke IE6 istedet for IE7, som etter min mening så absolutt kan forsvares. Like godt kan man også si at det er som å bruke Winamp 2 istedet for 5, som jeg strengt tatt ikke ser noe feil med. Winamp 2 funker da fint, og har akkurat samme features som de jeg bruker i Winamp 5. Forøvrig spiller jeg både Quake 1 og DOOM 1 rett som det er, selv om jeg har godbiter som Gears of War liggende :p

 

"jammen., 2k er raskere på min p3 800mhz enn hva xp er" ... jammen ffs mann., kjøp deg da en ny maskin.... Svi 400.000,- på bil., 1.5 mill på hus,. 1 mill på hytte,. sydenturer hvert år., 42" flat tv., oppvaskmaskin med stålfront, ja det skal man ha., men å kjøpe seg en pc til 6-7000,- nei det går faen ikke ann... PFFFFFFFT sier nå jeg..

Vet ikke med deg, men jeg har ikke råd til bil, ikke hus, ikke hytte, ikke sydentur (aldri vært i det man populært kaller "syden", selv om jeg har vært passasjer på bilturer sørover i Europa) og ikke flat-tv. En oppvaskmaskin uten stålfront finner man billig brukt, så der har du rett. Jeg har allikevel en PC som ble oppgradert for 15000 kroner for mindre enn to år siden fordi jeg ikke bruker penger på så mye annet. Vi snakker Athlon64 og en god gig med DDR-RAM, men allikevel er XP merkbart tregere. Hva skjer?

 

Synes igrunn det da er bemerkelsesverdig at folk som tydeligvis har kompetanse til å uttale seg her om at 2k er bedre ytelsesmessig en xp ikke har mulighethet/råd/vilje/ork til å kjøpe seg bedre hardware...

Penger er som kjent ikke ensbetydende med kompetanse, og heller ikke fornuft.

 

Jeg har selv full familie, og så dårlig råd at jeg bare har en 29" radionette crt tv, som er rævva dårlig (i tillegg til at jentungen har en 25", og vi har en 28" på soverommet da) , men alikevel har guttungen på 2 år en p3 800mhz på rommet sitt, som han bruker til comfy tastaturet og ser på tegnefilmer og hører musikk på .

Fint a gitt, har INGEN tv jeg :D

 

Skal faktisk innrømme at det er 2k på den maskinen., men det er REN latskap fordi jeg ikke har giddet å reinstallere den., laget bare en ny profil til han etter forrige eier...

Jeg kjøper den ;)

 

men men., dere får nå bare jævles med gammel hardware., og sitte med 2k inntil krampa tar dere... samtidig kan dere kanskje prøve å demme opp Glomma eller noe sånnt...

Koser meg med mitt gamle jeg :) Forøvrig bor jeg relativt nær et sted hvor Glomma faktisk er demmet opp (snakker om Svartfossen), så der har noen kommet oss i forkjøpet :\

 

Og at XP er så ustabilt.,er horsepiss fra ende til annen., jeg har hatt en maskin med Abit hovedkort, upatchet bios., athlon 1400 thunderbird., cheap-ass ram., som har kjørt med samme xp installasjon i 4 år.... 24/7 inntil systemdisken kollapset... hadde ikke den sviktet hadde maskinen kjørt samme xp inst ennå...

Her kan jeg så klart bare påstå at maskinen har stått ubrukt i tre og et halvt av de fire årene. Men du skal få denne, XP SP2 tryner ikke på langt nær så mye som enkelte skal ha det til.

 

og kjøre 2000 server ut til kunder..,., jaja., dere om det., jeg vil nå ikke anbefale noen av mine kunder å kjøpe avlegs, utrangert software, som supporten stopper på i løpet av antatt levetid på hardwaren., og en annen ting er at man risikerer litt inn i framtiden og treffe på komplikasjoner med annen software, eller hardware for den saks skyld, der støtte ikke eksisterer..

Supporten har vel allerede stoppet på Win2000, men vil vel gjette på at virusforfattere og den slags konsentrerer seg om sikkerhetshull i det operativsystemet som er mest spredt og mest populært. Så på mange måter håper jeg folk flest følger din anbefaling og fjerner litt av virusenes interesse for meg :) (og forresten.. kjøpe? :ermm: )

 

Men jeg hadde lite betenkligheter med å anbefale mine kunder og bytte fra 2k sp4 og over til 2k3 når den kom., og nå som R2 er kommet, så er det jo ingen tvil i det hele tatt.. men klart ., har man ett u-land firma som ikke trenger funksjonaliteten i 2003/r2, så er ..

Fornuftig nok. Jeg har nok desverre ikke noe firma, så serverdrift er relativt uaktuelt for meg her hjemme.

 

så er det jo bare å gi de vekk til noen som trenger de

Gi en til meg når du først er i gang! Jeg vil ha!

 

Når alt dette er sagt har jeg ikke tenkt å legge meg noe ytterligere oppi hva du liker å bruke, så lenge du lar meg sitte med "avleggs skrot" om jeg vil det. Men om du irriterer deg SÅ mye over det her, tror jeg du bør ta deg en ferie :ermm:

 

Og før noen finner ut av det på en eller annen måte - jeg sitter på Windows XP på min egen PC for øyeblikket. Kjører XP/2000 dualboot så jeg får startet knask som f.eks. Company of Heroes. Jeg er vel kanskje bittelitt hyklersk :D

Endret av Papirpose
Lenke til kommentar
og kjøre 2000 server ut til kunder..,., jaja., dere om det., jeg vil nå ikke anbefale noen av mine kunder å kjøpe avlegs, utrangert software, som supporten stopper på i løpet av antatt levetid på hardwaren., og en annen ting er at man risikerer litt inn i framtiden og treffe på komplikasjoner med annen software, eller hardware for den saks skyld, der støtte ikke eksisterer..

Det er da ikke snakk om å kjøpe 2000 lisender til kunder i dag, men at enkelte servere de kjører ikke trenger en ny 2003 lisens for å gjøre den oppgaven den er satt til.

Det handler om at man da kanskje har 15 serverlisenser å bruke kontra 10.

Lenke til kommentar
Jeg bruker også Win2000 servere der løsningen tilsier at serveren ikke har behov for en w2k3.

7629718[/snapback]

 

Kjenner en venn av meg som hadde XP på sin splitter nye maskin, spillene hakka og alt var elendig.

 

Etter han isntallerte 2000 gikk alt som bare FAEN! Herregud. En splitter nyinstallert maskin med XP gikk som møkk, men 2000 nyinstallert gikk som "Varmt Hvetebrød over tørt gress" [Har sikkert hjernesvuls, det slagordet passetr ikke inn].

 

Ivertfall. Hans PC virket sinnsykt mye bedre med 2000 installert.

 

Sikkert at NT teknologien er dritbra, men og kombinere disse inn med vanlig windows teknologi gikk kanskje litt dårlig..

 

Har faktisk selv opplved at med en gammel Engelsk XP [KOPI fra nettet] at maskinhen ble sinnsykt mye bedre, men da jeg fikk lovlig NORSK XP så ble alt elendig.

 

Rart med det.... But thats life, slik som Core2 folket opplever hakking og lagg på spill.

7629994[/snapback]

 

At XP'n på maskina hans gjikk sakte, seier meir om installatøren av oprativsystemet enn maskina. Trur du lever i din eiegen fantasi verden nå.

Og... opplever core2 folket hakking og lagg i spel? den var ny for meg.

7631103[/snapback]

Det jeg skal fortelle om nå har kanskje ikke så mye med lagging å gjøre. Men jeg har en litt interessant opplevelse. Jeg har en nesten antikvarisk Centrino basert Laptop med 1.4 GHz Pentium M CPU. Skjermkort er integrert og noe ordentlig møkk. Så gjorde jeg ett bytte av minne og harddisk på denne. Jeg satte inn 2 Gigabyte minne, og kanskje den største fordelen er harddisken som spinner på 7200rpm (Hitachi).

 

Så sammenliknet jeg oppstartstiden med en Intel Core 2 Duo basert PC som er helt ny fra Lenovo. Både min gamle PC, og den nye jeg tittet på kjører begge Windows XP.

 

Min antikvariske PC slår denne nyere PC modellen på oppstartstid!!

Endret av G
Lenke til kommentar

Heh... til dere som mener at microsofts wlan klient er dårligere enn alt annet:

 

Vis meg en annen som fungerer der du har et trådløsnett med 802.1x / radiusautentisering mot active directory der du blir autentisert først mot maskinkonto og så mot brukerkonto. Dette innebærer at klienten først må autentisere seg som maskinkonto, før brukeren har logget inn, så med windows brukernavnet.

 

Gi meg en slik og jeg skal bøye meg i støvet. Trådløst nettverk (nettverk generellt) kan faktisk være mer avansert enn en jensen router og en cnet switch på gutterommet.

 

Det er eneste grunnen til at vi ikke kan bruke windows 2000 her på bruket. Skulle gjerne hatt en klient man kunne kjørt på win2k for å fikse biffen.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
hmmm., her var det da en god samling med fattigluser, gnienfanter og en og annet *nix fanatiker., heheheheheheheheheheheheheheh

 

Påstand: 2k er bedre enn xp

 

mmmnei... xp har bedre 3rd party og driverstøtte., plug&play funker faktisk til en viss grad, og om du har problemer med krasjing, så sier jeg brukerfeil, og ikke os feil.

 

sammenligning med bilverden vil bli at du istedet for å kjøpe/skaffe deg en volvo S60 humper rundt i en gammel volvo 240.. Det er en helvetes bra bil, ingen tvil om det., driftsikker som fy.. men herregud'a'mann... kjøre rundt i en gammel fryseboks som høres ut som en støvsuger som går på crack ?

 

Hvorfor skal man jævles med avlegs programvare når det finnes noe nyere og bedre. ?? det blir jo omtrent som å bruke IE4 istedet for IE7., eller winamp3 istedet for winamp5 ,. eller ... ja., kan skrive mye eller her jeg.. spille quake1 istedet for den nyeste ? .heheeh.

 

"jammen., 2k er raskere på min p3 800mhz enn hva xp er" ... jammen ffs mann., kjøp deg da en ny maskin.... Svi 400.000,- på bil., 1.5 mill på hus,. 1 mill på hytte,. sydenturer hvert år., 42" flat tv., oppvaskmaskin med stålfront, ja det skal man ha., men å kjøpe seg en pc til 6-7000,- nei det går faen ikke ann... PFFFFFFFT sier nå jeg..

 

Søstra mi er 19 år gammel og student, og har en laptop til 10.000,- ... Synes igrunn det da er bemerkelsesverdig at folk som tydeligvis har kompetanse til å uttale seg her om at 2k er bedre ytelsesmessig en xp ikke har mulighethet/råd/vilje/ork til å kjøpe seg bedre hardware...

 

Jeg har selv full familie, og så dårlig råd at jeg bare har en 29" radionette crt tv, som er rævva dårlig (i tillegg til at jentungen har en 25", og vi har en 28" på soverommet da) , men alikevel har guttungen på 2 år en p3 800mhz på rommet sitt, som han bruker til comfy tastaturet og ser på tegnefilmer og hører musikk på .

Skal faktisk innrømme at det er 2k på den maskinen., men det er REN latskap fordi jeg ikke har giddet å reinstallere den., laget bare en ny profil til han etter forrige eier...

 

men men., dere får nå bare jævles med gammel hardware., og sitte med 2k inntil krampa tar dere... samtidig kan dere kanskje prøve å demme opp Glomma eller noe sånnt...

 

Og at XP er så ustabilt.,er horsepiss fra ende til annen., jeg har hatt en maskin med Abit hovedkort, upatchet bios., athlon 1400 thunderbird., cheap-ass ram., som har kjørt med samme xp installasjon i 4 år.... 24/7 inntil systemdisken kollapset... hadde ikke den sviktet hadde maskinen kjørt samme xp inst ennå...

 

og kjøre 2000 server ut til kunder..,., jaja., dere om det., jeg vil nå ikke anbefale noen av mine kunder å kjøpe avlegs, utrangert software, som supporten stopper på i løpet av antatt levetid på hardwaren., og en annen ting er at man risikerer litt inn i framtiden og treffe på komplikasjoner med annen software, eller hardware for den saks skyld, der støtte ikke eksisterer..

 

Sier ikke at man til enhver tid skal hoppe på det nyeste., Jeg har f.eks ikke testet Vista ennå (utenom en tidlig beta jeg installerte en dag jeg kjedet meg skikkelig på jobb)., men vil ikke anbefale kundene mine å bytte til vista., og heller ikke longhorn eller hva den heter, neste versjon av windows server., Men jeg hadde lite betenkligheter med å anbefale mine kunder og bytte fra 2k sp4 og over til 2k3 når den kom., og nå som R2 er kommet, så er det jo ingen tvil i det hele tatt.. men klart ., har man ett u-land firma som ikke trenger funksjonaliteten i 2003/r2, så er det jo lite point å upgrade nå..,., nå er jo longhorn snart på trappene, så da kan man likegodt vente på den., 

 

Har kunder som kjører NT4 ennå også .,.., "Isja, sier de., den servern kan kjøre til den dør" .. ikke faen om jeg får de til å forstå at kostnad når server dør, er MYE høyere enn å oppgradere levende server, men men ., deres valg.

 

jeg er ikke noe særlig misjonær aktig av meg., men vet at det er trailere med klær som blir sendt fra norge til f.eks litauen og slikt., ungdom uten grenser eller noe sånnt., hva med å slenge med en haug med 2k lisenser også da., istedet for å selge de, så er det jo bare å gi de vekk til noen som trenger de., er vel lenge igjen til u-land i afrika får behov for pc., men land som trenger klær , trenger sikkert lisenser på windows også . hehehehe

 

blah., nå er kjerringa ferdig i tlf omsider, så da kan man fortsette tv tittingen ., om den ikke ringer igjen da...

7637427[/snapback]

Fungus - Organismer som tar opp "næring" rett fra omgivelsene. Har du lite annet å gjøre eller?

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
..svada..

om du har problemer med krasjing, så sier jeg brukerfeil, og ikke os feil.

Da sier jeg nei :) (for å bruke din egen argumentasjon)

 

sammenligning med bilverden vil bli at du istedet for å kjøpe/skaffe deg en volvo S60 humper rundt i en gammel volvo 240.. Det er en helvetes bra bil, ingen tvil om det., driftsikker som fy.. men herregud'a'mann... kjøre rundt i en gammel fryseboks som høres ut som en støvsuger som går på crack ?

Noen er mer opptatt av driftssikkerhet enn å kompensere for visse ting :!: Unnskyld, den var på kanten saklig sett. Men Volvo a gitt!

 

Hvorfor skal man jævles med avlegs programvare når det finnes noe nyere og bedre. ?? det blir jo omtrent som å bruke IE4 istedet for IE7., eller winamp3 istedet for winamp5 ,. eller ... ja., kan skrive mye eller her jeg.. spille quake1 istedet for den nyeste ? .heheeh.

Nei, det blir som å bruke IE6 istedet for IE7, som etter min mening så absolutt kan forsvares. Like godt kan man også si at det er som å bruke Winamp 2 istedet for 5, som jeg strengt tatt ikke ser noe feil med. Winamp 2 funker da fint, og har akkurat samme features som de jeg bruker i Winamp 5. Forøvrig spiller jeg både Quake 1 og DOOM 1 rett som det er, selv om jeg har godbiter som Gears of War liggende :p

 

"jammen., 2k er raskere på min p3 800mhz enn hva xp er" ... jammen ffs mann., kjøp deg da en ny maskin.... Svi 400.000,- på bil., 1.5 mill på hus,. 1 mill på hytte,. sydenturer hvert år., 42" flat tv., oppvaskmaskin med stålfront, ja det skal man ha., men å kjøpe seg en pc til 6-7000,- nei det går faen ikke ann... PFFFFFFFT sier nå jeg..

Vet ikke med deg, men jeg har ikke råd til bil, ikke hus, ikke hytte, ikke sydentur (aldri vært i det man populært kaller "syden", selv om jeg har vært passasjer på bilturer sørover i Europa) og ikke flat-tv. En oppvaskmaskin uten stålfront finner man billig brukt, så der har du rett. Jeg har allikevel en PC som ble oppgradert for 15000 kroner for mindre enn to år siden fordi jeg ikke bruker penger på så mye annet. Vi snakker Athlon64 og en god gig med DDR-RAM, men allikevel er XP merkbart tregere. Hva skjer?

 

Synes igrunn det da er bemerkelsesverdig at folk som tydeligvis har kompetanse til å uttale seg her om at 2k er bedre ytelsesmessig en xp ikke har mulighethet/råd/vilje/ork til å kjøpe seg bedre hardware...

Penger er som kjent ikke ensbetydende med kompetanse, og heller ikke fornuft.

 

Jeg har selv full familie, og så dårlig råd at jeg bare har en 29" radionette crt tv, som er rævva dårlig (i tillegg til at jentungen har en 25", og vi har en 28" på soverommet da) , men alikevel har guttungen på 2 år en p3 800mhz på rommet sitt, som han bruker til comfy tastaturet og ser på tegnefilmer og hører musikk på .

Fint a gitt, har INGEN tv jeg :D

 

Skal faktisk innrømme at det er 2k på den maskinen., men det er REN latskap fordi jeg ikke har giddet å reinstallere den., laget bare en ny profil til han etter forrige eier...

Jeg kjøper den ;)

 

men men., dere får nå bare jævles med gammel hardware., og sitte med 2k inntil krampa tar dere... samtidig kan dere kanskje prøve å demme opp Glomma eller noe sånnt...

Koser meg med mitt gamle jeg :) Forøvrig bor jeg relativt nær et sted hvor Glomma faktisk er demmet opp (snakker om Svartfossen), så der har noen kommet oss i forkjøpet :\

 

Og at XP er så ustabilt.,er horsepiss fra ende til annen., jeg har hatt en maskin med Abit hovedkort, upatchet bios., athlon 1400 thunderbird., cheap-ass ram., som har kjørt med samme xp installasjon i 4 år.... 24/7 inntil systemdisken kollapset... hadde ikke den sviktet hadde maskinen kjørt samme xp inst ennå...

Her kan jeg så klart bare påstå at maskinen har stått ubrukt i tre og et halvt av de fire årene. Men du skal få denne, XP SP2 tryner ikke på langt nær så mye som enkelte skal ha det til.

 

og kjøre 2000 server ut til kunder..,., jaja., dere om det., jeg vil nå ikke anbefale noen av mine kunder å kjøpe avlegs, utrangert software, som supporten stopper på i løpet av antatt levetid på hardwaren., og en annen ting er at man risikerer litt inn i framtiden og treffe på komplikasjoner med annen software, eller hardware for den saks skyld, der støtte ikke eksisterer..

Supporten har vel allerede stoppet på Win2000, men vil vel gjette på at virusforfattere og den slags konsentrerer seg om sikkerhetshull i det operativsystemet som er mest spredt og mest populært. Så på mange måter håper jeg folk flest følger din anbefaling og fjerner litt av virusenes interesse for meg :) (og forresten.. kjøpe? :ermm: )

 

Men jeg hadde lite betenkligheter med å anbefale mine kunder og bytte fra 2k sp4 og over til 2k3 når den kom., og nå som R2 er kommet, så er det jo ingen tvil i det hele tatt.. men klart ., har man ett u-land firma som ikke trenger funksjonaliteten i 2003/r2, så er ..

Fornuftig nok. Jeg har nok desverre ikke noe firma, så serverdrift er relativt uaktuelt for meg her hjemme.

 

så er det jo bare å gi de vekk til noen som trenger de

Gi en til meg når du først er i gang! Jeg vil ha!

 

Når alt dette er sagt har jeg ikke tenkt å legge meg noe ytterligere oppi hva du liker å bruke, så lenge du lar meg sitte med "avleggs skrot" om jeg vil det. Men om du irriterer deg SÅ mye over det her, tror jeg du bør ta deg en ferie :ermm:

 

Og før noen finner ut av det på en eller annen måte - jeg sitter på Windows XP på min egen PC for øyeblikket. Kjører XP/2000 dualboot så jeg får startet knask som f.eks. Company of Heroes. Jeg er vel kanskje bittelitt hyklersk :D

7638332[/snapback]

:ohmy: Noen som virkelig tok "soppen" seriøst?

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Heh... til dere som mener at microsofts wlan klient er dårligere enn alt annet:

 

Vis meg en annen som fungerer der du har et trådløsnett med 802.1x / radiusautentisering mot active directory der du blir autentisert først mot maskinkonto og så mot brukerkonto. Dette innebærer at klienten først må autentisere seg som maskinkonto, før brukeren har logget inn, så med windows brukernavnet.

 

Gi meg en slik og jeg skal bøye meg i støvet. Trådløst nettverk (nettverk generellt) kan faktisk være mer avansert enn en jensen router og en cnet switch på gutterommet.

 

Det er eneste grunnen til at vi ikke kan bruke windows 2000 her på bruket. Skulle gjerne hatt en klient man kunne kjørt på win2k for å fikse biffen.

7639962[/snapback]

Er det virkelig nødvendig å gjøre wlan SÅ avansert da? Blir det ikke som med det meste, hva du gjør det til selv?

 

Selv får jeg bare større og større problemer med å se hvorfor noen vil bruke noen windows versjon lenger... og særlig hvorfor noen skulle ønske å bruke et skrivebordssystem på en server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...