Gå til innhold

Athlon 64 X2 på 3 GHz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat: "Prosessoren forblir trolig toppmodell i X2-serien, inntil AMD lanserer sin nye arkitektur ("K8L") til høsten."

 

Jeg trodde K8L skulle komme nå i første kvartal jeg? Kommer de ikke før til høsten?

7823539[/snapback]

De siste 8-9 månedene har det hele tiden vært klart at K8L 65nm kommer til høsten (3. kvartal 2007). Noen har dessverre forvekslet de med K8 65nm i lang tid.

 

jeg skjønner ikke hvorfor AMD har klart å gå over til 65nm enda.

7823702[/snapback]

Jeg skjønner hvorfor de har klart det enda ;) 65nm-prosessorene har vært tilgjengelige gjennom store produsenter i noen uker nå og gjennom newegg. 65nm er billigere å produsere (i hvertfall på sikt) og dermed er det lurt å komme etter på 65nm.

Lenke til kommentar
Sitat: "Prosessoren forblir trolig toppmodell i X2-serien, inntil AMD lanserer sin nye arkitektur ("K8L") til høsten."

 

Jeg trodde K8L skulle komme nå i første kvartal jeg? Kommer de ikke før til høsten?

7823539[/snapback]

De siste 8-9 månedene har det hele tiden vært klart at K8L 65nm kommer til høsten (3. kvartal 2007). Noen har dessverre forvekslet de med K8 65nm i lang tid.

7823846[/snapback]

Ok, takk for svar. Men i lanseringsguiden til hardware.no står det under prosessorfamilier at K8L lanseres i 1. kvartal 2007.
Lenke til kommentar
Tja. Jeg får bare MAX overklokka min AM2 3500+ til 2,4 ghz med og øke FPS og vCore.

 

Aner ikke hva mer jeg kan gjøre. Hørte rykter at en 3500+ skulle greie 2,5 ghz.

7628287[/snapback]

 

hva er htt hastigheten, minnehastigheten og volt på da? htt bør ikke over 1000mhz, og minnet bør holde seg rundt 200mhz hvis du har PC3200 minne.

7628403[/snapback]

 

AM2 kjører på ddr2.. Jeg har 333Mhz. 2 stk 1024 mb kjørende i dualchannel.

 

5300 eller noe.

 

Htt er rundt på 1080 Mhz. Volt nå er vell ca 1,4 tror jeg, jeg har ikke prog akkurat nå på vraket for og se.

 

Minnevolten er vell på 1,8volt eller var det 2,8 husker jeg dårlig/rett..

7628428[/snapback]

htt burde være under 1000mhz

Lenke til kommentar

Jeg håper at det raskt kommer tester av den nye cpuen.

 

Men jeg har lurt litt på hvorfor at AMD har først kommet med de lave modellene på 65nm, og venterm med de høyere modellene. Den nye produksjonsteknikken skulle føre til flere høyere modeller, men AMD vil kanskje selge ut de gamle først??

Lenke til kommentar

Rett etter en overgang til ny produksjonsprosess vil det alltid være litt lav yield på brikkene og lave prestasjoner (maksimal klokkefrekvens). Men dette vil bedre seg mye etter hvert som de finjusterer prosessen. Etter hvert vil de nye prosessorene ta igjen 90nm-utgavene på både klokkefrekvens og effekt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hehe :D AMD har jo ikke annet valg enn å prise veldig aggresivt, noe de har gjort etter at C2D ble lansert.

 

Men ser ut som en grei AMD CPU. lurer på hvordan den klokker, siden den allerede går på 3 Ghz :hmm:

 

*sjekke testen på anandtech*

7992925[/snapback]

Fantastisk å kunne kjøpe en god CPU til 337,- på flunkende ny AM2 sokkel du. Ikke noe å le av. Forkastelig å måtte helt opp i 1500,- som billigste C2D en lang lang lang stund, og det var igjen en god stund etter den var ny.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takk for link Snorreh.

Den yter riktig bra den X2'n der.. :thumbup:

Med lav nok pris kan man se litt "gjennom fingrene" med effektforbruket.

Den går jo "billig" nok ved idle/Q&Q synes jeg.

Lenke til kommentar
Er det påfallende lite overklokkings-tester av 6000+? Det er jo "ingen" som kjører C2D på stock hastighet, så det kunne vært artig å sammenligne overklokkingsegenskaper og -ytelse. Gjerne med både stock kjøler og en kraftig luftkjøling.

7996029[/snapback]

 

Klokke egenskapene er begrenset på denne , da kjernen nesten er på max av det arkitekturen kan klare.

Samtidig er også varmeutviklingen endel høyere en C2D.

 

Sansynligvis er disse prossessorene håndplukket fra opetron lagrene.

 

Dette er bare en buffer til barcelona er ute, Amd har satt ned prisene, tildels kraftig. Begynt og shippe ut noen 65nm brisbane Cpuer. Tester viser likevell at denne kjærnen ikke har noe særlig mer potensiale en broren windsor på 90nm. Fordelen for Amd er lavere produksjons kostnader flere kjærner fra samme waffer osv.

 

Men Ytelsen på 6000+ er ikke verst, og jeg tror vi har gode tider i vente når man ser på hva som kommer fra Amd fremmover.

Lenke til kommentar

Når det gjelder overklokking av 6000+ så vil nok det variére en del, noen vil nok kunne presse den opp kanskje noen hundre MHz, andre ikke noe serlig. Dette er avhengig av kvaliteten på kjernen osv. Jeg etterlyser overklokkingstester der flere av samme type cpu kan testes, så hadde nok ikke resultatene vært så ulike.

 

Det er vel nå bare tre modeller av X2-serien som har 2MB L2-cache. Det er mulig at disse produséres på egne wafere(sammen med FX-serien), men det kan også være Opteron. Dette får vi nok ikke noe svar på.

Lenke til kommentar

De med 2*1MiB L2 cache er utelukkende 90nm. Det er de samme waferene som blir til Opteron og FX-serien. (Det er ingen tekniske forskjeller på brikkene bortsett fra at enkelte egenskaper er skrudd av eller på i mikrokoden (en slags firmware som ligger i en ROM på CPUen) , f.eks HT-bussene, multipliere, osv. Pakken med antall pinner er også forskjellig, samt innskripsjonen på lokket og kjøleren som føkger med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...