Gå til innhold

Athlon 64 X2 på 3 GHz


Anbefalte innlegg

Finnes det noen tester av f.eks x2 5600+ utgaven enda? Tenker på for se hva ytelse den gir i forhold til x2 5200+, tenker da på at FSB er 1000 på sistnevnte og 2000 på førstnevnte.

 

Denne 6000+ bør jo komme nå da og det til en billig penge. Før Intel knuser AMD totalt (host host...det skal vel litt mer til, men) Dette er ikke bokstavlig ment, men dere skjønner vel hva jeg mener ;)

 

Håper AMD/ATI for ut produkter litt hurtigere snart, de kommer med "dårligere" produkter så alt for sent i forhold til Intel/Nvidia sine GODE produkter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det noen tester av f.eks x2 5600+ utgaven enda? Tenker på for se hva ytelse den gir i forhold til x2 5200+, tenker da på at FSB er 1000 på sistnevnte og 2000 på førstnevnte.

7656882[/snapback]

Ingen av de har FSB. Begge har HT-buss. HT-bussen er like rask på de to, men oppgitt på to forskjellige måter. Den ene oppgir kun hastigheten i MT/s per retning. HT-bussen kan sende og motta samtidig slik at den totale hastigheten (inn + ut) blir dobbelt så høy. Dette er forklaringen på at tallet er nøyaktig dobbelt så høyt.

 

Den eneste forskjellen på 5200+ og 5600+ er klokkehastigheten på henholdsvis 2,6 og 2,8GHz. Noe som tyder i retning av en ytelseforskjell på 7,7% i CPU-intensive tester.

 

I følge denne artikkelen skal X2 6000+ komme i inneværende kvartal. Jeg tipper den kommer til å overta prisen til 5600+ når den kommer. Altså 505$. Dobbeltkjerne på 3GHz orginalt og bare 89W TDP er jo lovende egenskaper.

Lenke til kommentar
HT-bussen er like rask på de to, men oppgitt på to forskjellige måter. Den ene oppgir kun hastigheten i MT/s per retning. HT-bussen kan sende og motta samtidig slik at den totale hastigheten (inn + ut) blir dobbelt så høy. Dette er forklaringen på at tallet er nøyaktig dobbelt så høyt.

7657918[/snapback]

Nei, forklaringen er strengt tatt en annen :) Frekvens og datarate har jo ingen sammenheng med retning eller full duplex-operasjon. Tallet 1000 representerer bare bussens klokkefrekvens i MHz, mens 2000 MT/s rett og slett er dualpumped datarate. Overføringenes bredde er 16 bits hver vei, uavhengig av hverandre, ergo kan HyperTransport 1.0 overføre 4 GB/s hver vei.
Lenke til kommentar
Men de oppgraderte fra 800Mhz HTT til 1000Mhz ved overgangen til S939(med unntak av S940 som hadde 1000Mhz), jeg trodde det var 2.0.

7661914[/snapback]

Det var vel bare en liten økning i klokkefrekvensen, som nok er en altfor liten forskjell til å kunne regnes som et generasjons-skifte.

 

AMD har tydeligvis holdt seg utelukkende til HT 1.0 frem til nå:

 

Stars family processors will switch over to AMD’s previously announced HyperTransport 3.0 architecture. Previously, Star processors have been referred to as Revision H or K8L. While Stars family processors use the HyperTransport 3.0 protocol, it will be backwards compatible with HyperTransport 1.0 systems.

 

HyperTransport 3.0 is expected to provide twice the amount of bandwidth between the processor and chipset. It will also allow the processor and internal north bridge to operate at different frequencies as well. With HyperTransport 3.0, the north bridge can operate at 75% of the maximum clock frequency of the processor. AMD roadmaps claim the greater bandwidth of HyperTransport 3.0 is important for PCIe 2.0 and upcoming multi-GPU, integrated graphics and multiprocessor performance.

http://www.dailytech.com/article.aspx?news...shhold=1&red=47 Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Godt. Er lenge siden det skjedde så jeg hadde glemt detaljene. Mener det var flere ting enn hastigheten, men uansett er det bare en refresha HTT 1.0.

 

Men når kommer AM2+ med HTT 3.0? Har hørt lite om dette og nesten mer om AM3. Det står Q3 2007, men det er merkelig stille. Vil den komme samtidig som K8L muligens?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Men når kommer AM2+ med HTT 3.0? Har hørt lite om dette og nesten mer om AM3. Det står Q3 2007, men det er merkelig stille. Vil den komme samtidig som K8L muligens?

7662053[/snapback]

Ja, socket AM2+, "K8L" og HT 3.0 skal lanseres samtidig - planen er vel rundt midten av året. Se veikartet jeg postet i innlegg # 34.

 

AM3 vil neppe introdusere stort mer enn DDR3-støtte, og den sokkelen ble jo utsatt for en stund siden.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Spør du meg taper AMD veldig mye på at de ikke slipper/produserer prosessorer til 939 sokkelen. De som sitter på 939-sokkelen og ønsker å oppgradere prosessoren blir nødt til å skifte ut hovedkort og ram i samme slengen. Jeg er selv med i denne gruppen. Og hvis jeg må bytte alle disse delene så går jeg heller for Intel, siden det gir meg bedre ytelse. Jeg er helt sikkert den eneste som tenker slik.

Lenke til kommentar

DDR plattformer som S939 begynner å bli gamle. Men istedet for at du oppgraderer til Intel så kan du vel vente på AM2+ og K8L?

 

Hadde s939 hatt støtte for DDR2 ville den fått lengre levetid, så jeg vil si at det mer er minneutviklingen som stanser S939. LGA775 kom en stund etter S939.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hadde s939 hatt støtte for DDR2 ville den fått lengre levetid, så jeg vil si at det mer er minneutviklingen som stanser S939. LGA775 kom en stund etter S939.

7662487[/snapback]

Socket 939 ville fremdeles ha vært bærekraftig, det er jeg sikker på. Prøv bare å teste en AM2-plattform i singlechannel. Jeg er egentlig også litt skuffet over at 939 og AM2 ikke i større grad er blitt ført side om side. Men jeg mener at timingen av AM2s lansering var bra, for når man ser på modningsprosessen bak DDR1 og DDR2, er det liten tvil om at AMD var best tjent med å sverge til førstenevnte inntil ganske nylig. Overgangen kom da DDR2 begynte å bli både bedre og billigere.

 

Socket 775 er jo mer tilpasningsdyktig til minnestandarder fordi kontrolleren tross alt er ekstern. Det finnes jo 775-kort som bruker DDR1. (Er ikke sikker på at du tenkte det motsatte, men fikk et lite inntrykk av det :) )

Lenke til kommentar
Spør du meg taper AMD veldig mye på at de ikke slipper/produserer prosessorer til 939 sokkelen. De som sitter på 939-sokkelen og ønsker å oppgradere prosessoren blir nødt til å skifte ut hovedkort og ram i samme slengen. Jeg er selv med i denne gruppen. Og hvis jeg må bytte alle disse delene så går jeg heller for Intel, siden det gir meg bedre ytelse. Jeg er helt sikkert den eneste som tenker slik.

7662169[/snapback]

Husk at det ikke er så veldig mange som vil oppgradére cpu. Og dessuten så er det ikke så enorm ytelseforskjell på de billigere cpuene for socket 939 og de beste. De som ønsker dobbelkjerne har et poeng, men selv der er ytelseforbedringen begrenset med dagens programvare. Personlig ville jeg nok ventet med oppgradéring til forbedringen er større, med mindre det er et behov, og at cpuen er den store flaskehalsen. Til for eksempel spill vil minne og skjermkort ha langt større innvirkning på ytelsen enn cpu. Men de som vil bytte får gjerne gjøre det for meg. :)
Lenke til kommentar

Quintero:

Neida :) Du får/fikk LGA775 både med DDR1 og AGP hvis jeg ikke husker helt feil? Tenkte mer på at S939 kom mens S478 fortsatt var på markedet og dermed hadde liten mulighet for å støtte DDR2. Siden minnekontrolleren for AMD har vært integrert i CPU siden S754 så sier det dermed at AMD måtte skifte sokkel for å få støtte DDR2 siden den ikke var lansert eller godkjent ennå, den krever også en annen pinout fra ondie minnekontroller osv.

 

SÅ uansett var AMD nødt til å lage en ny sokkel for DDR2, men de burde som du sier opprettholdt produksjon av S939 CPU'er en stund ennå, det er unødvendig å kutte den og lite patriotisk mot sine kunder.

 

Jeg er forøvrig helt enig i at det var et godt trekk av AMD å vente med DDR2 støtte til man hadde DDR2 PC6400/800Mhz med gode timings som da gir "samme hastighet" som DDR1 400Mhz.

 

En kamerat av meg kjøpte en tidlig P4 LGA755 med DDR2 PC4200 med elendige timings i tillegg. Han trodde han hadde bedre RAM en meg som hadde 2GB DDR1 PC4000 med råe timings.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Tja. Jeg får bare MAX overklokka min AM2 3500+ til 2,4 ghz med og øke FPS og vCore.

 

Aner ikke hva mer jeg kan gjøre. Hørte rykter at en 3500+ skulle greie 2,5 ghz.

7628287[/snapback]

 

hva er htt hastigheten, minnehastigheten og volt på da? htt bør ikke over 1000mhz, og minnet bør holde seg rundt 200mhz hvis du har PC3200 minne.

7628403[/snapback]

 

AM2 kjører på ddr2.. Jeg har 333Mhz. 2 stk 1024 mb kjørende i dualchannel.

 

5300 eller noe.

 

Htt er rundt på 1080 Mhz. Volt nå er vell ca 1,4 tror jeg, jeg har ikke prog akkurat nå på vraket for og se.

 

Minnevolten er vell på 1,8volt eller var det 2,8 husker jeg dårlig/rett..

7628428[/snapback]

 

hvis htt er op 1080 så er det nok der du har problemet. du må skru ned mp på htt til 4 f.eks. htt skal som sagt ikke overstige 1000. da stopper det meste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...