Gå til innhold

Athlon 64 X2 på 3 GHz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

S939 vil nok leve lenge for de som har S939 med PCIe. Det er et stort marked som fortsatt sitter med disse systemene. Man får tross alt X2 4800+, Opteron165-185 og FX60/62 til disse systemene som vil holde de i live lenge med PCIe skjermkort og 2GB DDR.

 

Hadde jeg sittet med et S939 X1 3200-3700+ el. nå hadde jeg kjøpt meg en X2 4600+ eller en Opteron175 og fått stor ytelsesforbedring som holder i flere år fremover.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det med at 939 kommer til og dø ut snarest er vel lite sannsynelig da det er veldig liten ytelses økning på am2. Personlig sitter jeg på en 165 som er klokket til 2.8ghz og ser liten vits i og oppgradere til AM2.

 

Men det at k8 kjernene begynder og krype opp på 3ghz tyder vel på at AMD snart må komme med noe revolusjonerende for og holde tritt med Intel som har tatt en hel omvending når det gjelder CPUer.

Lenke til kommentar
X2 på 3ghz, det blir rått. Men har hatt min klokket over 3ghz da, teller vel det også. :p  Men har dette noe å si på ytelse da? I dag er det jo blitt slik at ant. ghz ikke har noe stort å si lengre. Tenker på for eksempel core 2 duo som kjører på litt over 2ghz og slår alt som er visstnok.

 

gleder meg til k8l og til å se om det blir noe kjappere.

7626342[/snapback]

 

Det har noe å si på ytelsen. At antall ghz ikke har noe å si lengre blir helt feil. Men man kan ikke, og har vel egentlig aldri kunnet, sammenligne forskjellige arkitekturer etter klokkehastigheten.

Øker man klokkehastighet på en prossesor så blir den raskere enkelt og greit. Men det er gjerne andre ting man kan forrandre på for å få den kjappere, for å slippe å slite med ulempene som følger med å klokke den opp.

Lenke til kommentar

Jeg så for en stund siden at en nettside mente at 939 ville gå ut før 754, men det gjenstår å se.

 

For en stund siden ble det også påstått at AMD slet med store lager på socket 939, mens AM2 var utsolgt, og en periode på høsten så det ut til å stemme også. Skal tro om produksjon av 939 har mer eller mindre stoppet opp :hmm:

Lenke til kommentar

Hvortid skal AMD sette ned prisene? Pr i dag er jo E6300 og 6400 betydelig bedre pr krone. -Når de lanserer nye modeller kommer det også ofte prisnedsetteler sammtidig...

...og så lenge AMD ikke setter ned prisene gjør nok ikke Intel det heller, det er jo 6-7-8mnd siden sist de satt ned prosessorprisen.

Lenke til kommentar

Det har vært mange spekulasjoner rundt om det var S754 eller S939 som ville ta over for lowend "SocketA" når AM2 kom på markedet.

 

Jeg vil si at det beste for alle hadde vært om S939 CPU'er fortsatt ble produsert, problemet er at S939 er ikke noe billigere å produsere enn AM2 og derfor er det nesten bedre å ha lowend på AM2 med billige AM2 Sempron utgaver.

 

Altså dette med lowend som en egen socket er bare tull.

 

Så jeg tror nok at både S754 og S939 opphører i produksjon om ikke så lenge, men store lagre vil nok føre til at mange kan kjøpe de i flere måneder ennå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvortid skal AMD sette ned prisene? Pr i dag er jo E6300 og 6400 betydelig bedre pr krone. -Når de lanserer nye modeller kommer det også ofte prisnedsetteler sammtidig...

...og så lenge AMD ikke setter ned prisene gjør nok ikke Intel det heller, det er jo 6-7-8mnd siden sist de satt ned prosessorprisen.

7629411[/snapback]

 

 

hvilken prossesorer sammenligner du med ?

 

amd er i allefall bedre pris per mhz :p

Lenke til kommentar

Jeg har da fremdeles Socket939 kort. AMD Opteron 150 CPU på et ASUS A8N-SLi Deluxe hovedkort med 2GB RAM folkens!! Med DDR1 minne. Dro Vista fint også på den selv om jeg fikk en laber 4,5 Vista Experience Index, men det er vel pga fraværet av DirectX 10 og Dual-core.

 

Nei. Socket 939 kan ikke DØ!! Nei vær så snill. NOOOO!

Lenke til kommentar
Jeg har da fremdeles Socket939 kort. AMD Opteron 150 CPU på et ASUS A8N-SLi Deluxe hovedkort med 2GB RAM folkens!! Med DDR1 minne. Dro Vista fint også på den selv om jeg fikk en laber 4,5 Vista Experience Index, men det er vel pga fraværet av DirectX 10 og Dual-core.

 

Nei. Socket 939 kan ikke DØ!! Nei vær så snill. NOOOO!

7634584[/snapback]

Den maskinvaren der holder vel en stund til, og når du trenger kraftigere maskinvare så må du nok uansett bytte store deler av pcen. Eller hadde du håpet på K8L på socket 939?
Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe Socket F+ til Socket 939 adapter. MOHAHAH!

Lenge leve S939!

 

Neida. Fleiper. Kommer ikke til å bli laget et slikt adapter en gang. Er større arkitekturforskjeller enn bare selve socket-typen.

 

Jeg vil nok gå til innkjøp av ny PC når native quad-core fra AMD kommer (i form av K8L).

Lenke til kommentar

Tror vi skal vinke farvel til socket 939...

 

 

Angående AMDs fremtidsplaner:

 

Jeg tolker dette temmelig ferske kartet som at overgangen til HyperTransport 3.0 og PCI express 2.0 kommer samtidig med K8L quad, og neste sokkel. Men i den forbindelse synes jeg det er litt merkelig at det ikke står noenting om AM2+, for det har jo lenge vært hevdet at HT 3.0 vil kreve et sokkelskifte.

 

Quad FX ser som ventet ut til å fortsette inn i neste kjerne-generasjon. Ergo vil det vel være muligheter for to quadcores for de som måtte ønske det...

 

K8L med fire kjerner er plassert rundt midten av året. Det ser altså ut som om quadcore-utgaven kommer før dualcore.

 

Den annonserte utsettelsen av AM3 og DDR3 ser fortsatt ut til å være gjeldende. Integrert grafikk planlegges til neste år.

 

amdfad02.jpg

Edit: Rettet noe krøll.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

jeg blir like skuffet hver gang jeg ser en ny A64 x2 modell blir sluppet... jeg ser på dette som enda en utsetning for K8L, som jeg for øvrig ikke kan vente til jeg får se i praksis....

 

slik jeg ser det ligger AMD ca. et år etter Intel (ok, ikke helt sannheten, men allikevel) (og litt ot: det er tydelig at ATI ligger 3-4 måneder etter nVidia også :ermm: ) jeg lurer på hva AMD/ATI driver med... denne modellen var egentlig ikke noen stor nyhet slik jeg ser på det... Jeg håper bare at AMD snart kan få stablet på bena K8L, og et par nye modeller til den :dribble: jeg syns for øvrig at vi har ventet lenge nok på denne socketen fra AMD... VI FORTJENER NOE TILBAKE!! hehe... nei, jeg syns dette er dårlig fra AMD sin side... men jeg er helt sikker på at de kommer sterkere tilbake og knuser kentsfield totalt... samme gjelder vel egentlig for ATI med sin R600... jeg er dessverre redd for at nVidia rekker å sleppe G84 og G86 før de kommer på plass... det går jo rykter om at ATI ikke klarer å få lansert R600 før helt ute i mars!! :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Og jeg kjøpte inn en X2 3800+EE, Asrock AliveNF4G-DVI og ett par AData Vitesta DDR2-667 i romjula.. for jeg ville prøve AM2 (og så hadde jeg ett "ensomt" POV 7800GT liggende "å støve").

Multicom (eller leverandæren til Multicom) hadde feilpriset denne 65w utgaven til kr. 835 (skulle nok vært prisen til 3800+ singel core'n).

Jeg var ikke lei meg... :D (Prisen er rettet nå).

Skal man tro Bios/sensorer er denne "Low-wattage" X2'n særdeles kjølig. Går *aldri* over 35 grader core temps..under Orthos. På idle viser Bios(via Everestultimate) under 20 grader idle (dvs. romtemp).

Klokking var dog en heller skuffende affære, som er/var i tråd med denne testen på Xbit-labs.

Det stopper ved HTT=235 (ca), men det er trolig fordi hk'et/bios ikke tillater VCore-endring over 1.3. Default VCore er 1.25 så klokken er grei nok.

Hk'et Asrock AliveNF4G-DVI kostet meg kr 575 på Netshop.. og i ett rimelig mini-ATX kabinett med en demo Northq-401 så ble det ett rimelig, greit ytende AMD dual core system.

Kan anbefales..

:thumbup:

 

PS.

Slettet noe mindre relevant.. :blush:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TL1000S:

Super tilbakemelding! Hva slags CPU frekvens endre du opp med? Jeg burde sikkert se det på HTT=235, men er litt lat i dag ehm. Har du bilde av kassa?

7638574[/snapback]

 

Bilde kommer seinere... :)

Burde vel ha skrevet HTT=235 og MP=10 (default).. dvs. 2.35Ghz.

En "småklokk" mao., men i tråd med tester gjort av tilsvarende CPU på Xbit-Labs.

Asrock hk'et (dvs. Bios) tillater ikke endring av VCore over "max" for CPU, som rapporteres av "microcode" som 1.3.

Bios viser ihvertfall VCOre på 1.25-1.28 slik jeg kjører det nå (Auto..) Å sette VCore til 1.3 ga samme resultat.

Er ikke veldig skuffet, da systemet ble satt sammen med lavest mulig pris som hovedmål, og fordi jeg var litt nysgjerrig både på AM2 og EE-versjonen av X2.

Disse drar ihvertfall ikke mye strøm.. eller blir varme.. slik mange sliter med Core 2 Duo (ikke jeg da). :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...