Gå til innhold

Homeplug i ny generasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tror disse dlan boksene vil bli framtidens nettverk, ser for meg at det gjør ting lettere både ved at man slipper å kable halve huset, og det er jo sikrere enn trådløst nettverk. jeg ville heller hatt dette framfor det jeg bruker idag.

 

som jeg sa tidligere, dette skal jeg ha =)

7592308[/snapback]

foreløpig er det vel billigere med trådløst, men potensialet er der.

 

Men får de ned prisen tror jeg nok det vil bli mere vanlig rund om i de tusen hjem.

 

Men for at bedrifter med mane brukere skal gå over til det, tror jeg nok det må til noen forbedringer.

 

Men blir det slik at det da blir 200kb/s delt på antall koblet til, eller at hver får 200kb/s tildelt?

Lenke til kommentar
hmm nå  begynner det å blir mer interresant å plassere filserveren i boden. Har kviet meg for det siden trådløs, selv med 108Mbit++, ikke er like godt som kablet 100Mbps.

 

1 slik i hver ende samt en switch ved filserveren så kan jeg ha en liten datasentral i boden. Det er godt de kjører kryptering!

7591573[/snapback]

 

 

Men hva hvis?

 

- du har et gammelt strømnett med gamle ledninger i skjult anlegg, anno 1972 osv. Motstand, lederegenskaper osv?

 

--Ingen problem, kobberet i dag er nok meget likt det som ble brukt i 72, motstanden er vel fortsatt 0.0175 ohm pr meter.

- Hva med forstyrrelser i strømnettet(lamper blunker osv, dårlige brytere mm)

 

--Det tørr de vel ikke nevne, men det er som regel kun tyngre laster som lager merkbare brudd i strømmforsyningen.

 

- Vil andre ting kunne skade utstyret dette kobles til?

 

--Da hadde de vil ikke fått lov til å gi det ut. Men de fleste applikasjoner som koples til bruker en egen trafo, og da skal nok ikke signalet som ligger med høy frekvens (eller hva det var igjen) ha noe å si. Og miksmasteren med en asynkron motor skal nok tåle det

 

- Vil dette utstyret skape andre utfordringer i strømnettet?

 

--Ikke annet enn for seg selv ved lengre lengder vil jeg tro.

 

- Kan de plugges rett i en 3-punkts skjøteledning eller bør de plugges rett i veggen på en 16A kurs med tanke på tversnitt i kabler osv? Forskjeller med tykkelser på ledninger?

 

--Skjøt i vei, men husk det er IKKE lov med permanent skjøteledning. Tykkelsen på ledninger har ingenting å si for disse signalene, kun for aparatene du putter inn. Ikke sett skjøte ledningen din på en vanlig konfyr, da brenner det. Det eneste her er nok den lille ekstra motstanden det blir med alle kontaktpunktene. Men er ikke kontaktene synlig sorte rundt hullene så er det ingen fare, er de det MÅ de byttes pga brannfare.

 

- Hva med jording og ikke jording, jordfeilbrytere på kursen osv?

 

--Det kan hende at denne trenger jording, det stod det ingenting om så vidt jeg kunne se. Signalet legger seg vel i selve fasene, og jordfeil bryteren sniffer på jord/fase forskjeller. Jeg håper du ikke har satt jordfeilbrytere på ujordet anlegg? da ble du nok lurt.

 

 

 

 

Så ett eget spørsmål: Hvor lange lengder tåler denne?

7591702[/snapback]

 

 

Den klarer inntil 90m strømkabel, men du kan få problemer hvis det er mye 12v adaptere på samme kursen.(halogenlamper, aktive høyttalere osv.)

Lenke til kommentar

12v DC adaptere? Som routere, brannmurer, hub'er, switcher, mobilladere og andre ladere osv osv som man ofte har mye av når man har datautstyr i heimen.

:hmm: Er dette et stort problem?

 

Men dette virker meget interesant, desverre er prisen litt for stiv ennå. 450,- stk og jeg hadde kjøpt 2-4 stk i dag. Litt rått at en slik kontakt skal være dyrere enn en pakke med trådløs router og pci trådløst kort!

 

PS! Jeg har kun jordfeilbryter på 1 ny kurs til ombygd bad, men en slik adapter vil altså også fungere gjennom og inn på badet eks. (aktive IP høyttalere).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
hmm nå begynner det å blir mer interresant å

--Skjøt i vei, men husk det er IKKE lov med permanent skjøteledning. Tykkelsen på ledninger har ingenting å si for disse signalene, kun for aparatene du putter inn. Ikke sett skjøte ledningen din på en vanlig konfyr, da brenner det. Det eneste her er nok den lille ekstra motstanden det blir med alle kontaktpunktene. Men er ikke kontaktene synlig sorte rundt hullene så er det ingen fare, er de det MÅ de byttes pga brannfare.

 

 

 

 

Så ett eget spørsmål: Hvor lange lengder tåler denne?

7591702[/snapback]

 

nå er vel støpselet på en skjøyteledning og en komfyrkontakt meget forskjellig, så det er vel skjeldent et problem, men riktig det du sier ;)

 

ang. lengder:

 

i og med at det faktisk er et trådnett så skulle man vel tro at det skjeldent skulle bli noe problem selv i store hus, men det kan no hende at signalet blir forstyret mer på lengere avstander, ikke vet jeg. men det er vel en form for splitting som ved kabeltv/bredbånd via samme kabel. dog er dette strøm/signal og ikke signal/signal

Lenke til kommentar

en annen ting som man kan lure litt på er om man bor i blokk. da er det ofte liten avstand mellom under inntakene, det er vel en mulighet og bruke andres nettverk om man bor i umiddelbar nærhet vil jeg tro, men dog mye sikkrere enn trådløst.

 

den nye sheringen blir da å legge skøyteledning over til nabon ;)

Endret av Krabba
Lenke til kommentar
nå er vel støpselet på en skjøyteledning og en komfyrkontakt meget forskjellig, så det er vel skjeldent et problem, men riktig det du sier ;)

7596060[/snapback]

 

Det er korrekt. Men husk at folk finner på det dummeste. Det er ikke lenge siden jeg var å jobbet i en leilighet hvor de hadde byttet støpselet på kjøleskapet til en 25 A komyrstikk og brukte den på komfyr uttaket.

 

Men tilbake til topic:

 

Hva er det som stopper datastrømmen i sikringskapet?

 

Det eneste må være selve strømmåleren som gjør ett eller annet, men den skal vel kun føle på strømmen som går, og har ikke noe galvanisk skille så vidt jeg skjønner.

 

han som nevnte tidligere at han ikke fikk det til i garasjen siden det har eget sikring skap så tipper jeg at han ikke har egen måler, men kun henter en egen kurs i fra skapet i huset og ut. Tåler den da kanskje ikke å gå igjennom 3 sikringer, men kun 2?

 

Underlige greier.

Lenke til kommentar
nå er vel støpselet på en skjøyteledning og en komfyrkontakt meget forskjellig, så det er vel skjeldent et problem, men riktig det du sier ;)

7596060[/snapback]

 

Det er korrekt. Men husk at folk finner på det dummeste. Det er ikke lenge siden jeg var å jobbet i en leilighet hvor de hadde byttet støpselet på kjøleskapet til en 25 A komyrstikk og brukte den på komfyr uttaket.

 

Men tilbake til topic:

 

Hva er det som stopper datastrømmen i sikringskapet?

 

Det eneste må være selve strømmåleren som gjør ett eller annet, men den skal vel kun føle på strømmen som går, og har ikke noe galvanisk skille så vidt jeg skjønner.

 

han som nevnte tidligere at han ikke fikk det til i garasjen siden det har eget sikring skap så tipper jeg at han ikke har egen måler, men kun henter en egen kurs i fra skapet i huset og ut. Tåler den da kanskje ikke å gå igjennom 3 sikringer, men kun 2?

 

Underlige greier.

7596154[/snapback]

 

tenkte litt på dette på posten over..

 

skulle no ikke tro at det er noe som hindrer dette i og spre seg utover i nettet innenfor dissen 90metrene som noen nevte før her.. virker litt rart hvist signalet blir drastisk senket for hver sikring, det er da stort sett bygd opp på samme måte om det er 16 elr 25.

 

 

ja mye rart man ser uti felten. det verste er de som er altmulig menn og skal gjør alt sjøl. som du sjøl har opplevd var det ikke lenge siden vi var å fikset opp i et slikt hus, og der hadde han som bodde der før kun lagt pr i rør. 2,5mm2 pr i rør fra kjellern og langtbortover og opp til en komfyr og plate topp ;) han kan vær gla han ikke var gla i å lage mat tydligvis..

Endret av Krabba
Lenke til kommentar

Hva med pakketap?

 

Min erfaring med trådløse nett er at det det er umulig å spille f.eks cs. Jeg antar jo at det er vanskelig å konkurrere med cat5, men hvis pakketapet er lite nok vil det kanskje bli brukbart likevel?

 

Prisen er uansett lav hvis jeg kan få "skjult anlegg" fra underetasjen opp til loftet. Siden det er litt enklere å kable i samme etasje kan jeg eventuelt koble en liten svitsj i enheten på loftet. Kanskje vil også pakketapet bli mindre med to enheter enn med tre?

Lenke til kommentar
meiner å huske at dette bare går på en strøm kurs...

Hadde det bare vert å koblet "nettet" inn i en kontakt, og hatt internett i strømnettet i hele huset hadde det vert genialt.

 

Noen som kan avkrefte/bekrefte det jeg sier? er bare noe jeg har hørt...

7592090[/snapback]

 

Det kommer sannsynligvis an på om inntaket i huset er en- eller trefaset:

 

Er det enfaset, så bruker alle kursene i huset samme faseledere (L1+L2), og signalet går nok da på tvers av sikringskurser uten problemer.

 

Er anlegget derimot trefaset med vanlige automatsikringer og fordelingsskinne, så vil du ha kurser både mellom L1+L2, L3+L1 og L2+L3, og du får helt sikkert problemer med signalet på tvers av disse...

 

En litt relatert historie: Her på gården var lastene dårlig fordelt mellom faselederne, inntil sikringsskapet i fjøset ble byttet ut med nye automatsikringer. Bolighuset hadde nemlig alle enfasekursene koblet mellom L1+L2, og alle enfasekursene i fjøs og redskapshus var koblet mellom L2+L3. Resultatet av dette var at den ene av de tre lederene (L2) i luftstrekket inn til gården var mye mer belastet enn de andre, og glødet tydelig rødt i mørket! Nå er belastningen heldigvis litt bedre fordelt mellom fasene... :thumbup:

Lenke til kommentar

Litt om mine egne erfaringer med homeplug:

 

Kjøpte 4 slike for et år siden.

Det første jeg gjorde var å installere programmvaren som administrerer og gir

de forskjellige homepluggene tilgang til nettet.

Hver av de er satt opp med en 16-siffret kode (4*4 siffer) som må legges inn for at de skal kunne brukes.

Testet da selvfølgelig også om jeg kunne få tilgang til nettet uten å registrere koden men det fikk jeg IKKE. :)

 

Koblet den ene til min 3Com Switch, en til printer-server'n på gjesterommet (laser-printer'n bråker så j*vlig),

en til Mediasenter-pc'n i stua og den siste på fil-server'n i kjeller'n

(bor i 2. etasje og tilkoblingen ble gjort på en kurs som jeg har i kjeller'n).

 

Den eneste som ikke er i drift i dag er den som ble satt opp på fil-server'n.

Grunnen til dette er at jeg har aldri klart å få større overføringshastighet på

kopiering av filer enn 1,89 MB/sec og dette er litt lite når jeg skal flytte dvd-filmer til og fra server'n.

I mangel på en bedre løsning så bruker jeg i dag en kabel som går ned langs

veggen og inn i kjeller'n...mindre pent... ja...men det virker.

 

De to andre har fungert perfekt det året de har vært på plass:

Streamer dvd/xvid/divx og alt annet til Mediasenter'n uten problemer og

printer-server'n storkoser seg på gjesterommet.

 

Har også fått testet det mye omdiskuterte temaet "vil dette fungere utenfor sikringsskapet mitt" og svaret er.....JA.

Fikk testet det i leiligheten som er i kjeller'n og vi hadde ingen problemer

med å komme på nett...men...forbindelsen var veldig dårlig.

Pc'n holdt ip-adressen hele tiden men vi hadde store problemer med å få lastet ned vanlige nettsider.

Eneste forklaringen jeg kan komme med er at det skyldes "støy" i strømnettet.

 

Jeg er strålende fornøyd med disse og har ingen problemer med å anbefale de til andre.

Løsningen har også høy WAF (Wife Acceptance Factor)

Jeg tror "fruen" var mer fornøyd enn meg når det forsvannt 25 meter CAT-5 fra gangen og stua. ;)

 

Jeg er heller ikke i tvil om at jeg kommer til å kjøpe de nye "pluggene" fra Devolo.

Blir bare slik når man har den gen-feilen som gjør at hver gang man ser ny og spennende hardware

så sier stemmen i hodet: må ha den...BARE MÅ HA DEN!!

 

Så til dere fra komplett.no som leser dette:

Slapp av...dere kommer til å få mesteparten av pengene mine neste år også :blush:

 

 

Ha en strålende dag!

Lenke til kommentar
Umulig også spele på trådlaust netverk? Da trur eg du bør revurdere ditt trådlause nett! det funker da fint å spele på trådlaus nett! been there, done that.

7596804[/snapback]

 

Hyggelig at det virker for deg!

Jeg har tre unger i huset, og det var ikke særlig populært da jeg testet dem på 11g.

Jeg får selvfølgelig litt varierende avstand til ruteren, men selv den nærmeste som satt bare 4m fra ruteren klagde.

 

Hvilke spill spilte du trådløst?

Hvilken ruter og hvilke kort brukte du?

Lenke til kommentar
meiner å huske at dette bare går på en strøm kurs...

Hadde det bare vert å koblet "nettet" inn i en kontakt, og hatt internett i strømnettet i hele huset hadde det vert genialt.

 

Noen som kan avkrefte/bekrefte det jeg sier? er bare noe jeg har hørt...

7592090[/snapback]

 

Det kommer sannsynligvis an på om inntaket i huset er en- eller trefaset:

 

Er det enfaset, så bruker alle kursene i huset samme faseledere (L1+L2), og signalet går nok da på tvers av sikringskurser uten problemer.

 

Er anlegget derimot trefaset med vanlige automatsikringer og fordelingsskinne, så vil du ha kurser både mellom L1+L2, L3+L1 og L2+L3, og du får helt sikkert problemer med signalet på tvers av disse...

 

En litt relatert historie: Her på gården var lastene dårlig fordelt mellom faselederne, inntil sikringsskapet i fjøset ble byttet ut med nye automatsikringer. Bolighuset hadde nemlig alle enfasekursene koblet mellom L1+L2, og alle enfasekursene i fjøs og redskapshus var koblet mellom L2+L3. Resultatet av dette var at den ene av de tre lederene (L2) i luftstrekket inn til gården var mye mer belastet enn de andre, og glødet tydelig rødt i mørket! Nå er belastningen heldigvis litt bedre fordelt mellom fasene... :thumbup:

7597708[/snapback]

 

Meget interessant problemstilling.

 

Mange hus, kanskje de fleste, har 3-fase strøm. Det er ikke usannsynlig at produktene ville vært merket med forbehold hvis konseptet kun virker innenfor "samme fase".

Lenke til kommentar
meiner å huske at dette bare går på en strøm kurs...

Hadde det bare vert å koblet "nettet" inn i en kontakt, og hatt internett i strømnettet i hele huset hadde det vert genialt.

 

Noen som kan avkrefte/bekrefte det jeg sier? er bare noe jeg har hørt...

7592090[/snapback]

 

Det kommer sannsynligvis an på om inntaket i huset er en- eller trefaset:

 

Er det enfaset, så bruker alle kursene i huset samme faseledere (L1+L2), og signalet går nok da på tvers av sikringskurser uten problemer.

 

Er anlegget derimot trefaset med vanlige automatsikringer og fordelingsskinne, så vil du ha kurser både mellom L1+L2, L3+L1 og L2+L3, og du får helt sikkert problemer med signalet på tvers av disse...

 

En litt relatert historie: Her på gården var lastene dårlig fordelt mellom faselederne, inntil sikringsskapet i fjøset ble byttet ut med nye automatsikringer. Bolighuset hadde nemlig alle enfasekursene koblet mellom L1+L2, og alle enfasekursene i fjøs og redskapshus var koblet mellom L2+L3. Resultatet av dette var at den ene av de tre lederene (L2) i luftstrekket inn til gården var mye mer belastet enn de andre, og glødet tydelig rødt i mørket! Nå er belastningen heldigvis litt bedre fordelt mellom fasene... :thumbup:

7597708[/snapback]

 

Meget interessant problemstilling.

 

Mange hus, kanskje de fleste, har 3-fase strøm. Det er ikke usannsynlig at produktene ville vært merket med forbehold hvis konseptet kun virker innenfor "samme fase".

7598453[/snapback]

 

Jeg benytter 2 stk. 85 mbit devolo adaptere. Hvor begge "henger" på samme kurs, hastighet rundt 40mbit. Flytter jeg den ene pluggen til et rom som benytter annen kurs, faller hastigheten til 3-7mbit og er tilnærmet ubrukelig. Huset mitt er 2004 modell!

 

Er meget godt fornøyd med produktet! Ingen konfig nødvendig!

Lenke til kommentar

Har to slike stående. En på kontoret og en i 3. etasje. Når vi skulle sette det opp virket det veldig tilfeldig hvilke kontakter som det var signal i og hvilke det ikke var signal i. Vi har 2 rom i 3. etasje. I ett av rommene var det signal og i ett annet var det ikke signal. Når vi tilslutt fikk signal på en kontakt som ikke var dårlig plassert. (Vi trodde en stund vi måtte ha en switch på do) har vi hatt perfek signal lenge og er veldig fornøyde. Dessuten blir foreldrene veldig glade når de slipper å ha en 20 meter lang TP kabel hengende ned trappen.

Lenke til kommentar

Testet en del 1. og 2. gen utstyr av denne typen. Får best hastighet på samme kurs. Mister fort masse hastighet når man går over på en annen kurs. Også merket at man mister masse fart vist man har utstyret koblet på en skjøteledning. Anbefaler på det sterkeste å koble disse rett i veggkontakten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...