Gå til innhold

Homeplug i ny generasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan kan det ha seg at signalene ikke kan vandre mellom 2 abonnenters sikringskap og inn i f.eks. stuene til disse? Har det noe å gjøre med at strømmen som kommer inn fra gaten er 3-fase?

 

Det var noen som nevnte skilletrafo. Jeg tror at de som måtte vurdere å kjøpe noe sånn, blir nødt å legge ut en del penger, og at om du fikk se en sånn, så ville du kanskje tenkt deg om 2 ganger når du fikk se størrelsen på en 230V til 230V transformator. Det skal vel være et meget spesiellt sikringsskap du har om du får plass til å plassere denne inne i det. Vil tro at en skilletrafo er nødt å monteres ett sted utenfor sikringsskapet, og da kan det hende at folk ombestemmer seg, for særlig vakre er det vel neppe at mange vil synes at de er.

Endret av G
Lenke til kommentar

Min erfaring med 2. generasjons (85 Mbit) Homeplug er at det fungerer fint og kjapt, men at reell hastighet ikke er over 1. generasjons - altså 14 Mbit. Programmet som følger med Homeplug påstår at jeg har hatt tilnærmet full hastighet, men jeg har altså ligget på rundt 1,3 Mbyte/sec.

 

Da jeg kjøpte dem, testa jeg dem litt rundtomkring i leiligheten, og det jeg fant ut (som jeg ikke tror andre her på forumet har oppdaget), er at jo tidligere på kursen man plugger den i, jo bedre hastighet får man. Altså, første stikkontakt på kursen er best. Jeg sørget for å ha det slik på begge "endene", og oppnådde altså (ifølge Homeplug-programmet) full hastighet.

 

Om de "jukser" med hastighetene i 3. generasjons Homeplug aner jeg ikke noe om, men ønsker gjerne at de som har erfaring med det, forteller oss andre hvordan det fungerer. :)

Lenke til kommentar
Fra før av har vi sett dLAN 14 Mbit/s og dLAN high speed med 85 Mbit/s. Nå er det altså 200 Mbit/s som gjelder. Produktet er ifølge produsenten beregnet på "multimediabruk", og støtter "Triple-play" standarden för Internet, IP-telefoni og IPTV.

 

DETTE er intressant! Har Lyse - kan man da koble både internett og TV i samme (el)nett?

Lenke til kommentar
Min erfaring med 2. generasjons (85 Mbit) Homeplug er at det fungerer fint og kjapt, men at reell hastighet ikke er over 1. generasjons - altså 14 Mbit. Programmet som følger med Homeplug påstår at jeg har hatt tilnærmet full hastighet, men jeg har altså ligget på rundt 1,3 Mbyte/sec.

 

Da jeg kjøpte dem, testa jeg dem litt rundtomkring i leiligheten, og det jeg fant ut (som jeg ikke tror andre her på forumet har oppdaget), er at jo tidligere på kursen man plugger den i, jo bedre hastighet får man. Altså, første stikkontakt på kursen er best. Jeg sørget for å ha det slik på begge "endene", og oppnådde altså (ifølge Homeplug-programmet) full hastighet.

 

Om de "jukser" med hastighetene i 3. generasjons Homeplug aner jeg ikke noe om, men ønsker gjerne at de som har erfaring med det, forteller oss andre hvordan det fungerer. :)

7604921[/snapback]

 

 

Jeg har også 2. generasjons (85 Mbit) Homplug ihuset. Og min erfaring er at hastigheten variere ganske mye fra kontakt til kontakt. Den laveste Bitraten jeg har funnet i mine kontakter (og da har jeg sjekket samtlige i huset som er på 3 etasjer) var på 17 Mbit og den raskeste var på 71 Mbit. Gjennomsnitten er på rundt

40 Mbit. Men det varierer som sagt en del fra kontakt til kontakt. Den ene kontakten kan ha 60 Mbit, mens nabo kontakten har kun 25 Mbit. Men alt i alt så er jeg meget fornøyd med produktet. Anbefals hvis du ikke hvil strekke kabler, og hvis du er skeptisk til all strålingen som kommer fra det tråløse systemet.

Lenke til kommentar

Vil et overspenningsvern(lyn vern) ved hovedinntaket til huset, kunne redusere støy på internt EL nettverk. Og dermed øke hastigheten på dette.

 

Har selv 2stk. 2. generasjons devolo highspeed 85 MB og får kun ca. 1,3 MB/s i hastighet på ftp overføringer.

Dei er på 2 forskjellige kurser, så dette demper nok hastigheten mest

 

På eine sia i stua er pc+isp'bredbånd'modemet+svits'hub+ highspeed :cry: adapter nr.1 stasjonert. (6 meter fra sikrings skap, i luftlinje)

 

På andre siden av stua (12 meter fra sikrings skap) er tv/reolen med dreambox/xbox/ps2 (alle modifisert og med HD)

 

har spædd på forbindelsen med å legge en lan kabel over stuegolvet ved større fil flyttinger, men det tar seg ikke ut.

 

Håper den nye 200MB adapteret har bedre ytelse.

 

Har styrt unna trådløst da min ping er høg på www spilling (p.g.a stor av stand til sentralen (ca. 7,5 km og max ut hastighet på 127 Kbits/s og 650 Kbits/s inn hastighet

 

men dette ordner seg sikkert snart når telenor får sponsor penger fra olefondet til å bygge yt flere sentraler, og ikke roter vekk penga ned i afrika :hrm:

Heisan, der spora eg vist litt av :innocent:

 

PS: Netgear XE104 http://www.netonnet.no/Product/Product.aspx?IId=286653 ser litt snedden ut, med innebygd 4 veis svitsh

med denne kan vel eg spare ekstra hub'svits ved tv/reolen for tilkobling av ps2/xbox/dreambox, samtidigt

Noen som har testa denne ?

Endret av mago
Lenke til kommentar
Jeg har også 2. generasjons (85 Mbit) Homplug ihuset. Og min erfaring er at hastigheten variere ganske mye fra kontakt til kontakt. Den laveste Bitraten jeg har funnet i mine kontakter (og da har jeg sjekket samtlige i huset som er på 3 etasjer) var på 17 Mbit og den raskeste var på 71 Mbit. Gjennomsnitten er på rundt

40 Mbit. Men det varierer som sagt en del fra kontakt til kontakt. Den ene kontakten kan ha 60 Mbit, mens nabo kontakten har kun 25 Mbit. Men alt i alt så er jeg meget fornøyd med produktet.  Anbefals hvis du ikke hvil strekke kabler, og hvis du er skeptisk til all strålingen som kommer fra det tråløse systemet.

7617745[/snapback]

 

Har du 1-fase eller 3-fase elektrisk anlegg i huset?

Lenke til kommentar
Hva søren er forskjellen på 1-fase og 3-fase?

7619295[/snapback]

 

Forskjellen er om det kommer 2 eller 3 ledninger som tilførsel inn i boligen. Hele fordelingsnettet i Norge er bygget opp av 3-fase (L1-L2-L3). Før var det vanlig å bare ta 2 av disse fasene inn i boligene, slik at alle kursenen i hele boligen ble koblet mellom de samme fasene f.eks. L2 og L3.

 

I dag hender det at også den tredje fasen blir tatt inn i boligen også blir kursene fordelt mellom dem. Noen kurser kobles mellom L1-L2, noen mellom L2-L3 og de resterende mellom L3-L1. Kan tenke meg at det kan bli problemer å få et slik nettverk til å fungere mellom kurser som ikke er koblet mellom de samme fasene, uten at jeg vet dette sikkert.

 

 

 

 

--Det kan hende at denne trenger jording, det stod det ingenting om så vidt jeg kunne se. Signalet legger seg vel i selve fasene, og jordfeil bryteren sniffer på jord/fase forskjeller. Jeg håper du ikke har satt jordfeilbrytere på ujordet anlegg? da ble du nok lurt.

7591702[/snapback]

 

En jordfeilbryterer sniffer ikke på jord/fase forskjeller. Den sniffer på fase/fase forskjeller. Dvs. den måler strømmen som går ut i den ene fasen samtidig som den også måler den strømmen som kommer tilbake i den andre fasen i et gitt øyeblikk. Er det forskjell i strømmen på disse to så betyr det at noe av strømmen må ha gått til jord. En jordfeilbryter vil derfor virke like godt i en bolig med ujordede stikkontakter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er ikke jeg noe ekspert på området men har lest litt og hørt litt på skolen om det å det er blitt ett økande problem, på enkelte skip av størrelse blir det bla. instalert harmoniske filter for å fjerne den støyen.

Det kommer også ann på hvilke grad den støyen har, den harmoniske støyen som har brytningspungtet på den "orginale 50HZ" sinuskurven i nullpungtet er ikke farlig 2. harmoniske eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...