Gå til innhold

Oppdaterte systemkrav for Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Merkelig. I følge Microsoft er altså ikke den maskina jeg skriver dette innlegget med Windows Vista, være kapabel til å kjøre Vista. I denne maskina sitter det et Dx7 skjermkort med 32MB delt fra systemminnet. Merkelig at Microsoft mener maskina ikke er kapapel til nettopp det den er kapabel til. Aner jeg et visst kjøpepress for hardware formidlet via Microsoft?

Får du kjørt "Aero" eller hva det heter? Eller du kjøre uten 3d effekter? Ikke at disse 3d-effektene er så veldig essensielle at det gjør noe.

 

Ellers syns jeg kravene er høy. Jeg har kjørt linux med beryl (meget fancy 3d-effekter vha. OpenGL) på maskiner med helt ned mot Geforce3 64MB kort, og funka overraskende godt :)

 

Skjerpings MS!

Lenke til kommentar

Såpass høye systemkrav tyder på dårlig oppbygging av systemet. En svært stor del av brukergruppen skal "bare" kjøre enkle kontorprogram, og må da plutselig ha langt kraftigere maskinvare for å kjøre enkle program. Alternative operativsystem klarer tilsvarende arbeid med langt svakere maskinvare. Med slike maskinvarekrav blir det svært dyrt for mange skoler o.l.

Lenke til kommentar
Alternative operativsystem klarer tilsvarende arbeid med langt svakere maskinvare. Med slike maskinvarekrav blir det svært dyrt for mange skoler o.l.

7544579[/snapback]

Derfor er det bra at Windows 2000 og XP truleg vil leve ei stund til. :)

 

Krava var omtrent som forventa. Ingen store overraskingar i alle fall. Reknar med å kjøpe Vista neste gong eg kjøpar ny maskin. Tviler på at eg kjem til å oppdatere dagens PCar.

Lenke til kommentar
Merkelig. I følge Microsoft er altså ikke den maskina jeg skriver dette innlegget med Windows Vista, være kapabel til å kjøre Vista. I denne maskina sitter det et Dx7 skjermkort med 32MB delt fra systemminnet. Merkelig at Microsoft mener maskina ikke er kapapel til nettopp det den er kapabel til. Aner jeg et visst kjøpepress for hardware formidlet via Microsoft?
Får du kjørt "Aero" eller hva det heter? Eller du kjøre uten 3d effekter? Ikke at disse 3d-effektene er så veldig essensielle at det gjør noe.

7543720[/snapback]

Jeg kjører det uten Aero. (Det krever vist Dx9c). Så vidt jeg ser betyr ikke "Vista Capable" at den skal kunne kjøre Aero, kun at det er kapabelt til å kjøre Vista i det hele tatt.

 

Ellers så lurer jeg på hva de skal kalle sertifiseringen for å kjøre 64bit-utgavene av Vista. "Vista 64bit Capable" og "Vista 64bit Premium Ready"? Det selges fortsatt PCer som ikke støtter 64bit. Intels serie for bærbare i mellomklassen og budsjettklassen.

Lenke til kommentar
Det er sikker for  at  vi skal opgradre.

 

jeg  mistenker  at enkelte setter kravene  til det  man kan kjøpe  av hardeare selv  om det ikke er nødvendig  me  riktig  så høge  krav

 

av og  til stiles det vis  de samme  kraven  til windows også.

7545247[/snapback]

Det er grunn til spekulasjoner om det ja. Utviklingen for Windows har helt klart gått i retning mot mer sløsing av ressurser de siste versjonene, desverre for brukerene. Etter min mening burde det være fokus på å gjøre operativsystemet minst mulig krevende, så flest mulig kan bruke det.

 

Så om dette er bevisst politikk fra Microsoft, eller om de ikke får det til bedre, vil jeg ikke trekke noen konklusjon på. Om Microsoft vil tjene på at folk kjøper ny pc er et godt spørsmål, og svaret ligger nok i hvor mye som skjer under bordet, men det vil jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

Poenget med et OS er at det skal være et lett mellomlegg mellom maskin og programmer. OSet skal også være så modulært som overhode mulig slik at du skal kunne velge bort ting du ikke trenger, og ingen av disse kravene klarer Microsoft.

 

Generelt sett sløsser utviklerne med resusser, både i spill og programmer (Spessielt ting fra Microsoft), noe som fører til at vi må kjøpe dyrere pcer.

 

Freedom is forever.

Lenke til kommentar
Utviklingen for Windows har helt klart gått i retning mot mer sløsing av ressurser de siste versjonene, desverre for brukerene. Etter min mening burde det være fokus på å gjøre operativsystemet minst mulig krevende, så flest mulig kan bruke det.
Absolutt enig.

 

Så om dette er bevisst politikk fra Microsoft, eller om de ikke får det til bedre, vil jeg ikke trekke noen konklusjon på.

7545841[/snapback]

Sett med et skråblikk: Da har MS i hvert fall mulighet for å benytte "denne Windows'en er skrevet helt fra bunnen av og bruker myyyye mindre ressurser enn tidligere" som salgsargument når de skal prøve å selge Vista+1. :-/ (såfremt de får sikkerheten i orden med denne versjon da, ellers bør de jo ha salgsargumentene klare allerede. hihihi. det er interessant å se hvordan feilene ved forrige versjon plutselig innrømmes når den nye versjonen skal selges.)
Lenke til kommentar
det er interessant å se hvordan feilene ved forrige versjon plutselig innrømmes når den nye versjonen skal selges.)

7546290[/snapback]

Apropos det så kan vi jo huske bare et halvt år tilbake når Microsoft mente den 5 år gamle nettleseren sin var suveren (uten å innrømme at de hadde konkurranse en gang). For ca en måned siden var denne "suverene" nettleseren klassifisert som et kritisk sikkerhetsproblem som var så alvorlig at alle ble tvunget til å oppgradere nettleser. Nå er de "suveren" igjen. Lurer på hvor lenge det varer?

 

Morsomt det der... :lol:

Lenke til kommentar

for noen syke maskinkrav. synes et selskap med så lang erfaring med operativsystemer skulle laget et som har krevd MINDRE enn sitt forrige. noe annet er jo bare BS.

hardwaren er jo 10 ganger så bra som for 7 år siden og det tilsier at en maskin med 1ghz i dag ikke er det samme som 1ghz for 7 år siden. ram'en er mye bedre og hovedkortene har større båndbredde. skulle være en enkel sak for m$ å finne ut.

 

hva skal Vista gjøre som er så fantastisk? MacOs klarer det jo allerede på de råttneste maskinene vi har på skolen. Med slike krav forventer jeg at ting skal skje kjapt! :hmm:

 

jeg venter iallefall og ser. vil ikke ha en pc som sliter på nytt, når jeg har opparbeidet meg en som fungerer supert med XP.

Lenke til kommentar
det er interessant å se hvordan feilene ved forrige versjon plutselig innrømmes når den nye versjonen skal selges.)

7546290[/snapback]

Apropos det så kan vi jo huske bare et halvt år tilbake når Microsoft mente den 5 år gamle nettleseren sin var suveren (uten å innrømme at de hadde konkurranse en gang). For ca en måned siden var denne "suverene" nettleseren klassifisert som et kritisk sikkerhetsproblem som var så alvorlig at alle ble tvunget til å oppgradere nettleser. Nå er de "suveren" igjen. Lurer på hvor lenge det varer?

 

Morsomt det der... :lol:

7546430[/snapback]

 

Den har jo nettop fått et par sertifikat på at den er virus fri :p

 

Nei, som noen poengterte her I tråden, så ser du at som vista kommer til å bli veldig ressurskrevende, noe som tyder på dårlig optimalisert ressursbrukk og koding. Håper selvfølgelig at det er mulig å tilpasse systemet så at det blir mest mulig smidig.

Lenke til kommentar

De forbanna skrivefeilene som dukker opp:

jeg mente at selv om man skulle greier å kjøre vista på et skjermkort med 64 mb og pentium på 1.5 ghz så stiles det krav til at man må ha 128 mb og over 2 ghz prosesor bare fordi det ikke selges noe som er dårligere.

 

 

det kan virke som om vista fin kan brukes på min 4 år gamle pc med pentium 2 ghz. det er uklart om jeg virkerlig trenger mere minne til maskina. riktignok trenger vist jeg mere minne når både openofice og turbodelphi brukes samtidig.

vista testen viste em gang at jeg trengte mere minne en annen gang var det vist ikke nødvendig selv om microsoft dokumenterer at man trenger 1 giga med minne . jeg har havparten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...